Vad är era erfarenheter av Telia Play och AppleTV

Permalänk
Medlem

Vad är era erfarenheter av Telia Play och AppleTV

Hej
Jag funderar på att skaffa bredband och tv via telia, främst för att få tillgång till linjär tv via AppleTV och slippa boxar och CI moduler.

Fungerar det bra? Hur är bildkvalitén? Hur är era erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Kan inte tala för hur det fungerar med Apple TV, men hade Telias tv-utbud via fastighetsvärden tidigare (ingick i hyran) och då deras runda Array box med playtjänster. Fungerade helt ok, aningen segt i menyerna kanske, men inget lagg osv på det man använde det till, eller det lilla man använde den till.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kvaliten är utmärkt. Använder deras mellanpaket med Apple tv. Fick deras box men valde inte hämta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanli:

Hej
Jag funderar på att skaffa bredband och tv via telia, främst för att få tillgång till linjär tv via AppleTV och slippa boxar och CI moduler.

Fungerar det bra? Hur är bildkvalitén? Hur är era erfarenheter.

Det fungerar bra. Skulle säga att Telias app är av dom bättre om man jämför med dom andra leverantörerna. Lite ogenomtänkt UI ibland, men överlag bra.

Inget lagg osv på Apple TV, det mesta funkar ju bra på den. Bildkvaliteten är helt ok, beror väl på sin uppkoppling med mera.

Permalänk
Medlem

Funkar riktigt bra, har också iptv-boxen (nån Arris) inkopplad, där jag ändå tycker det är bättre bild och sändningen är före jämfört med play (som kanske oftast är viktigast vid sport eller liknande). Men är ofta jag inte "orkar" byta över till boxen och bara kör AppleTV för man kanske kollat på låt säga youtube innan. Det är gott nog över både Apple och Android TV

Permalänk
Medlem

Jag satt precis med detta över julen och kan konstatera att Telias box suger rejält.
Visst, som en basic "digitalbox" så fungerar den men ihop med alla tjänster som ska knytas ihop med diverse appar så blir erbjudandet rätt meckigt att sätta upp med en massa lösenord, en massa appar och detta ska även gå vägen via Telia när det ska sättas upp som komplicerar saker ytterligare.

På TV nummer två hos mina föräldrar så körde jag en äldre Apple TV (ej 4K) och det var betydligt smidigare, en anledning till det var dock att man hade reggat allt på första boxen vilket gjorde att det var "klart" att lägga in.

Mina päron har även en äldre Arrisbox (icke android) som jag funderade på att köra istället då hela Android TV bara var väldigt rörigt upplevde jag.

En annan intressant reflektion är att fjärrkontrollen till Androidboxen som följer med är en hybrid av BT och IR, så ska du t.ex. köra en tredjepartsfjärr ala multifjärr så får du mecka en del. Utmaningen ligger i att så fort boxen känner av fjärren så stänger den av IR. Så lösningen är att plocka ut batterierna ur medföljande fjärr OM du ska köra en tredjeparts fjärr.

Det verkar också finnas en bugg som kräver en factory reset efter du uppdaterat boxen första gången för att få medföljande fjärr att fungera, ingen biggie men tog ett tag att hitta hur detta gjordes.

Mina 5 cent.....skippa AndroidTV boxen

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag slog precis till och ska sätta mig och testa lite.