Laptop med AR-glasögon i stället för skärm kan nu förbeställas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skämtar inte och det är en helt ny teknik(en bärbar utan skärm) så vänta ett par år så får du dina 24k i upplösning. Upplösning är inte allt och det fungerar förvånansvärt bra med lägre.
Min första 720p projektor med 120 tums duk var magisk och fungerade utmärkt. Innan det var det 480p upplösning som gällde och i vissa fall ännu lägre.
Du slipper ändå en liten skärm på 17 tum eller vad de bärbara idag har och har du synproblem kan du lätt zooma in troligen rejält i jämförelse med en vanlig dator.
Tycker man ska pröva innan man toksågar en produkt, vem vet du kanske blir positivt överraskad och märker att upplösningen inte är ett så stort hinder om något alls.
Undrar om du avskyr bio där kör de med 2k och 4k på dukar som kan vara tusentals tum...

Om du inte skämtar, så blir jag ju nyfiken på var du faktiskt hittat en 32 tums TV med upplösningen 320x240! Det är ju mindre vertikal upplösning än analogt PAL (horisontell upplösning kan diskuteras pga analogt)...

Du verkar prata om film, där är väl upplösningen inte så viktig. Detta är ju tänkt för professionellt arbete, vilket jag aldrig skulle få för mig att göra på en bioduk eller 720p projektor.

Skrivet av Don_Tomaso:

Ni missar en stor poäng här. Ja, den har 1920 pixlars bredd per öga vilket inte är så mycket. Men (!!) fovven är också extremt smal. De skriver 50 grader diagonalt, vilket motsvarar 44 grader horisontellt (16:9).

Snabb jämförelse (horisontellt):
Spacetop: 1920 pixlar i 44 graders synfält.
Quest 3: 2064 pixlar i 110 graders synfält.

Textskärpa är antagligen otroligt mycket bättre i Spacetop än i en Quest 3.

Marknadsföringsbilderna är ju missvisande som få dock då det kommer bli konstigt att ha flera skärmar brevid varandra då man ändå bara kan se en i taget pga det bregränsade synfält. Skärpan kan nog vara grym, det tvivlar jag inte på.

Quest 3 är ju inte heller gjord för den här typen av användning. Ja, där är upplösningen ännu sämre, men 1920px på 44 grader motsvarar en 20-tums 1080p-skärm vid nomalt laptop-avstånd. Låter inte som något najs att jobba i Excel med, eller läsa text överhuvudtaget. Kan vara helt okej att se på film med, men då missar man helt användargruppen som de siktar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Om du inte skämtar, så blir jag ju nyfiken på var du faktiskt hittat en 32 tums TV med upplösningen 320x240! Det är ju mindre vertikal upplösning än analogt PAL (horisontell upplösning kan diskuteras pga analogt)...

Du verkar prata om film, där är väl upplösningen inte så viktig. Detta är ju tänkt för professionellt arbete, vilket jag aldrig skulle få för mig att göra på en bioduk eller 720p projektor.

Quest 3 är ju inte heller gjord för den här typen av användning. Ja, där är upplösningen ännu sämre, men 1920px på 44 grader motsvarar en 20-tums 1080p-skärm vid nomalt laptop-avstånd. Låter inte som något najs att jobba i Excel med, eller läsa text överhuvudtaget. Kan vara helt okej att se på film med, men då missar man helt användargruppen som de siktar på.

Jag är gammal en gammal crt med spel som enbart var spelbara i den upplösningen på min 386a med 66mhz

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Visst ger en 4k laptopskärm bättre skärpa, men det var inte min poäng här. De tidigare i tråden dissade skärmen direkt med argumentet att 1080p per öga inte räcker för att text ska bli läsbart, och att "det är bara att plocka upp ett annat headset med den upplösningen och jämföra".

Jag själv har använt en Quest 3 för programmering en del och tycker det är lite för obekvämt, men denna har ju typ den dubbla pixeltätheten. Jag kan nog tänka mig att den är skarp nog för att kunna jobba med längre stunder utan problem.

Men... Jag är mer orolig för synfältet, 44/25 grader låter väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Det generella problemet med AR-glasögon är avsaknad av ipd-adjustment. Du får suddiga kanter om du inte har en ipd som ligger inom sweetspot(normalt 62-63mm). De människor som ligger kring 60mm eller över 65mm brukar tendera att se dubbelt. Tillhör man den grupp som har astigmatism, behöver du linser av din styrka för att inte se dubbelt. Men en stor grupp människor med ”fel” ipd inte kan använda AR-glasögon.