Nätverksdatorer med Wifi7
Har gjort en tråd under nätverk som handlar om routerkortet Banana pi BPi-R4
Som tillbehör till den har jag även inhandlat några andra - kanske lite udda - enkortsdatorer som ska fungera som accesspunkter i ett wifi-roaming nätverk tillsammans med BPI-R4
De är inhandlade från aliexpress och jag köpte lite olika varianter för att se vad som fungerar bäst, tänkte dela med mig av lite bilder och erfarenheter här
Har köpt flera tillbehör från något som heter Mcuzone, bla detta baskort för Raspberry pi CM4:
Kitet kostar ca 900:- men då måste man även köpa till en Raspberry Pi CM4 (det gör man förövrigt bäst i Sverige från ex. Electrokit)
Det är något märkligt att använda ett "utvecklingskort" bla fungerar inte usb-portarna om man inte lägger till en rad i config-filen av OS.
Lådan i kitet är av bra gedigen kvalitet och kortet har även POE (Power Over Ethernet)
Nackdelen med kortet är att det har usb2 (inte 3) och "bara" 1Gbps nätverksport.
CM4 bygger på Raspberry pi 4 och är klart segare att använda mot Raspberry pi 5 - förhoppningsvis fungerar CM5 på samma kort när det väl släpps.
Nano pi R5S:
R5S är en enkortsdator från Nanopi med Rockchip som har 3st nätverksportar varav 2st är 2.5Gbps samt en M.2 nvme port.
Till den har jag även köpt ett adapter-kort från Mcuzone som förvandlar M.2 porten till en M.2 key e port (wifi7) och en M.2 key m port:
Bekvämt att kunna köra båda, men om man inte behöver en Nvme disk och vill ha ett wifikort kan man använda en billigare adapter som bla syns här på ett Raspberry pi 5 pci-kort: