Ny USB-sticka håller i 200 år – men det finns en hake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ungefär lika bra som ett sketet usbminne samma teknik i botten bara bättre kvalite på chippen.

har för mig att ja läst om att det rekommenderas att plugga in flashlagring iaf minst en gång om året för att typ nästan garantera att inget går förlorat.

Då blir det väldigt intressant att se resultatet när jag testar den om nåt år eller två…

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Minnesceller är elektriskt laddade, den laddningen minskar sakta men säkert om den inte ansluts till en energikälla regelbundet. Kallas för bitröta.

Då borde väl även gamla tv-spel exempelvis Nintendo 8-bit vara riktigt illa ute? Eller har dom någon säkrare minnesteknik som spelen är lagrade på?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Då blir det väldigt intressant att se resultatet när jag testar den om nåt år eller två…

ja kan va intressant.

gissar att rekomendationen på 1 år är för att i princip förhindra bitröta helt men inget som säger att de inte kan ligga längre utan att faktiskt tappa data.

satte i ett SDkort jag inte använt sen ~2010 eller nått då jag behövde flytta filer lite smidigt här om dan och blev förvånad att allt innehåll fortfarande gick att läsa från det (suttit i mitt wii ) iaf så pass problemfritt att jag inte märkte av att något var fel på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

8 kilobyte? Det får man plats med som text på ett A4-papper om man skriver ut på båda sidor.

Arkivbeständigt bläck och papper på det så har du ett lagringsmedia som funkar om 200 år även efter vi gått vidare från USB-standarden.

Skriv ut en QR-kod om det behöver vara maskinläsbart. En QR-kod kan lagra upp till 2953 byte information om den är tillräckligt stor.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så då är det fram att hitta på saker...?

Skrivet av Thomas:

Lägre temperatur tycks vara bättre för FeRAM (som med det mesta).

Exempel från ett datablad (INTE för den exakta kretsen som används här, vet inte vilken det är):

<Uppladdad bildlänk>

Förtydligar stycket om temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Hmm, kanske något att klicka hem och lägger över lite text på för att sedan förvara i valvet

Det finns säkert kvar tills jag dör, vilket kan vara bra att ha något sånt här.
Ifall jag dör så får frun och barnen ett h*lvete att försöka lista ut lösenord hit och dit.

Det hade ju varit bra med lösenords hanterare som man kunde verifiera med bank id. När innehavaren går bort så skulle då dödsboet kunna identifiera sig och lösa sådant. Det känns ju som det vore rätt säkert iom att det inte bara är gjort en handvändning att hävda att någon är död via just de processerna som finns kring dödsbo, medan jag ser mer risk kring att låta en lösenords hanterare själv bara ha nåt system för att låta någon göra en claim att en person gått bort.

Eller så har man då nån master nyckel på just detta usb, men då måste ju minnet skyddas fysiskt. Annars kan man ju lika gärna skriva det på en lapp nånstans. Och låser man in usb minnet i bank fack, ja då kan man ju också lika gärna låsa in en lapp. Så hmm, kanske bara är just för bit coin nycklar det fungerar, trots allt.

Känns mer som en proof of concept som när kapaciteten ökar kan bli nåt mer användbart.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Då borde väl även gamla tv-spel exempelvis Nintendo 8-bit vara riktigt illa ute? Eller har dom någon säkrare minnesteknik som spelen är lagrade på?

NES-spel använder inte flashminne som USB/SSD, jag vet inte exakt vad de använder men det är väl olika typer av PROM antar jag. De har troligtvis mer gemensamt med produkten som artikeln handlar om än vanliga USB-minnen.

Äldre minnestyper brukar för övrigt klara sig längre eftersom minnescellerna är större och inte läcker laddning lika snabbt, så gamla USB-minnen eller andra typer av minnen brukar klara av att ligga längre utan att tappa data än moderna gör. För SSDer kulminerade det t.ex. i det ökända problemet med Samsung 840 EVO som tappade laddning så snabbt att det orsakade problem även vid normal användning.

Permalänk
Medlem

Storleken räcker gott och väl för syftet, men stör mig på att det bara är ett års garanti och väldigt många asterisker för att 200 år skall gälla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

1 års garanti på en produkt som sägs hålla i 200 år. Låter inte riktigt som att dom tror på sin egna produkt.

Skrivet av Ozzed:

Storleken räcker gott och väl för syftet, men stör mig på att det bara är ett års garanti och väldigt många asterisker för att 200 år skall gälla.

Om vi ska ha något slags perspektiv, utöver då sensationsjakt från tredje part:

Det är en opensource-lösning: https://github.com/machdyne/blaustahl/ (källkod till firmware, logiskt schema för PCB, ritning för chassi)

De kallar det själva bara för "long-term storage" samt nämns som "can potentially retain data for centuries" här https://machdyne.com/2024/02/25/survival-computing/.

De säljer även USB-pinnen färdigbyggd, då med en generell policy för alla deras produkter att det är ett års garanti.
De erbjuder reparationer på sina produkter efter detta år, samt då att det även kan finnas råd för hur man själv lagar saker de sålt. https://machdyne.com/store-policies/

Angående FeRAM-chippet de använder listar de specifikationer för hållbarhet (chiptillverkarens uppgifter ur något datablad rimligen):
"8KB (64Kbit) Ferroelectric RAM
Lifespan: 95 years @ +55C, over 200 years @ +35C
Endurance: 10^12 read/write cycles @ +85C"

Och sedan då som jag nämnde tidigare angånde det här med 200 år och usb osv:

Skrivet av evil penguin:

Just det är ju något som tillverkaren iaf avhandlar på produktsidan:

"Future data recovery

In the event that the USB interface were to become obsolete or the RP2040 were to become non-functional, it should still be possible to recover the FRAM data using a SOP-8 test clip. The FRAM IC is marked “RS64”."

Dvs, de tror inte själva eller försöker få någon att tro att detta kommer hålla för alltid, men de är väldigt öppna med vad det är de säljer, hur man kan meka med det själv, samt då hur man kan läsa innehållet ur F(e)RAM-chippet även utan deras USB-baserade enhet.

Personligen tycker jag att det tydligt inte framstår som att det finns någon egentlig "gotcha" alls, även om artikeln desperat försöker få det att låta så, tillverkaren har istället ett väldigt pragmatiskt upplägg att: "här är en lösning för långtidslagring, du kan meka med den själv, vi kan reparera den om den går sönder (men mot ersättning efter 1 år), såhär kan du läsa datan direkt ur FeRAM-chippet som används för lagring utan att öht blanda in vår lösning runt omkring".

För mig känns det mer som sensationsjakt och "blame games" vs öppenhet och pragmatism.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Finns ens Bitcoin om 200 år? Finns ens Facebook om 200 år? Finns ens Microsoft?

Den viktiga frågan finns ens USB kvar om 200 år?

Spelar ingen roll om USB finns kvar eller inte. Så länge man har hårdvaran att läsa av USB minnet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har usb minne från 90talet, de fungerar än idag.

Imponerande med tanke på att de "uppfanns" 1999

Permalänk
Skrivet av walkir:

Imponerande med tanke på att de "uppfanns" 1999

1998 enligt wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/USB-minne

Jag köpte mitt i butik någon gång troligen år 2000-2002 och kanske var det tillverkat före eller efter årskiftet. I vilket fall så var det bland det flrsta som vanliga datorbutiker i sverige tog hem. Det var då lite överdrivet att säga 90tal, borde ha skrivitbörjan av 2000 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Aldrig förstått det där med att saker inte håller så länge, massor med studier säger att VHS-band är helt obrukbara inom 30 år, men hur många har man inte känt som kört igång sin bröllopsfilm från typ 80-talet helt utan problem...

VHS band brukade användas till datalagring för att göra backups med. Att lagra saker digitalt på band är ganska vanskligt, då lite fel kan göra så att det inte alls går att läsa av datan. På det tiden så fanns det inget annat som kunde lagra så mycket data, så backups på band var ganska praktiskt, med förhoppningen att man aldrig skulle behöva försöka läsa av backuppen.
Bröllopsfilmen visar bara det den läser av utan att bry sig om fel. så den blir sakta grynigare och sämre kvalitet med tiden, men vi kan fortfarande se den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

VHS band brukade användas till datalagring för att göra backups med. Att lagra saker digitalt på band är ganska vanskligt, då lite fel kan göra så att det inte alls går att läsa av datan. På det tiden så fanns det inget annat som kunde lagra så mycket data, så backups på band var ganska praktiskt, med förhoppningen att man aldrig skulle behöva försöka läsa av backuppen.
Bröllopsfilmen visar bara det den läser av utan att bry sig om fel. så den blir sakta grynigare och sämre kvalitet med tiden, men vi kan fortfarande se den.

Ah, är då förstår jag att det blir fel, när folk säger att VHS-band inte håller mer än 30 (under optimala förhållanden såklart) år så syftar man alltså på att efter den tiden så kan man inte längre läsa av datan perfekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah, är då förstår jag att det blir fel, när folk säger att VHS-band inte håller mer än 30 (under optimala förhållanden såklart) år så syftar man alltså på att efter den tiden så kan man inte längre läsa av datan perfekt?

Vet inte om "perfekt" är nivån man jämför med, men det är ju garanterat inte "allt är borta".

Såg någon som menade att man får räkna med 10-20% förlust efter 10-25år, vilket ju då vid analog lagring snarast blir x% försämrad kvalitet snarare än att något är helt borta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om "perfekt" är nivån man jämför med, men det är ju garanterat inte "allt är borta".

Såg någon som menade att man får räkna med 10-20% förlust efter 10-25år, vilket ju då vid analog lagring snarast blir x% försämrad kvalitet snarare än att något är helt borta.

Ah, vet ju inte riktigt hur känsligt det är med just att lagra data på analogt faktiskt, tänker man digitalt så är det ju nästan omöjligt att använda en korrupt fil.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Aldrig förstått det där med att saker inte håller så länge, massor med studier säger att VHS-band är helt obrukbara inom 30 år, men hur många har man inte känt som kört igång sin bröllopsfilm från typ 80-talet helt utan problem...

Skulle överföra vhs i december till pc. Har gjort det några ggr. Men inte alla vhs som har överlevt eller ser bra ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

8000 tecken är ju inte skitjobbigt att knacka in med bokstavspunchar i en syrafast plåt eller nåt annat som håller betydligt längre än 200 år annars

Detta. Det finns många analoga lagringsmetoder som är mycket mer robusta och beprövade som passar utmärkt vid så små datamängder.

Skrivet av igelkotte:

Då borde väl även gamla tv-spel exempelvis Nintendo 8-bit vara riktigt illa ute? Eller har dom någon säkrare minnesteknik som spelen är lagrade på?

Rätt säker på att man back in the days använde masked ROM, informationen etsades in i tillverkningsskedet och går inte ändra på.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Finns ens Bitcoin om 200 år? Finns ens Facebook om 200 år? Finns ens Microsoft?

Den viktiga frågan finns ens USB kvar om 200 år?

Den viktigaste frågan är väl ändå om mänskligheten finns kvar om 200 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

VHS band brukade användas till datalagring för att göra backups med. Att lagra saker digitalt på band är ganska vanskligt, då lite fel kan göra så att det inte alls går att läsa av datan. På det tiden så fanns det inget annat som kunde lagra så mycket data, så backups på band var ganska praktiskt, med förhoppningen att man aldrig skulle behöva försöka läsa av backuppen.
Bröllopsfilmen visar bara det den läser av utan att bry sig om fel. så den blir sakta grynigare och sämre kvalitet med tiden, men vi kan fortfarande se den.

Nja, man var ganska snabb med att plocka in redundant data för att klara datasäkerheten när lagringsdensiteten gick upp på bandlagringen - 9-spårsbandare hade förvisso inte mer än paritet ('9' biten) vid 1 eller udda antal fel på byten som lästes av.

bland den första som funderade på felrättning var redan på hålkortstiden och med opålitliga hålkortsläsare var Hamming och han var motiverad eftersom han fick bara betalt för de lyckade inläsningarna som gjordes på natten under sin studenttid då enstaka fel krävde folk som manuellt lade om de felaktiga bitarna - och problemet var att de bara jobbade dagtid... ...det skulle inte finnas några ECC-RAM idag utan dennes pionjärarbete eftersom lösningen också är perfekt - det går inte att teoretiskt göra den bättre med den mängden paritet som finns tillgänglig utan att samtidigt öka risken för fel och inom informationsteorin pratar man om Hammingavstånd när det gäller beräknad risk för att misstolka data vid tex. checksummor och risken att två olika datamängder kan ge samma checksumma.

på QIC-40/80 bandare så hade man 32 sektorer per datablock varav 3 hade paritet och 29 hade data och var utformad så att man kunde förlora vilken som helst av alla 32 sektorer upp till 3 sektorer samtidigt om det var total dataförlust på dessa 3 och felfritt på de resterande. När det gäller slumpvisa fel som är utspritt (brusöverlagrat) så kan det reparera data upp till datamängden av 1.5 sektorer. QIC40/80 använde sig av ReedSolomo-kodning - samma felrättningsstrategi som används tex. av QR-streck/punktkoder.

de flesta lagringssystem är byggda på liknande sätt - CD, DVD, BR använder RS eller annan BCH-kodning (dessutom använder BR viterbi för felrättning på bitströmsnivå) med olika intervalluppdelning och inflätning, det gäller också dagens hårddiskar med en BCH-kodning och SSD/NVMe-lagring är högst beroende av dessa och under dessa nivåer har man också bitströmsfelrättning, förr med Viterbi och nu är förmodligen LDPC helt dominerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Rätt säker på att man back in the days använde masked ROM, informationen etsades in i tillverkningsskedet och går inte ändra på.

Får hoppas på det. För det låter som att det skulle innebära väldigt lång livslängd.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Minnesceller är elektriskt laddade, den laddningen minskar sakta men säkert om den inte ansluts till en energikälla regelbundet. Kallas för bitröta.

Skrivet av john2376:

De brukar nog sällan beskriva "ideala" temperaturer, för usb stickor och liknande skulle det inte förvåna om man kunde förvara det i en förseglad förpackning i frysen, kanske lägga usb minnet i en vakuum-påse och försegla (för fukten, inte för att det hade blivit ett problem när det ändå endast skulle förvarats i minusgrader).

Det här löser ju båda problemen. Om man lägger den i en påse så kan inte laddningen rymma, då har den ingenstans att ta vägen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah, är då förstår jag att det blir fel, när folk säger att VHS-band inte håller mer än 30 (under optimala förhållanden såklart) år så syftar man alltså på att efter den tiden så kan man inte längre läsa av datan perfekt?

Ja precis. Som Xxargs kommenterade, så finns det error correction. men blir det för mycket fel så blir datan förlorad. (förlorat ett par DAT inspelningar den vägen, så man gjorde alltid dubbla DAT band.)

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Det här löser ju båda problemen. Om man lägger den i en påse så kan inte laddningen rymma, då har den ingenstans att ta vägen.

Det är tyvärr inte så enkelt. Pappskalle.
Man måste antingen använda en påsklämma av hög kvalite eller en sealer för att smälta påsen så den blir helt tät också.