Känner en som arbetar inom fastighetsförvaltning och tänkte att jag kunde inflika lite med vad jag har fått höra:
Generellt (inte specifikt inom internetavtal) är det inte nödvändigtvis så att hyresvärdar inte vill göra det bättre för hyresgästerna. Vissa eller många vill gärna göra detta, men med reglerade hyror finns det inget incitament att göra mer än det absolut nödvändiga, och ofta inte pengar till hålla den standard som vissa/många hyresvärdar skulle vilja ha.
I en marknadsekonomi skulle det givetvis finnas ett intresse för hyresvärdar att få ner kostnaden för internetavtal, då detta skulle öka värdet på lägenheten för hyresgäster.
Lägenheter måste ha tillgång till basutbudet av TV. Detta levereras ofta av Telia eller (f.d.) ComHem. Även om en annan teleoperatör erbjuder att dra in sitt nät gratis (vilket inte alltid är fallet) skulle detta medföra kostnader då basutbudet av TV behöver lösas på annat sätt.
Om man har tur kan man få upp hyran med kanske 50 kr om det finns öppet fiber, beroende på om hyresförhandlaren tycker att det är värt någonting eller inte. Kan ju förstå att man kanske inte vill riva ut hela nätverksinfrastrukturen i fastigheten, eventuellt behöva betala för indragning av öppet fiber, och dessutom behöva lösa TV på annat sätt bara för en chans att få in 50 kr extra.
Vad jag har hört finns det ingen standard att högre hyra får tas ut om internet skulle ingå. Om hyresvärdar kunde ta 200-300 kr högre hyra om internet ingick skulle det säkerligen vara mycket vanligt, till fördel för både hyresgäster och hyresvärdar.
Där min vän arbetar får de ingen ersättning från teleoperatören för hyresgäster som tecknar avtal, men det är givetvis möjligt att det händer på andra platser.