SJ lovar färre överbelastningar med nya betalsystemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

1500-2000 kronor och sju timmar är vad det kostar och tar att ta sig från min närmaste tågstation till Stockholms Central via Göteborg (vilket är snabbaste vägen med tåg). Med bil är det ungefär 500 km och - jag hade fel: inte fem, utan dryga fem och en halv timme om man inte har bråttom. Men därifrån ska man också ta sig dit man behöver komma, vilket inte alltid heller är helt i centrum av destinationsorten, så parkeringskostnader eller lokaltrafik är ju också helt enkelt olika kostnader/obekvämligheter baserat på reseslag.

Du sa ju att du cyklade på 30 minuter. Med X2000 så tar det sen 3 h 20 minuter. Det är under fyra timmar.
Sen blir det inte så värst mycket dyrare om du bor så pass nära Göteborg. Max 2 zoner och då 70 kronor någonting för buss eller pendeltåg in till Göteborg om du inte har ett periodkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Reser i hela landet, utgångspunkt Stockholm, eller norr om Stockholm så får lägga till lokala kollektivtrafiken också, både tidsmässigt och ekonomiskt.

Just sträckan Stockholm-Göteborg är väldigt billig jämfört med de flesta andra och har fler avgångar.

Samtidigt är ägandet av bil ingen kostnad om den täcks av det andra jag kör, den ersättning jag får när jag använder bilen i tjänsten täcker både service och värdeminskning pga mil/ålder.

Kommer alltid ha bil, nu jämför jag bara om jag tar bilen eller tåget, vad kostar det mig nu om jag måste åka iväg direkt.

Göteborg till Malmö är också relativt biligt. Tror inte att man prissätter samma distans olika, såvida det inte är en massa tågbyten.

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Du sa ju att du cyklade på 30 minuter. Med X2000 så tar det sen 3 h 20 minuter. Det är under fyra timmar.
Sen blir det inte så värst mycket dyrare om du bor så pass nära Göteborg. Max 2 zoner och då 70 kronor någonting för buss eller pendeltåg in till Göteborg om du inte har ett periodkort.

Jag tar mig till min närmaste tågstation på 30 minuter med cykel. Sen har jag 2 timmar 20 minuter till Göteborg (mot 1:50 med bil, även om jag inte behöver ta den omvägen om jag ska till Stockholm). Sen kan man inte garantera att tågen är synkade, så i exemplet jag tittade på via sj.se har jag sedan 1 timme 9 minuter väntetid på Göteborgs central. Sen 3 timmar 4 minuter till Stockholm central. 2:20+1:09+3:04=6:33 om inget skiter sig på vägen. Snabbaste möjliga resa matchar nära nog bilen, med 5:45, om man inte räknar tiden till första stationen: Men med tid till stationen (utan bil) landar man ändå på över sex timmar. Det är å andra sidan inte heller ovanligt att resan istället tar 6:50 enligt tidtabellen vilket innebär nära nog en arbetsdag på resande fot om man ska ta sig till och från stationerna.
Nu ser jag dock att resor "imorgon" är dyra. Går jag fram några dagar går biljetter att få ända ner till drygt 600 kronor om jag kan tänka mig att åka väldigt tidigt eller komma fram väldigt sent; eller mer realistiskt runt 7-800 spänn.

Men det betyder också att en tågresas pris kan variera med en faktor mer än tre, vilket ju är totalt oacceptabelt för infrastruktur: Varför i hela friden skulle man acceptera det om man har något som helst val vad gäller resmetod? Återigen: Det är hål i huvudet att infrastruktur staten vill att man ska använda sig av drivs med vinstintresse.

Sätter jag mig å andra sidan i bilen så tuffar jag på med mina ~6 liter/100 km ≈ 550 kr i bränsle, plus slitage, enkel väg till Stockholm. Och återigen, följer frun eller frun och sonen med, så har tåget ingen chans ens inräknat alla kostnader på bilen utöver själva ägandet: Som sagt, jag klarar mig inte utan bil alls här ute, så den kostnaden har vi ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu ser jag dock att resor "imorgon" är dyra. Går jag fram några dagar går biljetter att få ända ner till drygt 600 kronor om jag kan tänka mig att åka väldigt tidigt eller komma fram väldigt sent; eller mer realistiskt runt 7-800 spänn.

Precis, folk vill inte fatta att alla inte kan eller vill åka 05:34 och missa en hel arbetsdag varje eller varannan vecka för att få åka hyffsat billigt.
Sedan kan inte alla planera resorna mer än en vecka fram, som för mig, för "åka hem"-helgen kanske flyttas en vecka med rätt så kort varsel.
Åker jag halv tre från alingsås, och får "snabbtåget" hela resan (från skövde iof), så tar det bara att åka tåget 3 timmar, sedan ska jag ta mig nästan en timme bort med pendeln från centralstationen och gå ca 15 minuter eller försöka passa in en buss som tar marginellt kortare tid än att gå.
Visst kan jag ta första tåget fredag morgon.. Men vem betalar hela dagen jag missar när jag ska åka hem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Precis, folk vill inte fatta att alla inte kan eller vill åka 05:34 och missa en hel arbetsdag varje eller varannan vecka för att få åka hyffsat billigt.
Sedan kan inte alla planera resorna mer än en vecka fram, som för mig, för "åka hem"-helgen kanske flyttas en vecka med rätt så kort varsel.
Åker jag halv tre från alingsås, och får "snabbtåget" hela resan (från skövde iof), så tar det bara att åka tåget 3 timmar, sedan ska jag ta mig nästan en timme bort med pendeln från centralstationen och gå ca 15 minuter eller försöka passa in en buss som tar marginellt kortare tid än att gå.
Visst kan jag ta första tåget fredag morgon.. Men vem betalar hela dagen jag missar när jag ska åka hem?

Nej, långa pendlarresor som kan ändras på kort varsel är ju inte optimalt.

Men sällan-resor med möjlighet att boka långt i förväg går att få rätt billigt

Jag skulle t.ex. ALDRIG ta en bil in i Stockholm. Helt omöjligt, kommer aldrig hända
Att ta tåget och hamna mitt i centrum är däremot mycket mer tilltalande.

T.ex. går jag sen 6 kilometer ut till kontoret i Solna.

Men det är ju ca 1-2 gånger om året, så inte riktigt samma sak (samt företaget betalar hotell och biljett dom gångerna)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnaq:

Har också stött på det, riktigt störande! Någon som vet om det gömmer sig någon funktionalitet någonstans för att spara sitt betalkort?

Det blir mindre risk för hackare om inte kortuppgifterna sparas. Skriver hellre allt varje gång med mindre risk för att någon annan har alla uppgifter.

Permalänk
Medlem

SJ är ett skämt.

De gör reklam för att man ska "jobba på deras tåg" men de har inte strömuttag på majoriteten av sätena eller Wifi.

MTR må vara skit också, men de har moderna tåg och Wifi.

Jag personligen har så pass bra batteri på mina enheter och mobilt internet så ström eller Wifi är ingen dealbreaker, men är som sagt bara larvigt att försöka sälja in sig som modernt när man är efter alla sina konkurrenter och konstant visar att ens konsumenter är värda skit.

Bästa grejen hos SJ var annars under en het sommardag för något år sen då de fortfarande körde full värme på elementen... Hur fan kan man ha så snekopplad teknik.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Jag fick förut ett jobberbjudande på SJ huvudkontoret. Säkert en bra arbetsplats, men...jag blir beroende av tåget för att komma till jobbet och hem igen, och att leva med den stressen dagligen? Lite tragikomiskt egentligen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF