Anmäl dig till Roborock Challenge!

Youtubes nya ändring kan stoppa annonsblockering

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Satt och tänkte precis skriva ett liknande inlägg, men du hann före. Tack!
Förväntan ovan att använda andras tjänster gratis, utan att varken betala för alternativen som finns eller låta reklam finnas och sen ha mage att klaga är för mig oerhört irrationell 😅

Sagt liknande under andra nyheter gällande youtubes reklam, men det var bättre sammanfattat än vad jag kunnat skriva

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Rätt skön kommunism i kommentarsfältet här. Vad är problemet med att betala för DERAS TJÄNST om ni vill använda den? Antingen med reklam eller med en summa pengar. Vi pratar 100 kr något i månaden för en musiktjänst som har mer musik än Spotify och oändlig video content.

Sluta helt enkelt använda YouTube om ni inte har råd
Och nej, youtube kommer inte sakna en obetalande kund (adblock eller inget abonnemang). Ni är ingen inkomst för dom, endast en kostnad i form av bandbredd.

Betala bara eller sluta kolla 😂

Jag har inget problem med att betala för tjänster, men inte tjänster som ägs av företag som Google/Alphabet. Ja, precis som du föreslår så kommer jag helt enkelt att sluta använda YT om de inför detta. Jag betalar redan för Nebula och har köpt Grayjay för pengar så att betala för streamingtjänster har jag inget emot.

Fast Google, tänker jag inte betala för, de äger redan operativsystemet på min telefon vilket redan är mer än vad jag skulle vilja. När denna går sönder ska jag nog köpa en pinephone och börja köra Linux på telefonen så kan man slippa Googles spionvara helt och hållet. Angående alternstiv till YouTube så är Odysee via Grayjay med polycentric helt ok, hoppas att fler konkurrenter dyker upp inom en snar framtid dock.

"I will pay for any software as long as it's free, free as in freedom, not as in free beer."

Visa signatur

I use Arch by the way.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig

Det förvånar mig att youtube inte har server-rendererat tidigare för att bli kvitt problemet.

Personligen tycker jag det är värt pengarna för det jag använder tjänsten till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfepalfe:

Jag har inget problem med att betala för tjänster, men inte tjänster som ägs av företag som Google/Alphabet. Ja, precis som du föreslår så kommer jag helt enkelt att sluta använda YT om de inför detta. Jag betalar redan för Nebula och har köpt Grayjay för pengar så att betala för streamingtjänster har jag inget emot.

Fast Google, tänker jag inte betala för, de äger redan operativsystemet på min telefon vilket redan är mer än vad jag skulle vilja. När denna går sönder ska jag nog köpa en pinephone och börja köra Linux på telefonen så kan man slippa Googles spionvara helt och hållet. Angående alternstiv till YouTube så är Odysee via Grayjay med polycentric helt ok, hoppas att fler konkurrenter dyker upp inom en snar framtid dock.

"I will pay for any software as long as it's free, free as in freedom, not as in free beer."

Hur mycket du än försöker rättfärdiga argumentet att du inte har problem att betala för tjänster, FÖRUTOM specifika tjänster som du vägrar betala för, men ändå anser dig rätt till att använda utan att betala för, är enligt mig skrattretande.

Permalänk
Medlem

Ja de hade ett fint abonemang för reklamfritt youtube.....tänk om de hade haft kvar det.
Vill inte bli intvingad att betala för massa musik.
Anledningen jag inte skaffade lite när det kom var att det inte tillät background play.
De skyllde på att de inte vill at man skulle det för då blev det i praktiken youtube music. Men de har ju taggar för sånt så de kan särskilja musik mot typ longformat videos.
Vill kunna lyssna på typ mentour pilot på vägen till jobbet. Nu kan man lösa det ändå i webbläsaren men får dras med reklamen. Men var en sån blocker som inte fick över mig.

119 när man redan har apple music eller spotify för en spotify konkurent + annonsfritt youtube kändes så tråkigt.
Liksom känns som man betalar 100kr för musiken som alla andra tjänster och får annonsfritt på köpet för 19kr men kan inte betala för bara det annonsfria utan behöver ha hela skiten med.
Har inte varit kompis med youtube music appen heller när jag testat den så vill inte använda den även om jag betalat för den.

Men nu finns inte premium lite kvar alls och då är det liksom inte värt det. 50 spänn i månaden hade väl varit mycket mer pengar än en normal mäniska hade gett google i form av annonser.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på reklamen på TV:n. Brave är bra på att blockera (än så länge) på datorn. Men eftersom jag oftast tittar på TV:n så betalade jag till sist för premium. Det är omöjligt att titta med reklam. Så skönt att titta utan reklam nu. Om premium slutar funka blir jag en smula inte glad.

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att det är gratis när det är reklamfinansierat, men egentligen betalar vi ju för reklamen om vi köper de där produkterna/tjänsterna som det görs reklam för, t.ex de som köper tvättmedel, bilar, resor mm, och det kostar oss mer än om det vore prenumerationsbaserat med en vettig summa (förutsatt de inte passar på att sätta ockerpriser för prenumeranter), för reklamföretagen kommer ju som en fördyrande och onödig mellanhand med alla sina kostnader för att skapa och sprida reklamen vi inte vill ha.

Så, på sätt&vis är det ett steg i rätt riktning att tjänsteleverantörer inledningsvis bakar in reklamen i innehållet, ganska förväntat också, men villkorat att de som betalar för tjänsten då helt slipper all reklam, inklusive sånt reklam/sponsorinnehåll kreatörerna själva lägger in, för de får ju ändå betalt av plattformen efter hur många tittare de har, och annat sånt där. Om nåt kan vara frustrerande så är det väl ändå att behöva titta på reklam för att få se "vår sponsor" och sedan reklam igen mitt i det.

Själv har jag haft egenproducerade filmer, kurser mm på YT, men tog bort det mesta när de började stoppa in reklam var 30e-60e sekund, samma eländiga reklam som ältades om och om igen. Efter det lägger jag det lokalt istället.

Permalänk
Medlem

Har redan slutat använda Youtube så nu är det inget problem för mig längre.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Rätt skön kommunism i kommentarsfältet här. Vad är problemet med att betala för DERAS TJÄNST om ni vill använda den? Antingen med reklam eller med en summa pengar. Vi pratar 100 kr något i månaden för en musiktjänst som har mer musik än Spotify och oändlig video content.

Och nej, youtube kommer inte sakna en obetalande kund (adblock eller inget abonnemang). Ni är ingen inkomst för dom, endast en kostnad i form av bandbredd.

Vi pratar om ett av världens största företag...Jag har noll moraliska dilemman med att blockera reklaminslagen. De blir bara värre och värre för varje år. Fina om kreatörerna blir sponsrade, men jag har ingen lust att sitta igenom 20-40 sek av reklam för ett klipp som är 10 min.

Kostnadsbesparingar? Google kan väl ta bort videos som har under x antal visningar efter x antal år? Alternativt återinför ett betalt medlemskap till ett vettigt pris...

Permalänk
Medlem

Aftonbladet strikes again. Omöjligt blir det ju inte för det. Bara knepigt. Så länge inte YouTube själva begränsar hur mycket data du buffrar så kan du alltid hoppa över segment.

Permalänk
Medlem

Händer det så kommer Youtube dö ut, sakta men säkert.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Finns ju redan blockerare som även spolar förbi reklam delarna(där "influencern" gör egen reklam) i en video och med AI kommer det säkerligen bli ännu enklare och bättre.
Dom har sagt så i alla tider att vissa saker är omöjliga, var det inte blueray som sa det och nästa dag var den knäckt?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Jag gillar inte reklam men därför betalar jag för YT premium. Jag tycker alla som anser att innehåll som någon annan tillhandahåller eller skapar ska vara gratis ska tänka om. Vi är fem som njuter av reklamfri strömmning och bara idag har vi strömmat 13GB data. Reklam i strömmen skippar jag ibland. "A segway to our sponsor"... Quadruppel-klick.

De som slutar kolla på YT när det införs... Don't let the door hit you on the way out.

Sen ser jag det som sensationsjournalistik att påstå att inte dela upp strömmen med reklam skulle påverka en betald ström negativt.

Permalänk
Medlem

Att betala för YouTube är helt uteslutet för mig, betalar inte för censur. Rumble har det jag behöver när jag vill ha något i bakgrunden!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Avstängd

Saker som jag vill ha i premium.

Autoskip sponsorship
Välj alltid MINST 1080P när Wifi körs, 480P är bara lamt idag..
Gör inte telefonen asvarm efter nån timmes musiklyssnande.

Typ, jag vill ha Revanced, dock gör detta telefonen ännu hetare ännu snabbare än original YT-premium.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk

varför kan de inte bara ha annonser på sidan om, typ som de har här på clockers, på så sätt så får de ju in sina annonser och det stör ingen. varför måste de integrera annonserna i varje jäkla klipp som man ser på?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Kostnadsbesparingar? Google kan väl ta bort videos som har under x antal visningar efter x antal år? Alternativt återinför ett betalt medlemskap till ett vettigt pris...

Om du jobbat mot molnleverantörer vet du att "storage is cheap". Det finns ingen anledning att plocka bort något som tar plats. Det är compute och bandbredd som kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Vi pratar om ett av världens största företag...Jag har noll moraliska dilemman med att blockera reklaminslagen. De blir bara värre och värre för varje år. Fina om kreatörerna blir sponsrade, men jag har ingen lust att sitta igenom 20-40 sek av reklam för ett klipp som är 10 min.

Det är en fri marknad, så det är bara att skapa ett företag där du finansierar allt utan reklam. Sen kan du införa en lägre månadskostnad för att hålla det igång. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Problemet med att betala är att man betalar för allt och alla, och jag personligen vill inte att mina pengar ska gå till att stödja normaliseringen av fetma, att det finns fler än två kön, att män är svin etc. Vill jag stödja en viss kreatör så gör jag det genom att vitlista personens videor i min reklamblockerare.

Edit: Sedan så censurerar YouTube något enormt, och det tänker jag inte bekosta. Har man en åsikt som inte accepteras så får man inte bara sina klipp raderade utan också kontot bannat. Sedan försöker man normalisera allt samt göra alla till snöflingor genom att tvinga kreatörer att varna om innehållet handlar om något som kan trigga tittarna. Man får t.ex. inte säga eller skriva ordet suicide utan man får använda sig av löjliga varienter som unalived i stället. Sexuella övergrepp eller våldtäkt får inte nämnas utan kreatören måste använda SA eller the r-word. Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det värsta jag varit med om var 3 annonser inom loppet av 120sekunder när vi skulle se något klipp via tvn utan adblock.

Sitter folk verkligen och lider sig igenom sådant här? Det är ju absurt.
Under hela klippets gång på en halvtimmes tid så tror jag det var 15-20 reklampauser allt som allt...

Nä det är lungt man tittar helt enkelt bara inte när det blir massor med reklam.

Kommer att reglera dig själv det där.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av omxz24:

Skrivet av MrShizzle:

Förväntan ovan att använda andras tjänster gratis, utan att varken betala för alternativen som finns eller låta reklam finnas och sen ha mage att klaga är för mig oerhört irrationell 😅

Huvudet på spiken.
Antingen betalar man för Premium och slipper reklam, eller så betalar man inte och får stå ut med reklam.
Absurt att vissa tror att man skall få kunna använda en tjänst som YouTube helt gratis.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Det är en fri marknad, så det är bara att skapa ett företag där du finansierar allt utan reklam. Sen kan du införa en lägre månadskostnad för att hålla det igång. Lycka till

Så länge möjligheten finns till reklamfritt användande så fortsätter jag. Helt utan moraliska dilemman...😁

Fri marknad? Ja, verkligen med alla dessa teknologi-jättar...Tur att den lagstiftande makten inte har samma syn som dig på denna "fria" marknad.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Om det blir verlighet är det sista dagen jag besöker youtube

Tror du de kommer sakna dig?

Permalänk
Skrivet av Corso:

Problemet med att betala är att man betalar för allt och alla, och jag personligen vill inte att mina pengar ska gå till att stödja normaliseringen av fetma, att det finns fler än två kön, att män är svin etc. Vill jag stödja en viss kreatör så gör jag det genom att vitlista personens videor i min reklamblockerare.

Ursäkta om jag är trög men gör inte jag detsamma som betalande kund genom att det jag tittar på är det som får medel?

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Att betala för YouTube är helt uteslutet för mig, betalar inte för censur. Rumble har det jag behöver när jag vill ha något i bakgrunden!

Bingo! Alla som betalar för censur och propaganda är totalt efterblivna får.

Permalänk
Sötast

Undrar hur mycket mer Google hade tjänat om de sänkt priset till 49kr per månad. Eller 29. Kanske 9 rent av?

Fått upp ett erbjudande efter reklamen som frågar om du vill betala 29kr per månad dvs ett paket yoghurt för helt fri användning av tjänsten?

Min magkänsla säger att explosionen av betalande kunder hade gjort det vinstdrivande bums.

Med tanke på hur många miljoner ad impressions Youtube genererar per dag så kan det ju inte vara mycket de kan ta betalt för varje view.

Annars känns det som att marknadsföringsbudgeten hade bränt bort på 11 sekunder för de som köper reklamplats

Permalänk
Medlem

Nu är det ju samma typer av argument hela tiden, dvs:
-Inget är gratis!
-Betala eller sluta blockera annonser!
-Men det är ju så mycket reklam från skaparna av videon!
-Hissat flaggan och har en kvinna i varje hamn!

Där får man tycka som man vill men på ett mer faktamässigt plan, är det verkligen reklamen som drar in alla pengarna och är helt väsentlig för tjänsten? Eller väsentligt och väsentligt, alla företag vill ju maxa vinsten men jag menar mer om det står och faller på reklaminteckterna eller om det bara är grädden på moset?

YT och företaget/företagen bakom drar väl in en hel del pengar på andra typer av datainsamling när folk besöker YT?

Det är en genuin fråga nu och ingen "men de tjänar ju pengar på annat" -fråga. En snabb sökning verkar säga att youtubes reklamintäckter står för ca 10% av företagets totala intäckter.

Det är ju inget som förändrar de faktum att de vill ha betalt för sin tjänst och att folk sen får ta ställning till det.

Men ganska intressant om man tänker på att tidiga youtube hade en ganska rimlig mängd reklam. Nu har man ju sett skräckexempel på 1h+ reklamavsnitt (altså ETT reklamavsnitt) när något barnprogram åkte på i bakgrunden. Gick säkert att hoppa över efter en stund men oavsett så är det väl lite väl magstarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det är en genuin fråga nu och ingen "men de tjänar ju pengar på annat" -fråga. En snabb sökning verkar säga att youtubes reklamintäckter står för ca 10% av företagets totala intäckter.

Jag fick ett annat resultat : "YouTubes främsta intäktskälla är annonser."
Källa: https://www.youtube.com/howyoutubeworks/our-commitments/shari...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Skrivet av MrShizzle:

Skrivet av MrShizzle:

Hur mycket du än försöker rättfärdiga argumentet att du inte har problem att betala för tjänster, FÖRUTOM specifika tjänster som du vägrar betala för, men ändå anser dig rätt till att använda utan att betala för, är enligt mig skrattretande.

Rätt skönt hur många corporate stooges det finns som inte verkar ha något emot att slicka stövel när tillfälle ges.
Så länge de automatiskt samlar in info om en så har de fått betalt. Sen att de anser att de vill tjäna mer på sina tjänster är ju något de kan försöka så klart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Nä det är lungt man tittar helt enkelt bara inte när det blir massor med reklam.

Kommer att reglera dig själv det där.

Skulle kunna att ladda ner klippet och se på det sen.
Vi får tacka EU för alla annonser. De har lagt på extra skatt på många bolag som EU tycker är listigt. De får pengar och vi som nyttjar tjänsterna får antingen betala eller stå ut med reklam varannan minut. Men EU jublar över sina extra inkomster. Nu har valet redan varit och det är 5 år till nästa.