Bredband dyrare i hyresrätter än bostadsrätter

Permalänk
Medlem

Känner en som arbetar inom fastighetsförvaltning och tänkte att jag kunde inflika lite med vad jag har fått höra:

• Generellt (inte specifikt inom internetavtal) är det inte nödvändigtvis så att hyresvärdar inte vill göra det bättre för hyresgästerna. Vissa eller många vill gärna göra detta, men med reglerade hyror finns det inget incitament att göra mer än det absolut nödvändiga, och ofta inte pengar till hålla den standard som vissa/många hyresvärdar skulle vilja ha.

• I en marknadsekonomi skulle det givetvis finnas ett intresse för hyresvärdar att få ner kostnaden för internetavtal, då detta skulle öka värdet på lägenheten för hyresgäster.

• Lägenheter måste ha tillgång till basutbudet av TV. Detta levereras ofta av Telia eller (f.d.) ComHem. Även om en annan teleoperatör erbjuder att dra in sitt nät gratis (vilket inte alltid är fallet) skulle detta medföra kostnader då basutbudet av TV behöver lösas på annat sätt.

• Om man har tur kan man få upp hyran med kanske 50 kr om det finns öppet fiber, beroende på om hyresförhandlaren tycker att det är värt någonting eller inte. Kan ju förstå att man kanske inte vill riva ut hela nätverksinfrastrukturen i fastigheten, eventuellt behöva betala för indragning av öppet fiber, och dessutom behöva lösa TV på annat sätt bara för en chans att få in 50 kr extra.

• Vad jag har hört finns det ingen standard att högre hyra får tas ut om internet skulle ingå. Om hyresvärdar kunde ta 200-300 kr högre hyra om internet ingick skulle det säkerligen vara mycket vanligt, till fördel för både hyresgäster och hyresvärdar.

• Där min vän arbetar får de ingen ersättning från teleoperatören för hyresgäster som tecknar avtal, men det är givetvis möjligt att det händer på andra platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Som jag förstår det enligt en säljare från Tele2 som knackade på så är det i mediaomvandlaren det stora prispåslaget sitter för oss i villa. Tele2 vill byta ut Telia Öppen Fibers sådan om jag binder mig i 2 år och då skulle jag få Tele2 500 Mbit för 399 i månaden istället för Telia 250 mbit för 499 nu och 579 senare.

I grunden äger Skanova fibern, Nätbolagen är mer eller mindre mäklare? Eller förmedlare? Förstår inte till 100% vilket jag tror är tanken bakom det hela, förstår man inte så antar man det är krånligt och så betalar man helt enkelt istället för att bråka.

J

Skanova tar väl ca 350kr av vem som helst som vill leverera tjänsten, sen är det upp till andra att tjäna valfritt ovanpå det

Liknande detta har vi, då ville vår operatör höja priset löpande för att nätavgifterna blev dyrare med tiderna, men eftersom det var bundet lät de priset vara kvar så länge. Egentligen skulle vi betala långt mer än vi gjorde och fick därför inte förlänga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Mitt minne av Televerket var att det var dyrt.

Vattenfall är väl lika dyrt idag (för elnät alltså)? Jag gillar bara inte alla bolag som köpt upp fiber och sedan dubblat priserna och döljer det med ’öppet fiber’ så att operatörerna ser ut att ha höga priser

Det kanske inte finns någon vettig lösning, men dagens system är verkligen inte till för konsumenterna, det ser man ju på BRF vs hyrespriser

Permalänk
Medlem

699kr/mån för 250/250 + TV + streamingservice (HBO, Viaplay, Netflix, TV4Play) hos Telia, hyresrätt.

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt, Telenor 500/500. 149kr för nätet i gruppavtal. Men sen vill dom ha 49kr i fakturaavgift. Hade jag valt 250/250 så hade det ingått i hyran.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Meto:

Vatten och kabel-TV ingår i hyran.
Så varför inte bredband? Minst 10Mbit till alla.

Vi har det i hyran. Dock ganska långsamt. Tror det är 6 Mbit men det räcker ju för många.

Permalänk
Medlem

Balder gick in och styrde upp TV/Bredband i vår fastighet förra året, priserna sjönk med 200:-/månad. Gillas!
För övrigt är det inte bara hyresrätter som lider av detta, fiber till villor är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vi har det i hyran. Dock ganska långsamt. Tror det är 6 Mbit men det räcker ju för många.

Tror gör man i kyrkan.

Permalänk
Medlem

Det kan säkert tyckas vara förjävligt mot hyresrättsinnehavarna, men som vanligt när det kommer till sådant här tycks resonemanget luta sig mot det felaktiga antaget att det handlar om att en part vill jävlas med en annan. Så är det inte.

Bredbandsleverantörerna är bara intresserade av att maximera sina vinster. Man tar alltid så bra betalt man kan. Om hyresgäster får betala mer än BR-innehavare beror det på att de sitter i en sämre förhandlingsposition, eller rent av generellt är sämre på att förhandla. Det är i den ändan man ska börja om man vill göra något åt saken.

Man kan väl tänka sig att en hyresvärd som egentligen skiter i vilket är mindre benägen än en BRF-styrelse med egenintresse att förhandla fram bra dealar på bredband. Här skulle de boende säkerligen kunna åstadkomma ett och annat genom att bilda en bredbandsförening och förhandla själva.

Man kan ju också dra på sig foliehatten och fråga sig om hyresvärdar kanske medvetet tar dealar som är dyrare för hyresgästerna, i utbyte mot en bit av kakan? Kan ju vara ett sätt att ta ut en högre hyra som är förenligt med bruksvärdesprincipen. Juridiskt är det sannolikt inga problem att presentera det som att bredbandsleverantören betalar för att husera sin utrustning i hyresfastigheten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Balder gick in och styrde upp TV/Bredband i vår fastighet förra året, priserna sjönk med 200:-/månad. Gillas!
För övrigt är det inte bara hyresrätter som lider av detta, fiber till villor är dyrt.

Tillhör inte dom flesta villor en samfällighet som borde kunna förhandla till sig ett bra avtal för alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vattenfall är väl lika dyrt idag (för elnät alltså)? Jag gillar bara inte alla bolag som köpt upp fiber och sedan dubblat priserna och döljer det med ’öppet fiber’ så att operatörerna ser ut att ha höga priser

Det kanske inte finns någon vettig lösning, men dagens system är verkligen inte till för konsumenterna, det ser man ju på BRF vs hyrespriser

Har du inte möjlighet att rösta med plånboken och välja ett annat alternativ?

Permalänk
Medlem

Min hyresvärd har Telia öppen fiber. Men pågrund utav Telias kartell så har dem fått bestämma definitionen vad "öppen" innebär. De har splittrat alla föreningar in i områden, så just nu finns det BARA Telia som alternativ då ingen annan leverantör har intresse av köpa in sig på alla dem små olika "öppen fiber" områdena för att kanske få en kund.

Detta innebär att om jag vill ha Banhof (vilket jag vill) så måste jag som kunde betala startavgiften på 5000 kr (som troligen kan splitas mellan andra hyresgäster, men inte riktigt lätt att få med andra folk som knappt vet vad internet innebär).

Permalänk
Medlem

Brf Telenor 500/500 399:- ord 539:-

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Tror gör man i kyrkan.

Många äldre klarar sig fint på det. Surfa Aftonbladet och betala räkningar. Kanske YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har du inte möjlighet att rösta med plånboken och välja ett annat alternativ?

Beror på vad man menar, det finns ju inte några konkurrerande fibernät direkt. Men man kan ju få internet via mobilnätet och rymden om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Beror på vad man menar, det finns ju inte några konkurrerande fibernät direkt. Men man kan ju få internet via mobilnätet och rymden om man vill

Ja precis det jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tillhör inte dom flesta villor en samfällighet som borde kunna förhandla till sig ett bra avtal för alla?

n
Vägsamfällighet på "landet". (ändras allt mer då kommuner är allt mindre villiga att bekosta nya vägar)
Fibersamfälligheter har jag också stött på men en normal fristående villa i stad brukar inte ha detta.

Permalänk
Medlem

Telenor 1000/1000 för 399kr i månaden, uppsägningstid en månad och ingen bindningstid. Men såklart är Telenor enda alternativet hos min BRF. Men okej pris och upp till 4st icke-CGN IP-adresser, har inte testat fler.

Permalänk
Medlem

Alla borde ha möjlighet till kollektivt bredband. Vi bytte från Tele2 till Bahnhof. Bredband ingår nu i avgiften för alla boende i vår BRF för 145 kr / mån och 1000/1000.

Det kostade 260 000 kr ish att dra in men vi sparar in det på 4 år mot Tele2s överpriser vi hade tidigare och de boende får ca 300 kr lägre utgifter / mån - win win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Lite konstig sak att säga egentligen, men han har inte helt fel.
Det är Telias fibernät som är reglerat då Telia räknas som "SMP" (Significant Market Power), så där är det upp till tjänsteleverantörerna själva om de vill hyra ledningen mellan kund och noden/deras utrustning. Det är de som bor i villor med Telias öppna nät som kan få erbjudanden som 10gbit villafiber för 400kr/mån.

Nu bor ju jag i villa ganska centralt i Stockholm och har fiber via Telias öppna nät, men som du ser på bilden jag postade så kostar 1gbit just nu 700/mån. Att få 10gbit för 400/mån låter ju som en våt dröm, jämfört med dom 499/mån som det kostar för 250/250 idag.

Skrivet av bobbeyblade:

Som jag förstår det enligt en säljare från Tele2 som knackade på så är det i mediaomvandlaren det stora prispåslaget sitter för oss i villa. Tele2 vill byta ut Telia Öppen Fibers sådan om jag binder mig i 2 år och då skulle jag få Tele2 500 Mbit för 399 i månaden istället för Telia 250 mbit för 499 nu och 579 senare.

I grunden äger Skanova fibern, Nätbolagen är mer eller mindre mäklare? Eller förmedlare? Förstår inte till 100% vilket jag tror är tanken bakom det hela, förstår man inte så antar man det är krånligt och så betalar man helt enkelt istället för att bråka.

J

Bingo!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Bostadsrätt. Av okänd anledning betalar jag 499 för 250mbit. Suck!
<Uppladdad bildlänk>

Finns ju absolut ingen anledning att köpa 100/100 till 250/250 Mindre än 10% mer för 5 ggr hastighet.

Permalänk
Medlem

Bor i hyresrätt med 1000/500 bahnhof för 479:-, det känns ändå rätt ok. 1000/1000 är 629, så jag klarar mig bra med 500 upp bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Ännu en "buhu buhu vad det är synd om mig" tråd.
Slanta upp och köp ett boende om ni inte är nöjda.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Bostadsrätt. Fiber 500/100 från Gavlenet ingår i avgiften. Även kabel-TV från Tele2 ingår. Bara basutbudet tror jag.

Finns även möjlighet att betala för internet från Tele2 via coaxen, varför man nu skulle göra det.... Men tror faktiskt de som bodde här innan gjorde det...!

Koax är faktiskt både billigare och bättre än fiber där jag bor (hyresrätt), iaf från Tele2.

Kan få 1200/100 koax eller 1000/1000 fiber för 899Kr men för fiber måste Wexnet betalas ovanpå, som vad det verkar 190Kr.

600/50 koax eller 500/500 Fiber för 699Kr känns dock mer värt det för mig även om 150/10 koax skulle duga så är 539Kr ingen större besparing, fiber går dock ner för 100/100 och kostar 499Kr, men som sagt påslaget med 190Kr blir ju mer påtagligt.

För att inte tala om den stora elefanten, det blir 2 intressenter som pekar finger på varandra och det blir 2 abonnemang som sällan går i takt vid uppsägning och start.

Det finns såklart billigare operatörer på Wexnet's nät, men alla blir ändå utsatta för Wexnet's fel som när jag var på studiebesök stolt berättade att de bara ger ut 90% av IP-adresserna som betalats för.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Vilken sjuk grej att kommentera, hoppas du är oseriös. Alla har inte råd att köpa ett boende.

Permalänk
Medlem

Min förening har avtal med Telia för alla. Kostnad är 89kr/mån för 1GB/1GB (fiber) per bostadsrätt.

Permalänk

549 kr/mån för 100/100 via Telia. Hyresföreningen låste huset till Telias Bredband så det finns inga alternativ förutom 4g. Påtvingad nått basic TV abonnemang som jag aldrig använder mig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Bor i hyresrätt och har bara Telia och Tele2 att välja mellan.
Telias lägsta ockerpris är 579kr för 150/150Mbps.
Tele2s lägsta ockerpris är 539kr för 150/10Mbps.

Samma alternativ här, sjukt dyrt, har Tele2 150/10 nu men om Telia-alternativet för 150/150 stämmer här med blir det då att byta till dem iaf, visst fortfarande dyrt men mycket bättre ut-hastighet ändå

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 770 NC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Vilken onödig kommentar. Har inte sagt någonting om att det är synd om mig. Säger bara att det är sjukt dyrt jämfört om fler alternativ än bara 2 funnits i fastigheterna här.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 770 NC

Permalänk
Medlem

Bor i villa och har haft Telia de sista 6 åren pga att de haft bra kampanjer, men nu har det spårat rejält. Det kostar över 500kr i månaden för vanlig standard 100/100 och för något år sedan fick jag 500/100 för 349kr, tycker de skenar ordentligt samt att man betalar nät/fiber avgift på 60kr i mån.
Nu sa jag faktiskt upp mitt Telia och gick över till Bahnhof som kostar 269kr/mån för 100/100. Vilket känns mer rimligt, de måste tjäna enorma summor på detta.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF