Långtidslagring av bilder.

Permalänk
Medlem

Långtidslagring av bilder.

Jag precis som ni har massor med digitala bilder.
Nu har jag börjat fundera på var jag ska spara dessa jag absolut inte inte vill bli av med.

Vad finns det för alternativ som räknas som bra egentligen?
Tänk på att jag är en privatperson med liten plånbok.

Hur gör ni?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tja, mekanisk hårddisk är nog det som gäller idag och då tänker jag på USB ansluten hårddisk i kabinett som inte är online hela tiden. Till det kommer sedan optisk lagring, relativt lätt att få tag i hårdvara och media för att bränna skivor idag är ganska pålitliga.

Det finns tyvärr inte några andra alternativ till rimlig kostnad för privatpersoner. Själv ska jag beställa en bluray brännare efter midsommar och köpa media för att bränna ut saker på. Den optiska skivan som en sista backup ifall det skulle hända något med hårddisken jag har mina bilder och filmer på.

Jag har iofs flera hårddiskar och kopior som jag hanterar. Man måste också bränna nya kopior efter ett tag samt mekaniska hårddiskar håller inte för evigt och man bör även där ha flera hårddiskar med materialet på.

Permalänk
Medlem

Bortsett från att hinka över allt på Google photos (i reducerad kvalisort så allt får plats), och lite hårddiskar här och var (Time Machine på MacOS), så lägger jag över bilder och filmer på Bluray-skivor.

Har kommit fram till att Verbatim 25GB eller Verbatim 100GB är det bästa. Möjligt att även Verbatim 50GB är bra, men de har jag inte provat. Andra 50GB-skivor har vacklande kvalitet IMHO.

Bluray är bra, då det det skyddar mot användarfel. Är det bränt så är det bränt. Går inte att av misstag råka radera på samma sätt som lagring i molnet, extern hårddisk, etc, som även kan drabbas av ransomware. Lätt att lägga en skiva hos föräldrar etc då och då, så inte allt försvinner i en brand. Lätt att komma åt för efterlevande, om den dagen skulle komma snarare än man planerat.

Största risken för mina egna blurayskivor har varit att man lagt dem snett i spelaren, eller att de på andra sätt har klämt sig när man försökt att snabbt lägga i en skiva...de är hårdare än DVD, men inte osårbara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave