Permalänk
Medlem

Elsparkcycklar lagliga vs olagliga

Tittar på Elsparkcycklar hos våra stora kedjor och ser att nästa alla är olagliga att framföra på allmän väg.
Det märkliga är att det verkar säljas fler olagliga än lagliga

Har folk koll på konsekvenserna av att köra en olaglig på allmän väg och det händer en olycka?
Tex: man kör in i en bil, då får man står för allt själv ingen försäkring täcker.
Tex: kör man på någon blir det det dyrt eftersom ingen försäkring täcker.
Tex: en 15 åring kör en olaglig och blir stoppad av polis, konsekvensen kan bli att det blir svårt att få körkort på 18 årdagen
Hur tänker forumet om elsparkcycklar?

Elfordon som klassas som en cykel – får framföras på allmän väg

Hastighet på max 20 km/h
Vikt max 25 kg
Kontinuerlig märkeffekt på max 250 W

Elfordon som kräver trafikförsäkring – får endast framföras på inhägnat område
Hastighet högre än 20 km/h
Vikt högre än 25 kg
Kontinuerlig märkeffekt på mer än 250 W

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att regelverket ska vara så luddigt och ologiskt. Det är nog inte många som tänker på konsekvenserna när dom susar omkring på sin olagliga spark. Om det händer nåt så kan man bli skuldsatt för resten av livet, är det värt det? Det är väl nästan bara hyrsparkarna som är någorlunda lagliga och ett fåtal andra modeller som typ ingen kör med.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Det är märkligt att regelverket ska vara så luddigt och ologiskt. Det är nog inte många som tänker på konsekvensare när dom susar omkring på sin olagliga spark. Om det händer nåt så kan man bli skuldsatt för resten av livet, är det värt det? Det är väl nästan bara hyrsparkarna som är någorlunda lagliga och ett fåtal andra modeller som typ ingen kör med.

kollade på Netonet och dom säljer sju modeler men bara två som är godkända.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Min åsikt elsparkcyklar är skit p.g.a. regelverket.

Det går inte ha ej standardiserade regler som ej gäller för fler länder. Tillverkarna försöker göra den absolut bästa produkt som de kan enligt de lagkrav som finns, de lyckas med detta med detta på kompressorer etc, när flera länder har kravet att större än 1000 barliter behöver besiktas.
Men skulle sverige få för sig att säga att alla kompressorer större än 990 barliter behöver besiktas, så kommer kunder få stora problem att hitta produkter som just är 990 barliter. Kunderna kommer då antagligen få köpa en produkt som ej är tillåten (utan besiktning) eller en produkt som inte i närheten är det bästa som man får ha.

När det gäller elsparkcykel. Så hitta en kraftigt välbyggd sådan som är laglig på svenska vägar.

Permalänk

På tal om olagliga elsparlcyklar.
När jag var ute med MCn förra helgen blev jag omkörd av en elsparkcykel på en 70-väg, själv lägger jag inte någon större vikt på att den är olaglig för allmänna vägar, det som skrämde mig mera var att personen inte hade mer skydd på sig än en cykelhjälm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

kollade på Netonet och dom säljer sju modeler men bara två som är godkända.

De är inte olagliga att sälja, äga eller köra. De är olagliga att framföra på allmän väg o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De är inte olagliga att sälja, äga eller köra. De är olagliga att framföra på allmän väg o.s.v.

Det vet jag, men det är inte många som bara använder den i villa trädgården

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av NettoNoll:

På tal om olagliga elsparlcyklar.
När jag var ute med MCn förra helgen blev jag omkörd av en elsparkcykel på en 70-väg, själv lägger jag inte någon större vikt på att den är olaglig för allmänna vägar, det som skrämde mig mera var att personen inte hade mer skydd på sig än en cykelhjälm.

Som om cykelhjälmen är konstruerad för den sortens hastighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Det är märkligt att regelverket ska vara så luddigt och ologiskt.

Fast särskilt luddigt är det väl inte, det är ju rätt tydliga regler på vad som gäller för en sparkcykel som ska framföras på allmän väg. Att försäljare medvetet försöker smyga med att varan de säljer inte får användas och att regelverket är ologiskt kan jag dock köpa.

Min syn på elsparkcyklar (utan att någonsin ha kört en själv) är att fordonet i sig är väldigt bra för stadstransport. Litet, smidigt och tyst. De stora problemen jag har med cyklarna är hur dåligt de hanteras av många användare och uthyrningsföretag.

-Uthyrare tar inget ansvar för att de strösslas överallt och ofta "parkeras" mitt på och blockerandes en väg. Att de är små och svåra att se gör det bara farligare.

-Förare som inte har någon koll på regler som gäller och susar ut över övergångsställen, sicksackar sig fram som en fara för andra, ofta två på cykeln och utan några skydd. Det är ju dock inget unikt för just cyklarna, men mängden hyrcyklar som strösslas över städer gör det mer påtagligt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Som om cykelhjälmen är konstruerad för den sortens hastighet...

Utöver cykelhjälmen tror jag inte ens elsparkcykeln är konstruerad för att gå i sådana hastigheter, ett mindre väghål är det nog stor risk att man landar med huvudet först :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NettoNoll:

Utöver cykelhjälmen tror jag inte ens elsparkcykeln är konstruerad för att gå i sådana hastigheter, ett mindre väghål är det nog stor risk att man landar med huvudet först :/

Den risken är ganska överhängande även i hastigheter de är gjorda för. För ett tag sedan såg jag en tjej som åkte med moped/MC-hjälm (integral dvs), vilket rent krasst sett är ett smart val eftersom folk ofta gör en "faceplant" när det tar stopp, vilket med en vanlig cykelhjälm lätt leder till demolerat nylle, eventuellt inkl. dito tänder.

Permalänk
Medlem

Kör en 3 år gammal Max G30, och brukar hålla mig till 25 km/h mestadels och 30 vid backar då den inte riktigt orkar upp. Känner verkligen inte behovet av att åka snabbare med denna typ av fordon.
Vad som förvånar mig är att folk på andra forum pratar och skryter om hur dom hackat nyaste G2 till att åka 50km/h...
Vad har man, dödslängtan? Helt obegripligt för mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X