Intel hoppas tillverka kretsar åt AMD i framtiden

Permalänk
Melding Plague

Intel hoppas tillverka kretsar åt AMD i framtiden

Intels VD Pat Gelsinger hoppas att bolaget ska kunna tillverka kretsar åt flertalet konkurrenter via deras kontraktstillverkning Intel Foundry framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Keep your friends close and your enemies closer.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Intel 2017 - "Ihoplimmade kretsar"
Intel 2024 - Vi vill tillverka era kretsar

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Det är alltid problematiskt när leverantören skall konkurrera med sin kund. Inga som helst problem att göra grejer till MS, Google eller Apple, men Nvidia och AMD tror jag att det är svårare med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

har intel svårt att fylla sina produktionslinor? eller ser dom att efterfrågan på kretsar kommer minska och dom vill försäkra sig om att kunna köra full kapacitet genom att tillverka andras kretsar?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

har intel svårt att fylla sina produktionslinor? eller ser dom att efterfrågan på kretsar kommer minska och dom vill försäkra sig om att kunna köra full kapacitet genom att tillverka andras kretsar?

Osäker men med tanke på den dumpster fire som varit Intels egen tillverkning senaste 8 åren så är det högst tveksamt om någon utanför Kina hade velat hyra in sig på de linorna...

Spontant är väl x86 på dekis men det har man sagt i flera år och kommer göra i många år till...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Schysst av Intel att hjälpa till ändå. Konkurrenterna, t.ex. AMD har ju haft lite svårt att hänga med i utvecklingen kring hastigheter på processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Schysst av Intel att hjälpa till ändå. Konkurrenterna, t.ex. AMD har ju haft lite svårt att hänga med i utvecklingen kring hastigheter på processorer.

Ja Global foundry går det inte lysande för direkt.

Permalänk
Medlem

Det här är geopolitiskt gigantiskt. Taiwan har i princip monopol på kontraktstillverkning på avancerade noder, och ligger samtidigt geografiskt intressant till i Kinesiska havet. Kina har ett uttalat mål att bli självförsörjande på halvledare, hävdar någon sorts historisk rätt till Taiwan, och har samtidigt skramlat med en hel del onödigt stora militärresurser i Taiwan-sundet de senaste åren. Är det någon som inte har lagt ihop 1+1 och fått 3 här?

Halvledare är som strategisk resurs i princip i nivå med olja, om tio år kommer halvledare vara ohotad etta. Vi i den västra hemisfären med omnejd måste hitta ett robust alternativ till Sydostasien, som en existentiell nödvändighet...

Bra jobbat Pat! (Nominerar till Nobels Fredspris)

Permalänk
Medlem

Hahaha!
Bästa skratt på hela vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

har intel svårt att fylla sina produktionslinor? eller ser dom att efterfrågan på kretsar kommer minska och dom vill försäkra sig om att kunna köra full kapacitet genom att tillverka andras kretsar?

Tänker mer att de ser en möjlighet när TSMC är permanent överbokade

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tänker mer att de ser en möjlighet när TSMC är permanent överbokade

Detta, plus att Intel är bra på kretstillverkning. Även om de tappat ledartröjan bör deras tillverkning vara attraktiv, särskilt i detta läge, och det är inte omöjligt att de springer om TSMC igen.

Permalänk
Medlem

Här inne tänker många AMD och Intel men det finns mååååååååånga som behöver kretsar.
Intels första kund verkar vara Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Schysst av Intel att hjälpa till ändå. Konkurrenterna, t.ex. AMD har ju haft lite svårt att hänga med i utvecklingen kring hastigheter på processorer.

Är ju inte precis så att AMD har någon egen kretstillverkning.
Vem skall hjälpa Intel med deras strömförbrukning för att hinna med AMD?

Rosatom eller vad den ryska kärnkrafts leverantören heter?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Nej, Tack! Håll er till era 5% ökning processorer istället så får AMD leda utvecklingen framåt.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Dogs and cats living together! Mass hysteria!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Många verkar tolka uttalandet lite fel. Detta är inte någon vit flagga från Intel snarare som ägare av flera kretsfabriker ser möjligheten att konkurrera hårdare mot GloFo, Samsung och tsmc. Om AMD ska fortsätta klättra upp i marknadsandelar så kan Intel erhålla en hacka på AMDs framgång.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

....Tror Intel att de bästa i världen (Microsoft, AMD, Nvidia o.s.v.) kommer välja Intel framför TSMC..?

Känns som han pratar till investerare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja Global foundry går det inte lysande för direkt.

Så vitt jag vet äger inte AMD ett skvatt i det, eller åtminstone inte ens 0.3%

https://www.marketscreener.com/quote/stock/GLOBALFOUNDRIES-IN...

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Osäker men med tanke på den dumpster fire som varit Intels egen tillverkning senaste 8 åren så är det högst tveksamt om någon utanför Kina hade velat hyra in sig på de linorna...

Spontant är väl x86 på dekis men det har man sagt i flera år och kommer göra i många år till...

Det börjar komma flera spelare på designfronten med olika custom chip designer intel har gått ut med att de är villiga tillhandahålla egna IP till kunder vilket så klart är attraktivt. at x86 är på dekis är också en anledning till att öppna upp för att tilverka andras designer, blir en hedge mot framtiden där man kan tjäna pengar medens andra står för att testa vattnet.

Skrivet av evil penguin:

Tänker mer att de ser en möjlighet när TSMC är permanent överbokade

får se hur länge det varar vi har nu en period med hög efterfrågan drivet av datacenter och AI, tidigare har det varit mobila chip som varit drivande i utveckling och finansierat nya tillverkningsnoder och teknik. toppen lär inte vara nådd än men det blir ständigt dyrare med nya noder med stigande priser på wafers som följd, intel behöver öka inkomsten och då antar jag att det inte räcker med att vara sin egen kund, sett till att intel historiskt har haft höga marknadsandelar på x86 processor sidan så är det nog ändå logiskt att de försöker finna fler sätt att tjäna pengar.

Skrivet av fesen:

Här inne tänker många AMD och Intel men det finns mååååååååånga som behöver kretsar.
Intels första kund verkar vara Microsoft.

Absolut är det fler som vill ha kretsar, ska ju tryckas in i allt från datacenter till tandborstar.
sen finns det många nya förtag som ger sig in i kretsbranschen allt från lagringskontrollers på ssd osv till nya serverprocessorer i datacenter.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Tveeggat detta för mig, TSMC är i riskzonen för att kineserna tar över alltihop med militärmakt precis som ryssland i Ukraina.
AMD ska lägga produktionen hos konkurrenten intel?

Måste man välja mellan pest eller kolera, så har jag en känsla av att intel är det minst dåliga alternativet.
Om intel kan leverera minsta lika bra prylar som TSMC vill säga.

Hursomhelst så behöver väst egen produktion av halvledare i toppskiktet vilket vi mig veterligen inte har, så...
bär mig emot men som det ser ut så får vi hoppas på intel.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så vitt jag vet äger inte AMD ett skvatt i det, eller åtminstone inte ens 0.3%

https://www.marketscreener.com/quote/stock/GLOBALFOUNDRIES-IN...

Ja det var så det gick med det...

Permalänk
Medlem

Dom ligger väl flera år efter? Vem skulle välja dem om det inte var halva priset?

Samsung är ju närmast TSMC men även de är ganska mycket efter… svårt att se detta bära frukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja Global foundry går det inte lysande för direkt.

Inte? De insåg 2018 att det inte är lönt att hänga på TSMC/Samsung då det finns lägre hängande frukt på de äldre noderna upp mot 180 nm. De satsar på bilindustrin och liknande kretsar och har ett exklusivt avtal med GM. Även rymdindustrin och försvarselektronik är aktuellt. Intel kommer att ge sig in i en lek som GloFo inte ansåg sig värd att kämpa över.

2023-10 How GlobalFoundries aims to remain worlds thrid biggest chip foundry
2024-02 GlobalFoundries Lands $1.5B in Funding from CHIPS and Science Act

Skrivet av McMillan:

Tveeggat detta för mig, TSMC är i riskzonen för att kineserna tar över alltihop med militärmakt precis som ryssland i Ukraina.
AMD ska lägga produktionen hos konkurrenten intel?

Måste man välja mellan pest eller kolera, så har jag en känsla av att intel är det minst dåliga alternativet.
Om intel kan leverera minsta lika bra prylar som TSMC vill säga.

Hursomhelst så behöver väst egen produktion av halvledare i toppskiktet vilket vi mig veterligen inte har, så...
bär mig emot men som det ser ut så får vi hoppas på intel.

Om Kina sätter sina fötter närmare än 5 km från fabrikerna så tror och hoppas jag att litografimaskinerna från ASML kommer att sprängas för att beröva dem möjligheten att ta över strategisk produktion. I övrigt håller jag med om att mer produktion i USA och Europa är stabiliserande för både tillgången och nervösa tillverkare. Vi får alla hålla tummarna och hoppas på att Intel framöver lyckas där andra dragit sig ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Inte? De insåg 2018 att det inte är lönt att hänga på TSMC/Samsung då det finns lägre hängande frukt på de äldre noderna upp mot 180 nm. De satsar på bilindustrin och liknande kretsar och har ett exklusivt avtal med GM. Även rymdindustrin och försvarselektronik är aktuellt. Intel kommer att ge sig in i en lek som GloFo inte ansåg sig värd att kämpa över.

Och hur är det relevant i sammanhanget tycker du?
Folk hånar Intel för att dom ska sälja tillverkning till AMD, en tillverkning som AMD är i desperat behov av eftersom dom övergav Global foundries (och global foundries övergav AMD) och har svårt att konkurrera om plats hos TSMC mot Apple, Nvidia m.m.

Kanske läs vad du svarar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Och hur är det relevant i sammanhanget tycker du?
Folk hånar Intel för att dom ska sälja tillverkning till AMD, en tillverkning som AMD är i desperat behov av eftersom dom övergav Global foundries (och global foundries övergav AMD) och har svårt att konkurrera om plats hos TSMC mot Apple, Nvidia m.m.

Kanske läs vad du svarar på?

Visst, du skrev nio ord som ett nedslag på Global Foundries, inte så mycket jag kan tolka fel där tycker jag. Ett företag som inte nämnts tidigare i tråden. Ett företag som bara tillverkar IO-delen som en chiplet i AMDs 3000- och 5000-serier (AM4-sockeln). Sedan 7000-serien (AM5) tillverkas alla delar (CPU+IO) hos TSMC. Däremot kan jag ge dig rätt om du tänker på 1000- och 2000-serierna från 2018, men det är ju några år sedan nu tänker jag, om vi nu ska prata "relevans".

Intel har gått från 6:e (2022) kund hos TSMC till troligtvis 3:e (2023). AMD var 3:a 2022 efter Apple och Qualcom. Man kan säga det som att Intel nu producerar lika mycket som AMD hos TSMC. Nu är det i sig inget tecken på att Intel inte skulle ha ledig stabil produktionskapacitet över för att sälja till andra, då det krävs en hel del att byta produktionsnod, verktyg och designbeslut. Steget att gå över till en Intel-fab är nog lika stort för AMD som för Intel att flytta hem deras egen TSMC-produktion.

Permalänk
Medlem

Det hela är väl egentligen väldigt enkelt: pengar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Visst, du skrev nio ord som ett nedslag på Global Foundries, inte så mycket jag kan tolka fel där tycker jag. Ett företag som inte nämnts tidigare i tråden. Ett företag som bara tillverkar IO-delen som en chiplet i AMDs 3000- och 5000-serier (AM4-sockeln). Sedan 7000-serien (AM5) tillverkas alla delar (CPU+IO) hos TSMC. Däremot kan jag ge dig rätt om du tänker på 1000- och 2000-serierna från 2018, men det är ju några år sedan nu tänker jag, om vi nu ska prata "relevans".

Intel har gått från 6:e (2022) kund hos TSMC till troligtvis 3:e (2023). AMD var 3:a 2022 efter Apple och Qualcom. Man kan säga det som att Intel nu producerar lika mycket som AMD hos TSMC. Nu är det i sig inget tecken på att Intel inte skulle ha ledig stabil produktionskapacitet över för att sälja till andra, då det krävs en hel del att byta produktionsnod, verktyg och designbeslut. Steget att gå över till en Intel-fab är nog lika stort för AMD som för Intel att flytta hem deras egen TSMC-produktion.

Så är det men det här är också planer för framtiden, det handlar inte om nuvarande noder.

Permalänk
Medlem

Både EU och USA har politiskt bestämt att minska beroendet av Asien för kretstillverkning och Intel börjar bygga fabrik i Europa med stöd av både EU och flera individuella länder, rätt logiskt att Intel försöker kapa åt sig så mycket som möjligt av de olika bidrag som finns och då behövs kunder, intel är mest logiska.
TSMC försöker också utvidga sin tillverkning av samma anledning.

Permalänk
Medlem

Det här är nog både strategiskt för Intel och politiskt för att minska beroendet av Asien.

Men "Microsofts processorer", känns som jag missat något..
Är väl inte ovanligt att fler designar sina egna, men just MS kan jag inte minnas att jag hört något om tidigare (kan ha sett men glömt).