Nu vill IT-jättarna ha in personalen på kontoret igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker att det är rättvist. Alldeles för många sitter hemma och slappar och gör minsta möjliga på jobbet då de "jobbar hemma". Hur många jobbar 8h hemma om arbetsdagen är så lång? Tveksamt att många gör det.

Om man kan klara sina arbetsuppgifter på mindre än 8 h så är det arbetsgivarens problem i min mening. Folk jobbar generellt så mycket som det är meningsfullt i förhållande till lön, ansvarsnivå och förväntningar på resultat. Om man har folk som kan hasa runt hemma två timmar om dagen och klarar av att nå resultat så ska man befordra personen eller öka resultatkraven.

Om dem inte når resultat som det var överenskommet innan så ska man få sparken om det inte blir bättre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker att det är rättvist. Alldeles för många sitter hemma och slappar och gör minsta möjliga på jobbet då de "jobbar hemma". Hur många jobbar 8h hemma om arbetsdagen är så lång? Tveksamt att många gör det.

Hur många gör 8h på en arbetsdag nånstans?
Jag har haft jobb "på bandet" där arbetad tid var 30-60 minuter de flesta dagarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till, vi har haft en heldag ungefär per år, ofta efter sommarsemestern och en mindre efter jul, där vi diskuterar arbetssättet

Helt öppet, alla i teamet bidrar. Diskuterar hela ’way of working’, tar bort onödiga steg, lägger till nya, tydliggör att PR-review är viktigare än utveckling (få saker klara) eller vad det nu kan vara. Hur vi jobbar med git, hur vi släpper en release, vad är ’färdigt’ och vad betyder det, …

Tydlighet, kommunikation, alla drar sitt strå, etc

Det handlar ofta om samsyn istället för toppstyrning, att lita på sina anställda att de vill väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du är så improduktiv på kontoret så är det något som är väldigt fel. Vad säger chefen när du tar upp detta?

Svensk mötes kultur är fel. Hemifrån kan man dok jobba samtidig , svårare på plats när man sitter i et mötesrum .

Permalänk
Skrivet av thesutex:

Svensk mötes kultur är fel. Hemifrån kan man dok jobba samtidig , svårare på plats när man sitter i et mötesrum .

Jepp. Man kan ha ett möte om något, sedan går mötet in i något som inte alls berör en, de diskuterar någon annans arbete. Hemifrån så kan man då kolla mailkorgen och annat för att tidseffektivisera.

Något jag stör mig med fysiska möten på morgonon är att kollektivtrafiken ej går att lita på. Har man då ett viktigt möte kl 07:00, så bör man ha påbörjat resan så man är på kontoret senast kl 06:00 om inget strular. Det blir att gå upp väldigt tydigt, inget märkvärdigt säger de som jobbar inom industrin och kanske börjar 06:00 varje dag. Men inför detta möte kanske man satt uppe hela natten och förberedde.

Det borde seriöst forskas mer på bästa arbetsmiljön och hur man ska hantera dessa. Resultat som ger ett svar, helt oberoende på vad för jobb personen har, vilket liv den har privat, hur svårt det är att ta sig till jobbet är skit.

Liksom vissa kan ha 10 minuter gåväg till jobbet och andra kan i extremfall ha över 3h och vid tågstrul så kanske den inte ens kommer in under dagen. Att helt ignorera denna parameter blir ett skitresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Något jag stör mig med fysiska möten på morgonon är att kollektivtrafiken ej går att lita på. Har man då ett viktigt möte kl 07:00, så bör man ha påbörjat resan så man är på kontoret senast kl 06:00 om inget strular. Det blir att gå upp väldigt tydigt, inget märkvärdigt säger de som jobbar inom industrin och kanske börjar 06:00 varje dag. Men inför detta möte kanske man satt uppe hela natten och förberedde.

Inträffar detta scenario ofta för dig?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Inträffar detta scenario ofta för dig?

Tidigt möte ja, kl 07:00 endast ett fåtal gånger. Jag själv väljer då jobba hemifrån. Problemet är att man vissa dagar har behov att åka till kontoret för att göra något fysisk där, dessa tidiga möten ställer då till med problem.

Att kollektivtrafiken strular så är det inte alls ovanligt, men jag tycker inte riktigt man kan gnälla så mycket på detta. Man ska då vara ute i så god tid så att man kan fixa andra alternativ som Taxi.

Permalänk
Skrivet av dagas:

På mitt jobb mäter de hela tiden allt man gör så de kan se att man jobbar på även hemma. De kan se exakt hur många sekunder man har ett mejl öppet, hur många sekunder man tar på sig i telefon, hur många sekunder man tar på sig att anteckna, hur många sekunder man tagit paus för att gå på toa eller dricka kaffe mm. De ser exakt när man loggar in och ut mm så om man inte är lika produktiv så märks det. Vi har krav på minst 90% effektivitet. Alltså man måste sitta i ett mejl eller samtal minst 90% av tiden. Eller produktivitet menar jag. Effektiviteten är produktiviteten med tider per mejl och samtal inräknat. Ju kortare tid desto mer effektivt.

Fyfan det låter fruktansvärt, plötsligt uppskattar jag mitt eget rätt tråkiga jobb lite mer.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Mitt jobb har börjat anställa landet runt folk som kan bo 50 mil från kontoret så blir svårt att kräva in dem.

De har fortfarande inga problem med att jag jobbar hemma hela tiden. Skulle inte vara värt för mig att åka till kontoret som jag jobbar nu heller. Då jag pluggar och sedan jobbar 18-22. En timme ritning en timme hem för 4 timmars jobb. Och tjänar inte mycket heller så en timmes lön går åt bara till bränsle och då är inte slitage inräknat.

På mitt jobb mäter de hela tiden allt man gör så de kan se att man jobbar på även hemma. De kan se exakt hur många sekunder man har ett mejl öppet, hur många sekunder man tar på sig i telefon, hur många sekunder man tar på sig att anteckna, hur många sekunder man tagit paus för att gå på toa eller dricka kaffe mm. De ser exakt när man loggar in och ut mm så om man inte är lika produktiv så märks det. Vi har krav på minst 90% effektivitet. Alltså man måste sitta i ett mejl eller samtal minst 90% av tiden. Eller produktivitet menar jag. Effektiviteten är produktiviteten med tider per mejl och samtal inräknat. Ju kortare tid desto mer effektivt.

Vanligt idag är bara så enkelt de ser pengar in. Man jobbar i olika projekt, 100% faktureringsbarhet gäller för alla utom junior eller de med administrativa sysslor. Om man då presterar dåligt, så kommer kund välja att inte lägga fler beställningar och ibland är det fastpris och då har man endast en viss tid på sig, där man med kund får argumentera om varför det ska kosta mer..

All annan mätning är då helt onödig. Man kanske endast gör 4h varje dag eller man kanske jobbar 12h, det spelar mindre roll. Det är hur mycket pengar som man varenda dag drar in som räknas, där missnöjda kunder resulterar i att man får svårare att i längden dra in mer pengar.

Detta är inget speciellt med kontorsjobb. En snickare, bilmekaniker har samma dilemma. Har de "100% nöjda" kunder som kommer tillbaka för mer jobb. Och man har och full faktueringsbarhet plus en massa beställningar på material, så är personens chef supernöjd. Hur länge man satt på toaletten, hur lång fikarast etc man tog är oväsentligt.

Permalänk
Medlem

Enda problem med att jobba hemma, är att produktiviteten är gått upp. Idag kan jag ha möten kl 8 eller 17, när ingen pendlar.

Permalänk
Skrivet av Kml:

Enda problem med att jobba hemma, är att produktiviteten är gått upp. Idag kan jag ha möten kl 8 eller 17, när ingen pendlar.

Vilket får de som jobbar på kontoret ut att prestera sämre, du får passa dig och inte prestera för bra.

För det får mig att tänka på en bekant. Han var udda och en pedant person. Han stannade kvar en bra stund varje dag efter arbetstid och rengjorde hans verktyg, smörjde in dem med olja och annat. Verktygen såg som helt nya ut.
En dag gick cheferna runt och fick se hur bra ordning han hade, alla i verkstaden blev ditkallade och fick se hur bra ordning han hade och cheferna sa att de borde ha samma ordning.

Min bekanta fick sedan mycket skit för detta, arbetarna smutsade ner och förstörde lite av hans verktyg.

Samma dilemma emot distansjobbare. Distansjobbare kan ha mycket bättre förutsättningar att prestera bra, folk som åker till kontoret varje dag är då inte sugna på att jobba obetald övertid för att komma ikapp. Bättre kan då vara att försöka förhindra distansjobb eller försämra förutsättningarna.

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån sedan maj 2021, 100%. (jobbar skift)
Sköter allt remote så behöver inget riktigt kontor, har iofs 3 fullt utrustade kontorsplatser hemma, en dedikerad för mitt huvudsakliga jobb, resten för andra egna projekt.
Presterar samma hemma som på-plats finns ingen anledning att inte jobba i mjukisbrallor och kunna dricka gott kaffe

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag jobbar 12h/arbetsdag (hemifrån)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Sluta gnälla! Ni har sån jävla bra lön och förmåner jämfört med folk som måste vara på arbetsplatsen och verkligen jobbar hela dagen och knappt får tid att ta sin lagliga rast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Sluta gnälla! Ni har sån jävla bra lön och förmåner jämfört med folk som måste vara på arbetsplatsen och verkligen jobbar hela dagen och knappt får tid att ta sin lagliga rast.

Ja, eftersom om några har det dåligt då ska alla bannemig ha det förjävligt. Egentligen borde vi arbeta lika mycket och hårt på plats som 12-åringarna i en bangladeshisk klädfabrik. De har ju det värst, vi borde bara sluta gnälla om allt! /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tänk om vi alla skulle sluta försöka förbättra sånt vi inte tycker är bra, vilken trevlig värld det skulle bli.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krpto:

Ja, eftersom om några har det dåligt då ska alla bannemig ha det förjävligt. Egentligen borde vi arbeta lika mycket och hårt på plats som 12-åringarna i en bangladeshisk klädfabrik. De har ju det värst, vi borde bara sluta gnälla om allt! /s

Den svenska avundsjukan i ett nötskal.

Permalänk
Medlem

Varför vill alla förgöra för alla? :(

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket får de som jobbar på kontoret ut att prestera sämre, du får passa dig och inte prestera för bra.

För det får mig att tänka på en bekant. Han var udda och en pedant person. Han stannade kvar en bra stund varje dag efter arbetstid och rengjorde hans verktyg, smörjde in dem med olja och annat. Verktygen såg som helt nya ut.
En dag gick cheferna runt och fick se hur bra ordning han hade, alla i verkstaden blev ditkallade och fick se hur bra ordning han hade och cheferna sa att de borde ha samma ordning.

Min bekanta fick sedan mycket skit för detta, arbetarna smutsade ner och förstörde lite av hans verktyg.

Samma dilemma emot distansjobbare. Distansjobbare kan ha mycket bättre förutsättningar att prestera bra, folk som åker till kontoret varje dag är då inte sugna på att jobba obetald övertid för att komma ikapp. Bättre kan då vara att försöka förhindra distansjobb eller försämra förutsättningarna.

Varför ska alla alltid vara j@vlig# mot en (förhållandevis) "liten och udda person"? :/ Sen går alla hem och känner sig miljömedvetna för att de köpte en pizza 🍕 online med ekologisk deg och kebabsås...jag hade en sådan granne - udda men plikttrogen. Typisk arbetarklass, flock och varg 🐺 mentalitet. :/

En granne jag hade för ett gäng år sedan: grannen utvecklade darrningar/ticks i skinnet (så som jag fattade det, jag är inte läkare) han regredierade ↪ för att han hade varit under mobbning och utanförskap nästan hela sitt liv. (Jag hjälpte honom att handla han hade svårt för att gå. Han kallade mig för "bror", vilket de äldre sa för att visa glädje eller artigheter för hjälpen de ber om eller fick).

Skrivet av adfactory:

Jobbat hemifrån sedan maj 2021, 100%. (jobbar skift)
Sköter allt remote så behöver inget riktigt kontor, har iofs 3 fullt utrustade kontorsplatser hemma, en dedikerad för mitt huvudsakliga jobb, resten för andra egna projekt.
Presterar samma hemma som på-plats finns ingen anledning att inte jobba i mjukisbrallor och kunna dricka gott kaffe

Man vänjer sig vid att jobba hemma. Jag känner en advokat som har massor av klienter. Han har ingen 'fin byrå på den fina adressen" utan han tjänar bra för att han jobbar på bra. Är ärlig och korrekt i sina bedömningar.

Skrivet av StuntmanMike:

Skrivet av slipbit:

Den svenska avundsjukan i ett nötskal.

Japp det är så konstigt...alla vill att alla andra har det sämre än en själv...why? När jag ser alla fina dator riggar här på Sweclockers, så blir jag glad för den personen...

Det är trist att när det går bra så är alla avundsjuka men går det dåligt för någon så reagerar de flesta med att "det kan kan ha, han förtjänade det säkert". :/ 😑

Vi kan väl vara glada för att det går bra för vår nästa?:) Please...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ehh, det där är ett skämt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Byt jobb? lär dig nått annat? om du inte gillar din sits kan ingen på swec göra nått åt det.
Bara DU.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Byt jobb? lär dig nått annat? om du inte gillar din sits kan ingen på swec göra nått åt det.
Bara DU.

Det kommer bli svårare och svårare att rekrytera personal som måste vara på plats. Jag gick från 3-skift till dag. Med alla tillägg borta/övertid så tjänar jag typ 60% nu när jag jobbar dag. Men det fan värt det. Familjen mår topp topp och jag slipper vända på dygnet. Så pengar är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det kommer bli svårare och svårare att rekrytera personal som måste vara på plats. Jag gick från 3-skift till dag. Med alla tillägg borta/övertid så tjänar jag typ 60% nu när jag jobbar dag. Men det fan värt det. Familjen mår topp topp och jag slipper vända på dygnet. Så pengar är inte allt.

Jag håller med, men vissa gillar det säger de i alla fall.
Jag gillar att kunna jobba hemma i alla fall för familjelivet

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, det där är ett skämt eller?

Jag har sett samma på många vissa ställen. Framförallt i dom fria staterna på andra sidan sjön

Min svåger hade det så, räknade effektiv arbetstid (inte officiellt såklart), men man fick jobba in toa och kaffebesök

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har sett samma på många vissa ställen. Framförallt i dom fria staterna på andra sidan sjön

Min svåger hade det så, räknade effektiv arbetstid (inte officiellt såklart), men man fick jobba in toa och kaffebesök

Wow otroligt... Skulle aldrig kunna jobba i en sån miljö. Magsår och den psykiska ohälsan skulle bli ännu värre.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blir det inte dyrt för alla företag som har fina kontor och så har det under bara några år blivit så att folk bara är där en gång i veckan O_o En dyr lokal som knappt används?

Men vänder man på det så betalar de för kontoret oavsett om någon är där eller inte så då kvittar det ändå om bara några få är på plats eller många.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Wow otroligt... Skulle aldrig kunna jobba i en sån miljö. Magsår och den psykiska ohälsan skulle bli ännu värre.

Jag verkligen, skulle säga upp mig på dagen

Permalänk
Medlem

Vårt företag kör 50%+ på kontoret men det är inget krav jag för vidare på mina utvecklare. Känner de att de är mer produktiva hemma än på kontoret för vissa uppgifter så tänker jag inte tvinga in dem! Vissa uppgifter är bättre på kontoret (workshops, gruppdiskussion/problemlösning vid en whiteboard t.ex. så teamet brukar själva föreslå att ses på plats för sådana uppgifter).
Litar fullt på de i mitt team och låter de avgöra hur de vill jobba. Vi levererar bättre resultat än innan covid med en hybridsetup så det verkar ju funka.

Om folk inte levererar när de jobbar hemifrån så är det upp till närmaste chef att ta upp i 1:1. Jag har en rätt klar bild av hur mycket folk jobbar (kollar PRs för jag tycker det är intressant att se hur problem löses och för att hålla mig lite ajour med koden ). Produktiviteten är lägre på kontoret men det kompenseras av andra fördelar som socialt umgänge, teambuilding, långsiktig problemlösning etc.

Att man skulle få mer jobb gjort för att man tvingas vara på kontoret tror jag inte på. Blir bara frustrerande när en uppgift tar 50% längre tid när man tvingas sitta i ett öppet kontorslandskap för att någon managementsnubbe vill "chefa".

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du verkar lite bitter, har du funderat på att byta jobb?

Hört att man kan jobba hemifrån och slacka det mesta av tiden med 70k i månadslön. Det verkar fett nice! /s

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fy fasen vad stört.

Hade sagt upp mig direkt. Tack olov så råder frihet under ansvar på min arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jag håller med, men vissa gillar det säger de i alla fall.
Jag gillar att kunna jobba hemma i alla fall för familjelivet

Jag vet om en person, som "jobbar i det offentliga" (utan att outa den personen) och hon jobbar på bra, faktiskt. M e n: när jobbet är slut för dagen då ägnar hon sig åt familjen 1.000% utan undantag. Hon är verkligen arbete/privatliv/skilda världar = Sant. Hon är så smidig för när hon får frågan hur hon anser att saker och ting är så svarar hon: 😁 "Nu är vi på jobbet, det förstår Du ju att då kan jag inte svara på en privat fundering" med ett leende. Så hon håller isär de båda två sakerna till perfektion - I am surprised.

När det å andra sidan är f a m i l j e d a g s...hon blir som en helt annan människa: hon är spindelmannens sekreterare i nätet, hon skjutsar, hon ordnar fester, hon stöttar, hon lagar mat...kuggade Du på jakt licensen? Inga problem, hon fixar provet åt Dig... (En fantastisk kvinna jag hade velat vara gift med OM jag nu hade varit förälskad i henne☺️).

Familjeliv med amerikanska inslag. Fast utan den där falska påklistrade ytan, utan super genuin Svensk Omtanke På Riktigt. Mycket trevligt att se. Övriga familjen stöttar henne i detta så klart reciprocated.

Skrivet av medbor:

Ja jag vet, jag försökte dejta en amerikansk sjuksköterska: 😁 omöjligt. Hon var tvungen att ta ledigt 15 dagar för att kunna se mig en vecka (5 dagar i praktiken). Skulle hon ordna med nåt privat så för att få ut EN dag fick hon jobba tre dagar. OCH ansöka om detta på förhand. Tänk er om man *tror* att X ärende bara ska ta 2 dagar men sen visade det sig att du behövde 3 dagar till...tuff luck.

Så när amerikanska domare klagar på att man inte dykt upp till ordets seger...eh...rättegång (och att de kommer utfärda en så kallad warrant om de fortsätter att inte dyka upp) så är det för mig nästintill obegripligt med tanke på jobbkravet. Domarna är ju amerikaner och borde känna till den sociala kontext de lever i...men okej det finns förstås förstående domare och arbetsgivare med, även om det är mindre vanligt.

Skrivet av Trihxeem:

Du verkar lite bitter, har du funderat på att byta jobb?

Hört att man kan jobba hemifrån och slacka det mesta av tiden med 70k i månadslön. Det verkar fett nice! /s

Det är inte alltid så lätt att byta 🔀 jobb. Kan jag få bo hos dig i 5 år? Exemplet haltar jag vet men du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿