Permalänk
Snusfri

Hur äter ni pizza?

Jag är uppvuxen med att pizza äter man med händerna och enbart använder kniv och gaffel i nödfall.

Hur gör ni andra?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Med ätpinnar såklart.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Med munnen

Permalänk
Medlem

Rullpizza (Umeås gåva till det kulinariska landskapet) äter man med händerna.
Vanliga pizza, gör slicer och ät med händerna
Inbakad pizza, dela på mitten och ät med händerna.

Permalänk
Medlem

Håller med TS. I sällskap eller på restaurang, kniv och gaffel. Hemma eller i obrytt sällskap river jag loss lagom andelar med händerna från kanterna in mot mitten och äter allteftersom.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Med kniv och gaffel såklart. Är inte ett fan av att äta mat med händerna och ställer mig lite undrande till hur man äter en kebabpizza utan bestick. Fast nu äter jag väl iofs en pizza vart femte år eller så.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Rullpizza (Umeås gåva till det kulinariska landskapet) äter man med händerna.
Vanliga pizza, gör slicer och ät med händerna
Inbakad pizza, dela på mitten och ät med händerna.

Är det man äter inbakad pizza!?

Älskar inbakad pizza men köper det aldrig pga. mitt inbillade krav på kniv och gaffel. Imorgon blir det pizza!!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skär på mitten två gånger så jag får fyra delar och viker varje del på mitten och äter med händerna.

Permalänk
Medlem

Pizza äts enbart med händerna, precis som i Italien.

Om ni får chansen att åka till Florens så testa Gusta pizza.
Var ca 80m kö innan öppning varje dag 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Med händerna of course.
Dela i 4 biter, och vik därefter vardera bit. Är det rejält med klafs på (tänk Kebabpizza) så delar man bitarna ytterligare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Slicar ett kryss, 4 bitar sedan med händerna.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vad det är för pizza och på plats och sällskap.

Blir ofta en kombination av kniv och gaffel och händerna.

Utkanten äts med fördel med händerna efter att den delats i lagom stora bitar. Mitten med kniv och gaffel.

Bonusfråga:
Utifrån och in eller från mitten och ut?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag äter oftare pizza som jag gjort med ett pizzakit än att köpa en pizza.
Då äts den med kniv och gaffel.

Med köppizza skär jag oftast en bit och viker den som @SanyaIV (och andra) gör.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det man äter inbakad pizza!?

Det är så jag äter den iaf. mycket enklare än att använda kniv och gaffel. Men går att äta så också om man vill ha lillfingret ute.

Permalänk
Medlem

Sällan jag äter pizza, men om jag har möjligheten så blir det med kniv och gaffel, som vid typ alla andra "middagsmåltider".
När det gäller tex lite större hamburgare föredrar jag också kniv och gaffel. (inte så stor i käften antar jag )

Man måste ju ändå kapa pizzan i slicar men nån form av bestick, så varför inte fortsätta använda kniv och gaffel?

Gällande inbakad pizza:

Skrivet av nasder:

Det är så jag äter den iaf. mycket enklare än att använda kniv och gaffel. Men går att äta så också om man vill ha lillfingret ute.

Hmm, blir det inte en absolut kladdfest när man kapar en hyfsat välfylld inbakad pizza på mitten?
Och håller brödet utan att det kladdar genom när man väl äter?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Slicar och viker den så klart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Jag äter såväl pizza, som hamburgare och tacos med kniv och gaffel. Allt annat är barbariskt (på ett negativt sätt).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Delar med sax. (om hemmaplan) Äter med händer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, blir det inte en absolut kladdfest när man kapar en hyfsat välfylld inbakad pizza på mitten?
Och håller brödet utan att det kladdar genom när man väl äter?

Beror på hur de är fyllda. Jag personligen gillar inte att innehållet badar i tomatsås. De kan vara välfyllda och ha en vettig mängd tomatsås, då rinner inget ut när man delar på den. Men det kan mycket väl rinna ut tomatsås ur dem om de, enligt mig, har på tok för mycket tomatsås i sig. Men rinner det ut så får det ligga kvar på tallriken. Men rinner det ut så köper jag inte en inbakad pizza från det stället igen.

Har bara haft att brödet/degen/whatever ha delat på sig en gång när jag ätit så och det var för att det inte var ordentligt ihopvikt. Det hade delat på sig om det legat på tallriken och jag skar i den med kniv och gaffel.

En stor pizzatallrik, ha servetter/papper inom räckhåll. Så hamnar eventuellt spill på händerna och på tallriken. Kanske inte det finaste sättet att äta på, men måste jag vara fin i kanten så käkar jag inte inbakad pizza i det sällskapet.

Permalänk

Kniv och gaffel. Är jag ensam kan jag även använda händerna.
Denna slicing som många gör så ok om man ska dela en pizza med någon. Man äter sedan "slicen" med kniv och gaffel.

Problemet jag tycker är ska man äta fint så anser jag kniv och gaffel. Äter man själv, så blir slicing bara ett onödigt steg.
Sedan gillar jag att inför varje tugga kunna avgöra vad som ska på biten. Ska t.ex oliven med denna eller nästa gång, det bestämmer jag när jag skär biten med kniven.

Permalänk
Medlem

Hemma med händerna men med support från kniv och gaffel.
På restaurang så blir det enbart kniv och gaffel.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Svarade med kniv och gaffel, men egentligen så är det kombination av det och med händerna, när jag äter hemma iallafall. Annars beror det nog på, beroende på sällskapet och typ av pizza.

Permalänk
Medlem

Delar med kniv och gaffel men äter med händerna. Inget rinner ut då man viker pizzan på det sätt att allting stannar kvar inne även om det är mycket saker på pizzan.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Beror på hur de är fyllda. Jag personligen gillar inte att innehållet badar i tomatsås. De kan vara välfyllda och ha en vettig mängd tomatsås, då rinner inget ut när man delar på den. Men det kan mycket väl rinna ut tomatsås ur dem om de, enligt mig, har på tok för mycket tomatsås i sig. Men rinner det ut så får det ligga kvar på tallriken. Men rinner det ut så köper jag inte en inbakad pizza från det stället igen.

Är ju massa ost och skinka där i också... Har svårt att se att allt snyggt och fint håller sig i sin "halva" om man kapar mitt på men det kanske funkar helt OK i praktiken?
Å andra sidan som sagt: om man ju ändå behöver en kniv för att kapa pizzan på hälften, varför inte använda den och en gaffel för att äta den som en vanlig måltid istället?

(ska inte påstå att jag är speciellt rationell på tillbehörsfronten dock: om jag tar hem pizza så är det ju helgerån att flytta över pizzan från kartongen till en tallrik )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kniv och gaffel, men visst kan man nypa en kantbit då och då med fingrarna. Gör inga pizza-slices och delar heller inte pizza med någon. Min pizza. Mums. Och en halvliters öl också, gärna porter som inte behöver vara alkoholstark.

Däremot delar jag barnens pizza i delar och så brukar de äta med händerna. Så jag menar inte att det är barbariskt att äta med händerna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Både händer och kniv och gaffel. Speciellt kanterna är sköna att ta tag i men jag brukar variera ganska mycket hur mycket som sker med händer och kniv och gaffel, ibland endast med bestick, ibland blir lite oftare använt händer. Beror på tillfället.

Det som jag stör mig mer på än huruvida folk äter är väl att jag har bl.a. arbetskompisar som envisas att lämna kanterna, aldrig förstått detdär beteendet. Delvis för att jag tycker det är väldigt synd att lämna/kasta bort mat och delvis för att jag tycker ju nybakat pizzabotten är bland det bästa, oftast godare än nybakat bröd.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Alltid med händerna faktiskt.

Hemma så klipper jag pizzan med en sax i bitar och käkar.

Permalänk
Medlem

I sällskap: Kniv och gaffel. Ensam: viker på mitten två gånger och trycker i. Man kan lätt äta upp en pizza på ett par minuter.

Permalänk
Medlem

Kör den i mixer och injicerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kör pizzan i mixern och äter med sugrör...

Nejdå, blir händerna om jag käkar själv här hemma, annars bestick.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD