Restart vs Shut Down + Power on.

Permalänk
Medlem

Restart vs Shut Down + Power on.

Hei,

Är det någon skillnad på vad operativsystemet gör vid Restart vs Shut Down + Power On?
Jag har en kollega som menar att opertivsystemet "rensar" sig bättre om du gör en Restart istället för Shut Down + Power On.
Han påstår att efter en Restart fungerar Pc:n bättre än efter Shut Down + Power On.
Det är Windows 10 vi använder.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 9 9950X: MSI X670E Gaming Plus WiFi: 32Gb DDR5@3000 Mhz: XFX AMD Radeon™ 7800 XT: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11 Home

Permalänk
Medlem

Det beror på hur datorn är inställd. Nyare Windows har en funktion för att starta snabbare och om den är på så ger omstart istället för stänga av och sedan starta datorn igen en "renare" uppstart som tar längre tid.

Minns inte vad det står i svensk version, men det är väl påslaget som standard.

bytte till bättre skärmdump
Permalänk
Skrivet av Josef:

Hei,

Är det någon skillnad på vad operativsystemet gör vid Restart vs Shut Down + Power On?
Jag har en kollega som menar att opertivsystemet "rensar" sig bättre om du gör en Restart istället för Shut Down + Power On.
Han påstår att efter en Restart fungerar Pc:n bättre än efter Shut Down + Power On.
Det är Windows 10 vi använder.

Traditionellt sett kunde det finnas skit kvar i minnet om man varmstartade datorn, medan en kallstart återinitierade minnet som en del av uppstartstesterna. Idag bör operativsystemet sköta minnesallokering och göra det osannolikt att ett program får samma oinitierade minnesområde nästa gång det kör, samtidigt som datorernas minnestester inte längre är lika omfattande och destruktiva för eventuell data som inte nollställts/korrumperats när datorn stängdes av.

Med andra ord skulle jag inte förvänta mig att en dator uppvisar radikalt olika egenskaper vid omstart kontra kallstart idag med mindre än att man har ett hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror på hur datorn är inställd. Nyare Windows har en funktion för att starta snabbare och om den är på så ger omstart istället för stänga av och sedan starta datorn igen en "renare" uppstart som tar längre tid.

<Uppladdad bildlänk>

Minns inte vad det står i svensk version, men det är väl påslaget som standard.

Har man den avstängd, vilket jag alltid har bör det inte vara någon skillnad väl på stäng av + starta vs starta om?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har man den avstängd, vilket jag alltid har bör det inte vara någon skillnad väl på stäng av + starta vs starta om?

Att "ha den avstängd" kan innebära olika saker. Den kan vara i något slags viloläge trots att du trycker på "stäng av". Beror på inställningen (se bild högre upp i tråden).

Om du har den ikryssad så är inte "stäng av" samma sak som om du skulle ta en restart. Det är inte heller samma sak som om du körde en norsk avstängning (håll in power-knappen) eller för den delen drar ur strömmen till nätagget.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Din kollega har rätt, givet att man kör med standardinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Att "ha den avstängd" kan innebära olika saker. Den kan vara i något slags viloläge trots att du trycker på "stäng av". Beror på inställningen (se bild högre upp i tråden).

Om du har den ikryssad så är inte "stäng av" samma sak som om du skulle ta en restart. Det är inte heller samma sak som om du körde en norsk avstängning (håll in power-knappen) eller för den delen drar ur strömmen till nätagget.

Jag vet vad den gör. Jag menade om man har Fast startup avstängd, vilket jag alltid stänger av direkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Droppar en video.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |