Hörlurar med mikrofon (för samtal) blåtand för cykling?

Permalänk
Medlem

Hörlurar med mikrofon (för samtal) blåtand för cykling?

Hej!

Jag undrar om det finns någon rekommendation av val av blåtandshörlurar för att cykla? Det är viktigt att de fungerar med att ha hjälm på huvudet och att mikrofonen fungerar trots vindbrus och hög hastighet.

De kommer inte användas till musik utan endast för samtal. Gärna ett plus om de går att binda till två enheter då jag har dels min mobiltelefon och min amatörradio med mig på cykeln och båda har blåtandsanslutning.

Främst är denna hörlur till för att köra amatörradio. PTTn behöver inte finnas på hörluren eftersom jag har en sådan separat vid handtaget på cykeln.

Förslag?

De får gärna kosta så lite som möjligt men upp till 1000 kr är väl okej.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Shokz hade säkert varit ett bra alternativ, en del av modellerna (om inte alla) har multi pairing och du kan även ha öronen fria så du hör trafiken när du cyklar.
Enda problemet är 1000kr räcker inte då vissa modeller ligger på mer än det dubbla, finns dock ett par modeller som är lite billigare.
https://shokz.com/

Permalänk
Medlem

Aha, ja de såg intressanta ut. Om du har de själv, hur är mikrofonen när man t ex cyklar eller till och med simmar som på deras egen sajt?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Aha, ja de såg intressanta ut. Om du har de själv, hur är mikrofonen när man t ex cyklar eller till och med simmar som på deras egen sajt?

Jag har aldrig hört talas om dom förut (men jag är inte heller insatt i den marknaden!) så för mig känns det mer som att användaren precis hade sett videon från LTT som släpptes igår: https://www.youtube.com/watch?v=vtU7PFo32h8

Men det kan ju vara ett sammanträffande också.

Det var dom här som togs upp i videon och kostar 1500kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13619607

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MacAllan:

Shokz hade säkert varit ett bra alternativ, en del av modellerna (om inte alla) har multi pairing och du kan även ha öronen fria så du hör trafiken när du cyklar.
Enda problemet är 1000kr räcker inte då vissa modeller ligger på mer än det dubbla, finns dock ett par modeller som är lite billigare.

Skrivet av stoffe_83:

Jag har kört Shokz i 2-3 år nu.
Inte en chans att de fungerar i vindblåst. De fungerar knappt att prata genom när man står still till att börja med.

Däremot går det fint att lyssna på edera eller andra när man cyklar och det inte blåser allt för jäkligt.
Annars kan man ju köpa ett par Windfree-kåpor att ha på öronen över eventuella hörlurar/mikrofoner.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag använder Shokz på jobbet men inte en av dom modellerna som är avsedda för sport utan den som är avsedd kommunikation.
Så hur dom andra modellerna är kan jag tyvärr inte svara på, tänkte mer att konceptet passade.

Skrivet av nu1mlock:

Jag har aldrig hört talas om dom förut (men jag är inte heller insatt i den marknaden!) så för mig känns det mer som att användaren precis hade sett videon från LTT som släpptes igår: https://www.youtube.com/watch?v=vtU7PFo32h8

Men det kan ju vara ett sammanträffande också.

Det var dom här som togs upp i videon och kostar 1500kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13619607

Har som sagt själv använt dom ett tag på jobbet och hos oss är dom populära, men det är inte samma modell vi använder.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har kört Shokz i 2-3 år nu.
Inte en chans att de fungerar i vindblåst. De fungerar knappt att prata genom när man står still till att börja med.

Däremot går det fint att lyssna på edera eller andra när man cyklar och det inte blåser allt för jäkligt.
Annars kan man ju köpa ett par Windfree-kåpor att ha på öronen över eventuella hörlurar/mikrofoner.

Kan ju vara att de modellerna med inbyggd mic fungerar sämre, de vi använder på jobb är det inga problem med, men visst det blir annorlunda när dom skall användas ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle säga att stora problemet med Shokz, och andra liknande kan jag tro. Är att man inte hör nånting annat än trafiken med dem på...
Rent praktiskt funkar de inte ens att ha när man är ute och går, iaf inte om det finns trafik i närheten. Om det inte råkar vara så att man bara är ute efter nånting-som-låter. Glöm att lyssna på radio eller podcasts alltså...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrTLU:

Skulle säga att stora problemet med Shokz, och andra liknande kan jag tro. Är att man inte hör nånting annat än trafiken med dem på...
Rent praktiskt funkar de inte ens att ha när man är ute och går, iaf inte om det finns trafik i närheten. Om det inte råkar vara så att man bara är ute efter nånting-som-låter. Glöm att lyssna på radio eller podcasts alltså...

Tro eller vet?
Jag har inga problem att använda mina Shokz för att lyssna på ljudböcker, podcasts eller musik när jag pendlar i Göteborg. Undantaget om någon penisförlängar bil vrålar förbi utan ljuddämpare såklart, men då kan man inte ens höra sina egna tankar.

Där hörlurarna fungerar dåligt för mig är:
Mikrofonen är absolut tokkass, fungerar inte ens inomhus i isolerad miljö att prata med någon.
Vindblåst, inte minst fartvind = svårt att höra ljud från lurarna.

Däremot är de helt oslagbara i just stadsmiljö med lite mindre vind då man kan höra andra fordon med lätthet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tro eller vet?
Jag har inga problem att använda mina Shokz för att lyssna på ljudböcker, podcasts eller musik när jag pendlar i Göteborg. Undantaget om någon penisförlängar bil vrålar förbi utan ljuddämpare såklart, men då kan man inte ens höra sina egna tankar.

Där hörlurarna fungerar dåligt för mig är:
Mikrofonen är absolut tokkass, fungerar inte ens inomhus i isolerad miljö att prata med någon.
Vindblåst, inte minst fartvind = svårt att höra ljud från lurarna.

Däremot är de helt oslagbara i just stadsmiljö med lite mindre vind då man kan höra andra fordon med lätthet.

Vet.
Nu ligger de hemma, så jag kan inte kolla modell annat än att det var Aftershokz, men jag provade och gav upp för flera år sedan.
Med det sagt, så funkar de utmärkt i hyffsat tyst kontorsmiljö. Men har man folk runt sig som pratar, så är det hopplöst.
Kan säga att det jag lyssnar på, är i princip tal.
Obefintlig bas är det, samt att man får lite kittlande obehag vid höga volymer. Men som sagt, vid rätt omgivning, så.

Och, innan nån kommer med kommentaren: nej, jag tänker inte köpa nya Shokz och prova om sådana är bättre.
Men ni som inte har bekymmer, kör på.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället