Svagt knäppande ljud från lägenhetens säkringsskåp när jag kopplar in led-lister

Permalänk
Medlem

Svagt knäppande ljud från lägenhetens säkringsskåp när jag kopplar in led-lister

Jag har två Deltaco LED-lister, varav den ena är ansluten till vägguttaget i vardagsrummet och den andra i köket. När jag har båda inkopplade eller bara en, hörs ett svagt och jämt knäppande ljud från säkringsskåpet i hallen som försvinner när jag kopplar bort LED-listerna.

Är det någon som vet varför detta händer och om det är något att oroa sig för?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Knäppande ljud brukar betyda glapp. Jag skulle omgående tag dit en elektriker och drag åt och kontrollera alla förband.

Glapp på nolla kan medföra att all elektronik smälter pga backspänning 😕

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Knäppande ljud brukar betyda glapp. Jag skulle omgående tag dit en elektriker och drag åt och kontrollera alla förband.

Glapp på nolla kan medföra att all elektronik smälter pga backspänning 😕

Det är en hyresrätt så jag kommer att lägga in en felanmälan omedelbart!

Visa signatur

Permalänk

det är glapp, säkringarna är inte dragna ordentligt..

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att det bara händer när jag sätter in LED-lister i uttagen?

Jag har bott här i snart fem år med all möjlig teknik tills jag skaffade LED-lister, och då upptäckte jag ljudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att det är switchade nätdelar av tveksam kvalitet som ger en massa smuts ut på elnätet än glapp.

Permalänk
Medlem

Om det är smältproppar (porslin) är alla åtskruvade?
Vad mer sitter det i proppskåpet?
Låter det om någon speciell komponent/säkring i proppskåpet?
Samma fenomen oavsett var i lägenheten du kopplar in led-listerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag tror snarare att det är switchade nätdelar av tveksam kvalitet som ger en massa smuts ut på elnätet än glapp.

Transienter, då borde ljudet vara vid källan inte i centralen?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Transienter, då borde ljudet vara vid källan inte i centralen?

Kanske de svajar så friskt att snabbsäkringar eller jordfelsbrytare inte riktigt kan bestämma sig.

Låter som en lindrigare version av hur strömregulatorer kan hålla på när det är åskväder.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Kanske de svajar så friskt att snabbsäkringar eller jordfelsbrytare inte riktigt kan bestämma sig.

Låter som en lindrigare version av hur strömregulatorer kan hålla på när det är åskväder.

Förklaringen är oftast enkel, det är relativt vanligt att något förband glappar.
Att en led lista trafo skulle avge så mycket transienter att det skulle börja ge ljud ser jag som osannolikt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du kopplar in någon annan last i uttaget, dvs med samma effekt eller högre, knäpper då med?
knäpper det, kolla så säkringar sitter fast, har du automatsäkring/säkringarna sitter fast, ring elektriker och be dom dra åt skruvar i skåpet. låter det inte från skåpet vid annan last är det nog trafo eller led som slänger ut skit på ledningarna.
taskig led/elektriska trafo skickar ut jäkligt mycket skit, jag satte en billigare trafo mot ledstrip, det var så mycket störningar att led som låg i närheten började blinka när dom var avstängda, gick dock ta sig runt med ett gäng ferritkärnor

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.