RTX 4080 Super | Arctic Liquid Freezer III 360 | Intel i7-14700K | Z790 | 32GB 6000 MHz CL36 | 1000W | Windows 11 Pro
Är det stor skillnad på den uppsjö av olika RTX 4080S som finns?
Visa signatur
Tjabba,
Jag tänkte köpa mig ett RTX 4080 Super och har sett att det finns sjukt många olika tillverkare och modeller där priserna varierar mellan 13-16k. Jag har tittat på ett Ventus 3X OC som ligger runt 13k och är i princip det billigaste kortet man kan få tag på. Är det ett "dåligt" kort om man jämför med t.ex. ROG STRIX som ligger runt 16k? Vad är egentligen skillnaden? Är det ekonomiskt försvarbart att köpa ett av de dyrare korten?
RTX 4080 Super | Arctic Liquid Freezer III 360 | Intel i7-14700K | Z790 | 32GB 6000 MHz CL36 | 1000W | Windows 11 Pro
Tjabba,
Jag tänkte köpa mig ett RTX 4080 Super och har sett att det finns sjukt många olika tillverkare och modeller där priserna varierar mellan 13-16k. Jag har tittat på ett Ventus 3X OC som ligger runt 13k och är i princip det billigaste kortet man kan få tag på. Är det ett "dåligt" kort om man jämför med t.ex. ROG STRIX som ligger runt 16k? Vad är egentligen skillnaden? Är det ekonomiskt försvarbart att köpa ett av de dyrare korten?
Generellt är det väl inga jättestoraskillnader, nej. Bättre kylning, lite högre klockfrekvenser och lite flashigare utseende på de dyrare korten. I praktiken innebär det några fler rutor/sekund i spel och eventuellt lite lägre fläktljud. Om det är ekonomiskt försvarbart vet du nog bäst själv. Får du redan pressa fram varenda hundralapp för att ha råd med det minst dyra 4080-kortet, då är det kanske inte värt det. Det är verkligen diminishing returns för varje tusenlapp i det här prisomfånget.
Med det sagt, av egen erfarenhet: Jag har ett 4080S, Ventus 3X och det är inte det mest tystgående kort under load. Det går att lugna en del med undervoltning och trimning av fläktkurvan. Är det någonting du är bekant med och behärskar, då är det ett fint och "prisvärt" kort att köra på, tycker jag. Gigabytes Windforce-kort brukar ligga på samma prisnivå, men de tycker jag väsnas ännu mer - i alla fall i stock. Hade ett TUF Gaming-kort tidigare, 3080 Ti, och efter undervoltning susade det på sin höjd som en eftermiddagsbris i skärgården. Om jag hade köpt ett 4080S idag, då hade jag kikat lite extra på den marginellt dyrare TUF-varianten.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.