Permalänk

Låg fps

Hej, jag äger en Ideapad Gaming-laptop, men plötsligt har något inträffat. När jag spelar får jag endast 9 fps, vilket gör det omöjligt att njuta av spela. Dessutom uppstår ett ljudproblem där ljudet förspelas före bilden när jag tittar på YouTube, allt detta hände samtidigt Jag skulle uppskatta om någon har kunskap om vad problemet kan vara.

Mvh
Theo

Permalänk

exakt modell? ålder osv.
finns en sjö av olika uppsättningar med namnet "Ideapad"...
https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?106039=1060...

men baserat på erfarenhet med laptops generellt.

1. generellt ev Thermal trotteling dvs den överhettar både gpu och cpu kyls troligen av en/två små kylare stor/stora som en liten tändsticksask typ och behövs inte mycket för att sätta kylningen ur spel och laptops ligger oftast och knackar på dörren till thermal throtteling även med fullt fungerande kylning tack vare den minimala kylningen som får plats i laptopchassi.

2. Automagiskt byte mellan dedikerad gpu och cpugrafik funkar inte som den ska händer imellanåt bästa är att i kontrollpanelen för grafik säga åt datorn att alltid använda diskreta för x programvara/spel om det är igång.

dock mer troligt 1. då den inbyggda gpu´n i processorn inte borde ha nått problem med att driva låga laster som en youtubevideo

demontera kylningen och utföra en ordentlig rensning och kylpastbyte brukar kunna lösa problemet iaf tills det är igensatt igen.

under heatpipsen i övre vänstra/högra hörnet (inte säker att det är rätt modell men liknande kylning i alla laptops.) och ut till chsaaiväggen sitter en liten kylfläns och brukar bildas en matta med damm mellan den och fläkten relativt fort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Aha ska kolla på det, datorn är bara 1,5 år gammal så kändes lite konstigt att det skulle göra det så tidigt. Ditt svar var verkligen till stor hjälp

Permalänk
Skrivet av theodor12100:

Aha ska kolla på det, datorn är bara 1,5 år gammal så kändes lite konstigt att det skulle göra det så tidigt. Ditt svar var verkligen till stor hjälp

Du kan ju börja med att kolla runt lite med typ hw monitor eller liknande om du har nått som ligger högt i temperatur. Iom att denna operation högst troligt kommer bränna din garanti.

1.5år är länge utan ordentlig urdammning...

Min gamla craptop började gå varmt redan 3 månader efter inköp men löstes med att hålla fast fläktarna så de inte kunde snurra och backblåsa ur allt hår, hudavlagringar och damm med en kompressor bakåt genom fläkten och gjprde underverk på throttlandet.

Efter garantin gått ut tog jag av bottenplattan och bytte kylpasta och sänkte normaltempen med typ 10°c lägre än när datorn var ny.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ska göra så och se vad som händer, tack så mycket för hjälpen