Valve firar Steams födelsedag med rea på Steam Deck LCD

Permalänk
Melding Plague

Valve firar Steams födelsedag med rea på Steam Deck LCD

LCD-varianterna av de handhållna konsolerna börjar fasas ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir det någon ny Steam Deck snart? Är sugen på en men är ju riktigt sent på bollen nu, känns som det borde komma en ny snart med bättre specs?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Blir det någon ny Steam Deck snart? Är sugen på en men är ju riktigt sent på bollen nu, känns som det borde komma en ny snart med bättre specs?

Misstänker att de kommer att släppa en inom två år.
Är så nöjd med min OLED att jag inte riktigt vet om jag behöver uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ja känns som det är dags nu med amds ryzen z2.
De sa det skulle vänta tills det blir en stor skillnad och z2 är nog där

Permalänk
Musikälskare

OLED eller inget!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Man får tänka på att ZX-Extreme serien är en billigare produkt som inte supporters av AMD utan snarare hårdvarutillverkarna. Det är upp till hårdvarutillverkarna att bistå med att kvalitetssäkrade drivrutinerna till deras enheter. På så sätt kan APUerna köpas in billigare. Jag hade aktat mig för sådana enheter, för det blir att man lägger sin tilltro till Asus, MSI, Lenovo etc. inte AMD. Jag hade hellre satsat på AMDs laptop-APU-serier eller Valve's grejer då de har bättre "track record" att supporta sina satsningar. Och för SteamOS/Linux så är supporten mer långlivad än Windows pga open source.

Personligen kan jag fortfarande starkt rekommendera Steam Deck. PC Spelande handlar om väldigt mycket annat än de senaste AAA-spelen. För egen räkning spelar jag på min dagligen, har gjort det i 2½ år redan och ser inget slut på mitt användningsområde för enheten. Kommer troligen fortsätta att använda den i 10år eller mer. Senast har jag kört doom-modden "Castlevania - Simon's Destiny" samt Monsterboy, Hunt: Showdown 1986, Cyberpunk och Batman Arkham Knight. Utöver det blir det mycket emulering. Senaste har jag spelat Super Mario Sunshine & Galaxy 2, Metroid Dread och Link's Awakening.... Känner ingen avsaknad av prestanda.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Man får tänka på att ZX-Extreme serien är en billigare produkt där man inte kan ladda hem drivrutinerna från AMD. Det är upp till hårdvarutillverkarna att bistå med att kvalitetssäkrade drivrutinerna till deras enheter. På så sätt kan de även köpas in billigare. Jag hade aktat mig för sådana enheter, för det blir att man lägger sin tilltro till Asus, MSI, Lenovo etc. inte AMD. Jag hade hellre satsat på deras mobila serier eller Valve's grejer då de har bättre "track record" att supporta sina satsningar.

Personligen kan jag fortfarande starkt rekommendera Steam Deck. PC Spelande handlar om väldigt mycket annat än de senaste AAA-spelen. För egen räkning spelar jag på min dagligen, har gjort det i 2½ år redan och ser inget slut på mitt användningsområde för enheten. Kommer troligen fortsätta att använda den i 10år eller mer. Senast har jag kört doom-modden "Castlevania - Simon's Destiny" samt Monsterboy, Hunt: Showdown 1986, Cyberpunk och Batman Arkham Knight. Utöver det blir det mycket emulering. Senaste har jag spelat Super Mario Sunshine & Galaxy 2, Metroid Dread och Link's Awakening.... Känner ingen avsaknad av prestanda.

Är också nöjd med min förutom kanske LCD skärmen vilken är riktigt usel.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Dåligt att priset inte ens är samma som deras refurbished (som inte har sålts på länge nu). Rätt kass rabatt faktiskt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dåligt att priset inte ens är samma som deras refurbished (som inte har sålts på länge nu). Rätt kass rabatt faktiskt.

De säljs inte längre? Refurbished

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Tänk vad förbannade alla var när man skulle installera Half-Life 2 och var tvungen att ladda ned "nåt skit" som hette Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

De säljs inte längre? Refurbished

Nej, precis, jag skrev ju det. Dåligt att priset nu inte ens är samma pris som deras refurbished. Kass rabatt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Tänk vad förbannade alla var när man skulle installera Half-Life 2 och var tvungen att ladda ned "nåt skit" som hette Steam

Minns en anslagstavla 2004, fysisk, med papperslappar. Det var i gångtunneln från Coop, där någon sålde HL2 för att det ”tydligen” krävde Internet. Haha. Mitt Steam-konto är ifrån samma år, just för att det krävdes för HL2.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

trodde dom slutat sälja sketna lcd varianten, vem vill ha en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vem bryr sig om svärta och bra färger på en maskin man ändå bara spelar små lättdrivna skitspel på?

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Vem bryr sig om svärta och bra färger på en maskin man ändå bara spelar små lättdrivna skitspel på?

Hogwarts, Mad Max, Ori, Wolfenstein 2, Doom, Last of Us och Arkham Knight är några lättdrivna skitspel jag kört på senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Det är viktigt för alla spel.
Jag skulle aldrig kunna ha en lcd till någon pryl nuförtiden. Det är natt o dag skillnad med oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är också nöjd med min förutom kanske LCD skärmen vilken är riktigt usel.

Jag tycker faktiskt inte att den är så farlig. färgrymden är ju kass jämfört med andra IPS-paneler, men ökar man färgnivåerna i inställningarna så ser den attraktiv ut i spel för att vara en IPS... den har har relativt lite IPS-glow, relativt bra pixel-respons för 60Hz. Den har bl.a. bra mycket bättre svärta och ljusstyrka än t.ex. OG Switch. 550nits är den uppmätt till, snarare än de 400nits som står i specifikationerna. Inomhus har jag den sällan på mer än 50% och jag tror att detta är ett av problemen kring klagomålen, att folk driver skärmen med för hög ljusstyrka och på så sätt får uppfattningen att den har en massa IPS-glow och dåliga svärta. Kör man den däremot på vettiga nits sett till omgivningen så ser den faktiskt försvånansvärt bra ut. Speciellt ifall man ökar på "färgerna" genom mjukvaran. Tänk på att t.ex. biodukar brukar vara 50nits i helt mörka rum, så det är inte orimligt att sänka ljusstyrkan för ögonkomfort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Hogwarts, Mad Max, Ori, Wolfenstein 2, Doom, Last of Us och Arkham Knight är några lättdrivna skitspel jag kört på senaste.

Byt ut Last of Us och Mad Max mot Witcher 3 och No Man's Sky, så kör jag samma skitspel på min Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Ja vi såg hur stor skillnad det blev mellan zen 4 och 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Hogwarts är det enda jag testat av dom spelen (på steam deck) och jag tyckte inte att det var en njutbar upplevelse. Handlar väl om hur kinkig man är men för mig blev decken snabbt något man spelar Balatro eller Stardew Valley på, typ. Det gör den dock med bravur.

Skrivet av Spawnbadboy:

Det är viktigt för alla spel.
Jag skulle aldrig kunna ha en lcd till någon pryl nuförtiden. Det är natt o dag skillnad med oled

Jag föredrar också Oled, men det högre priset på Steam Deck kändes inte försvarbart för egen del. Men spelar man Hogwarts Legacy eller andra "riktiga" spel som folk tydligen gör, så kan jag ändå förstå att man pungar lite extra. Batteritiden ska ju vara bättre i den också.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Lägre pris är väl alltid trevligt, men går det verkligen att motivera ett köp av en ny Steam Deck med LCD-skärm idag med tanke på alla förbättringar som Oled-modellen ger? En sak om man redan idag sitter med gamla modellen, då är det väl inte nödvändigt att byta. Men att köpa den ny, det är nog att vara dumsnål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag tycker faktiskt inte att den är så farlig. färgrymden är ju kass jämfört med andra IPS-paneler, men ökar man färgnivåerna i inställningarna så ser den attraktiv ut i spel för att vara en IPS... den har har relativt lite IPS-glow, relativt bra pixel-respons för 60Hz. Den har bl.a. bra mycket bättre svärta och ljusstyrka än t.ex. OG Switch. 550nits är den uppmätt till, snarare än de 400nits som står i specifikationerna. Inomhus har jag den sällan på mer än 50% och jag tror att detta är ett av problemen kring klagomålen, att folk driver skärmen med för hög ljusstyrka och på så sätt får uppfattningen att den har en massa IPS-glow och dåliga svärta. Kör man den däremot på vettiga nits sett till omgivningen så ser den faktiskt försvånansvärt bra ut. Speciellt ifall man ökar på "färgerna" genom mjukvaran. Tänk på att t.ex. biodukar brukar vara 50nits i helt mörka rum, så det är inte orimligt att sänka ljusstyrkan för ögonkomfort.

Min har super mycket glöd/backlight bleed, ser ut som något från 2010. Kanske fick ett måndags ex.

Jag kör auto brightness.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag slog till, 512 gb varianten för ca 4k sek känns jäkligt prisvärt. Jag är inte säker på hur mycket jag kommer gilla konceptet, så för mig är det ett perfekt sätt att prova det hela. Gillar jag det inte säljer jag den. Gillar jag den jättemycket säljer jag den och uppgraderar till en oled eller en v2 när den kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Beror väl på pris också.
Jag skulle hellre ha OLED modell.
Men om Steam Deck LCD såldes för 2995kr så hade jag nog köpt.

Framförallt för 64GB LCD modellen känns som den borde kosta under 3000kr då något minneskort till eller en SSD uppgradering i stort sett blir ett krav.

Sen med resten av hårdvaran i den kan jag förstå om det blir svårt att sälja den så billigt och ändå gå med vinst.
Men då kanske det är bättre att sluta med 64GB modellen istället...
...vilket verkar vara det Valve gör.

Citat:

Valve meddelar att de nu fasar ut LCD-varianterna av Steam Deck med 64 GB och 512 GB lagring och att de inte kommer att fylla på lagren när de väl säljer slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Beror väl på pris också.
Jag skulle hellre ha OLED modell.
Men om Steam Deck LCD såldes för 2995kr så hade jag nog köpt.

Framförallt för 64GB LCD modellen känns som den borde kosta under 3000kr då något minneskort till eller en SSD uppgradering i stort sett blir ett krav.

Sen med resten av hårdvaran i den kan jag förstå om det blir svårt att sälja den så billigt och ändå gå med vinst.
Men då kanske det är bättre att sluta med 64GB modellen istället...
...vilket verkar vara det Valve gör.

Valve kan nog sälja med förlust och ta igen det på 30% på spelen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min har super mycket glöd/backlight bleed, ser ut som något från 2010. Kanske fick ett måndags ex.

Jag kör auto brightness.

Det gör jag också, men adaptive brightness höjer och sänker ljusstyrkan med ungefär +/-33% beroende på omgivande ljus, det är dock fortfarande man själv som ställer in grundnivån. Sitter jag hemma på kvällstid med lite trevlig kvällsbelysning så är min steam deck inställd på 50% brightness trots att "adaptive brightness" är påslagen. Den enda gången jag skulle använda 550nits är i direkt solljus.

Me det sagt har jag har en helt unizon lightbleed där kanterna är verkligen enbart pyttelite ljusare än mitten, men det är helt unisont och inget som sticker i ögonen eller något jag personligen känner att jag kan klaga på. Du kanske har fått ett måndagsexemplar, både min och min brors har samma jämn bakbelysning. Ifall du har haft den öppen; du har inte tajtat åt skruvarna för hårt? Sedan kan man ju ha olika krav. dyra mobiltelefoner har ofta bättre skärmar, men kommer man från Nintendos produkter (minus Switch OLED) så tycker jag att Steam Deckens LCD panel är riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Dreijer:

Minns en anslagstavla 2004, fysisk, med papperslappar. Det var i gångtunneln från Coop, där någon sålde HL2 för att det ”tydligen” krävde Internet. Haha. Mitt Steam-konto är ifrån samma år, just för att det krävdes för HL2.

Åh minns frustrationen väl. Numera känns det gnället väldigt mycket som "internet är en fluga"