Vänsterpartiet vill förbjuda telefonförsäljning

Permalänk
Melding Plague

Vänsterpartiet vill förbjuda telefonförsäljning

V-ledaren föreslår att du istället ska skriva upp dig på en lista om du vill ta emot säljsamtal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Hej allesammans!

Vill bara påminna om att SweClockers forumregler gäller även i kommentarsfält. Inlägg som strider mot reglerna kommer att plockas bort och upprepade regelbrott kommer att leda till avstängning.

Mer specifikt § 1.7 Politikdiskussioner. Diskutera gärna artikelns ämne men alla sidospår in i andra politiska ämnen och/eller liknande är inte tillåtet.

Om du vill läsa mer om våra regler kan du se dem här.

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju även telefonförsäljning som inte är lurendrejeri. Så att förbjuda allt rakt av på det här viset skulle slå väldigt hårt mot seriösa företag också.

Svar på § 1.7 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu finns det ju även telefonförsäljning som inte är lurendrejeri. Så att förbjuda allt rakt av på det här viset skulle slå väldigt hårt mot seriösa företag också.

En sådan lag skulle säkert komma med en massa undantag som gör att det inte skulle funka ändå.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om skitennförbjöds ja.
Seriösa företag som driver telefonförsäljning kommer ingen sakna endå och dom får hitta annan affärside så fall.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns inga "seriösa" företag som ägnar sig åt telefonförsäljning. Bort med rasket, säger jag bara!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om det finns ett seriöst företag bakom så borde de redan nu hitta seriösare sätt att nå ut än via telefonförsäljning.

Personligen önskar jag alla företag som sysslar med telefonförsäljning en snabb konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns inget seriöst med telefonförsäljning. Är det inte lurendrejeri så ringer konsumenten upp försäljaren. De kan placera reklam ifall de behöver publicitet.

Dörrknackning är nästan lika dåligt, förutom att telefoner gjort att det inte finns mycket längre samt att tiden det tar sållat bort de värsta.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Det är redan förbjudet att oönskat driva telemarketing mot folk som avsagt sig marknadsföring. Det som är stökigt är ju alla "Om du är med i kundklubb/kund hos oss så kan vi ringa dig".

Att kräva Telemarketingtillstånd hos kunder by default borde ju förbjudas med strikta viten som lätt går att driva in.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Väldigt bra förslag, men jag tvivlar starkt på att det kommer få stöd nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Finns inga "seriösa" företag som ägnar sig åt telefonförsäljning. Bort med rasket, säger jag bara!

Skrivet av rwkk:

Finns inget seriöst med telefonförsäljning. Är det inte lurendrejeri så ringer konsumenten upp försäljaren. De kan placera reklam ifall de behöver publicitet.

Dörrknackning är nästan lika dåligt, förutom att telefoner gjort att det inte finns mycket längre samt att tiden det tar sållat bort de värsta.

Detta är skitsnack, jag är själv delgrundare av ett seriöst företag som har telefonförsäljning som primär säljkanal. Vi är dock ett b2b-företag, så du kommer aldrig få ett samtal från oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är redan förbjudet att oönskat driva telemarketing mot folk som avsagt sig marknadsföring. Det som är stökigt är ju alla "Om du är med i kundklubb/kund hos oss så kan vi ringa dig".

Att kräva Telemarketingtillstånd hos kunder by default borde ju förbjudas med strikta viten som lätt går att driva in.

Det är inte förbjudet. Det finns en "branschöverenskommelse". Men den fungerar ju uppenbarligen inte.

Ett förbud och en opt-in lista hade varit mycket enklare och tydligare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att ett förbud för telefonförsäljning till konsument är rimligt. Kanske en opt in lista, men vem är galen nog att skriva upp sig på den?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Iskra:

Det är inte förbjudet. Det finns en "branschöverenskommelse". Men den fungerar ju uppenbarligen inte.

Ett förbud och en opt-in lista hade varit mycket enklare och tydligare.

"Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig [...] att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte rings till denne." - https://www.nixtelefon.org/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bort med telefonförsäljare/telefonförsäljning.

Alla seriösa bolag låter kunden ringa dem. Det kan till och med vara svårt för kunden att nå det seriösa bolaget.

ELLER: Gör som i Danmark, där måste dörrförsäljare anmäla tre (3) dagar innan i något register plus få ett skriftligt tillstånd av den tilltänkta kunden innan dörrförsäljaren rent reellt kan gå hem och börja plåga...ja f'låt sälja hemma hos folk.

Och ärligt talat kära Sweclockersvänner, vad ska man med telefonförsäljning till, allt går bra att köpa på nätet. Det här har spelat ut sin roll - men visst branscherna gör det för att man tjänar pengar på godtrogna/gamla människor.

Jag kommer ihåg ett program i Plus ➕ där man lurade en efterbliven person att köpa vaser för 100.000:-

Det gör mig upprörd än idag när jag tänker på det. Nä dags att börja rensa ut i det där tra

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det som är stökigt är ju alla "Om du är med i kundklubb/kund hos oss så kan vi ringa dig".

Jag har varit med om att den ursäkten dragits lite långt ...

"Men för tio år sedan prenumererade du på en tidning som sen lades ner, men senare köptes deras moderbolag upp av ett bolag som är delägare i vår uppdragsgivare". (eller hur det nu var)

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"Men för tio år sedan prenumererade du på en tidning som sen lades ner, men deras moderbolag köptes upp av ett bolag som är delägare i vår uppdragsgivare för två år sedan". (eller hur det nu var)

Ja ni ser själva som fån läser bibeln. 🤪

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Skulle vara trevligt om skitennförbjöds ja.
Seriösa företag som driver telefonförsäljning kommer ingen sakna endå och dom får hitta annan affärside så fall.

Ja exempelvis mail och post funkar ju

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Findecanor:

"Men för tio år sedan prenumererade du på en tidning som sen lades ner, men senare köptes deras moderbolag upp av ett bolag som är delägare i vår uppdragsgivare". (eller hur det nu var)

Tur att GDPR finns och man kan alltid neka. Det finns viten som delas ut om de inte lystrar men idag måste man själv driva detta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja tack, detta får dom gärna fixa så snabbt som möjligt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Rekordmedlem

All typ av försäljning där säljaren kontaktar kunden först borde förbjudas oavsett kontaktmetod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sällan sådana ringer mig, medan andra får utstå många.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Haha fan vad skönt det hade varit att slippa telefonförsäljare helt och hållet. Det är nog ingen som kommer sakna dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

ELLER: Gör som i Danmark, där måste dörrförsäljare anmäla tre (3) dagar innan i något register plus få ett skriftligt tillstånd av den tilltänkta kunden innan dörrförsäljaren rent reellt kan gå hem och börja plåga...ja f'låt sälja hemma hos folk.

Jag har dåliga erfarenheter från dörrförsäljare. De är ofta unga, lite kaxiga. De vill gärna gå igenom sitt manus samtidigt som maten står på spisen. Jag försöker avbryta och säga att jag inte är intresserad. Fått kommentarer som "vadå, du gillar alltså inte att vinna pengar?" (postkodlotteriet), eller "bryr du dig inte om din familjs säkerhet" (nån larmfirma).

Förstår att yngre behöver ha extrajobb utanför sin utbildning men nä, skulle gärna slippa.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Detta är skitsnack, jag är själv delgrundare av ett seriöst företag som har telefonförsäljning som primär säljkanal. Vi är dock ett b2b-företag, så du kommer aldrig få ett samtal från oss.

Inget seriöst företag sysslar med telefonförsäljning överhuvudtaget. Det går bort per definition om företaget är seriöst.

Permalänk
Medlem

Ja, bort med skiten! Är produkten så dålig att man måste ha en hel armé av agressiva telefonförsäljare för att få den såld kanske den inte ska säljas ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ja tack.

Permalänk

Vad betyder telefonförsäljning? Om vi tar försäljning som ringer upp slumpvisa personer och frågar ifall de vill köpa något, så går det beteendet under brott som borde hamna under ofredande. Liksom folk har arbete och annat och ej vill bli störda av trams.

Mer riktad försäljning, som att man har ett abonnemang hos någon. Denna har utökat deras utbud med nya saker, så borde det vid abonnemanget gå att välja så man kan bli uppringd.

Det kan även finnas seriös försäljning men det är mer klart vad som räknas som seriös försäljning? Några lottor och liknande är knappast detta. Gränsfall om någon ringer och frågar om man vill köpa ommålning av ens hus kan räknas som seriös telefonförsäljning. Det blir extremt svårt att lagstifta kring detta flummiga.

Jag ser att i framtiden kommer företag kunna skapa AI botar som försöker telefonsälja saker (ofreda) nästan helt gratis. De kan ringa upp hela sveriges befolkning som ej är med i Nix ett par gånger per dag och ställa frågor som om man vill köpa lottor, kalsonger, rakhyvlar och annat.
Om man inte vill bli uppringd ett par gånger per dag av en Ai-bot som ställer dessa frågor, så kanske man bör göra något åt det? En metod är att inte längre erbjuda gratisabonnemang, man kan i sitt abonnemang kanske ta 1kr betalt per alla som ringer till en.
Det finns många lösningar på probelemet.

Permalänk
Medlem

Ogillar säljare av alla dess typer. Vill jag ha hjälp eller liknande så söker jag upp dom självmant.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Opt in borde vara regeln, precis som det borde vara med cookies, dvs förvalt att blocka allt så du måste göra ett aktivt val att ta emot alla skitkakor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060