Snabbkoll: Äger du din router?

Permalänk
Medlem

En Azoz AC68U med Merlin mjukvara funkat finfint sen 2018 när den inhandlades.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Om jag äger min router? Ja, svårt att äga någon annans router.

Har en enkel TP-link, men vill byta den mot en edge router. Handlar bara om att jag ska övertyga mig själv om bytet.

Permalänk
Medlem

Äger en egen router, men när jag försökte brygga Tele2's jävla skitrouter för att kunna använda min egen så uppstod det bara en massa problem med hastighet och stabilitet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=TFolQUeWoog
Är det bara jag som tänker på denna videon? med tanke på att vissa har en router som deras isp lånar ut.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Har aldrig lånat en från leverantören då de brukar vilja ha oskäligt mycket pengar för hyfsat begränsad hårdvara.

Permalänk
Medlem

Asus TUF AX5400 + RT-AC66U_b1 (Mesh) körandes Merlin.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Nä, finns noll anledning till att köpa en själv.

Är du bekväm med att din router deltar i botnät, låter din IP-adress delta i olagligheter, MITM:ar din trafik och att okända angripare har koll på vad du har anslutet till sitt hemnät? Kanske till och med angrepp från stadsunderstödd aktör? Det är en realitet https://sakerhetspolisen.se/om-sakerhetspolisen/publikationer...

Att säga att det finns noll anledning till att köpa själv är ganska blåögdt.

Permalänk
Medlem

Lånar en WiFi Hub C3 av Tele2 och
den räcker till för mina behov.

Bra täckning och hastghet på Wifi och inte
några problem med den hittills.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Har nog haft min ASUS RT-AC68U i nästan 10 år.
Den får fortfarande uppdateringar och är riktigt stabil, imponerande.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Kör med udm pro och u7 pro. Helt overkill för en person men jag tycker om att greja med unifi.

Permalänk
Medlem

Kör en mini pc från Zotac med inbyggd 2x gig portar där opnsense körs som operativsystem. Gjort detta i något år nu och ångrar inte beslutet att gå över till detta då det är lättare att byta OS om det mot förmodan skulle vara så att dom slutar med att uppdatera opnsense.

Sen kör jag en TP-Link Omand Access punkt för Wi-Fi som är likvärdig ubiqutis APs.

Det var en av dom stora anledningarna till bytet för att många tillverkare av consumer routrar snabbt hamnar som EOL (end of life) när det kommer till uppdateringar.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Kör OpnSense virtualiserat med Proxmox. Sen har jag någon Asus-router för WiFi.

Permalänk
Medlem

Kör en Palo Alto brandvägg hemma, så ingen router per se. För LAN och WLAN kör jag andra enterprise prylar.

Permalänk
Medlem

Jag äger min "router" men inte min tjänstefördelare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kör Fortigate så ingen "router".
När man väl har börjat med enterprise finns det ingen väg tillbaka.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har en egen Asus-router då jag har anslutning via stadsdatanät.

Permalänk
Medlem

Fick den senaste routern av min brf för dem ingick ett kollektivt avtal med Bahnhof. Bahnhof delade ut en router till varje lgh. Det är en router som måste följa med lägenheten. Kan givetvis köpa en ny egen men den som jag har nu funkar bra.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Har för mig att min leverantör Ownit inte ens erbjöd router när man tecknade avtalet. Ser iaf nu att det finns som tillval.

Hade en Asus N56U i typ tio år tills nätverksportarna dog på den. Ändå första routern som driftsäkert gjort vad den skulle under alla de åren, så det blev en ny Asus med WiFi 6 sedan.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Rekordmedlem

Har flera egna för att leka med men använder även en operatörsrouter så jag valde att avstå röst för det fanns inget passande svarsalternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kör en egen OPNSense-lösning på en gammal liten maskin.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Har alltid haft min egen router, men ibland tvingats använda leverantörsroutern i bryggat läge (t.ex. för DSL och koax)

Permalänk
Medlem

Kör pfsense på en AM1 5150

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Som ovan (en bit upp) så kör jag Telenors medföljande router. Funkar utmärkt. Bättre än de TP-Link routers jag har i källaren

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Kör Unifi! Riktigt nöjd, inte supersvåra att konfigurera heller. Använder också NextDNS som DNS för hela hemmanätverket, en betydligt enklare lösning i molnet jämfört med t ex Pfsense.

Närmare bestämt Unifi Cloud Gateway Ultra + U6+ AP och sedan ställt in NextDNS som DNS-tjänst via CLI direkt i UnifiOS.

Skulle inte säga att hastigheten eller något rent prestandamässigt är bättre än en "vanlig" router från en ISP. Det man får med Unifi är mängder av olika funktioner, men framförallt uppdateringar under en väldigt lång tid. Det tar tid för en enhet från Unifi att nå sitt EoL, detsamma kan man inte säga om generiska routers från ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Om jag äger min router? Ja, svårt att äga någon annans router.

Har en enkel TP-link, men vill byta den mot en edge router. Handlar bara om att jag ska övertyga mig själv om bytet.

Väldigt många i Sverige äger inte sin router, utan lånar av sin ISP.

Permalänk
Medlem

Jag kör mikrotik system hemma, med en router och två accesspunkter med capsman.

Fungerar underbart, har ca 20 trådlösa enheter i hemmet.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Jag har bara kört med Telenors router ett kort tag vid en flytt, och det var begränsat skräp som jag aldrig vill utsätta mig för igen. Kör numera OPNsense på en AliExpress-burk, funkar finfint!

Skrivet av TheBodyLotion:

Kör en Palo Alto brandvägg hemma, så ingen router per se. För LAN och WLAN kör jag andra enterprise prylar.

Jäkligt avundsjuk måste jag säga. Om jag hade haft ett rack i dedikerat rum och råd så hade jag gärna kört Palo Alto hemma med.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Kör en dator med tre intel 2,5Gb/s nätverkskort och pfsense för att routra trafiken sen en HP enterprise switch och uppe på det ett mesh nät med ubiquiti för mobila enheter och det som inte har nätversksport annars fasta dragna kablar i väggarna till varje rum med dubbla uttag.

Sitter i stativ och kabinett med patchpanel tillsammans med milleteknik batteribackup och säkerhetssystemet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

För första gången någonsin så äger jag min router, dock ville Telia ha tillbaka den gamla från typ 2012, tvivlar på att den lär användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old Insight:

Jag har bara kört med Telenors router ett kort tag vid en flytt, och det var begränsat skräp som jag aldrig vill utsätta mig för igen. Kör numera OPNsense på en AliExpress-burk, funkar finfint!

Jäkligt avundsjuk måste jag säga. Om jag hade haft ett rack i dedikerat rum och råd så hade jag gärna kört Palo Alto hemma med.

Jobbar med både nätverk- och säkerhet så dessa är "gåvor" jag har fått från arbetsgivaren. Har varit win-win, hjälpt mig ta certifieringar samt upprätthållit partnerstatus mot dessa leverantörer vi jobbar tillsammans med.