Dubbeltorn kylare som Noctua utan mitten fläkt.

Permalänk

Dubbeltorn kylare som Noctua utan mitten fläkt.

Finns det? Har ett Asrock z590 oc formula. På bilden så täcker fläkten över minnena. De kanske fungerar att sätta fläkten till vänster. Vill helst ha belysningen på dem båda minnena synliga.

Asrock z590 oc formula till vänster. Är det stor skillnad på Noctua dubbeltorn emot Thermaltake?

https://www.inet.se/produkt/5324484/deepcool-ak620-digital-sv... Verkar klara av 260W. Mycker mer emot Noctua.

Permalänk

du kan flytta fläkten till bakänden det är inte optimalt men det funkar.

kör ett cputest efteråt och når du obehagliga temps (troligen inte men något försämrad kylning) är det ju bara att flytta tillbaka den och leva med att den sitter över minnena.

körde min D15 med bara mittenfläkten några månader gick utmärkt och den har ju iaf liknande konstruktion så bör inte vara något problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har minnen med belysning tillsammans med aluminium sidor och kristall överdel. Tyckte de var synd att de kan skymmas. G.SKILL Trident Z Royal Series (Intel XMP) DDR4 RAM 32GB (2x16GB) 4000MT/s CL18-22-22-42 1.40V Desktop Computer Memory UDIMM - Silver (F4-4000C18D-32GTRS).

Den nuvarande kylaren är på 10cm på bredden om jag minns rätt. Den passar precis så minnena blir synliga.

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Har minnen med belysning tillsammans med aluminium sidor och kristall överdel. Tyckte de var synd att de kan skymmas. G.SKILL Trident Z Royal Series (Intel XMP) DDR4 RAM 32GB (2x16GB) 4000MT/s CL18-22-22-42 1.40V Desktop Computer Memory UDIMM - Silver (F4-4000C18D-32GTRS).

Den nuvarande kylaren är på 10cm på bredden om jag minns rätt. Den passar precis så minnena blir synliga.

https://m.media-amazon.com/images/S/aplus-media/vc/1840efd1-816b-4991-9506-8b4cd92b7830.__CR229,0,1141,706_PT0_SX970_V1___.jpg

Vad är det för moderkort?

Permalänk

Asrock z590 oc formula från 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan flytta fläkten till bakänden det är inte optimalt men det funkar.

kör ett cputest efteråt och når du obehagliga temps (troligen inte men något försämrad kylning) är det ju bara att flytta tillbaka den och leva med att den sitter över minnena.

körde min D15 med bara mittenfläkten några månader gick utmärkt och den har ju iaf liknande konstruktion så bör inte vara något problem.

Varför skulle det påverka markant om man sätter om clipsen på mittfäkten?

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Varför skulle det påverka markant om man sätter om clipsen på mittfäkten?

inte markant direkt.

men det kommer bli skillnad men det kommer påverka ett par grader att köra torn->fläkt->torn->fläkt istället för att ha det så första fläkten trycker in luft i första tornet.

fråg mig inte varför men gissar att det har att göra med att luften rör sig snabbare eller nått genom kylflänsen när den har en fläkt som skjuter på den först.

men kommer inte vara nån extrem skillnad troligen men man vet ju aldrig.

jag tolkade det iaf som att han ville ha mittenfläkten kvar och det var den över ram han ville flytta till andra sidan om hela paketet.

tror han ändrat titeln på tråden för ganska säker på att det inte stod något om mittenfläkten när jag skrev mitt initiala inlägg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte markant direkt.

men det kommer bli skillnad men det kommer påverka ett par grader att köra torn->fläkt->torn->fläkt istället för att ha det så första fläkten trycker in luft i första tornet.

fråg mig inte varför men gissar att det har att göra med att luften rör sig snabbare eller nått genom kylflänsen när den har en fläkt som skjuter på den först.

men kommer inte vara nån extrem skillnad troligen men man vet ju aldrig.
isället
jag tolkade det iaf som att han ville ha mittenfläkten kvar och det var den över ram han ville flytta till andra sidan om hela paketet.

tror han ändrat titeln på tråden för ganska säker på att det inte stod något om mittenfläkten när jag skrev mitt initiala inlägg.

Jag antog han ville ha fläkt-torn fläkt-torn.
Dvs pull på båda fläktarna istället för push.

Tror största anledningen till (kanske 1 grad skillnad) är att man får dubbel fläktar bakom tornet med chassi utblåset istället för dubbel fläktar framför (där det är troligen större mellanrum)

Permalänk

Det var meningen med tråden. Funderade på om de fanns dubbla tornkylare utan en fläkt i mitten? Så de sitter en till vänster och en till höger. Gjorde en order ändå på Noctua NH-D12L, Dual Tower Low Height CPU Cooler (120mm, Brown) 989kr. Har en annan dator och ska köpa en likadan Noctua men en Chromax black. Tror inte att denna täcker över ramminnena till höger, den ska vara 65mm till vänster och 47mm till höger, de stod att den ska passa till LGA1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Det var meningen med tråden. Funderade på om de fanns dubbla tornkylare utan en fläkt i mitten? Så de sitter en till vänster och en till höger. Gjorde en order ändå på Noctua NH-D12L, Dual Tower Low Height CPU Cooler (120mm, Brown) 989kr. Har en annan dator och ska köpa en likadan Noctua men en Chromax black. Tror inte att denna täcker över ramminnena till höger, den ska vara 65mm till vänster och 47mm till höger, de stod att den ska passa till LGA1200.

Du kan flytta fläktarna.
Det är högra fläkten som täcker RAM inte mitt.