Nvidia når 3 biljoner dollar på börsen – passerar Apple

Permalänk
Melding Plague

Nvidia når 3 biljoner dollar på börsen – passerar Apple

Det gröna laget är just nu det näst mest värdefulla företaget i världen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är frågan om detta är en bubbla eller inte.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk

Tänk vilken tur Nvidia hade. Först var det kryptobommen som gjorde att grafikkort såldes som smör, sedan kom coronan (som var tragisk), men många köpte nya dator med grafikkort när de var permitterade och jobbade mer hemifrån. Och nu börjar Ai slå igenom och bli vanligare. Där i princip alla kommer använda Ai på serversidan oavsett om man vill det eller inte.

Där Ai kan bli superstort. Jag påstår att kritisera Ai just nu är lite som att kritisera internet år 1993. De båda har stora brister, de båda kan förändra vårt sätt att leva. Det är inte självklart Ai kommer slå igenom, precis som det inte var självklart att internet skulle göra det.

Det som har visat sig med Ai är att de flesta har haft fel vilka jobb Ai är bäst på. Självkörande bilar pratar folk mindre idag än för 10år sedan, däremot mycket kontorsarbete kan effektiviseras.

Permalänk
Avstängd

Helvete.

Grattis Nvidia.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni göra om ni fick 3 biljoner dollar?

Jag skulle köpa godis för allt, och inte bjuda någon.

Permalänk
Medlem

Det är lite fladdrigt mellan nvidia och apple för tillfället, de står och väger. Igår hoppade de ner till 3e igen.
"Nvidia's stock market value retreated almost 2% to $2.96 trillion on Thursday"
https://www.reuters.com/technology/short-bets-against-nvidia-...

Men dom kommer förmodligen springa förbi apple med marginal så småningom och ser ju inte omöjligt ut att de i nära tid går förbi microsoft heller.

Permalänk
Medlem

Och under torsdagen gick det ner, återigen tvåa, pfft.

Men mer seriöst, den lär nå $150/aktien och kanske mer, men det kommer krasha ner för eller senare. Sen hur mycket vet jag inte, om det blir till $100, $50 eller $30. Jag tror att det fortsätter uppåt till runt 2026 men inte mycket mer. Ser inte att de största ai-investerarbolagen fortsatt kommer köpa hundratusen och miljontals med $50-200k USD kort varje år...

Permalänk
Medlem

Ypperligt tillfälle att kasta in några enstaka hundralappar i bear cert.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DasIch:

Lösa världshunger kanske, men inte med godis då

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Det är lite fladdrigt mellan nvidia och apple för tillfället, de står och väger. Igår hoppade de ner till 3e igen.
"Nvidia's stock market value retreated almost 2% to $2.96 trillion on Thursday"
https://www.reuters.com/technology/short-bets-against-nvidia-...

Men dom kommer förmodligen springa förbi apple med marginal så småningom och ser ju inte omöjligt ut att de i nära tid går förbi microsoft heller.

Jo säkerligen, men för hur lång tid?
Deras omsättning och vinster är knappast nära Apple, och även om de blir det om något år så är det inget som förvantas hålla med den nuvarande strategin. Det är en bubbla även om den har en bas i något verkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle köpa ett hus och en ny bil eller två.
Sen skulle jag nog kunna bjuda alla SweClokare på en varsin godispåse. (eller kanske sponsra något event eller dyl.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Köpt guld på runescape

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skulle köpa ett hus och en ny bil eller två.
Sen skulle jag nog kunna bjuda alla SweClokare på en varsin godispåse. (eller kanske sponsra något event eller dyl.)

Aaa. Du hade ju haft ungefär 2900 miljoner kronor i ränta (med 3,5%) på den summan.
Per dag.

Räcker till ca 100.000 datorer för 28.000:-. Per dag då 😁.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Sinnes!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Du hade ju haft ungefär 2900 miljoner kronor i ränta (med 3,5%) på den summan.
Per dag.

Jobbigt att försöka sätta in dem på 30 miljoner olika banker för att få insättningsgaranti bara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Är helt övertygad om att AI på sikt kommer förändra allas våra liv på ett sätt jämförbart med hur internet förändrade våra liv. Men med det sagt är jag ändå lite förundrad över nvidias resa, ja, de har de bästa kretsarna just nu men det är knappast en kaka som konkurrenterna kommer lämna walk-over till nivida att äta upp i sin ensamhet.

Google (Alphabet)
AMD
Amazon
Intel
Apple
Microsoft

m.fl. vill alla ha en del av AI-accelerator/chip kakan och pratar vi storlek på penga-påsen så har i alla fall apple, microsoft, google och amazon tillräckligt stora påsar för att ge nvidia en rejäl kamp om kakan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av RekiN:

När alla pratar om en bubbla även jörgen bakokm disken i korvmojjen så är det inte en bubbla. Det enda som kommer hända är att många ai startups kommer gå i graven men det är bara helt naturligt de är skitbolag som nyttjat AI och inte haft någon praktiskt användning för deras område. Alla möjliga företag sätter AI på sina produkter när det inte ens har med AI att göra. Men det finns också kvalitativa AI-bolag som verkligen använder det till praktiska tillämpningar i respektive områden inom läkemedel till att utforska universum.

De flesta vet inte vad AI är för något. Visst är det tjatigt om AI överallt och många försökt rida på den vågen men det finns faktiskt en praktiskt tillämpning med det till skillnad från mining av kryptovaluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Sagt och gjort. 10 tkr
Jag valde en mini future S (S för Short) med hävstång x6 som instrument (https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/o...)

Hoppas inte jag är för tidig!

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, AI kommer vara en betydande del av vår framtid, och de företag som jobbar aktivt inom segmentet kommer sannolikt att bära frukt. Apple har inte dykt upp i mitt AI-flöde mer än att de möjligen har något samarbete med OpenAI, så exakt vad de har på gång har jag ingen insikt i.

Är detta en ny bubbla? Personligen tror jag inte det, redan dagens version har visat sig väldigt effektiv. Många företag jobbar febrilt med att effektivisera både sin verksamhet och mjukvara med hjälp av AI. För att nå dit kommer det att krävas en hel del "computational power" och det är möjligt att vi kommer tvingas betala för enheter för att få tillgång till rätt nivå av AI. Dagens AI är såklart inte perfekt på något vis, men det finns fortfarande mängder av områden där den kan effektivisera rejält. Om utvecklingen av AI stagnerar, så kanske det kan bli en bubbla om det är några år dit.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Trodde jag var smart när jag sålde mina tio aktier för 108usd. Köpta för 68usd. 💀

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nej, frågan är om detta är bra eller dåligt för världsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Per dag.

Citat:

Om SweClockers

SweClockers grundades 1999 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara. Med mer än 200 000 registrerade medlemmar besöks SweClockers av en bred grupp teknikentusiaster

Ja hade kanske kunnat ordna så alla SweClockers medlemmar får en 30 000kr rabattkupong på Inet att använda inom 12 månader eller något sådant. + extra pingvinstänger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Apple har inte dykt upp i mitt AI-flöde mer än att de möjligen har något samarbete med OpenAI, så exakt vad de har på gång har jag ingen insikt i.

De har släppt ett gäng on-device llm som open source och de kommer presentera en del av vad de har på g inom AI under WWDC nästa vecka, så det blir intressant att följa. Med M4 tog de ett rejält kliv prestandamässigt med hårdvaran även om de förstås även tidigare haft fokus på machine learning i sina kretsar. Sen får vi se vad som kommer ur "Project ACDC" (Apple Chips in DataCenter). Så Apple kan nog vara en slam-krypare, det ryktas om att de la ner Apple Car för att fokusera resurserna på AI eftersom de onekligen är lite sena till festen (antagligen därför de letat samarbeten, för att köpa sig tid).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Mina ligger +782%, nu är det split i eftermiddag. Kanske kan dra upp det ytterligare.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Sagt och gjort. 10 tkr
Jag valde en mini future med hävstång x6 som instrument (https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/o...)

Hoppas inte jag är för tidig!

10k? Satan

Tror det är lite tidigt ännu men för mig är det iaf uppenbart att värderingen är något extremt överdriven just nu. Så länge som AI-hypen fortsätter och NVIDIA råkar sälja bäst hårdvara för ändamålet så lär det dröja innan det händer något. Men den som timear det bra kan förmodligen pensionera sig sen...

Permalänk
Medlem

Tur att jag behöll mina 4 nvidias aktier. Kanske nu dags att kika på farmaceut bolag och ser vad som är angeläget för framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

För att det ska kännas bra om du får rätt då eller vad är syftet?

Skrivet av Ninjaflipp:

Tror det är lite tidigt ännu men för mig är det iaf uppenbart att värderingen är något extremt överdriven just nu. Så länge som AI-hypen fortsätter och NVIDIA råkar sälja bäst hårdvara för ändamålet så lär det dröja innan det händer något.

Så fungerar inte börsen. Marknaden prisar in i förväg. Och värderingen är väl gansla låg i Nvidia jämfört med allt annat skräp (amd) som folk köper?

Kolla på Evolution etc. Folk som sitter och lipar på twitter "men varför går det inte upp är ju både kvalitet & tillväxt!!" och har liksom missat hela grejen med att åka med på aktier i uppåtfasen.

Du kan longa Nvidia men ska det up 10.000% på 10 år? Är det matematiskt rimligt? Världens största bolag kan bli större, men det brukar bli en jäkla röra när tillväxt avtar, då blir det som Evo, folk "ger upp" med aktierna tills det blivit tillräcklig sell-off & value-muppar köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

10k? Satan

Tror det är lite tidigt ännu men för mig är det iaf uppenbart att värderingen är något extremt överdriven just nu. Så länge som AI-hypen fortsätter och NVIDIA råkar sälja bäst hårdvara för ändamålet så lär det dröja innan det händer något. Men den som timear det bra kan förmodligen pensionera sig sen...

Råkar är kanske fel ord? Eller vilken konkurrent tänker du är nära och har satsat lika mycket som Nvidia? Intel? AMD?

Grejen är att om man är redo för att ta risker för att få bättre avkastning så är det just sådana här saker man behöver hoppa på. Man kan absolut bränna sig och av den anledningen så fördelar man sina satsningar men personligen tror jag inte AI är en bubbla, detta är bara början.

AI kan mycket väl komma att kunna jämföras med Industriella revolutionen och de företag som går först kommer definitivt dra nytta av det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

En annan sitter på en enda Nvidia-aktie. Kan säga att just nu önskar jag att jag hade köpt ett par till 😅

Bubbla? Njae. Tror att "AI" är här för att stanna, men tror att vi kommer att se avmattad utveckling kommande åren. LLM:er i alla, ära, men det finns inte oändligt med bra information att mata dem med. Så det måste något nytt till för att utvecklingen ska fortsätta framåt i samma tak.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Lösa världshunger kanske, men inte med godis då

Berätta gärna hur du hade gjort. Bara för du har obegränsat med pengar betyder det inte att du kan lösa världshungern. Säger som Musk, "Säg bara hur jag ska gå tillväga så gör jag det direkt".

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.