Jag var 10 när jag började läsa John Marsden serie som börjar med boken ”Imorgon när kriget kom” som jag läste och älskade ändå upp i 20 års åldern.
Handlar om ett gäng ungdomar i Australien som campar och när de kommer tillbaka har landet invaderats och deras föräldrar tagits till fånga.
Serien var ett tag när det var riktiga böcker som kom med hamburgare på McDonalds med där men det var senare när jag var äldre. Började läsa serien via skolbiblioteket.
Jag tycker fortfarande det är bästa bokserien jag läst även om jag inte läst om den senaste 15 åren.
Vet inte moderna böcker då mitt äldsta barn fortfarande har svårt att läsa.
Såg nu att du ville ha fantasy men aventyr passar det in på och 90-talet är väl nästan fantasy för barnen nu haha. De får lära sig leva själva och bli självförsörjande med djur och växter och längre fram börjar de spränga broar och lite sånt action. Men är inte brutalt för är gjort för tonåringar. Men för mig det var med lite som skulle klassas som farligt idag säkert men som på 90-talet tonåringar ansågs kunna läsa om som tex våldtäkt och skjutningar men inte grafiskt detaljerat och tas upp på ett bra sätt som jag minns det.
Lite trigger varning dock då jag har mig att senare i serien blir en av tjejerna i gruppen våldtagen av en av fienden om jag minns rätt.
Från svenska Wikipedia ” Sju ungdomar; Ellie, Corrie, Fi, Homer, Robyn, Kevin och Lee, ger sig ut för att campa ute i bushen under några dagar. På natten kommer det plan som flyger snabbt och lågt över dem. De tänker inte mer på det, men när de kommer tillbaka till civilisationen upptäcker de att djur är instängda, fastbunda och en del döda. Husen är tomma, elen är borta och telefonen ur funktion. Australien har blivit invaderat. De drar sig tillbaka till den undangömda dalgången som kallas Helvetet. Där gömmer de sig för invasionsstyrkan.
De försöker nu överleva så gott de kan ute i vildmarken. De tar sig till sin hemstad Wirrawee någon gång ibland för att skaffa mer proviant och för att spana efter andra människor. De är med om många äventyr som ibland även är livshotande.”
Jag började läsa när första boken kom på svenska 1996 när jag var 10 men kanske mer för det barnet som är 12 egentligen. Numera när man är känsligare för vad barn läser än på 90-talet. Fick tydligen en film och en Australisk TV serie för några år sedan men aldrig sett dem.