Nätverksdatorer med Wifi7

Permalänk
Medlem

Nätverksdatorer med Wifi7

Har gjort en tråd under nätverk som handlar om routerkortet Banana pi BPi-R4

Som tillbehör till den har jag även inhandlat några andra - kanske lite udda - enkortsdatorer som ska fungera som accesspunkter i ett wifi-roaming nätverk tillsammans med BPI-R4

De är inhandlade från aliexpress och jag köpte lite olika varianter för att se vad som fungerar bäst, tänkte dela med mig av lite bilder och erfarenheter här

Har köpt flera tillbehör från något som heter Mcuzone, bla detta baskort för Raspberry pi CM4:

Kitet kostar ca 900:- men då måste man även köpa till en Raspberry Pi CM4 (det gör man förövrigt bäst i Sverige från ex. Electrokit)

Det är något märkligt att använda ett "utvecklingskort" bla fungerar inte usb-portarna om man inte lägger till en rad i config-filen av OS.
Lådan i kitet är av bra gedigen kvalitet och kortet har även POE (Power Over Ethernet)
Nackdelen med kortet är att det har usb2 (inte 3) och "bara" 1Gbps nätverksport.
CM4 bygger på Raspberry pi 4 och är klart segare att använda mot Raspberry pi 5 - förhoppningsvis fungerar CM5 på samma kort när det väl släpps.

Nano pi R5S:

R5S är en enkortsdator från Nanopi med Rockchip som har 3st nätverksportar varav 2st är 2.5Gbps samt en M.2 nvme port.

Till den har jag även köpt ett adapter-kort från Mcuzone som förvandlar M.2 porten till en M.2 key e port (wifi7) och en M.2 key m port:

Bekvämt att kunna köra båda, men om man inte behöver en Nvme disk och vill ha ett wifikort kan man använda en billigare adapter som bla syns här på ett Raspberry pi 5 pci-kort:

Permalänk
Medlem

Pci-kort för Raspberry pi 5:

Såg att det fanns tillbehör till Rpi5 för att ansluta wifi7 kort och inhandlade ett kit tillsammans med låda och antenner - även det från Mcuzone.

Det fungerar bra och antennkopplingarna och antennerna är av bra kvalitet - lådan är dock tyvärr av lite lägre kvalitet, inte alls lika bra som till CM4 ovan (från samma företag)

Men det verkar faktiskt gå lika bra att använda ett M.2 nvme kort med key e adapter (wifi) som syns på bild ovan och det blir samtidigt billigare.

Mcuzone är förvrigt ett märke som tillverkas av "Hangzhou WildChip Tech Co" och de har en hel del roliga och udda tillbehör för Raspberry pi. Om man exemeplvis vill ha 2.5Gbps nätverksport så har de pci-kort med 2st eller 1st 2.5Gbps nätverksport och en wifi7 kortplats.

De har egen Aliexpress butik här: https://wildchip.aliexpress.com/store/5881453

Permalänk
Medlem

Det ska tilläggas här att jag ännu inte fått wifi7 att fungera som Access Point på någon av dessa datorer fullt ut.

Än så länge har jag endast fått Intel BE200 att fungera, och kort från Intel fungerar tydligen endast som AP på 2.4Ghz.

Jag har flera andra wifi7 kort (Qualcomm WCN7851/NCM865, Mediatek mt7925 och mt7927) som är mer lämpade som AP men de har jag inte fått att fungera på något OS ännu - testar främst med OpenWRT och Ubuntu, men har även försökt på Manjaro, Opensuse och Raspberry Pi OS.

Permalänk
Medlem

Har nu fått igång wifi7 på Nanopi R5S

Här på bild tillsammans med en ganska rejäl antenn från TP-Link:

Jag lyckades till slut få wifi7 kortet mt7925 att fungera med en "egentillverkad" image från Armbian som har kernel 6.9 och modulen tillagd vid kompilering.

Nanopi R5S har som jag nämt tidigare 2st 2.5G nätverksportar och kostade mig ca 1000-1100:- att köpa från Aliexpress (med låda)

Efter att jag köpt den upptäckte jag att det redan fanns en R6S, men den kostar det dubbla. Då är kanske modellen NanoPC-T6 än mer intressant eftersom den har M.2 nvme port och M.2 key e (wifi) port samt antennutgångar på lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag lyckades till slut få wifi7 kortet mt7925 att fungera med en "egentillverkad" image från Armbian som har kernel 6.9 och modulen tillagd vid kompilering.

Kul!

Prestanda och vilken WiFi7-klient?

Vilken version av hostapd? Vilken firmware-version?

Med lite tur hoppar OpenWrt main-snapshot igång snart också, Felix verkar ha bakåtportat mac80211 från 6.9.9 nu: https://github.com/openwrt/openwrt/commit/1bfcc1ea8a78ae83405..., samt uppdaterat mt76-drivern: https://github.com/openwrt/openwrt/commit/7f44f8d8d63d73807c4.... OpenWrts hostapd verkar dock vara från i mars.

Om du har lust och mätmöjlighet så får du gärna kolla hur mycket mer effekt AP:n drar vid fullt ös på WiFi7, jämfört med vila, gärna med trafik på bägge banden samtidigt. Jag är lite sugen på att uppdatera ett av mina kort i min APU2, men har inte hittat några kort som har verkat ha tillräckligt låg effektförbrukning, de korten kör dessutom bara en kanal var. WiFi 7 kommer antagligen dessutom maxa bandbredden PCIe-portarna på APU2, men lite svinn skulle jag kunna leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kul!

Prestanda och vilken WiFi7-klient?

Vilken version av hostapd? Vilken firmware-version?

Om du har lust och mätmöjlighet så får du gärna kolla hur mycket mer effekt AP:n drar vid fullt ös på WiFi7, jämfört med vila, gärna med trafik på bägge banden samtidigt.

Jag är tillbaka på arbetet och har inte hunnit göra så mycket tester ännu, tyvärr - men jag återkommer

Permalänk
Medlem

Vet att jag lovade lite fart-tester men de dröjer fortfarande - fastnade med att få igång båda mina lämpliga Wifi7 AP kort (mt7925e och WCN7850)

De fungerar nu båda två på Nanopi R5S

Jag hittade ett projekt på github som installerar "ren" debian på den och då är det inga större problem att installera nya kärnor och moduler.

https://github.com/inindev/nanopi-r5 - där får man debian bookworm, då passar jag även på och installerar RaspAP för att få AP med webstyrning.

Sedan uppdaterar jag till debian trixie och installerar till sist ubuntu mainline kernel 6.10.1 som har ett modules paket som fungerar enkelt för att lägga till wifi-modulerna som annars är ett problem)

https://kernel.ubuntu.com/mainline/v6.10.1/arm64/

Nu ska jag försöka installera samma "rena" (vanilla) debian på Raspberry Pi CM4 och kanske tom Raspberry pi 5.

Mest optimalt skulle dock vara att få igång korten med OpenWRT, men det dröjer antagligen ett tag till.

Måste sätta mig in lite mer i Hostapd innan jag enbart kör det som AP

Firmwarepaketet jag kör i debian R5S är förövrigt från 20240610

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att mitt lilla projekt fortfarande pågår även om jag inväntar mer stabila versioner av firmware, drivrutiner och nya versioner av openwrt innan det fungerar bra med wifi7 - ska ge lite tankar och tips om usb-wifi också

Sedan har jag omvärderat lite mellan wifi6E och wifi7 eftersom det finns produkter med wifi6E som har fler och bättre funktioner samt att wifi6E garanterar 6GHz bandet och wifi7 faktiskt inte gör det.

Här testar jag ett Mediatek 7916 (wifi 6E) kort från Asiarf som är fysiskt större än andra M.2 kort tillsammans med Raspberry pi 5 - det passar faktiskt precis in i min låda och med en thermal pad får jag värmespridning i chassit.

Annars följer det med en heatsink till kortet.

Fördelen med detta kort jämfört med mina wifi7 kort är att den tillverkad för att vara Accesspunkt och stödjer funktioner som mesh (som annars är ganska ovanligt i wifi-kort för datorer)

Ett billigt och enkelt tillbehör man kan köpa till exempelvis en raspberry pi om man vill utöka wifi-möjligheterna om man kör openwrt är att skaffa en usb-wifi adapter som man ansluter via usb3.

Jag har införskaffat och testat en hel del olika modeller:

Den längst till vänster är ett riktigt fynd - kostar 95:- på Aliexpress och har MT7921AU chip som fungerar väldigt bra både i Linux och OpenWRT, den har dessutom 2.4GHz, 5GHz samt 6GHz band - alltså Wifi6E (trots att det inte marknadsför sig att ha det)

Bredvid ligger en mindre adapter från Comfast som är speciell eftersom den har det enda chip jag hittat som har funktionen "mesh point" tillsammans med AP och som samtidigt fungerar bra i OpenWRT - men det är ett äldre wifi5 chip: MT7612U

Till höger ligger 2st olika Wifi7 usb-adaptrar (antagligen de två första modellerna i världen) - de kommer med all sannolikhet inte fungera varken i Linux eller OpenWRT inom överskådlig framtid - de har chip Realtek RTL8912AU och det finns enbart Windows drivrutiner att tillgå.

De är tänkta att användas i olika laptop med Windows för att testa hastigheter mm, har införskaffat 180 graders usb3 adapters så att de inte är så mycket i vägen när man använder dem - här på en Surface Pro:

Vän av ordning säger säkert nu att man inte kan använda usb-wifi som AP med deras små pytte-antenner - men det går!

USB-Wifi med externa antennkontakter

Här på en Raspberry pi 4 - ser inte konstigt ut alls

Det här är en modell från EDUP som har chip MT7921AU (som jag skrev om ovan - Wifi6E) och får också betraktas som ett fynd för 240:- med 2st antenner.

antennkontakten är standard och det går att ansluta en ännu större om man vill

De här är inköpta från Aliexpress, om någon är intresserad får ni skriva en kommentar eftersom det kan vara snårigt att hitta rätt modell och säljare, det finns flera identiska varianter som använder andra chip.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det faktiskt likna något

Nanopi R5S med Qualcomm WCN7850 wifi7 M.2 kort som Accesspunkt, Openwrt Snapshot, kopplad med 2.5Gb till det trådbundna nätverket.

Det är dessutom en mesh-node (802.11s), med ett anslutet MT7612U usbwifi-kort som har mesh-point funktion och fungerar som trådlös backhaul i nätverket (tror man kan säga så?)

Min tanke från början var att testa om det går att få Wifi7 att fungera på enkortsdatorer, linux på arm och/eller Openwrt.

Jag ville även sätta upp ett nätverk med någon slags mesh-funktionalitet så att man inte nödvändigtvis behöver byta trådlös accesspunkt när man flyttar sig mellan olika rum.

Det är helt klart krångligare att göra detta på OpenWRT än på märkesrouters med färdiga mesh-system, men det går med lite envishet

På bilden ovan testar jag mest om det fungerar, det är ingen optimal kombination - men i övrigt har jag satt upp ett 802.11s nätverk med en mängd blandade enheter och frekvensband - jag TROR man kan göra som jag beskriver - det fungerar iallafall, men påpeka gärna totala feltänk jag gjort

Det jag tror de flesta gjort tidigare med OpenWRT:s 802.11s är att använda en router med 2 radio (2.4GHz och 5GHz) där den ena radion används som trådlös mesh - oftast 2.4GHz (?) och den andra som accesspunkt på 5GHz.

Man ansluter till accesspunktens trådlösa nätverk som man satt till samma namn och lösen på alla noder och de som är trådbundet nätverksanslutna kopplar man även ihop med 802.11r.

Nu finns ju även 6GHz och jag har flera enheter med 3st separata radioband med mesh-point funktionalitet.

Vad jag fattat ska man aldrig försöka få igång 2st 802.11s på en och samma enhet utan jag valde radion som är gemensam för alla mina enheter - 5GHz - som 802.11s (mesh) backhaul.

Sedan har jag 2st sammankopplade trådlösa nätverk som man kan ansluta till "trådlöst nätverk 2.4GHz" och "trådlöst nätverk 6GHz"

De enheter (routers/accesspunkt) jag har med 2.4GHz och 5GHz kör alltså en accesspunkt på 2.4GHz och "Mesh" på 5GHz

På flera gamla raspberry pi 4 har jag 2st anslutna usb-wifi - en med MT7921 chip som kör accesspunkt på 6GHz och en med MT7612U chip som kör 802.11s mesh på 5GHz

Ansluter man nätverksporten på Raspberry pi till det trådbundna nätverket bidrar den som punkt till 802.11r nätverket - ansluter man istället en annan pryl med nätverkskabel till porten så får den en ip-adress

De enheter jag har med 3st radio kör alltså accesspunkt på 2.4GHz och 6GHz och 802.11s(Mesh) på 5GHz.

Sedan är alla enheter lämpligt utplacerade efter vilket frekvensband de sänder och en enhet fungerar som portal mot de andra.

Hur jag ska få in Wifi7 i nätverket nu när det börjar fungera på OpenWRT med vissa enheter har jag inte riktigt listat ut än

Permalänk
Medlem

Intressant läsning!