Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Macbook eller Windows-laptop? Vad är egentligen bäst?

Permalänk

Macbook eller Windows-laptop? Vad är egentligen bäst?

Hej!
Jag har använt Macbooks sedan 2008 som workstation och varit extremt nöjd över att jag bytt från klassiska Windows laptops. Har varit mycket mer problemfritt. Allt har bara funkat.

Men idag när jag jämför så är jag väldigt tveksam.
Har "Windows" bärbara datorer från t.ex (HP/Lenova/IBM/DELL) kommit ikapp, är det kanske dags att byta tillbaks till Windows?

Tangentbord= Windows vinner. Mycket mjukare och mer ergonomiskt på windows laptops. Suger på MBA/MBP.

Skärm= Windows matta displayer vinner. Mycket mer ergonomiskt för ögat med matta, fläckfria skärmar. Suger med glossy MBA/MBP.

Operativsystem = MacOS vinner. Men verkar inte långt före Windows nu för tiden?

Touchpad= likvärdigt.

Ljudnivå= likvärdigt.

Vore kul att höra hur ni som testat båda en längre period tänker?

Permalänk
Medlem

Ta en Dell XPS med Linux så får du både bra hårdvara och OS.

Permalänk
Hedersmedlem

Jättekonstig fråga. Först bör man reda ut vad man ska göra med datorn. En Windows-laptop är kass om du ska utveckla iOS-appar t.ex.

Utgå från syftet och användningsområdet för datorn. Sedan kan man välja vad som är bäst utifrån det.

Permalänk
Medlem

Tangentbord på mbp och mba är överlägset alla laptops jag använt. Är väl smaksak, men jag tror gemene man väljer apple för på den fronten. Skärmarna är så ljusstarka att glossy fungerar utmärkt. Batteritiden är överlägset x86 windows och kompabilitet generellt hos MacBook vs windows nya ARM (Om man vill konkurrera med batteritid) är bättre för stunden.

Hade plockat en MBP arm och varit nöjd.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jättekonstig fråga. Först bör man reda ut vad man ska göra med datorn. En Windows-laptop är kass om du ska utveckla iOS-appar t.ex.

Utgå från syftet och användningsområdet för datorn. Sedan kan man välja vad som är bäst utifrån det.

Det klassiska man gör på en workstation som funkar på både Mac och Windows.

Adobe program t.ex photoshop.
Word
E-mail.
Surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Det klassiska man gör på en workstation som funkar på både Mac och Windows.

Adobe program t.ex photoshop.
Word
E-mail.
Surf.

Då hade jag valt en Mac. Windows 11 är hemskt jämfört med MacOS, går inte ens att jämföra. Bing som sökmotor, reklam och bloatware överallt, påtvingade uppdateringar, Windows-konto med appar som man inte vill ha eller behöver, UI från 90-talet.

Hade du inte varit i behov av Adobe så hade jag sagt Linux på en Thinkpad X1 Carbon, men tyvärr så blir det svårt att köra Adobe på Linux, så då blir det Mac.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Då hade jag valt en Mac. Windows 11 är hemskt jämfört med MacOS, går inte ens att jämföra. Bing som sökmotor, reklam och bloatware överallt, påtvingade uppdateringar, Windows-konto med appar som man inte vill ha eller behöver, UI från 90-talet.

Hade du inte varit i behov av Adobe så hade jag sagt Linux på en Thinkpad X1 Carbon, men tyvärr så blir det svårt att köra Adobe på Linux, så då blir det Mac.

Kanske kan man kombinera det bästa från 2 världar och köra en s.k Hackintosh?

Är det fortfarande så illa med windows OS?
Sökmotor går väl bara ladda ner google chrome och köra google.

Min dealbreaker blir nog det vidriga klickiga tangentbordet på Macbook. Inte alls lika mjukt som t.ex HP Elitebook. Kliar bakom örat när jag skriver på Macbook.

Permalänk
Medlem

Min dealbreaker blir nog det vidriga klickiga tangentbordet på Macbook. Inte alls lika mjukt som t.ex HP Elitebook. Kliar bakom örat när jag skriver på Macbook.

Nej, det är inte så illa för de flesta, många använder Windows och tycker det går hur bra som helst. Jag har väldigt svårt personligen för Microsoft och deras produkter och tjänster, tycker inte om deras UI (rörigt) och design filosofi. Sen tycker jag inte om NTFS och filsystemsstrukturen, och inte heller hur applikationer och dess uppdateringar hanteras (inte alls). Det är en smakfråga och jag bara delar med mig av min åsikt.

Objektivt så funkar Windows alldeles utmärkt som OS eftersom miljontals människor använder det dagligen så det är inte fel att gå Windows-hållet, men MacOS är mycket renare och smartare uppbyggt, och det gör sig mycket bättre som OS än Windows, i min mening.

Hackintosh är mycket meck för att få igång, sen kan en uppdatering sabba hela installationen, så det rekommenderas inte, om inte du tycker sånt är kul såklart.

Om Apples tangentbord är en dealbreaker eller ej kan bara du själv svara på.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123:
För 5 år sedan, så hade jag svarat Dell XPS 13 utan att tveka.

Numera anser jag att XPS-serien har blivit förstörd med usel tangentbordslayout.

Känner idag inte till någon Windows-laptop som ens kommer i närheten av valfri MacBook kvalitetsmässigt.

Microsoft Surface ligger närmast, men Asus, Samsung, HP och Acer består mest av folierad plast/tunn aluminium (tänk läskburk). Lenovo och Dell är oftast mer bättre byggda, men innehåller onödigt mycket plast (tillsammans med magnesium, aluminium och kolfiber).

Ang. tangentbord, så har jag främst erfarenhet av MacBook Air M1 och MacBook Pro 14. Jfm med äldre Dell XPS 13, så är tangentborden likvärdiga. Jobbdatorn, Lenovo Thinkpad T14, har mer klassiskt snitt som känns bättre om jag ska skriva mycket. Dock känns den nordiska layouten konstig med Fn- och Ctrl-knapparna på fel plats.

Om 2-3 år så är kanske ARM64 ett seriöst alternativ även på Windows-sidan och hoppas att vi slipper CoPilot-knappen på sikt. Tvivlar dock på att kvaliteten blir mer påkostad.

Ang. OS, så är Windows 11 väldigt resurskrävande, där "allt" förladdas i bakgrunden (för att få det verka snabbare än det är). Gillar 10:an, men då Microsoft bestämt sig för att överge det på konsumentsidan, så är det inte värt att satsa på.

Tycker att allt på macOS startar blixtsnabbt utan att behöva trolla med knäna som Windows gör.

Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån tråden verkar det som att du tycker att det primära jobbiga med din Mac idag är att du inte gillar tangentborden som finns att använda på din dator. Jag måste dock fråga - sitter du verkligen längre perioder och jobbar direkt i på din bärbara dator?

Det är ju en ergonomisk mardröm att göra det dag ut och dag in, och i slutändan handlar det om din hälsa. Om du dockar din dator och kopplar in en större bildskärm och tangentbord där du jobbar som mest så kan du ju fortsätta använda Mac och ha ett tangentbord som tilltalar dig mer, och samtidigt förbättra din arbetsmiljö.

Hackintosh tror jag inte är en särskilt bra idé, jag hade aldrig kört något liknande på en dator jag tjänar pengar med. Där måste det bara funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Skrivet av Cloudstone:

Nej, det är inte så illa för de flesta, många använder Windows och tycker det går hur bra som helst. Jag har väldigt svårt personligen för Microsoft och deras produkter och tjänster, tycker inte om deras UI (rörigt) och design filosofi. Sen tycker jag inte om NTFS och filsystemsstrukturen, och inte heller hur applikationer och dess uppdateringar hanteras (inte alls). Det är en smakfråga och jag bara delar med mig av min åsikt.

Objektivt så funkar Windows alldeles utmärkt som OS eftersom miljontals människor använder det dagligen så det är inte fel att gå Windows-hållet, men MacOS är mycket renare och smartare uppbyggt, och det gör sig mycket bättre som OS än Windows, i min mening.

Hackintosh är mycket meck för att få igång, sen kan en uppdatering sabba hela installationen, så det rekommenderas inte, om inte du tycker sånt är kul såklart.

Om Apples tangentbord är en dealbreaker eller ej kan bara du själv svara på.

Personligen gillar jag inte alls MacOS. T.ex. maximera ett fönster i MacOS blir helskärmsläge och inte maximerat fönster. Otroligt korkat enligt mig och har stört mig på det alltid i MacOS för att ta ett exempel. Jag tycker att Windows är bättre på många saker. Jag ser ingen reklam i Windows, men jag har också stängt av funktionen "Get tips and suggestions when using Windows" samt de andra 2 valen på samma ställe.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Personligen gillar jag inte alls MacOS. T.ex. maximera ett fönster i MacOS blir helskärmsläge och inte maximerat fönster.

Rectangle eller motsvarande löser det i macOS:
https://rectangleapp.com/

Föredrar Rectangle jfm det påtvingade systemet i Windows 11.

Permalänk
Datavetare

Hej!
Jag har använt Macbooks sedan 2008 som workstation och varit extremt nöjd över att jag bytt från klassiska Windows laptops. Har varit mycket mer problemfritt. Allt har bara funkat.

Har "Windows" bärbara datorer från t.ex (HP/Lenova/IBM/DELL) kommit ikapp, är det kanske dags att byta tillbaks till Windows?

Tangentbord= Windows vinner. Mycket mjukare och mer ergonomiskt på windows laptops. Suger på MBA/MBP.

Skärm= Windows matta displayer vinner. Mycket mer ergonomiskt för ögat med matta, fläckfria skärmar. Suger med glossy MBA/MBP.

Touchpad= likvärdigt.

Ljudnivå= likvärdigt.

Kan på något sätt se att man kan tycka att touchpaden på någon windows-laptop är bättre för man tycker den numera är allt för stor på MBA/MBP. Bortsett från det, hur är det på något sätt likvärdigt?

Och ljudnivå??? OK fram till 2019, men sedan 2020 när M1 släpptes har avståndet mellan energieffektivitet på Windows-datorer och Mac:arna bara ökat för varje år. En liten dip nu då efter släppet av Snapdragon X datorerna, men de är ändå efter på perf/W punkten och ljudnivå. Är fortfarande bara MBA som har riktigt bra prestanda och ändå är fläktlös.

Sen angående tangentbordet: menar du verkligen nuvarande tangentbord på MBP (för det är något bättre än det på MBA)? Eller menar du det missfoster till tangentbord Apple envisades med under alla år de körde med sina "butterfly-switchar"? Får då är jag helt med (vägrade MBP/MBA under de åren, det var en totalt broken design).

Skulle annars säga: givet hur brutalt långt för Mac:arna är från ett tekniskt perspektiv så är enda anledningen att välja något annat att man helt enkelt inte kan använda MacOS av någon anledning. För är helt med på att det finns en rad sådana orsaker.

Skrivet av jnsson:

Personligen gillar jag inte alls MacOS. T.ex. maximera ett fönster i MacOS blir helskärmsläge och inte maximerat fönster. Otroligt korkat enligt mig och har stört mig på det alltid i MacOS för att ta ett exempel. Jag tycker att Windows är bättre på många saker. Jag ser ingen reklam i Windows, men jag har också stängt av funktionen "Get tips and suggestions when using Windows" samt de andra 2 valen på samma ställe.

Som @walkir redan nämnt så har just det kunna åtgärdas med tillägg. Men plötsligt händer det, MacOS 15 (det som kommer snart) har detta som en standardfunktion.

Det överlägset största problem jag har med Windows är hur obeskrivligt långsamt filsystemet är. Vissa saker är långsamt, t.ex. söka efter en viss sträng i en katalog är ca 2-3 gånger långsammare än söka i samma uppsättning filer på MacOS.

Andra saker är WTF-långsamma, konkret exempel: ladda ner zip:ade CB2024, packa upp det på Windows 11 och gör samma sak på MacOS, hur kan detta vara x20 snabbare på MacOS???

Det näst-största problemet med Windows, och där MacOS verkligen står ut som bra, är hur inkonsekvent det är i sina funktioner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det överlägset största problem jag har med Windows är hur obeskrivligt långsamt filsystemet är. Vissa saker är långsamt, t.ex. söka efter en viss sträng i en katalog är ca 2-3 gånger långsammare än söka i samma uppsättning filer på MacOS.
...
Andra saker är WTF-långsamma, konkret exempel: ladda ner zip:ade CB2024, packa upp det på Windows 11 och gör samma sak på MacOS, hur kan detta vara x20 snabbare på MacOS???

Låter delvis utmaningarna med extremt långsamma Explorer.exe tillsammans med prioriterade Windows Defender Antivirus. Även smått galet att se hur många temp-kataloger (säkerhetsrisk!) Windows använder för även de enklaste momenten.

Kör likt många andra DOpus som filhanterare, samt använder Notepad++ för att söka upp strängar. Många moment är 10ggr snabbare utan att överdriva alltför mycket

Smått sjukt att se Locate i Linux hitta saker på <1 sekund, när Windows kan ta flera minuter på sig för samma sak i Explorer.exe. Då pratar vi även om samma dator!

NTFS lever på övertid!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Jag vet inte om det bara gäller mig (dock känns det som att jag har sett det på samtliga datorer), men ibland fungerar väl filsökningen inte bara långsamt utan oerhört dåligt? Man ser mätaren röra sig (sakta), men det händer inget.

Skrivet av walkir:

Smått sjukt att se Locate i Linux hitta saker på <1 sekund, när Windows kan ta flera minuter på sig för samma sak i Explorer.exe. Då pratar vi även om samma dator!

Locate använder ju dock ett index, vilket jag misstänker att windows av någon anledning inte gör (även om filindexering är en inbyggd funtion). Jag har inte orkat gräva i saken, men kanske indexeras inte hela disken som standard. Dock tar det ju inte sällan längre tid att söka efter en fil i windows än att uppdatera locate-indexet...
Everything visar ju dock att motsvarande är möjligt även i Windows.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Sen angående tangentbordet: menar du verkligen nuvarande tangentbord på MBP (för det är något bättre än det på MBA)? Eller menar du det missfoster till tangentbord Apple envisades med under alla år de körde med sina "butterfly-switchar"? Får då är jag helt med (vägrade MBP/MBA under de åren, det var en totalt broken design).

Hej!
Jaha, är MBP 2024 tangentborden bättre? Trodde det var samma som min MBA 2024, det var vad jag fick höra tidigare.
Det är tangentbordet på min MBA 2024 som är fruktansvärt dåligt, nästan lika dåligt som de "butterfly-switcharna" du skrivit om. Äckliga att skriva länge på.

Har tidigare alltid haft MBP, men valde MBA denna gång. Dumsnålt av mig.
Blir det helt ohållbart får jag väl sälja denna MBA och köpa en MBP senare.

Tack förresten för tipset om externt tangentbord, det är så jag kör oftast med ett Microsoft 600 tangentbord. Mjukt och skönt att skriva på! Men ibland vill man ju köra med det inbyggda tangentbordet också.

Permalänk
Datavetare

Hej!
Jaha, är MBP 2024 tangentborden bättre? Trodde det var samma som min MBA 2024, det var vad jag fick höra tidigare.
Det är tangentbordet på min MBA 2024 som är fruktansvärt dåligt, nästan lika dåligt som de "butterfly-switcharna" du skrivit om. Äckliga att skriva länge på.

Nu har jag bara testat M1 MBA mer än lite snabbt i en affär (dottern och frugan har båda sådana), de har lite annan känsla på tangentbordet än M1 MBP jobb-datorn (som i sin tur verkar ha exakt samma tangentbord som min M3 MBP).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Hej!

Touchpad= likvärdigt.

Ljudnivå= likvärdigt.

Den stora show stoppern för mig är operativsystemet: jag kan leva med Windows på servrarna på jobbet eftersom det inte är min dator som ”missköter” sig, men varje gång jag måste sitta vid det systemet som klient-OS blir jag frustrerad. För mig är det enda acceptabla alternativet för vardagligt bruk en Unix.

Trackpad-storleken är likvärdig på en del laptop-modeller, men algoritmerna som används för att översätta dina handrörelser till pekarrörelser (och ignorera de delar av handen du inte avser ska ge utslag) är fortfarande överlägsna på Mac.

Ljudmässigt är Mac också överlägsen än så länge. Andra tillverkare skiljer sig mest i hur irriterande deras fläktljud är, men inget annat märke är - åtminstone med AMD64-CPU:er - tyst under alla normala omständigheter.

Skärm: kan jag få tillräcklig ljusstyrka och pixeltäthet är jag OK med vilketdera för vardagsanvändning, men jag föredrar att titta på en blank skärm. Men ja: det kräver lite putsning.

Tangentbord: Ren smaksak. Jag gillar de gamla IBM- och senare Lenovo T-series-tangenterna, men jag har absolut inget emot Appletangentborden varken före eller efter Butterfly-katastrofen. Både hemma och på jobbet använder jag också Magic Keyboards när jag är dockad, och upplever inte det som något negativt - tvärt om.

Permalänk
Medlem

Varför ska du peta på skärmen? Den matta skärmen på min Dell XPS 13 är i det närmaste perfekt, men nära nog alla HP, Asus och Lenovo jag använt har haft dålig kontrast tillsammans med matta skärmar. Väljer då hellre en MacBook Pro med Mini-LED alla dagar i veckan.

Sen envisas tyvärr även Windows-laptops med glossy skärmar i vissa modellserier, men där saknas ofta en effektiv reflexbehandling likt den hos MBA/MBP.

Håller just på att returnera en Samsung Book3 360 pga att OLED-skärmen mest fungerade som en spegel.

Windows 11, dålig byggkvalitet, kasst ljud och högt fläktljud var också bidragande.