iPad Pro ‘11 2018 (A1980) går sällan att ladda

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

iPad Pro ‘11 2018 (A1980) går sällan att ladda

Har iPad i rubriken. Aldrig haft problem. Fast för ca 2v sen så tog inte alltid laddningen….man sätter in sladden men inget händer….

Jag har blåst, rensat med tandpetare och hårdstartat om den så nu måste jag testa nåt annat.

Jag har dessa ladd sladdar:

• USB-A - Lightning | Exibel 2m

• USB-A - Lightning | Inget namn 50cm

• Lightning - Lightning | Linocell 2m

• Lightning - Lightning | 10cm följde med Deltaco Powerbank

Har kört med Linocell 2m länge fast för ca 2-4v sedan så tar inte laddningen alltid. Man får köra in sladden en del gånger innan det tar och ibland bara slutar den ladda efter någon sekund…..annars så laddar den hela vägen.

Den lilla 10cm funkar för det mesta. De övriga två….nej…..

DOCK!
Min Xiaomi telefon från 2017 med Lightning kontakt tar allt! Tror fanimej jag skulle kunna ladda den med brödrosten snart alltså….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Glappar det i porten? Ser stiften ok ut? Kan vara porten som behöver bytas?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av tcntad:

Glappar det i porten? Ser stiften ok ut? Kan vara porten som behöver bytas?

Tittat I den men ser inte något fel. Har glappat lite förr men det var ca 3mån sen.

Måste vara porten det är fel på när alla kablar funkar perfekt med luren men inte med plattan .....

Apple Care gäller ju inte då jag köpte den 2019-2020.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

För mig brukar det krävas nål och gräva i porten (brukar bli en hård kaka av damm/ludd)

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Min Xiaomi telefon från 2017 med Lightning kontakt tar allt! Tror fanimej jag skulle kunna ladda den med brödrosten snart alltså….

Din Xiaomi telefon från 2017 har nog usb kontakt.
Jag gissar att kontakterna inne har blivit sletna, de kan vara oxiderade p.g.a. att de har fått in vatten. Detta kan en händig person försöka åtgärda. Det finns risker med detta, så om man ej är en "händig person" så kan man be någon som en mobilreperatör som finns lite överallt i städer. Vissa händiga kan t.o.m byta kontakten.

Jag vill ej uppmana hur man fysiska gör saker på ens enhet som kan förstöra den, tänk även på att ens mobila enheter har ett batteri som är brandfarligt. Så om man förstör kontakten så skulle det teoretisk kunna bli för varmt där vid laddning.

Självklart kan det även vara mjukvarufel, fel i hårdvaran som sköter laddningen etc. Men det brukar vara kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Har iPad i rubriken. Aldrig haft problem. Fast för ca 2v sen så tog inte alltid laddningen….man sätter in sladden men inget händer….

Jag har blåst, rensat med tandpetare och hårdstartat om den så nu måste jag testa nåt annat.

Jag har dessa ladd sladdar:

• USB-A - Lightning | Exibel 2m

• USB-A - Lightning | Inget namn 50cm

• Lightning - Lightning | Linocell 2m

• Lightning - Lightning | 10cm följde med Deltaco Powerbank

Har kört med Linocell 2m länge fast för ca 2-4v sedan så tar inte laddningen alltid. Man får köra in sladden en del gånger innan det tar och ibland bara slutar den ladda efter någon sekund…..annars så laddar den hela vägen.

Den lilla 10cm funkar för det mesta. De övriga två….nej…..

DOCK!

Din iPad har USB-C, inte lightning. Glöm allt var lightning heter till din 11" iPad.
Var försiktig när du gör rent USB-C, ännu försiktigare än med den gamla lightning kontakten då den är känsligare.

Är det så att alla kablar fungera med andra USB-C enheter så gissar jag att din kontakt är sliten eller skadad, ta den till en verkstad så kanske dom kan fixa den, det är fortfarande en iPad som får uppdateringar och sannolikt kommer få iPadOS 18 stöd.

Permalänk
Medlem

Du har ju rengört etc, så det är ju bara att lämna in den på reparation om du tycker det är värt det. Det kostar normalt ca 1500kr att byta laddkontakt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ok, USB-C. Ska komma ihåg det 😁

Ska kolla upp nån verkstad.

Tack för all hjälp 🙂

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av medbor:

För mig brukar det krävas nål och gräva i porten (brukar bli en hård kaka av damm/ludd)

Skrivet av teejee:

Du har ju rengört etc, så det är ju bara att lämna in den på reparation om du tycker det är värt det. Det kostar normalt ca 1500kr att byta laddkontakt.

Tittade i porten en sista gång under lampan under köksbänken som är stark. Såg nåt svart som kan vara torkad vätska eller jag vet inte vad.

Tog min tandborste o skrubbade rejält. Blåste också.
Testade att ladda. Kör in den vanliga 2m kontakten och det funkar! Tester igen....och det funkar!
Fortsätter testa o det funkar 5/5 gånger!

Så det är löst! Skit i porten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade grava problem att ladda min Samsung S22, sladdarna glappande och tappade kontakt titt som tätt. En sladd fungerade dock klart bättre än mina övriga.

Jag trodde jag hade gjort rent kontakten men när jag gjorde ett nytt försök med plasttandpetare fick jag ut massa ludd. Sen dess fungerar kontakten perfekt.

Om du tittar ner i kontakten, ser du blänkande metall, i så fall är det symmetriskt eller finns det avbrott som kan vara smuts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tittade i porten en sista gång under lampan under köksbänken som är stark. Såg nåt svart som kan vara torkad vätska eller jag vet inte vad.

Tog min tandborste o skrubbade rejält. Blåste också.
Testade att ladda. Kör in den vanliga 2m kontakten och det funkar! Tester igen....och det funkar!
Fortsätter testa o det funkar 5/5 gånger!

Så det är löst! Skit i porten

Grattis! Kul att det löste sig