Hårdvarurekommendation i 24disk rack chassi
Står väl och smeker köpknappen på ett Inter-Tech IPC 4U-4724 chassi just nu, men är väldigt osäker på vad jag behöver för hårdvara för mitt "user-case".
Kan väl börja med att säga att jag inte 100% bestämt mig om jag ska köra truenas core eller unraid än. Så om det skiljer rejält i rekommendationerna så vill jag ju så klart gärna ha rekommendation för båda dessa OS till detta chassi (om det inte är för mycket begärt).
Denna NAS ska i alla fall uteslutande användas till att lagra filer som sedan ska streamas/spelas/läsas från Plex/Infuse/*arr osv.. Dessa servar ligger alltså inte på denna NAS, utan de ska bara läsa datan härifrån.
Målet är att använda mig utav 20TB-diskar men eftersom jag inte får skattepengar från svenska befolkningen likt kungen så förstår ni kanske också att jag inte kommer köpa 24 diskar och slänga in direkt, utan det blir ett gäng först och sen fylla på efterhand (om det nu skulle spela någon roll i val av hårdvara).
ECC RAM är väl nice to have, men då jag inte kommer kasta mig från närmsta bro om datan blir korrupt så tänker jag inte lägga flera tusen extra på ECC RAM, så det är väl mer om det finns till rimligt pris/inte skiljer sig nämnvärt från non-ECC RAM. Men om det är något som starkt rekommenderas ändå (har dålig koll på zfs-krav t.ex om jag skulle välja truenas) så får det väl vara så..
Har jag missat något så är det bara att säga till så ska jag försöka fylla i "kravlistan" (även om jag inte har så många krav, enligt mig själv).
Tack på förhand!