Här är datorn Sid Meier skapade Civilization på – startar fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

För att vara petig så ingår de första 640 kilobyten i 16MB.

Ja, även Sweclockers-skribenten verkar ha plankat PC Gamers text som uppenbarligen är skriven av någon som inte förstår sig på äldre PC och har frågat ChatGPT eller något. Lite pinsamt att det återges utan reflektion eller korrektur när vi befinner oss på Sweclockers:

Skrivet av Tyler Wilde:

It would've had 640 KB of useable RAM, because that was an architectural limitation of IBM-like PCs at the time

Vadå "usable RAM"? Texten är ju helt ute och cyklar. Sedan står det lik förbaskat att datorn hade 16 MB installerat som naturligtvis också var "useable". En 386 DX har 32-bitars adressrymd. 640 kB-avgränsningen i DOS fyller bara en mjukvarumässig funktion för att vara bakåtkompatibel med den ursprungliga minneskonfigurationen på IBM PC, som naturligtvis är puts väck i ett OS som bara körs i 32-bitprotected mode. Och den avgränsningen är precis lika mycket där om man startar DOS i real mode på en modern x86_64-dator! Sid Meier körde såklart t.ex. sin kompilator via en EMS/XMS-driver eller en DOS extender i 32-bit protected mode så han kunde utnyttja sitt arbetsminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte för att kritisera, smaken är som baken och allt sånt, men… varför III? Alla, inklusive utvecklarna bakom det, är tydliga med att Civ III var ganska misslyckat som spel. Det är också den utgåva som har sålt i särklass sämst. Man springer ibland på en del som fastnat med III så du är inte alldeles ensam, men jag undrar alltid varför.

Kort sagt tycker jag trean är klar och tydlig med allt. Men ändå utmanande.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Sid har varit inblandad i ett flertal av mina favoritspel genom årtiondena. Just Civ har jag spelat ända sedan första versionen kom till Amigan 1991. Har skaffat varenda version efter det. Just originalet spelar jag fortfarande på någon av mina amigor, det har sin egen lilla tjusning. Colonization är nog det jag spelat mest på Amigan av alla Sid Meier-spel dock.

Civilization II spelade jag i Mac-emulatorn på Amigan. Funkade skitbra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Civ på Amigan var orsaken till att jag sov på bänken genom hela 6:e klass så att läraren trodde jag hade blodbrist... Vilket förtäljdes på kvartsamtalet men morsan fattade nada för jag var en jävla ninja när det gällde att spela ohört.

Ge inte en 12-åring en egen dator på rummet är mitt tips!

Kommer självklart köpa detta också, precis som jag gjort med alla andra. T.o.m. Amiga-spelet var original. Men jag kommer fan inte starta det förrän jag har 4-5 dagar med total avsaknad av ansvar. Kan hända att jag kommer börja snusa igen under dom dagarna också.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt om de gamla Civ spelen, lite tappat charmen för min smak i de nyare av nån orsak, vet ej varför men så är det ju ofta med klassiska spel som gick från 2D till 3D grafik. Hoppas på något fint nytt soundtrack i det nya. "Baba Yetu" från Civ 4 är dock svårslaget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

"Baba Yetu" från Civ 4 är dock svårslaget.

Mina barn, idag 21 och 24 år, brukar gå runt och sjunga på den. Och de spelade inte ens spelet… 😬

Min främsta bedrift som gamer är annars att jag spelade Civ2 så mycket att en nerv gick av i skuldran (ceratus pares). Kanske bör hålla mig borta från Civ7 😅

Permalänk
Medlem

Pfft, en sketen 386:a, tacka vet jag Amiga.

Skrivet av Niolator:

Jag som aldrig gillat den typen av spel förstår inte hajpen. Fast Sid Meier är så klart en legend.

Samma här. Minns första gången jag såg Civilization på ett datorparty, tidigt 90-tal. "Det där ser tråkigt ut", tänkte jag. Den enda jag spelat lite är 5:an, bara för att sambon satt och körde det och hon är frälst. Näpp, fortfarande tråkigt.

Men ja, han är en legend, så är det.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag plocka fram min guld gruva av Amiga tidningar, som jag inte rört på kanske 20 år. 2 stycken lådor som stått i källaren hos mina föräldrar. De bjöds på fin-lektyr när jag å sambon tog en utflykt till stranden. Dator Magazin från -92

Efter en stunds läsning hittade jag till tidningens triumf-kort "Civilization"
Citat: "Johan Burén tar av sig hatten och bugar sig djupt för Sid Meyer, mannen bakom Civilization - de första spelet som fått hela 99% i totalbetyg !"

Fantastiskt att läsa dessa gamla tidningar!
Har dock aldrig spelat Civilization, men de kanske dags att ge de en chans. Får börja med Amiga versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindbeat:

Jag plocka fram min guld gruva av Amiga tidningar, som jag inte rört på kanske 20 år. 2 stycken lådor som stått i källaren hos mina föräldrar. De bjöds på fin-lektyr när jag å sambon tog en utflykt till stranden. Dator Magazin från -92
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Efter en stunds läsning hittade jag till tidningens triumf-kort "Civilisation"
Citat: "Johan Burén tar av sig hatten och bugar sig djupt för Sid Meyer, mannen bakom Civilisation - de första spelet som fått hela 99% i totalbetyg !"
<Uppladdad bildlänk>

Fantastiskt att läsa dessa gamla tidningar!
Har dock aldrig spelat Civilisation, men de kanske dags att ge de en chans. Får börja med Amiga versionen.

Endorfinpåslalg bara av att titta på den bilden. Mycket goa gamingminnen från barndomen med Civ I 😍

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Civ 1 är det jag spelat mest, men inbillar mig att jag nog borde tycka om fyran. Har även köpt femman och sexsn på rea på Steam. Tror jag.

Får kolla upp. Minns också stt jsg spelade Civilization AGA på min CD32, spelet laddades via serieporten som var kopplad till min Amiga 500 med hårddisk. Inte snabbaste laddningen, men, man var inte så kräsen.

Dock kunde jag med den setupen inte spela samtidigt som jag tankade hem någon tvåtimmars nedladdning. Annars var ju Amigan grym som modemdator pga multitasking.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vi gick över till LCD, och LCD kunde vara både mycket tunnare och större. Dessutom var det trivialt att ha en fot som gjorde att man kunde flytta LCD-skärmen i höjdled - sådana kostade rätt bra när det gällde tunga LCDer. Med en LCD på skrivbordet och en tower under skrivbordet fick man mer plats på skrivbordet, något företagen snabbt utnyttjade till att knö in fler personer i samma kontor med mindre djupa skrivbord.

Nja, "towers" blev vanligare och vanligare långt innan LCD.
En kompis köpte en pentium 75mhz och 17" crt-skärm.
Och alla datorer jag hade därefter(långt innan LCD) var "tower"modeller.

Tror det handlade om att de var lättare att kyla, precis som nu alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Nja, "towers" blev vanligare och vanligare långt innan LCD.
En kompis köpte en pentium 75mhz och 17" crt-skärm.
Och alla datorer jag hade därefter(långt innan LCD) var "tower"modeller.

Tror det handlade om att de var lättare att kyla, precis som nu alltså.

Främst tror jag det var en fråga om att kunna få in fullhöjds expansionskort. För att kunna det blir det rätt stora och klumpiga lådor, som man gärna vill stuva undan under skrivbordet istället för på det. Och har man lådan under/vid sidan av skrivbordet så är tower mycket mer praktiskt för att kunna komma åt cd-läsare och diskettstation, plus att det tar mindre golvyta.

För kylning spelar det inte så stor roll vilken ledd lådan står på, men större lådor är lättare att kyla utan att väsnas för mycket eftersom man kan få plats med större fläktar där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Främst tror jag det var en fråga om att kunna få in fullhöjds expansionskort. För att kunna det blir det rätt stora och klumpiga lådor, som man gärna vill stuva undan under skrivbordet istället för på det. Och har man lådan under/vid sidan av skrivbordet så är tower mycket mer praktiskt för att kunna komma åt cd-läsare och diskettstation, plus att det tar mindre golvyta.

För kylning spelar det inte så stor roll vilken ledd lådan står på, men större lådor är lättare att kyla utan att väsnas för mycket eftersom man kan få plats med större fläktar där.

Det finns många väl genomtänkta desktops som är riktigt rymliga i förhållande till yttermåtten. Min ganska slimmade 286a är knappt 10cm hög men tar ändå två fullängs isa-kort. Har även liknande 386 och 486 i samlingen.

Tittar man på nyare och ganska smidiga desktops så fixar Dell Optiplex tre fullängdskort utan att det ens är trångt... samma sak i en standard baby-AT tower brukade alltid bli krångligt pga mer eller mindre ogenomtänkta moderkortslayouter med exempelvis cpu-sockel rakt framför pci-platserna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ja, var mest påståendet att LCD populariserade torn jag motsade.

Lättare med kort, kylning och få ned kostnader med torn. Och det blev lite coolare datorer ansågs det bland oss användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det finns många väl genomtänkta desktops som är riktigt rymliga i förhållande till yttermåtten. Min ganska slimmade 286a är knappt 10cm hög men tar ändå två fullängs isa-kort. Har även liknande 386 och 486 i samlingen.

Tittar man på nyare och ganska smidiga desktops så fixar Dell Optiplex tre fullängdskort utan att det ens är trångt... samma sak i en standard baby-AT tower brukade alltid bli krångligt pga mer eller mindre ogenomtänkta moderkortslayouter med exempelvis cpu-sockel rakt framför pci-platserna.

Hursom fördelar hit å dit blev torn populära långt innan LCD-skärmar, vilket var det jag ville belysa iaf 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Ja, var mest påståendet att LCD populariserade torn jag motsade.

Lättare med kort, kylning och få ned kostnader med torn. Och det blev lite coolare datorer ansågs det bland oss användare.

Det var inte riktigt det jag sa, att LCDer populariserade torn. När tornen kom, så att säga, så var det massiva pjäser, och användes primärt av de som absolut måste ha maximal prestanda och massor av expansionskort. Dagens torn hade nog kallats midi-tower eller t.o.m mini-tower på den tiden. Då hade alla kontorsplatser fortfarande desktop-modeller, vilka blev allt mindre med åren eftersom man behövde mindre plats. Kriget EISA-MCA gjorde att expansionskorten stannade kvar på uråldriga ISA ända tills PCI kom, och det gjorde att korten var på utdöende ett tag - kontorsmodellera byggde in allt mer på moderkortet så långt IRQerna räckte för att slippa pilla med kort. Spelare ville ha grafikkort (och då fanns ju VESA-platsen för just sådana) och ljudkort, men detta var inte alls så vanligt i kontorsmaskiner. De hade ofta ett grundläggande grafik-chip på moderkortet (det var så ATi började) och ljudet var PC speaker. Lådan var mycket lägre och hade möjligen plats för ett halvhögt kort (ofta ett nätverkskort - det fanns många olika nätverksstandarder på den tiden). Det delade branschen i två, så att säga - hemdatorer större och ofta torn, kontorsmodeller mer som en pizzakartong med en skärm ovanpå.

Det LCDerna gjorde var att de tog bort anledningen att ha kvar de mindre desktop-modellerna. En tunn skärm som kunde höjdjusteras stod bäst direkt på skrivbordet med datorn bredvid sig, och då finns det ingen anledning att ha en dator som är stor och tunn. Visst kan man ställa den på högkant…om man inte har någon CD, för det skulle ju alla också ha snart (det är rätt svårt att lägga i en CD i en lodrätt läsare, om den inte är en lite dyrare slot-loading-modell). LCDerna gjorde således att pizzakartongerna dog ut, när kontorsmodellerna standardiserades på torn-modeller. Tornen fanns mycket tidigare, för att inte säga alltid, men det fanns plats för bägge modellerna så länge vi körde CRT.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det var inte riktigt det jag sa, att LCDer populariserade torn. När tornen kom, så att säga, så var det massiva pjäser, och användes primärt av de som absolut måste ha maximal prestanda och massor av expansionskort. Dagens torn hade nog kallats midi-tower eller t.o.m mini-tower på den tiden. Då hade alla kontorsplatser fortfarande desktop-modeller, vilka blev allt mindre med åren eftersom man behövde mindre plats. Kriget EISA-MCA gjorde att expansionskorten stannade kvar på uråldriga ISA ända tills PCI kom, och det gjorde att korten var på utdöende ett tag - kontorsmodellera byggde in allt mer på moderkortet så långt IRQerna räckte för att slippa pilla med kort. Spelare ville ha grafikkort (och då fanns ju VESA-platsen för just sådana) och ljudkort, men detta var inte alls så vanligt i kontorsmaskiner. De hade ofta ett grundläggande grafik-chip på moderkortet (det var så ATi började) och ljudet var PC speaker. Lådan var mycket lägre och hade möjligen plats för ett halvhögt kort (ofta ett nätverkskort - det fanns många olika nätverksstandarder på den tiden). Det delade branschen i två, så att säga - hemdatorer större och ofta torn, kontorsmodeller mer som en pizzakartong med en skärm ovanpå.

Det LCDerna gjorde var att de tog bort anledningen att ha kvar de mindre desktop-modellerna. En tunn skärm som kunde höjdjusteras stod bäst direkt på skrivbordet med datorn bredvid sig, och då finns det ingen anledning att ha en dator som är stor och tunn. Visst kan man ställa den på högkant…om man inte har någon CD, för det skulle ju alla också ha snart (det är rätt svårt att lägga i en CD i en lodrätt läsare, om den inte är en lite dyrare slot-loading-modell). LCDerna gjorde således att pizzakartongerna dog ut, när kontorsmodellerna standardiserades på torn-modeller. Tornen fanns mycket tidigare, för att inte säga alltid, men det fanns plats för bägge modellerna så länge vi körde CRT.

Vettigt förtydligande. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindbeat:

Har dock aldrig spelat Civilization, men de kanske dags att ge de en chans. Får börja med Amiga versionen.

Enda nackdelen med Amiga versionen är att det tar närmare 10 min för den att skapa kartan när du startar ett nytt spel.
Körde ofta på Earth karta istället för den gick mycket snabbar att start på,

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Enda nackdelen med Amiga versionen är att det tar närmare 10 min för den att skapa kartan när du startar ett nytt spel.
Körde ofta på Earth karta istället för den gick mycket snabbar att start på,

Kör man på en stock 68000 så ja. Själv satt jag med en 68030-accelerator i min 500 när spelet kom och det gick rätt snabbt. Kör jag idag på 68060 i min A4000 så går det på ett ögonblick.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kort sagt tycker jag trean är klar och tydlig med allt. Men ändå utmanande.

Jag gillade också trean bäst, snyggaste 2D som klart slog fyran i utseende, och bättre "game mechanics" än de tidigare. Pappa och syrran höll hårt fast i tvåan och fattade inte dealen med något av de efterföljande.

Ettan är också grymt snyggt för sin tid, och introt är suveränt. Kunde varken någon engelska eller knappt ens läsa när jag började spela det, men det fick man ju lära sig.

Har nog mest tid i fyran dock, delvis pga. en mod, Fall from Heaven tror jag den hette.

Femman är vad jag betraktar den moderna utgåvan, för innan sexan kom stal Paradox mitt intresse och har inte lirat efterföljande...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz