Ja, men det tar lite tid att skriva.
När jag läste på universitetet hade Systembolagen en bjudmiddag där man som student fick prova deras app för att räkna ut promillehalt. Man drack som vanligt, fyllde i appen och fick blåsa några gånger under kvällen.
I samband med detta var det även en föreläsningen, där en professor skulle prata om alkoholvanor. Han sa då något i stil med "...det är viktigt att dricka måttligt, och vissa kanske inte bör dricka alls", varpå systembolagets representant utbrast "Det där sista behöver du inte lägga så stort fokus på!"
Min enda slutsats av detta är att systembolagets huvudfokus, precis som alla andra AB, är att tjäna pengar åt sina ägare. Att man sedan gömmer sig bakom en massa svammel om folkhälsan förändrar inte saken.
Gällande öppettiderna är jag tämligen säker på att de skulle förbättras, jämför avregleringen av apoteket (som svenskarna inte heller skulle klara av, enligt planekonomiivrarna)
Och gällande konsumtion vid alkohol hemma baserar jag det helt anekdotiskt - finns det en öl hemma är sannolikheten naturligtvis större att den dricks, än om den inte finns.