Tips på bokserie för barn/ungdom

Permalänk
Medlem

Tips på bokserie för barn/ungdom

Hej,
Mina söner fick förra sommaren Sagan om Belgarion/Mallorea bokserierna. Mellansonen som är 10 år har precis läst ut sista boken och storebror(12 är) är snart också klar. Söker nu en ny bra fantasy/äventyrsbokserie som dom kan plöja vidare i. Dom läser mycket och är tekniskt duktiga läsare men innehållet bör ändå inte vara alltför avancerat. Har ni några bra tips? Plus om det är lite äldre böcker så man kan hitta det begagnat lättare.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Jag var 10 när jag började läsa John Marsden serie som börjar med boken ”Imorgon när kriget kom” som jag läste och älskade ändå upp i 20 års åldern.

Handlar om ett gäng ungdomar i Australien som campar och när de kommer tillbaka har landet invaderats och deras föräldrar tagits till fånga.

Serien var ett tag när det var riktiga böcker som kom med hamburgare på McDonalds med där men det var senare när jag var äldre. Började läsa serien via skolbiblioteket.

Jag tycker fortfarande det är bästa bokserien jag läst även om jag inte läst om den senaste 15 åren.

Vet inte moderna böcker då mitt äldsta barn fortfarande har svårt att läsa.

Såg nu att du ville ha fantasy men aventyr passar det in på och 90-talet är väl nästan fantasy för barnen nu haha. De får lära sig leva själva och bli självförsörjande med djur och växter och längre fram börjar de spränga broar och lite sånt action. Men är inte brutalt för är gjort för tonåringar. Men för mig det var med lite som skulle klassas som farligt idag säkert men som på 90-talet tonåringar ansågs kunna läsa om som tex våldtäkt och skjutningar men inte grafiskt detaljerat och tas upp på ett bra sätt som jag minns det.

Lite trigger varning dock då jag har mig att senare i serien blir en av tjejerna i gruppen våldtagen av en av fienden om jag minns rätt.

Från svenska Wikipedia ” Sju ungdomar; Ellie, Corrie, Fi, Homer, Robyn, Kevin och Lee, ger sig ut för att campa ute i bushen under några dagar. På natten kommer det plan som flyger snabbt och lågt över dem. De tänker inte mer på det, men när de kommer tillbaka till civilisationen upptäcker de att djur är instängda, fastbunda och en del döda. Husen är tomma, elen är borta och telefonen ur funktion. Australien har blivit invaderat. De drar sig tillbaka till den undangömda dalgången som kallas Helvetet. Där gömmer de sig för invasionsstyrkan.
De försöker nu överleva så gott de kan ute i vildmarken. De tar sig till sin hemstad Wirrawee någon gång ibland för att skaffa mer proviant och för att spana efter andra människor. De är med om många äventyr som ibland även är livshotande.”

Jag började läsa när första boken kom på svenska 1996 när jag var 10 men kanske mer för det barnet som är 12 egentligen. Numera när man är känsligare för vad barn läser än på 90-talet. Fick tydligen en film och en Australisk TV serie för några år sedan men aldrig sett dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag var 10-12 när jag fastnade för Skulduggery Pleasant, läser fortfarande dem maniskt och läser om bok 1-9 i princip årligen.
Finns 15 böcker i serien, samt ett par kortare novellsamlingar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag var 10 när jag började läsa John Marsden serie som börjar med boken ”Imorgon när kriget kom” som jag läste och älskade ändå upp i 20 års åldern.

Handlar om ett gäng ungdomar i Australien som campar och när de kommer tillbaka har landet invaderats och deras föräldrar tagits till fånga.

Serien var ett tag när det var riktiga böcker som kom med hamburgare på McDonalds med där men det var senare när jag var äldre. Började läsa serien via skolbiblioteket.

Jag tycker fortfarande det är bästa bokserien jag läst även om jag inte läst om den senaste 15 åren.

Vet inte moderna böcker då mitt äldsta barn fortfarande har svårt att läsa.

Såg nu att du ville ha fantasy men aventyr passar det in på och 90-talet är väl nästan fantasy för barnen nu haha. De får lära sig leva själva och bli självförsörjande med djur och växter och längre fram börjar de spränga broar och lite sånt action. Men är inte brutalt för är gjort för tonåringar. Men för mig det var med lite som skulle klassas som farligt idag säkert men som på 90-talet tonåringar ansågs kunna läsa om som tex våldtäkt och skjutningar men inte grafiskt detaljerat och tas upp på ett bra sätt som jag minns det.

Lite trigger varning dock då jag har mig att senare i serien blir en av tjejerna i gruppen våldtagen av en av fienden om jag minns rätt.

Från svenska Wikipedia ” Sju ungdomar; Ellie, Corrie, Fi, Homer, Robyn, Kevin och Lee, ger sig ut för att campa ute i bushen under några dagar. På natten kommer det plan som flyger snabbt och lågt över dem. De tänker inte mer på det, men när de kommer tillbaka till civilisationen upptäcker de att djur är instängda, fastbunda och en del döda. Husen är tomma, elen är borta och telefonen ur funktion. Australien har blivit invaderat. De drar sig tillbaka till den undangömda dalgången som kallas Helvetet. Där gömmer de sig för invasionsstyrkan.
De försöker nu överleva så gott de kan ute i vildmarken. De tar sig till sin hemstad Wirrawee någon gång ibland för att skaffa mer proviant och för att spana efter andra människor. De är med om många äventyr som ibland även är livshotande.”

Jag började läsa när första boken kom på svenska 1996 när jag var 10 men kanske mer för det barnet som är 12 egentligen. Numera när man är känsligare för vad barn läser än på 90-talet. Fick tydligen en film och en Australisk TV serie för några år sedan men aldrig sett dem.

Tack för tipset, helt klart intressant! Jag ska hålla ögonen öppna efter den serien, skulle den kännas lite för rå nu så kan dom läsa den om några år.
Jag tar gärna emot tips om andra genrer än fantasy/äventyr så länge det är bra och läsvärt.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Några förslag som dyker upp spontant är för den åldern är:
Harry potter
Narnia
Sagan om ringen eller the Hobbit

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Terry Pratchetts Discworld-serie rekommenderas varmt. Det är mer av en samling böcker som utspelar sig i samma värld än en sammanhängande serie, så även om det finns en del trådar så är böckerna hyffsat fristående (om man t.ex. skulle hitta nån bok på loppis eller nåt).

En del av böckerna är riktade särskilt till unga läsare (kolla efter YA i Wikipedia-tabellen), men även om en del av humorn kanske seglar över huvudet så skulle jag säga att övriga böcker i serien också passar yngre (och äldre) läsare utmärkt.

Skulle de fastna för Discworld så finns det även en hög med TV-serier, filmer, och datorspel baserade på böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Tack för tipset, helt klart intressant! Jag ska hålla ögonen öppna efter den serien, skulle den kännas lite för rå nu så kan dom läsa den om några år.
Jag tar gärna emot tips om andra genrer än fantasy/äventyr så länge det är bra och läsvärt.

Kul att det uppskattas. Såg att de kostar 39-45kr på Apple Books appen om de löser på iPad. Dock 59kr för första boken av någon anledning. Men lär väl finnas fysiska att hitta också.

En annan serie som jag minns jag gillade även om jag inte anser det är riktigt samma höga nivå var Young Jedi Knights böckerna.

För mig Linus från LTT sagt att han gillade dem som ung också. De är kanske lite mer lättlästa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Hej,
Mina söner fick förra sommaren Sagan om Belgarion/Mallorea bokserierna. Mellansonen som är 10 år har precis läst ut sista boken och storebror(12 är) är snart också klar. Söker nu en ny bra fantasy/äventyrsbokserie som dom kan plöja vidare i. Dom läser mycket och är tekniskt duktiga läsare men innehållet bör ändå inte vara alltför avancerat. Har ni några bra tips? Plus om det är lite äldre böcker så man kan hitta det begagnat lättare.

Låter en del som jag i den åldern…

För det första har David Eddings skrivit två serier till, väldigt lika dem om Belgarion fast med en annan grupp som man följer. Där växer man nog snart ur dem om man är 12 (det är mer Young än Adult om man säger så), men det kan ju funka.

Om vi fortsätter med vad jag läste efter de böckerna:

* Robin Hobb, börja med Assassin’s Apprentice. Egentligen inte YA utan lite vuxnare, men jag tycker att de funkar ändå.
* Raymond E. Feist, Magician. Där är kvaliteten rätt varierande, men den första boken är klart läsvärd.
* LE Modesitt, Magic of Recluce.
* Robert Jordan, Wheel of Time. Ja, den är oändlig och det är ett par böcker (nr 8 och 10, framförallt) som är sega, men när de är bra så är de bra.
* George RR Martin men INTE Game of Thrones än, där får man vara lite äldre. Han har dock skrivit några YA i den världen om Dunk&Egg
* Tad Williams, börja med Dragonbone Chair
* Lois Mcmaster Bujold, kanske framförallt Cruise of Chalion. Återigen en författare som tappat det på senare år
* Och så givetvis Tolkien, den moderna översättningen (Ringens brödraskap) och inte den gamla 50-tals.

Vad gäller övriga tips: Terry Pratchett är en av min absolut favoritförfattare alla kategorier, men jag tror att man behöver vara lite vuxnare för att uppskatta dem. Bättre att spara.

EDIT: Detta är alltså främst tips för 10-12 åringar, inte nödvändigtvis vad jag skulle läsa idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Hej,

Lite klassisk barn och ungdomsfantasy som kan rekommenderas är:

Ö-världstrilogin av Ursula K. LeGuin (En Trollkarl från Övärlden; Gravkamrarna i Atuan; Den yttersta Stranden) Det finns fler delar i serien, men de skrevs långt senare och åtminstone del 4 (Tehanu) är väldigt annorlunda i stil och stämning jämfört med den urpsrungliga trilogin och uppskattas nog mer av vuxna.

Krönikan om Landet Prydain av Lloyd Alexander. (De Trennes Bok; Den Svarta Kitteln; Llyrs Slott; Taran Vandraren; Storkonungen)

Narniaböckerna av CS Lewis. (Min Morbror Trollkarlen; Häxan och Lejonet; Hästen och hans pojke; Caspian, Prins av Narnia; Kung Caspian och skeppet Gryningen; Silvertronen; Den Sista Striden)

Permalänk
Medlem

Narnia som flera nämnt tidigare, och Harry Potter.

När det gäller mer äventyrsorienterade böcker så tänker jag spontant Biggles, Vi fem-böckerna och "tre deckare"-serien (även känd som "Alfred Hitchcock och tre deckare löser"...) - De var gamla redan när jag läste dem för 25 år sen så det lär återfinnas på närmsta bibliotek eller antikvariat

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips! Jag ska sammanställa en lista och bevaka på nätet och kolla på bokloppisar.
Att David Eddings hade en bokserie utöver dom fristående böckerna hade jag missat, på tradera köpte jag Sagan om Elenien/Tamuli som mpat tipsade om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oof, finns många bra som jag inte ens minns namnen på. De populära som redan nämnst kan man inte gå fel med, dock är Lotr svårt att läsa vid den åldern. Harry Potter funkar om de läser mycket.

Spiderwick, Tunnlar, Cirkeln är några serier jag kommer på. Vill minnas att Tunnlar började lite smått tråkigt, och Cirkeln var nog för lite äldre i tonåren så kanske inte de bästa rekommendationerna. Beast Quest är nog lite för enkla.

Edit: kom på en bra; Spejarens Lärning. Det tror jag är min bästa rekommendation.

Hur du tränar din drake är nog också för den åldern. The Mortal Instruments (stad av ...), Labyrinten, Hunger Games (kanske också för lite äldre). Inte fantasy, men kanske deckar serier också kan vara något intressant. Finns många bra där också, bland de bästa är nog Fem-böckerna, men finns även bra svenska serier. Även halv-fantasier som Syskonen Baudelaires olycksaliga liv och några spökböcker kan vara roliga. Men nu spårar jag ur hehe. Hade inte tänkt på alla dessa böcker på ett långt tag, känner nästan att jag vill läsa om allt som vuxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Hej,

Pratchetts YA (young adult) serie om Tiffany Aching.
Bara första boken (av 3) är översatt till Svenska (bara världens näst mest sålda fantasy författare efter Rowling, så varför översätta?.....).
Första boken var mycket uppskattad av en 9 årig släkting
Men vid 10-12 numera kanske engelskan räcker till, om inte blir det ju en bra övning!
Om dom sen blir "hooked" på TP så finns det ju c:a 40 till böcker till när dom blir lite äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Lite klassisk barn och ungdomsfantasy som kan rekommenderas är:

Ö-världstrilogin av Ursula K. LeGuin (En Trollkarl från Övärlden; Gravkamrarna i Atuan; Den yttersta Stranden) Det finns fler delar i serien, men de skrevs långt senare och åtminstone del 4 (Tehanu) är väldigt annorlunda i stil och stämning jämfört med den urpsrungliga trilogin och uppskattas nog mer av vuxna.

Krönikan om Landet Prydain av Lloyd Alexander. (De Trennes Bok; Den Svarta Kitteln; Llyrs Slott; Taran Vandraren; Storkonungen)

Narniaböckerna av CS Lewis. (Min Morbror Trollkarlen; Häxan och Lejonet; Hästen och hans pojke; Caspian, Prins av Narnia; Kung Caspian och skeppet Gryningen; Silvertronen; Den Sista Striden)

Alla dessa serier är dock gamla, 50-talet för Narniaböckerna och 60-talet för de andra. Språket kan vara lite gammaldags, och i fallet Prydain, inkonsekvent. Det är lite samma problem som med den gamla översättningen av LOTR - översättningar var friare förr. Annars är framförallt Prydain ganska lika Eddings till upplägget, och hade kunnat vara en rekommendation.

Leguin är en författare jag uppskattar mycket, och böckerna om Övärlden gillade jag på den tiden, men de är väldigt annorlunda mot Eddings.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Pratchetts YA (young adult) serie om Tiffany Aching.
Bara första boken (av 3) är översatt till Svenska (bara världens näst mest sålda fantasy författare efter Rowling, så varför översätta?.....).

För att Pratchett är synnerligen svår att översätta. Texten fullkomligen kryllar av referenser, och att få till en lyckad översättning tar tid.

Det finns 5 Tiffany Aching, förresten. Dock skall man nog passa sig för den sista, eftersom den riskerar att förstöra rätt mycket av Discworld-böckerna om man läser den för tidigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera David Gemmell och böckerna i "Legender från Drenai"-serien. En vuxnare värld än David Eddings men inte allt för vuxet.

Permalänk
Medlem

För de lite yngre som vill ha nåt lite mer lättsmält men spännande och episkt då rekar jag Raymond E Feist Midkemia/Magician serie. Finns på svenska beggat som "Magikerns Lärling" + de efterföljande.

Draklanskrönikan (Dragonlance) får också ses som en bra ungdomsserie, de första böckerna gavs ut på svenska o bör gå att hitta beggat.

Jag har läst mycket av det som rekats, bla Hobb, Gemmell, Eddings (usch), Williams och det är vettiga förslag helt klart men tycker nog att mina förslag är bäst för ungdomar haha. Shannara-böckerna kan också va nåt, även om jag själv såhär i efterhand 25 år senare tycker dom är på gränsen till B.

Robert Jordans Wheel of Time är långtifrån mitt förstaval för barn i den åldern pga evighetslång och rätt träig till o från.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Alla dessa serier är dock gamla, 50-talet för Narniaböckerna och 60-talet för de andra. Språket kan vara lite gammaldags, och i fallet Prydain, inkonsekvent. Det är lite samma problem som med den gamla översättningen av LOTR - översättningar var friare förr. Annars är framförallt Prydain ganska lika Eddings till upplägget, och hade kunnat vara en rekommendation.

Att det var länge sedan böckerna skrevs är tämligen irrelevant - alla böcker är nya för den som ännu inte läst dem.

Språket är inte särskilt gammaldags i någon av dem - definitivt inte värre än att en 10-åring borde kunna förstå dem utan problem.
Hade det varit 1800-tals svenska, med gammalstafning och pluralformer på verben, hade jag förstått invändingen, men det är det ju inte.

Det är tack och lov inte samma problem som med den gamla översättningen av LOTR. Främsta problemet där var att Ohlmarks var en slarvpelle som inte var så bra på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

För de lite yngre som vill ha nåt lite mer lättsmält men spännande och episkt då rekar jag Raymond E Feist Midkemia/Magician serie. Finns på svenska beggat som "Magikerns Lärling" + de efterföljande.

Draklanskrönikan (Dragonlance) får också ses som en bra ungdomsserie, de första böckerna gavs ut på svenska o bör gå att hitta beggat.

Jag har läst mycket av det som rekats, bla Hobb, Gemmell, Eddings (usch), Williams och det är vettiga förslag helt klart men tycker nog att mina förslag är bäst för ungdomar haha. Shannara-böckerna kan också va nåt, även om jag själv såhär i efterhand 25 år senare tycker dom är på gränsen till B.

Robert Jordans Wheel of Time är långtifrån mitt förstaval för barn i den åldern pga evighetslång och rätt träig till o från.

Wheel of Time är 14 böcker och kallas evighetslång. Vad är Dragonlance då? De är snart uppe i 200 böcker.

Tycker inte heller att Eddings är mycket att ha idag, men jag slukade de böckerna när jag var 12, och jag har försökt ta liknande böcker eller lite mer avancerade för att gå framåt. Därför skulle jag inte rekommendera Shannara, de är om något simplare än Eddings.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vill nämna Röde Orm här. Inte fantasy, men äventyr. (Och ingen översättning behövs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Wheel of Time är 14 böcker och kallas evighetslång. Vad är Dragonlance då? De är snart uppe i 200 böcker.

Wheel of Time känns längre än den är, mycket beroende på en lång svacka i mitten av serien där ingenting händer men det går åt hundratals och åter hundratals sidor för att beskriva det.

Många av Dragonlance böckerna är mer eller mindre fristående, och skrivna av många olika författare av mycket varierande kvalitet.

Skall man läsa Dragonlance så bör man börja med de två första trilogierna, skrivna av Margaret Weis och Tracy Hickman:
Dragonlance Chronicles (Dragons of Autumn Twilight; Dragons of Winter Night; Dragons of Spring Dawning) och
Dragonlance Legends (Time of the Twins; War of the Twins; Test of the Twins)
(Jag tror de finns översatta till svenska, men jag vet inte vad de heter på svenska.)

Därefter skiter man i resten av böckerna, alternativt läser några utvalda av de författare man råkar tycka är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För att Pratchett är synnerligen svår att översätta. Texten fullkomligen kryllar av referenser, och att få till en lyckad översättning tar tid.

Det finns 5 Tiffany Aching, förresten. Dock skall man nog passa sig för den sista, eftersom den riskerar att förstöra rätt mycket av Discworld-böckerna om man läser den för tidigt.

Det gick ju bra att översätta de första 25 eller så böckerna.
Och du har såklart rätt, det är 5 tiffany böcker.
Och japp, discworld gör sig bäst om man läser dom i en någorlunda ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Hehe nu är det inte bara längden/antal böcker jag tog i beaktande, utan stilen på böckerna.

Yes, finns många Dragonlance-böcker, därför jag rekommendera Draklanskrönikan (Dragonlance Chronicles), som är 4-5st. Börjar med Höstmörkrets Drakar på svenska.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead