USA stoppar Kaspersky – kopplas till ryska staten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det är samma argument som används mot kina, t.ex. ban av tiktok.

Vad jag är nyfiken på är hur många amerikanska program / företag som kan misstänkas ha bakdörrar som fbi/cia/nsa kan använda.

Min poäng: det blir inte mycket kvar om man bannar allt bara för misstanke.

Fast de kommer ju inte bli bannlysta i USA för att ha amerikanska myndigheters bakdörrar.
Detta är ju ett säkerhetsstrategiskt beslut av USA för USA, inte att ena sidan gör något den andra aldrig skulle göra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ok, jag kan tänka mig (delvis) att vanliga människor väljer Kaspersky mjukvara pga "ren okunnighet" eller "choklad bollen"... Men företag då? Nää... Där duger inte era argumenter.
Jag har en annan teori - Kaspersky vägrade att skapa / lämna ut backdoors (nycklar till dem) till fbi och liknande. Och pga de inte kan rent fysiskt eller rättsligt tvinga till det, banlyser de Kaspersky.

Stark teori, du har tänkt till rejält! Imponerande!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är en intressant invertering av det som faktiskt verkar vara den kommunicerade anledningen.

Dvs, att det är uppenbart att Putin kan se till att just dessa saker sker om han vill ta till detta medel, iom att bolaget såvitt jag förstår fortfarande styrs från Moskva, där även Gene och hans familj lever.
Alltså både rättslig och fysisk kontroll över det egentliga huvudkontoret och bolagets VD, även om en massa servrar flyttats till Schweiz och att de har en massa kontor ute i världen som har mer aptitlig avsändaradress för fakturor osv.

Just det! Och precis som jag skrev. Företag (som använder Kaspersky mjukvara) föredrar den paranoedalahypotetiska faran "Putin kan", än att blåögd lita på inhemska säkerhets styrkor.
😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Stark teori, du har tänkt till rejält! Imponerande!

Ibland har de mest kluriga frågor dem absolut enklaste svar.

Permalänk
Medlem

Tur att vi har amerikanska program och tjänster som inte samlar in något till den amerikanska underrättelsetjänsten 😀

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden kan det här ha undgått er under alla dessa år?
Helt otroligt att ni hajade till nu först. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ibland har de mest kluriga frågor dem absolut enklaste svar.

De och dem… Men vi lämnar det.

Väldigt sällan har komplexa frågor ”de absolut enklaste svaren”. Det tillhör inte vanligheterna. Så bli bättre på att presentera dina teorier, de är svaga så här långt. Du behöver inte ha fel men du kan heller inte sitta och gissa på kammaren för att sen presentera dina gissningar som något som kan likna en sanning. Men de ambitionerna har du kanske inte heller?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Använt Kaspersky i 20-års tid. Bästa allround skyddet som finns. 👍

Att amerikanska staten spelar Moder Teresa ser jag som - badge of honor. Mycket bra priser just nu för 2 års licens och 5 enheter, tackar pappa staten! 🙂👌

Permalänk
Medlem

Orsaken varför man inte vill ha ens chansen för ryskt spionage är inte bara länkat till en invasion utan till Sverige som Nato-medlem. Med Sverige som Nato-medlem så kommer Nato-kopplad kommunikation gå via svensk infrastruktur. En kommunikation som man absolut vill hålla från ryska händer och då kan man inte ha potentiella hot i form av mjukvara som kan snappa upp detta och sända det till närmsta email hos GRU-anställda. Samma gäller USA som behandlar ÄNNU mer känslig information och därför inte borde ha eventuella säkerhetsrisker installerade på varenda dator. Detta säger ju sig själv.

MOD: Plockat bort svar på off topic
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Att amerikanska staten spelar Moder Teresa ser jag som - badge of honor. Mycket bra priser just nu för 2 års licens och 5 enheter, tackar pappa staten! 🙂👌

Lite nyfiken, hur ofta har Karspersky (eller annan antivirus som du kanske har haft fdd) faktiskt upptäckt att du blivit infekterad utan din vetskap?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Lite nyfiken, hur ofta har Karspersky (eller annan antivirus som du kanske har haft fdd) faktiskt upptäckt att du blivit infekterad utan din vetskap?

Jag har alltid kört Total Security där antivirus är en del av skyddet. Det är väldigt granuljärt, går att ställa in precis så som man vill ha det. Använder i princip inga resurser alls, till skillnad mot konkurenterna, exempelvis har jag aldrig behövt stänga av det eller pausa när jag spelar. Brandväggen har räddat mig flera gånger då den varnat mig från att gå in på sidor med "gratis" streaming av fotboll och basket matcher. 🙂

Det roliga är att alla antivirusutvecklare värda namnet, exempelvis F-Secure, använder eller har sitt ursprung just i en Kaspersky motor.

MOD: Plockat bort off topic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Har Kaspersky och tycker det är överlägset bäst, vad har Amrikanska företag presterat? Norton är ett skämt och M$ affe hittar inte sig själv i datorn. Börjar bli patetiskt med USA's förbjuda alla som gör bättre jobb än de själv! Apple, Goggle och Facebook Microsoft är sinnebilden för program och tjänster som rent säkerhetsmässigt borde vara totalförbjudet i varje land som månar om sina medborgare. För Sveriges del så är Kaspersky registrerat i Schweiz och servrarna är placerade där, men de är skattepliktiga i Ryssland

Nästan alla ledande företag inom malware protection är amerikanska. Norton och mcafee har inte varit relevanta i branschen på 15 år. Kaspersky är inte särskilt högt rankade heller utan hör till samma kategori.
Har arbetat med Cybersecurity i 25 år. Idag talar man om endpoint protection och där är Microsoft bland de som anses bäst, följt av företag som crowdstrike, cyberreason mfl. Se Gartmers ranking här https://www.crowdstrike.com/blog/crowdstrike-named-a-leader-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Kaspersky är inte det bästa skyddet som finns, och även om du personligen inte är en måltavla kan du bli en del i en s.k. supply chain attack. De flesta attacker kommer ifrån Ryssland, kina, Iran och Nordkorea. Alla länder som aktivt spionerar på sina invånare och på olika sätt censurerar internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Kaspersky är inte det bästa skyddet som finns, och även om du personligen inte är en måltavla kan du bli en del i en s.k. supply chain attack. De flesta attacker kommer ifrån Ryssland, kina, Iran och Nordkorea. Alla länder som aktivt spionerar på sina invånare och på olika sätt censurerar internet.

Precis amerikansk skydd är det bästa som finns. 🙂

Och de spionerar inte. Om de mot förmodan skulle göra det så gör de det med rätta. 🙂

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Världen håller på o delas upp i block.
Väst, öst och neutrala.
Att inte handla med varandra är en del i det.

Skrivet av the squonk:

Jag får hellre mitt köpmönster kartlagt av Coca Cola än mitt hus positionerat för en glidbomb ...

Försöker du slå i oss att du är viktig på nåt sätt..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Försöker du slå i oss att du är viktig på nåt sätt..?

Nej, men om jag vore det skulle jag vara orolig

Förr i tiden var det polska tavelförsäljare, nuförtiden är någon form av mjukvara inte otippat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om man tar bort alla inlägg som kan klassas som whataboutism blir det inte mycket kvar av tråden. Problemet som tagits upp i USA är att ryska staten har möjlighet att tvinga Kaspesrsky att använda sina produkter till oönskade saker.

Jag blir alltmer trött på alla svart-vita inlägg. Om man är negativ till Ryssland behöver det inte innebära att man är positiv till USA eller någon annan. De flesta av oss klarar att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt och har en mer nyanserad uppfattning om världen.

tyrkfel