Fractal Design Era 2 – bra men dyrt

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Era 2 – bra men dyrt

Fractal Design får sin revansch fyra år senare med Era 2, vilket är ett betydligt bättre chassi än sin föregångare men till en ganska saftig prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå över till SFF men är lite nojig över kompromisser med temperatur och storlekar på GPU:n. Men detta hade i så fall varit chassit jag valt!

Visa signatur

12900K | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Fint chassi där det överlag verkar som att Fractal har lyssnat på kritiken!
Jag tycker det är rätt konstigt att de valt att placera nätagget åt fel håll med utblåset neråt, dvs i ren krock med bottenfläktarna som blåser luft uppåt.
Önskar de byggt en mer flexibel nätaggsbur så man kunde valt riktning själv

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Snusfri

Ser ut som ett trevligt litet chassi, skulle inte vara fel om det kom burar för typ 6-8st 3.5" diskar man skulle kunna montera i GPU-kammaren så man kan bygga en liten vacker NAS/Server.

Min dröm om en SFF-burk med kraftiga komponenter känns rätt omöjlig.
Core 9 Ultra 285K/385K, 128-256GB RAM, 5090.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag vill absolut ha ett men inte till det priset. 2000 kr hade jag kunnat betala. Nu får det vänta tills det kommer på rea.

Sprickan i träpanelen är lite oroande. När jag såg den mikroskopiska sprickan i Gamer's Nexus review för någon vecka sedan tyckte jag de överdrev dess betydelse något enormt, men nu när Sweclockers har samma problem börjar man undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag vill absolut ha ett men inte till det priset. 2000 kr hade jag kunnat betala. Nu får det vänta tills det kommer på rea.

Inet har den som drop just nu, men fortfarande alltför dyr tyvärr (2300kr).

Permalänk
Medlem

Snyggt, fast priset liksom - Asus Prime AP201 för 1229 kr med mesh eller fönster - fast just nu nedsatt till 699 kr på INet - är förvisso 33 liter mot 19 för Era 2 men kan ju köpa 2-4 stycken AP201-lådor bara för att ha till framtida byggen för vad en enda Era 2 går loss på!

Gillar annars mITX men bara genom att öka storleken till mATX i ex nämnda Asus-låda så blir kylning mycket enklare och moderkortet har 4 DIMM-platser. Lev "lagom" stort 😉

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk

Front/sida ser fult och billigt ut jämfört med andra serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Front/sida ser fult och billigt ut. Särskilt jämfört med tidigare formspråk. Antar att om man måste hitta på nya design-uttryck och man tidigare bara skapat vackra chassin så är enda alternativet att göra ett fult.

Förstår inte riktigt logiken i resonemanget med tanke på att det här är version två av chassit?
Det här kan väl inte vara det första fula chassit jämfört med Era 1? (de är ju väldigt lika varann)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Förstår inte riktigt logiken i resonemanget med tanke på att det här är version två av chassit?
Det här kan väl inte vara det första fula chassit jämfört med Era 1? (de är ju väldigt lika varann)

Herregud det fanns ett till lika fult. Tack för påpekandet det hade jag missat. Redigerade inlägget.

Permalänk
Medlem

TVÅTUSENSJUHUNDRA för den där plåtburken??!!! Åherrejösses, ja ja... Finns säkert någon som vill köpa det också

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Tyckte chassit först blev snyggt när endast stommen visades. Tycker Terra och Mood är mycket snyggare som därtill är mer rimligt prissatta. Behövde Fractal verkligen ännu ett till chassi i den här mindre storleken?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Funderar på att gå över till SFF men är lite nojig över kompromisser med temperatur och storlekar på GPU:n. Men detta hade i så fall varit chassit jag valt!

Skulle säga att överlag är temperaturer osv inte så stort problem idag egentligen. Finns bland annat ett chassi som är billigare än detta på knappt 10L, i form av FormD T1, som kostar runt 2000 :- och som är bland den bästa kvaliteten som ett chassi kan ha.

Temperaturer är överlag väldigt bra dessutom, många kör exempelvis 4090 FE i dem utan några större problem. Kör du ett 7800X3D finns det fina små kylare som klarar av CPUn utan större problem.

Ett lite större, men mycket mer populärt och framförallt billigare alternativ är Cooler Master NR200(P).

Rekommenderar starkt Youtube kanalerna Optimum (FormD T1) samt Machines & More (NR200), som båda är väldigt SFF fokuserade och är mer eller mindre fokuserade just på respektive chassi. Med flertalet videos om själva chassin, konfigurationer, temperaturer osv.

Skrivet av Clasito:

Tyckte chassit först blev snyggt när endast stommen visades. Tycker Terra och Mood är mycket snyggare som därtill är mer rimligt prissatta. Behövde Fractal verkligen ännu ett till chassi i den här mindre storleken?

Terra är mycket mer begränsad pga dess storlek och Mood är ju dessvärre mer eller mindre ett skämt. Så gigantisk storlek för så lite kompatibilitet. Liksom enbart ett 2 slot grafikkort får plats, i 2024, när de flesta är liksom 3+ slot i storlek. Känns som en väldigt stor miss i den designen. Sedan är ventilationen rätt kass dessutom.
Missförstå mig rätt här, riktigt fin design absolut. Men prestandan finns verkligen inte där för att matcha dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Terra är mycket mer begränsad pga dess storlek och Mood är ju dessvärre mer eller mindre ett skämt. Så gigantisk storlek för så lite kompatibilitet. Liksom enbart ett 2 slot grafikkort får plats, i 2024, när de flesta är liksom 3+ slot i storlek. Känns som en väldigt stor miss i den designen. Sedan är ventilationen rätt kass dessutom.
Missförstå mig rätt här, riktigt fin design absolut. Men prestandan finns verkligen inte där för att matcha dessvärre.

Ja Mood kanske inte var lika självklar som Terra men kändes ändå som ett bra chassi överlag med bra ventilation så länge GPUn fick plats. Hade dock glömt hur stort det faktiskt var, så du har helt rätt i att den borde ta 3 slots.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Föredrar svart framför grått om jag ska vara ärlig. Men annars fint

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, verkar smidigt då det tar lite plats, men verkar bökigt o tight med stora grafikkort...

Permalänk
Medlem

Stilig, men inte 2699 kr stilig.
Jag har sovit under en sten och inte byggt PC på flera år, så varje gång jag ser en bygglista här på forumet så förvånas jag över att inte minst chassi och PSU har blivit så dyrt. Går jag in på komponentkoll.se och plockar ihop något tappar jag lusten när jag inte får ihop något spännande utan att priset skenar.
Mini-ITX, som är mest lockande för min del, är dessutom ofta dubbelt så dyrt som ATX både när det gäller moderkort, PSU och chassi, men det beror väl delvis på att det är en mindre (ba-dum-tsh, tack, jag hittar ut själv) marknad.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Finns många fina och intressanta sff-chassin och detta är ett av dem. Men jag önskar att de kunde tänka sig att göra dem bara någon cm eller två bredare. Då skulle iaf jag slippa göra allt för stora kompromisser vilket alltid varit anledningen att jag fortsatt med midtowers. Skulle gärna byggt PC i Fractal Terra eller Lian Li A3 men det är tyvärr fortfarande lite för många kompromisser.
Drömmen vore en hypotetisk "Terra XL" som rymmer några liter till men tyvärr löser inte Era 2 detta helt för mig.

Jag kan ta att det blir trångt, att man behöver ett mindre nätagg och kanske inte ska stoppa in en värsting GPU men när man allt som oftast ska göra avkall på flera saker samtidigt som luftflödet ofta är sisådär. Nä, då får'e bli midtower.

Min visst är det ett stiligt chassi som jag absolut kan gilla för vad det är även om det inte är för mig.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk

Nästan 3k för ett chassi? Hur tänkte Fractal Design där? Sett fram emot ett nytt ITX bygge med detta chassit men knappast för det priset.

Permalänk
Medlem

Chassi moderkort och nätaggregat är så tråkigt att lägga pengar på. Det ger ju knappt något så länge man håller sig från det allra billigaste. Kan väl förstå om man har riktigt hög budget så spelar ju inte 2000kr extra så stor roll på totalkostnaden.
Nu pratar jag som en hemanvändare, köper man till företag är det väl kanske lite mer värt att betala extra för ett eventuellt stabilare nätaggregat och moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Otroligt fitn chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Chassi moderkort och nätaggregat är så tråkigt att lägga pengar på. Det ger ju knappt något så länge man håller sig från det allra billigaste. Kan väl förstå om man har riktigt hög budget så spelar ju inte 2000kr extra så stor roll på totalkostnaden.
Nu pratar jag som en hemanvändare, köper man till företag är det väl kanske lite mer värt att betala extra för ett eventuellt stabilare nätaggregat och moderkort.

Så länge du inte kör en super cpu så kan man snåla in på moderkort. senaste ryzen 9 förlorade prestanda på några av de billigaste moderkorten. Men annars håller jag med dig när de gäller moderkort.

Permalänk
Kontot avslutas

Snyggt men går fetbort pga priset. 1500-1700 är smärtgränsen för mig iallafall.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo