Permalänk

14700KF 100c i spel

Tjena!

Som rubriken säger, så når min 14700KF 100C när jag spelar vid tunga delar av spel, mycket vatten osv. Jag känner mig inte bekväm med detta, men har samtidigt hört att de nyare intel processorerna kör jävligt varmt. Vill mest höra om detta är normalt eller om det kanske är dags för en ny kylare?

Värt att nämna är att processorn ligger på idle mellan ~35-40C och kyls för tillfället av en Fractal Design Celsius+ S36 360mm AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanemaggot:

Tjena!

Som rubriken säger, så når min 14700KF 100C när jag spelar vid tunga delar av spel, mycket vatten osv. Jag känner mig inte bekväm med detta, men har samtidigt hört att de nyare intel processorerna kör jävligt varmt. Vill mest höra om detta är normalt eller om det kanske är dags för en ny kylare?

Värt att nämna är att processorn ligger på idle mellan ~35-40C och kyls för tillfället av en Fractal Design Celsius+ S36 360mm AIO.

Låter skrämmande högt för en fungerande vattenkylare, om det nu inte är nåt fel på den. Jag hade en 14700KF och det blev max 82 grader på vissa toppar med spel, alltså bara i nån sekund typ innan kylaren reagerade, i övrigt låg det på kring 70 grader och det med en luftkylare (Noctua U12A) idle låg det kring 32 grader.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanemaggot:

Tjena!

nybyggd dator? Låter som att du har fått ett äldre moderkort och har upplåst energiprofil för cpun som standard.

Uppdatera bios till senaste och välj en intel standard profil, exakt vad den heter varierar beroende på moderkort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

nybyggd dator? Låter som att du har fått ett äldre moderkort och har upplåst energiprofil för cpun som standard.

Uppdatera bios till senaste och välj en intel standard profil, exakt vad den heter varierar beroende på moderkort.

Uppdaterade BIOS igår då jag märkte den skenande temperaturen och valde standard profilen för intel men det verkar inte ha hjälpt problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanemaggot:

Uppdaterade BIOS igår då jag märkte den skenande temperaturen och valde standard profilen för intel men det verkar inte ha hjälpt problemet.

har du provat andra profiler? Någon form av Eco profil eller ställt in allt manuellt? Vet att "standard profil" inte är standard utan det finns flera olika nivåer och varrierar kraftigt vilken/vilka profiler moderkorten har.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

har du provat andra profiler? Någon form av Eco profil eller ställt in allt manuellt? Vet att "standard profil" inte är standard utan det finns flera olika nivåer och varrierar kraftigt vilken/vilka profiler moderkorten har.

Nej, det har jag faktiskt inte gjort, men denna AIOn har några år på nacken så förvånar mig inte om den är på sina sista ben nu. Beställde en Noctua NH-D12L chromax.black som ersättare.

Som moderkort har jag ett MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI, ska in och kika om det finns några andra inställningar i UEFI som kan hjälpa med temperatur problemet i väntan på den nya kylaren. Annars ser det ut som att det blir en helg på PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanemaggot:

Nej, det har jag faktiskt inte gjort, men denna AIOn har några år på nacken så förvånar mig inte om den är på sina sista ben nu. Beställde en Noctua NH-D12L chromax.black som ersättare.

Som moderkort har jag ett MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI, ska in och kika om det finns några andra inställningar i UEFI som kan hjälpa med temperatur problemet i väntan på den nya kylaren. Annars ser det ut som att det blir en helg på PS5.

På min 13600kf med msi bräda drog jag ner CPU lite load ett par snäpp. Hjälpte mycket med temps

Permalänk
Medlem

Har tempen varit bra tidigare? Jag skulle börja med att byta pastan. Kolla så att ingen missat att ta bort skyddsplasten som ofta sitter på aio kylare...

Permalänk
Skrivet av Jives:

Har tempen varit bra tidigare? Jag skulle börja med att byta pastan. Kolla så att ingen missat att ta bort skyddsplasten som ofta sitter på aio kylare...

Jag uppmärksammade problemet igår, så jag remountade kylaren och bytte kylpastan tidigare idag i hopp om att det skulle fungera i kombo med senaste UEFI-versionen men problemet kvarstår.

Men tempen var bra när jag precis hade byggt ihop datorn för cirka ett halv år sedan.

Min magkänsla är att pumpen i vattenkylaren ger sig.

Permalänk
Medlem

Om du har den kvar, kan du köra Cinebench R23 multi och samtidigt ha hwinfo64 uppe? Stock 14700k på en fungerande 360 aio skall inte nå 100 grader i tunga benchmarks, och klart mindre i spel. 50-70 grader beroende av spel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Efter en del om och men börjar jag få kontroll över tempen, det visade sig att det inte var min AIO som var döende. Den har som sagt några år på nacken därför drog jag den slutsatsen. Men problemet kvarstod med den nya kylaren och verkar vara ganska isolerat Horizon: Forbidden West.

Hur som helst var jag ändå inte bekväm med tempen så jag valde att beställa en contact frame från themal grizzly. Detta i kombo med att undervolta processorn har gjort under för temperaturen. Så antagligen var problemet att intels ILM hade böjt processorn så pass att mycket att kylaren inte fått någon vettig kontakt med processorn.

Om någon upplever samma problem som jag har gjort kan jag rekommendera att kika på thermal grizzlys contact frame och undervolta processorn.

Tack till alla er som har lagt ner er tid på att ge feedback.

PS. Jag har också uppdaterat BIOs till senaste beta versionen som eventuellt ska fixa intels problem med att skicka för mycket ström till processorn.