Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Om något kan en lägre power limit och/eller undervolt vara vettigt. Mer eller mindre samma prestanda men till betydligt lägre strömförbrukning och värmeutveckling.
Jag kör en kombination av överklockning/strypt power limit och undervolt. Får ut samma eller mer prestanda jämfört mot stock.

Aha, jag får ta och spana in nån guide för det och testa

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjaniWasTaken:

Aha, jag får ta och spana in nån guide för det och testa

Tror det är detta klipp som är en av de guider som brukar länkas:

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tror det är detta klipp som är en av de guider som brukar länkas:

https://www.youtube.com/watch?v=WjYH6oVb2Uw

Det där är den bästa guiden, det sättet ger minst drop i "effective clock" av någon obegriplig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Happ.... 4080FE byttes ut till ett 4090, så nu får jag vara med i denna klubb verkar det som. Hade gärna haft ett 4090 FE men dels var de inte i lager och så tänkte jag att fläktarna nog låter mer än på mitt f.d 4080FE vilket jag inte hade haft någon lust med. Så även om de är så sjukt snygga och bara skriker "vill ha!!" Så fick det bli annat.

Gainward RTX 4090 Phantom
<Uppladdad bildlänk>

Har numera öppnat upp chassit lite mer pga ökad värme, hade tidigare lite täckskivor och ljudisolering osv (i bild). Men det funkade inte nu utan chassit får andas lite mer istället. Men fläktarna på detta kort är som tur är tystare än 4080FE. Och mindre coil whine också.

Insåg nu när jag grejade lite med datorn och behövde koppla loss gpu kontakten, att mitt Gainward 4090 Phantom (som jag för övrigt haft i över 3 månader vid det här laget - shit, känns ju som jag nyss köpte det!) inte har 12vhpwr kontakten utan faktiskt den uppdaterade varianten "12v2x6" !! Woohoo!

Jag som gått och funderat på denna jädra kontakt och blivit lite bekymrad så fort man läst om folk som man tänker borde haft koll vars kontakter ändå smält osv.. Och så har jag den bättre varianten! Puh.

Nu vill det till att den faktiskt också funkar bättre, men 3+ månader utan minsta bekymmer så här långt. Ska väl funka lite till tänker jag

Permalänk

Ser att det finns ett BIOS från 18 December 2023, på Gigabytes hemsida för Gigabyte 4090 Gaming OC, som har version F2. Nån som provat? Är det värt att uppgradera?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Då var mitt 4090 Strix OC installerat, fick plats i mitt Fractal North med typ 5mm marginal. Nu till optimering, ska läsa mig till vad ni andra har gjort men lutar åt att göra en undervolt + höja 100 -150 MHz på klocken?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

@ibland

Riktigt vackert

Jag sitter här och väntar på mitt msi 4090 suprim x, slog till när det va nere i 21460kr.
Är lite extremt kort för mig men tänker att det kommer hålla ett bra tag framöver så då får det kosta lite extra.

Har gått från 1080p 360Hz till ASUS 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED QHD 240 Hz så kan behövas lite extra kraft.

Hoppas inte detta har störande coil whine, lite gör inget men när det hörs igenom lurarna in game är det störigt.

Jag har testat diverse 7900 xtx kort men alla jag testat lider av extrem coil whine.

Behöver man tänka på något speciellt med dessa 4090 kort och 12vhpwr kontakterna?
Jag har ett ASUS ROG Thor 850 / 850W / 80+ Platinum nätagg och har asus egna sladd man kunde beställa gratis så man fick 600W 12vhpwr kontakt.

Riktigt tung kabel så hoppas den orkar med, vet inte vad de har för innehåll i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@ibland

Riktigt vackert

Jag sitter här och väntar på mitt msi 4090 suprim x, slog till när det va nere i 21460kr.
Är lite extremt kort för mig men tänker att det kommer hålla ett bra tag framöver så då får det kosta lite extra.

Har gått från 1080p 360Hz till ASUS 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED QHD 240 Hz så kan behövas lite extra kraft.

Hoppas inte detta har störande coil whine, lite gör inget men när det hörs igenom lurarna in game är det störigt.

Jag har testat diverse 7900 xtx kort men alla jag testat lider av extrem coil whine.

Behöver man tänka på något speciellt med dessa 4090 kort och 12vhpwr kontakterna?
Jag har ett ASUS ROG Thor 850 / 850W / 80+ Platinum nätagg och har asus egna sladd man kunde beställa gratis så man fick 600W 12vhpwr kontakt.

Riktigt tung kabel så hoppas den orkar med, vet inte vad de har för innehåll i den.

Kan förstås variera en hel del från kort till kort men det är inte alltid gpun i sig som är problemet. Har varit med om att byte av moderkort minskat coil whine också. Mitt 4090 hade en liten hint av coil whine men när jag efter ett tag bytte moderkort för att gå över till AM5 plattformen så försvann coilwhine:t i stort sett helt. Då gick det från bara lite till knappt hörbar (skulle nog säga i princip inget alls nu)

Vad gäller 12VHPWR så se för bövelen till att trycka in den ordentligt. Och gör eventuella böjar i kabeln först så den går i rakt utan spänning (no pun intended) eller vridning.
Vicka inte i och ur kontakten, dra/tryck rakt.
Du bör iofs troligen ha den nya kontakten (med försänkta sense pins) så du bör vara hyfsat safe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Kan förstås variera en hel del från kort till kort men det är inte alltid gpun i sig som är problemet. Har varit med om att byte av moderkort minskat coil whine också. Mitt 4090 hade en liten hint av coil whine men när jag efter ett tag bytte moderkort för att gå över till AM5 plattformen så försvann coilwhine:t i stort sett helt. Då gick det från bara lite till knappt hörbar (skulle nog säga i princip inget alls nu)

Vad gäller 12VHPWR så se för bövelen till att trycka in den ordentligt. Och gör eventuella böjar i kabeln först så den går i rakt utan spänning (no pun intended) eller vridning.
Vicka inte i och ur kontakten, dra/tryck rakt.
Du bör iofs troligen ha den nya kontakten (med försänkta sense pins) så du bör vara hyfsat safe..

@Eismannen
Stort tack för tips, jag har ett riktigt brett chassi så ska försöka böja kabeln så det inte blir något tryck på grafikkortet och trycka in den ordentligt.

Jag kör med ett msi mag z790 tomahawk wifi samt G.Skill TridentZ RGB DDR4 4600 MHz och en i7 14700K

Permalänk
Medlem

Asus TUF 4090 non-OC, coil whine redan vid ~80 W draw. Är detta normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Asus TUF 4090 non-OC, coil whine redan vid ~80 W draw. Är detta normalt?

Jag har likadant kort och har coil whine vid högre belastning.
Från 80 W känns ju riktigt trist.
Nu har jag vant mig ändå förvisso men nästa gång blir det inte ASUS.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har likadant kort och har coil whine vid högre belastning.
Från 80 W känns ju riktigt trist.
Nu har jag vant mig ändå förvisso men nästa gång blir det inte ASUS.

Jo. Vid högre belastning hade jag väntat mig det med TUF så planen var att begränsa belastningen. Tråkigt nog sitter det i ett custom-bygge från datorbutik så blir nog eländigt svårt att få det utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Asus TUF 4090 non-OC, coil whine redan vid ~80 W draw. Är detta normalt?

Hmm. Knappt skulle jag väl säga. Mitt börjar nog vid 150 ish belastning. I princip allt som är 3D = coilwhine.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Asus TUF 4090 non-OC, coil whine redan vid ~80 W draw. Är detta normalt?

Har man inget coil whine så har man en jäkla tur, de flesta 4xxx korten har det i någon mån. Jag har haft 2 st 4080 och nu ett 4090, alla med coil whine. Dock har mitt 4090 (gainward phantom) såpass lite att man knappt ens hör det om man inte sätter örat mot i stort sett. Så jag har väl haft en jäkla tur då.

Nu är ju TUF korten till synes mer benägna än andra till coil whine, men vid 80W känns kanske lite väl..
Provat att undervolta? Det hjälper mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Hmm. Knappt skulle jag väl säga. Mitt börjar nog vid 150 ish belastning. I princip allt som är 3D = coilwhine.

Skrivet av Eismannen:

Har man inget coil whine så har man en jäkla tur, de flesta 4xxx korten har det i någon mån. Jag har haft 2 st 4080 och nu ett 4090, alla med coil whine. Dock har mitt 4090 (gainward phantom) såpass lite att man knappt ens hör det om man inte sätter örat mot i stort sett. Så jag har väl haft en jäkla tur då.

Nu är ju TUF korten till synes mer benägna än andra till coil whine, men vid 80W känns kanske lite väl..
Provat att undervolta? Det hjälper mycket.

Det var i spelet Cities Skyline 2, som jag testade först av allt, från menyer till in i spelet, med vsync på. Testade Cyberpunk 2077 och där var det lägre coil whine med allt på max. Får väl hålla mig till spel som pressar kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jo. Vid högre belastning hade jag väntat mig det med TUF så planen var att begränsa belastningen. Tråkigt nog sitter det i ett custom-bygge från datorbutik så blir nog eländigt svårt att få det utbytt.

Testa msi afterburner och kör en undervolt /ändra Power limit.
Ljudet är ju för att "coilsen" vibrerar pga spänningen, lite som frekvensomriktare och ändra switch frequency kan ändra ljudet så kan en ändring av volten ändra parametrarna för coilwhinet.

Alltid värt att testa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa msi afterburner och kör en undervolt /ändra Power limit.
Ljudet är ju för att "coilsen" vibrerar pga spänningen, lite som frekvensomriktare och ändra switch frequency kan ändra ljudet så kan en ändring av volten ändra parametrarna för coilwhinet.

Alltid värt att testa

Har haft värre coil whine med andra kort, men inte vid så låg belastning. Ja det får bli så om det blir alltför jobbigt. Finns väl en guide på siten om jag inte minns helt fel. Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har haft värre coil whine med andra kort, men inte vid så låg belastning. Ja det får bli så om det blir alltför jobbigt. Finns väl en guide på siten om jag inte minns helt fel. Tack för tips!

Guiden här på swec funkar, men denna metod i videon enl nedan är bättre för 4xxx serien då "effective clock" inte minskar lika mycket.

https://youtu.be/WjYH6oVb2Uw?feature=shared

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jo. Vid högre belastning hade jag väntat mig det med TUF så planen var att begränsa belastningen. Tråkigt nog sitter det i ett custom-bygge från datorbutik så blir nog eländigt svårt att få det utbytt.

Jag har ett 4090 TUF OC och det har knappt Coilwhine. Ett eventuellt pip som knappt hörs när man inte har hörlurar. Riktigt nöjd över det 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har ett 4090 TUF OC och det har knappt Coilwhine. Ett eventuellt pip som knappt hörs när man inte har hörlurar. Riktigt nöjd över det 🙌

Grattis till lotterivinsten. Vissa vinner ju medans andra drar nitlotter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Grattis till lotterivinsten. Vissa vinner ju medans andra drar nitlotter.

Det verkar onekligen så. Kan ju också vara bra andra komponenter. Hade dock ett 3090 Rog strix som hade duktigt med Coil whine 😱

Permalänk

Har heller inte efter 1 år haft några problem med Coilwhine eller annat med mitt 4090 sen releasen. Ganska galet att kortet fortfarande är ”herre på täppan” med en ganska galen marginal efter snart 1.5 år. Har nog aldrig hänt på Grafikkortsfronten?
Priset är ju såklart därefter men ändå.
Får se vad Nvidia presenterar nu den 8e.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Senast jag hade problem med coilwhine var nog ett HD4850 för 15 år sedan eller så. Mitt KFA2 4090 klarade sig med.

Ett sanslöst vidrigt ljud så hoppas verkligen att jag klarar mig med nästa grafikkort med. Har blivit många kort sedan det där HD4850t.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har heller inte efter 1 år haft några problem med Coilwhine eller annat med mitt 4090 sen releasen. Ganska galet att kortet fortfarande är ”herre på täppan” med en ganska galen marginal efter snart 1.5 år. Har nog aldrig hänt på Grafikkortsfronten?
Priset är ju såklart därefter men ändå.
Får se vad Nvidia presenterar nu den 8e.

Var det inte lika med iallafall 3090 och 2080Ti med? Iofs kom ju 3090Ti men AMD kan ändå inte prestera i denna klass. Kommer vara Nvidia som åter måste få ut något snabbare.

Hade personligen gärna sett ett 4090 Super så vi får se något snabbare på marknaden. Lär bli en lång väntan på 5090 med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Var det inte lika med iallafall 3090 och 2080Ti med? Iofs kom ju 3090Ti men AMD kan ändå inte prestera i denna klass. Kommer vara Nvidia som åter måste få ut något snabbare.

Hade personligen gärna sett ett 4090 Super så vi får se något snabbare på marknaden. Lär bli en lång väntan på 5090 med.

Frågar du mig var hela 3xxx serien rätt så fånig. Typ bara 3080 som var värd pengarna, 3090 och 3090Ti kostade ju hutlösa mängder pengar men gav bara några ynka procent högre prestanda. Nu är det återigen ordentlig skillnad på 4080 och 4090, som det ska vara.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Frågar du mig var hela 3xxx serien rätt så fånig. Typ bara 3080 som var värd pengarna, 3090 och 3090Ti kostade ju hutlösa mängder pengar men gav bara några ynka procent högre prestanda. Nu är det återigen ordentlig skillnad på 4080 och 4090, som det ska vara.

Sant iofs, skillnaden mellan 3080 och 3090 var mindre än jag hade för mig prestandamässigt. Och AMD långt efter som vanligt.

Håller med i @megaman01 bedömning här ändå.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Senast jag hade problem med coilwhine var nog ett HD4850 för 15 år sedan eller så. Mitt KFA2 4090 klarade sig med.

Ett sanslöst vidrigt ljud så hoppas verkligen att jag klarar mig med nästa grafikkort med. Har blivit många kort sedan det där HD4850t.

Du är medveten att problemet kan vara kvar, men att du kanske inte hör 18000 Hz längre? Jag har nämligen inte heller haft något coilwhine på 10-15 år... mer än det i huvudet inbyggda konstanta tjutandet... Men så hör jag ingenting över 16000 Hz som 42-åring heller, och det har jag upptäckt är rätt så bra jämfört mot mina kompisar trots att dom inte spelat baslåda så att håret lättar ifrån huvudet.

Edit: Här kan man testa vart hörseln slutar: https://www.szynalski.com/tone-generator/

Coilwhine kan ju vara i alla möjliga frekvenser och när jag tänker efter och testar mig fram på låga volymer så känns det mer som att det kanske ofta ligger i 6000 - 8000 Hz-området. Riktigt svårt att avgöra efter några youtubefilmer också. Man får ladda ner och kolla spektrat antar jag. Kanske någon som kan göra det på sitt kort här? Ett roligt helgprojekt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Du är medveten att problemet kan vara kvar, men att du kanske inte hör 18000 Hz längre? Jag har nämligen inte heller haft något coilwhine på 10-15 år... mer än det i huvudet inbyggda konstanta tjutandet... Men så hör jag ingenting över 16000 Hz som 42-åring heller, och det har jag upptäckt är rätt så bra jämfört mot mina kompisar trots att dom inte spelat baslåda så att håret lättar ifrån huvudet.

Edit: Här kan man testa vart hörseln slutar: https://www.szynalski.com/tone-generator/

Coilwhine kan ju vara i alla möjliga frekvenser och när jag tänker efter och testar mig fram på låga volymer så känns det mer som att det kanske ofta ligger i 6000 - 8000 Hz-området. Riktigt svårt att avgöra efter några youtubefilmer också. Man får ladda ner och kolla spektrat antar jag. Kanske någon som kan göra det på sitt kort här? Ett roligt helgprojekt.

Sant det, och en bra sak du också tycker upp tycker jag! Tänker ofta på det i dels detta forum och andra just att många nog inte vet om när hörsel eller för den delen synen börjar försämras då det ofta verkar ske över tid och inte blir lika märkbart. Har själv gjort både syn men hörseltest förra året. Syn då jag har glasögon och linser så dessvärre rätt bekant där då det började tidigt. Dubbla hörseltester, ena i företagets hälsokontroll, den andra inför påbörjan av cellgiftsbehandling där det också fanns en risk för hörselnedsättning med en del cellgifter. Den jag har fått ska risken vara låg men den ursprungliga desto högre. Nu minns jag förvisso inte resultatet exakt, det var rätt bra för min ålder (nästan 40) men jag har ju inte tonårshörseln kvar förstås.

Nu är testet via sidan inte direkt vetenskapligt utfört från min sida men slutar höra någonstans mellan 17400 och 18000 Hz. Har en PS5 som hörs mycket väl, speciellt när man är ganska nära samt andra elprylar som tjuter. Kan höra några av mina smarta IKEA-LEDlampor svagt, typ taklampan i vardagsrummet, när jag går förbi den. Men den nivån är iallafall acceptabel samtidigt.

Skulle jag låta mina grafikkort rendera 500-1000 FPS så räknar jag med att de bör höras men vid normal användning, 100-200 FPS (eller snarare cappat 120/140 FPS beroende på skärm som används för stunden), så hörs inget. En del kort skriker ju redan här vilket är riktigt trist, egentligen oavsett prisklass kan jag tycka. Hör själv till de som från början var inne på ett 4090 TUF men som avskräcktes av problemen dessa kort har, iallafal för de som rapporterat. Men lite nyfiken på att faktiskt ha provat och lyssnat på ett. Men annars har jag ju min PS5 jag kan vara inom 1-2 meters avstånd när den är igång, men det är fortfarande inte det där klassiska "höga" elektriska skriket samtidigt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Var det inte lika med iallafall 3090 och 2080Ti med? Iofs kom ju 3090Ti men AMD kan ändå inte prestera i denna klass. Kommer vara Nvidia som åter måste få ut något snabbare.

Hade personligen gärna sett ett 4090 Super så vi får se något snabbare på marknaden. Lär bli en lång väntan på 5090 med.

2080ti var knappt bättre än generationen innan, 3090 var knappt bättre än 3080.

4090 är en klass för sig och har dominerat väldigt länge och det ser ut att bli ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjaniWasTaken:

Ny i klubben! Satt ihop en ny burk i helgen, så blev ett MSI Suprim x 4090 sjukt nöjd, inge coilwhine har man hört så verkar ha haft tur
Har inte ändrat powerlimit eller klocka nåt, är det nödvändigt?

<Uppladdad bildlänk>

Hello there brother

Blev ett Rog Strix Gaming OC White. Läskigt tyst kort (har iofs bara lirat RL, BF2042 och Avatar) och är sjukt nöjd. Kommer tidigare från 1080 Ti när jag orkade med gamla datorn. Bytte till laptop med GTX 2060M när jag flyttade, så prestandan är välkommen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjaniWasTaken:

Ny i klubben! Satt ihop en ny burk i helgen, så blev ett MSI Suprim x 4090 sjukt nöjd, inge coilwhine har man hört så verkar ha haft tur
Har inte ändrat powerlimit eller klocka nåt, är det nödvändigt?

<Uppladdad bildlänk>

Jag har också en Suprim X 4090. Kommer inte riktigt ihåg vilken klock den kommer upp i standard läge, kanske 2650mhz. Du kan få ut minst 2900-2950 med maximerad power limit och voltage, de senare korten tillåter att man ökar voltage till 1.07v istället för 1.1v som på de tidiga korten. I spel situationer är man nästan alltid begränsad av voltage. Flashar du tidigare Bios versioner med 1.1v limit (custom nvflash) så kan många kort komma över 3050mhz, de bättre kan gå över 3100mhz. Minnerna kan man på de flesta kort lägga på +1000 utan större problem, de bättre korten klarar kanske +1500. Finns ingen större mening med att ligga på gränsen för vad kortet klarar av men det är roligt att hitta var gränsen går, sen skruva ner 1-2 steg för stabilitet i spel. Fps skilladen mellan 3050 och 3090mhz är minimal, dock enligt mig är det skillnad i fps mellan 2750 och 3050mhz.
Jag har svårt att förstå hur man kan lägga 25k för en 4090 och sen vill man underclocka den för maximal effektivitet, men kanske det är menigsfullt om de extra fps inte spelar roll eller man bryr sig mer om att kortet ska vara tystare eller om man spelar ofta så att det kanske syns i elräkningen...