SweClockers drop!

Val av komponenter - 128GB ram och RTX 4090

Permalänk

Val av komponenter - 128GB ram och RTX 4090

Så jag har ungefär 10 olika listor på prisjakt.
Jag har en ganska varm lägenhet så kylningen är ju ganska viktig.
Jag spelar spel, men, mitt fokus är inte så mycket spel som rendering och vr.

Jag kommer att köpa ett ddr5 mobo, jag vet bara inte vilken cpu jag skall ha, jag har pengar, men är alltid ute efteer mest bang for the buck. Så någonting bra, behöver inte vara dyrt.

Ram kommer att behövas, men kommer att uppgradera i perioder.

Målet är att jag skall skaffa ett 4090. Då, jag sitter en del i unreal och vr.

Så cpu kraft, massa ram.

Jag har några dd4 brukar på min lista, som är betydligt billigare, men ddr5 har ju tappat lite i pris också.

Men jag undrar, till ni som redan gjort upp ddr5 graderingen och dessutom kör med en 4090 gpu.
Vilken cpu och mobo blev det?

För jag har suttit och rekat nu i snart 3 år och vet varken ut eller in haha.

Amd eller intel sen kollar jag vad som flest har köpt med mest positiva kommentarer.
Men ja, tips och rekomendationer uppskattas.

Ha en bra vecka!

MOD: § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
Permalänk
Medlem

De flesta kommer nog rekommendera 7800x3d, och det är ett bra val, bäst "bang for buck" i högre prestanda. Däremot ifall du tycker att ett 7600x ger tillräckligt bra prestanda i spelen du ska spela så finns inte mycket anledning att betala 2k extra för 7800x3d.

Intel konkurrerar knappt i spelprestanda i den prisklassen idag. 7800x3d klår 13700k i både prestanda och pengar, 7600x klår 12600k i båda också. Inkl. ram & mobo alltså.

För VR så kommer 7800x3d troligen vara till nytta dock (över 7600x) så det rekommenderar jag. Intel har bättre flertrådat prestanda, men jag vet inte hur det påverkar VR med dagens processorer.

Rendering är var Intel kan vara bättre för priset, men använder du inte gpun till det?
Annars finns ju också 7900x som klår 13700k i flertrådat, däremot inte mycket bättre i spel än 7600x.

7800x3d är dessutom mycket mer energieffektivt då du nämde kylning.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hataregistrera:

Så jag har ungefär 10 olika listor på prisjakt.
Jag har en ganska varm lägenhet så kylningen är ju ganska viktig.
Jag spelar spel, men, mitt fokus är inte så mycket spel som rendering och vr.

Jag kommer att köpa ett ddr5 mobo, jag vet bara inte vilken cpu jag skall ha, jag har pengar, men är alltid ute efteer mest bang for the buck. Så någonting bra, behöver inte vara dyrt.

Ram kommer att behövas, men kommer att uppgradera i perioder.

Målet är att jag skall skaffa ett 4090. Då, jag sitter en del i unreal och vr.

Så cpu kraft, massa ram.

Jag har några dd4 brukar på min lista, som är betydligt billigare, men ddr5 har ju tappat lite i pris också.

Men jag undrar, till ni som redan gjort upp ddr5 graderingen och dessutom kör med en 4090 gpu.
Vilken cpu och mobo blev det?

För jag har suttit och rekat nu i snart 3 år och vet varken ut eller in haha.

Amd eller intel sen kollar jag vad som flest har köpt med mest positiva kommentarer.
Men ja, tips och rekomendationer uppskattas.

Ha en bra vecka!

Ifall du funderar på RTX 4090 så kanske du vill vänta in RTX 5090 kommer förmodligen lanseras Q4 2024 eller Q1 2025

Skrivet av Alastor Moody:

7800X3D är delvis onödigt för TS 7700 eller 7900/7950 är bättre köp då TS ska använda datorn mer till rendering och utveckling.

DDR5 är också mer känsligt än DDR4 ifall man blandar RAM kit så är risken stor att RAM minnen bara klarar av att köra i AMD garanterad hastighet som är 3600 MHz för 4 RAM stickor skulle valt ett kit som finns i QVL listan hos moderkort tillverkaren allt över 5200 MHz för AM5 4 RAM stickor kräver manuell överklockning.

Kingston KF552C40BBK4-128 detta kit finns med i ASUS Strix B650E-F QVL lista med stöd för 128GB 5200MHz

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB