Installerade om till Win10 - sådär på ett ryck

Permalänk
Medlem

Installerade om till Win10 - sådär på ett ryck

Vill bara skriva av mig lite...

TL;DR : Ominstallation till Win10 var bra för min själ

Haft Win11 i någon månad och var aldrig riktigt nöjd.

Köpte Start 11 v2 för att få tukt på Task Bar:en
Kunde ändå inte ha toolbars in Win11.

Efter installation till Win11 så började datorn att hänga sig ibland. Den crashade inte utan vara bara hängd. Viftade jag runt med musen så gav datorn ifrån sig ett Beep återkommande och till slut så släppte det och jag kunde använda datorn igen.

Efter en del felsökning så blev det en ominstallation till Win10 isf 11 igen. Varför chansa

Så en ominstallerad Win10 känns rappare än min tidigare Win11 - men det är nog mest för att det just är en ominstallation.

Det som var struligast var att återställa Stream Deck (den med knappar - inte spelkonsolen).
Gick ju att läsa tillbaka backup filen - men en innehöll inte alla plugins.
Så dessa plugins fick läggas in igen manuellt.

Va bra att gamla Win11 installationen låg om en virtuell disk på datorn så att kunde köra igång den i Hyper-V och se vad jag hade installerat sedan tidigare.

Så nu kan Microsoft leka runt i Win 11 där de inte ens själva vet vad de vill införa för nya funktioner så hoppas jag att de lekt av sig till supporten för Win10 går ut.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Så nu kan Microsoft leka runt i Win 11 där de inte ens själva vet vad de vill införa för nya funktioner så hoppas jag att de lekt av sig till supporten för Win10 går ut.

Om vi pratar om vanliga Windows 10 för konsumenter så är nog enda chansen om de ändrar sig vad gäller slutdatumet. Inte en chans att de kommer ha slutat "leka runt" på typ ett år...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om vi pratar om vanliga Windows 10 för konsumenter så är nog enda chansen om de ändrar sig vad gäller slutdatumet. Inte en chans att de kommer ha slutat "leka runt" på typ ett år...

Sant - verkar nog tyvärr så att man får bita i det sura äpplet.
Hörde dock rykte om att även privat personer skulle kunna köpa extended support för Win10 - om det blir en möjlighet så kommer jag starkt att överväga det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Sant - verkar nog tyvärr så att man får bita i det sura äpplet.
Hörde dock rykte om att även privat personer skulle kunna köpa extended support för Win10 - om det blir en möjlighet så kommer jag starkt att överväga det.

skulle väl gå på typ 600:-/mån eller nå sånt? aka inte värt det...

kan ev jag som minns fel och det var 600:-/år. men knappt värt det ändå.

sen kom det väl en nyhet igår eller nått att de kommer börja inplmentarea saker från win 11 även i win10 först ut var väl startmenyn men taskbaren är nog inte långt efter skulle jag tro...

https://www.sweclockers.com/nyhet/39484-kritiserad-windows-11...

kan mycket väl tänka mig att det nog inte är omöjligt att de kommer köra in så mycket win 11 i win 10 som möjligt så support blir enklare och kompatibel med win 11 sakerna så de bara behöver knacka kod på en mjukvara och det funkar på bägge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle väl gå på typ 600:-/mån eller nå sånt? aka inte värt det...

kan ev jag som minns fel och det var 600:-/år. men knappt värt det ändå.

sen kom det väl en nyhet igår eller nått att de kommer börja inplmentarea saker från win 11 även i win10 först ut var väl startmenyn men taskbaren är nog inte långt efter skulle jag tro...

https://www.sweclockers.com/nyhet/39484-kritiserad-windows-11...

kan mycket väl tänka mig att det nog inte är omöjligt att de kommer köra in så mycket win 11 i win 10 som möjligt så support blir enklare och kompatibel med win 11 sakerna så de bara behöver knacka kod på en mjukvara och det funkar på bägge.

Jo, såg också att de ska trycka in otestad och i många fall onödig funktionalitet från W11 till W10.
Blir väl att installera Start11 på Win10 installationen för att komma ifrån MS dumheter när det blir av.
Oavsett så är jag fortfarande smånöjd med en fräsch Windows installation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade väl inte varit så svårt att installera om W11 för att se om det bara var fel på installationen.
Men kan ju lika väl vara drivrutiner som intd har fullt stöd för W11.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hade väl inte varit så svårt att installera om W11 för att se om det bara var fel på installationen.
Men kan ju lika väl vara drivrutiner som intd har fullt stöd för W11.

Sant på ett sätt, men så kommer vi till tänket ... "tänk om det är samma problem" så har jag lagt tid på att göra något som jag får göra om.
I detta läget så orkade jag inte ta chansen när jag vet att W10 funkar.

W11 få helt enkelt bli ett framtida problem.

Visa signatur