SSD-priserna slutar stiga

Permalänk
Melding Plague

SSD-priserna slutar stiga

Förra sommaren nådde priserna på NVME-baserad lagring botten. Under det gångna året har de stigit, men nu syns ett trendbrott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Incoming fire jokes

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Incoming fire jokes

Inget skämt om det hänt på riktigt. På sin höjd ironi.

Ser fram emot allmänt sjunkade priser i takt med att kronan stärks, om det nu håller i sig.

felsnav
Permalänk
Snusfri

Väntar tills 4-8TB diskar kommer ner till vettiga priser.
Gärna 2.5" SATA, behöver inte 6000000MB/s på dessa så billiga och stora diskar vore mys.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gärna 2.5" SATA, behöver inte 6000000MB/s på dessa så billiga och stora diskar vore mys.

Haha bra där, dom har varit nere i bottenpris. Kommer bara öka framöver. 1,5år sent på bollen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Haha bra där, dom har varit nere i bottenpris. Kommer bara öka framöver. 1,5år sent på bollen.

Där fick du till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Där fick du till det!

Tackar. Enligt prisjakt var bottenläget på många roterande diskar mars-juni 2023. Nu när produktionsmängden bara sjunker blir dom bara dyrare med tiden...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tackar. Enligt prisjakt var bottenläget på många roterande diskar mars-juni 2023. Nu när produktionsmängden bara sjunker blir dom bara dyrare med tiden...

Toppen för antalet producerade hårddiskar var 2010 och $/TB verkar stagnerat på HDD. Men vi får se om prognoserna från något år sen besannas med liknade $/TB för SSD och HDD någon gång mellan 2028-2030.

Permalänk
Medlem

känner mig lycklig lottad med Kingston Fury på 2TB med kylfläns för 1199 kr

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag tror inte att vi alltid kommer ha kvar 2024 pris/TB på SSD.
Men behöver man en ny SSD nu eller snart så kan man ju inte gärna vänta 5 år på att priserna ska sjunka heller.

Det hade ju blivit jobbigt om spelen ska fortsätta bli större i framtiden och en PlayStation 7 fortfarande bara ska ha 1TB lagring.
Eller för folk som videoredigerar i 8K eller annat som tar mycket plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tveksamt om SATA SSD kommer minska mer i pris när de blir mer och mer nischade och produktionen av dem minskar till förmån för NVMe.

Visst är det lite synd eftersom få moderkort kommer med 8 st. NVMe-slottar medan 8 st. SATA-portar däremot är ganska standard.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Priserna på 8TB sata ssd verkar ha gått helt bananas, så jag är nöjd att jag klippte en på inets drop för typ 2500. Men jag hade ju på sikt tänkt mig komplettera den med 4-8tb till. Får nog överväga att sätta en nvme-adapter i min gamla härk om det går på ett vettigt sätt. (dvs, inte sänker hastighet osv på andra portar)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med att ha slagit till på en Samsung 990 Pro 4 TB w/Heatsink för ~3100kr, och en WD SN850X 4 TB för 3000kr + 150kr för MC1 Pro heatsink. Båda fina produkter, men om jag skulle köpa en till hade jag utan tvekan valt en Samsung 990 Pro. Den känns mycket rappare för OS och program (har testat båda för det).

Sjukt trevligt med mycket snabbt utrymme. Lite jobbigt (som ger en IRL facepalm) när man spelar med andra, och det alltid är någon som måste avinstallera ett spel och ominstallera spelet man ska spela tillsammans.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Beror en del på vår valuta med. Om den fortsätter sjunka över tid kommer allt bli mer svårköpt.

Märktes mer än någonsin denna semestern.