Postnord har slarvat bort paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Förhandsbokade en SNES mini från Webhallen (eller kanske Discshop (RIP)). Någonstans så slarvade PostNord bort paketet, det var borta. Två månader senare dök det plötsligt upp i gott skick.

Något liknande hände mig tidigare i år. När jag beställde strumpor från Adidas tog det PostNord tre månader att leverera paketet. Vad jag gjorde under tiden finns att läsa här. (Tråd på SweClockers)
Så tålamod kan man behöva ha när man har med PostNord att göra.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Nu har det gått över en månad och inget har hänt. De har inte hittat paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Nu har det gått över en månad och inget har hänt. De har inte hittat paketet.

Tråkigt att det ska ta så lång tid för PostNord att leverera sina paket, men ibland tar det tyvärr lång tid, som med mitt paket som tog nästan tre månader att nå mitt ombud.
Hoppas ditt paket hittas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Tråkigt att det ska ta så lång tid för PostNord att leverera sina paket, men ibland tar det tyvärr lång tid, som med mitt paket som tog nästan tre månader att nå mitt ombud.
Hoppas ditt paket hittas.

Nu fick vi uppdatering att paketet inte hittades och att de vill ha kontonummer för att betala ersättning som inte är ens 1/10 av värdet på telefonen.

Fick du också ersättning och sedan kom paketet också? Eller kommer jag nu inte få paketet ens om den hittas pga ersättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Nu fick vi uppdatering att paketet inte hittades och att de vill ha kontonummer för att betala ersättning som inte är ens 1/10 av värdet på telefonen.

Fick du också ersättning och sedan kom paketet också? Eller kommer jag nu inte få paketet ens om den hittas pga ersättningen?

Ena handen på Postnord vet nog inte vad den andra gör så du kan få telefonen också ifall den senare skulle hittas. Kan vara bra att höra av sig till dem då och påpeka det för att vara ärlig!

Verkar dock sjukt oseriöst av de som köper din telefon att inte betala för en försäkrad leverans. Vet faktiskt inte vad som gäller rent juridiskt i detta fall. Hade hört av mig till konsumentvägledaren i din kommun för vägledning. Alltid fritt fram för företag att skriva vad de vill i villkor men i slutändan gäller lagen och om du lämnar in en telefon via deras förslagna lösning kan man tycka du har gjort överlämnandet vid den tidpunkten och att företaget för bita i det sura äpplet över förlusten.

Permalänk
Medlem

Jag har ett paket från Aliexpress som PostNord har slarvat bort också. Postnords support säger typ "gör ett case hos butiken du köpte varan hos". Samtidigt så står det att paketet är "på väg" vilket inte är något som någon hos Postnord kan ändra på. Aliexpress tittar i fraktloggarna och där står det som sagt "på väg" och vill därför inte själva starta ett claim mot postnord. Inget händer och kommer troligen aldrig hända heller.

Tur iaf att det inte var något speciellt dyrt, bara ca 1000sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Dåligt att du bara får 1/10 av värdet på telefonen.

I mitt fall hörde jag av mig till Adidas efter att inte ha fått paket på flera veckor. De makulerade min order och jag fick en rabattkod på 10 procent (har jag för mig) som kompensation. Jag gjorde då en ny beställning av samma produkt och då kom paketet som utlovat, alltså efter bara någon vecka. Sedan helt plötsligt en bit in i augusti kom det ursprungliga paketet, vilket jag valde att returnera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag har ett paket från Aliexpress som PostNord har slarvat bort också. Postnords support säger typ "gör ett case hos butiken du köpte varan hos". Samtidigt så står det att paketet är "på väg" vilket inte är något som någon hos Postnord kan ändra på. Aliexpress tittar i fraktloggarna och där står det som sagt "på väg" och vill därför inte själva starta ett claim mot postnord. Inget händer och kommer troligen aldrig hända heller.

Tur iaf att det inte var något speciellt dyrt, bara ca 1000sek.

Fast det är ju säljaren som "gör fel" här. Om paketet står stilla som "på väg" utan en uppdatering på ett stort antal dagar borde de ju själva inse att något är galet. Visst skulle Postnord kunna ha någon slags status i stil med "potentiellt försvunnet paket" efter x antal dagar utan uppdateringar, men det ger ju liksom sig självt när statusen är oförändrad på x antal dagar. Jag har svårt att se vad Postnord kan göra åt saken om inte säljaren vill starta en claim eller skicka ett nytt paket...

Dåligt att du bara får 1/10 av värdet på telefonen.

I mitt fall hörde jag av mig till Adidas efter att inte ha fått paket på flera veckor. De makulerade min order och jag fick en rabattkod på 10 procent (har jag för mig) som kompensation. Jag gjorde då en ny beställning av samma produkt och då kom paketet som utlovat, alltså efter bara någon vecka. Sedan helt plötsligt en bit in i augusti kom det ursprungliga paketet, vilket jag valde att returnera.

I ditt fall så täcktes affären av Konsumentköplagen, eftersom du köpte en vara av en näringsidkare. Detta innebär att säljaren bär ansvaret för varan tills att du mottagit den. I detta fall har TS sålt en vara till en näringsidkare, men då är inte Konsumentköplagen applicerbar. Ingen har nog lust att försäkra en begagnad elektronikpryl som skickas från en privatperson till ett företag till något betydande belopp. Företaget har ju inte ens någon som helst koll på skicket av telefonen innan de får in varan, så hur ska de kunna värdera den (annat än helt och hållet på säljarens uppgifter)?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att företaget (som alltså KÖPTE varan) skickar en RETURfraktsedel för paketet? Hur kan det vara så och är det andra lagar och regler gällande returpaket jämfört med normala frakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitasi:

Hej,

Jag sålde en mobil till företaget PhoneHero. Jag använde deras grattis frakt som är returfrakt. Det är det de använder.
Nu har min paket stått si samma paketterminal (Veddesta paketterminal) i två veckor. Postnords kundservice vet inte någonting och kan inte hjälpa mig. Jag kontaktade PhoneHero och bad de göra reklamation eftersom att de står för frakten. Jag kan inte göra reklamationen.

Vad händer om Postnord inte kan hitta paketet?
Enligt PhoneHero villkor så ansvarar jag för paketet fram till de oavsett om jag eller de står för frakten.
Om nu Postnord inte hittar paketet.. är det kört? Är så arg på postnord! Jag behövde dem pengarna och så blir det så här.
Jag har sålt till PhoneHero en gång tidigare och jag fick utbetalt för telefonenen 3 dagar efter jag skickade paketet.

Har någon erfarenhet av detta?

Jag har bra erfarenheter av Phonehero men dock har jag lite inside-info om att just i Veddesta så sker det mycket stölder där. Jag hoppas verkligen att du får din telefon tillbaka! Om inte så hoppas jag verkligen att Phonehero löser det.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har bra erfarenheter av Phonehero men dock har jag lite inside-info om att just i Veddesta så sker det mycket stölder där. Jag hoppas verkligen att du får din telefon tillbaka! Om inte så hoppas jag verkligen att Phonehero löser det.

Alla mina paket går via Veddesta terminalen och jag har inte haft ett enda problem med något paket som gått via den terminalen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla mina paket går via Veddesta terminalen och jag har inte haft ett enda problem med något paket som gått via den terminalen

Vilken tjänst har du använt dig av då?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Har du kontaktat konsumentombudsmannen för att se vad de rekommenderar? Känns inte helt rättvist att du får 1/10 ersättning för ditt borttappade paket som möjligtvis blivit stulet.

Så här skriver Postnord:
"Om du inte blir nöjd med det besked du får i samband med att din reklamation avslutas kan du kontakta Kundombudsmannen."

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vilken tjänst har du använt dig av då?

Skicka lätt (eller vad den nu heter nu för tiden) när jag skickat paket och till mig vet jag inte vad för tjänst butiken valt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Har du kontaktat konsumentombudsmannen för att se vad de rekommenderar? Känns inte helt rättvist att du får 1/10 ersättning för ditt borttappade paket som möjligtvis blivit stulet.

Så här skriver Postnord:
"Om du inte blir nöjd med det besked du får i samband med att din reklamation avslutas kan du kontakta Kundombudsmannen."

Det är ju det som gäller när man skickar paket med PostNord. Försäkringen som PostNord har på sin hemsida gäller inte begagnade produkter. För begagnade produkter gäller typ 150kr per kg i ersättning eller något i den stilen.

DHL och Schenker har vettig försäkring på försändelser om jag har förstått det rätt, men har aldrig behövt reklamera.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ju det som gäller när man skickar paket med PostNord. Försäkringen som PostNord har på sin hemsida gäller inte begagnade produkter. För begagnade produkter gäller typ 150kr per kg i ersättning eller något i den stilen.

DHL och Schenker har vettig försäkring på försändelser om jag har förstått det rätt, men har aldrig behövt reklamera.

Man tycker ju att Phonehero borde använda företag med vettiga försäkringar för begagnade produkter eller vara noga med att informera kunden om att deras varor ej är försäkrade. Känns ju otroligt att Postnord kan slarva bort varor värda tusentals kronor och sen bara rycka på axlarna och säga att det inte är deras fel och så får du en hutlöst låg summa som ersättning.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skicka lätt (eller vad den nu heter nu för tiden) när jag skickat paket och till mig vet jag inte vad för tjänst butiken valt

Skicka lätt finns till ombud och hem. Om du skickar hem så är risken större att de tar paketen.
Tro mig, Veddesta finns det en liten organisation som snor paketen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst detta kommer jag aldrig skicka begagnade saker med PostNord, utan antingen använda andra speditörer eller göra affärer mellan fyra ögon.

Skrivet av Dashio:

Skicka lätt finns till ombud och hem. Om du skickar hem så är risken större att de tar paketen.

Kriminellt av den lilla organisationen. Det borde göras en inspektion/tillsyn i Veddesta, så dessa brott kan uppdagas, och de skyldiga åker fast samt blir avskedade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Om du nu tror dig veta att så är fallet så borde du kanske anmäla det till PostNord så att de kan göra något åt saken. Om det fanns ett tydligt mönster borde de dock redan ha kunnat sätta fast dem. Din användning av " " ger dock dåliga vibbar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst detta kommer jag aldrig skicka begagnade saker med PostNord, utan antingen använda andra speditörer eller göra affärer mellan fyra ögon.

Kriminellt av den lilla organisationen. Det borde göras en inspektion/tillsyn i Veddesta, så dessa brott kan uppdagas, och de skyldiga åker fast samt blir avskedade.

Postnord har ögonen där och är medvetna om problematiken i Veddesta. De har lagt enorma resurser för att motverka detta över hela landet och inte bara just i Veddesta.

Skrivet av blunden:

Om du nu tror dig veta att så är fallet så borde du kanske anmäla det till PostNord så att de kan göra något åt saken. Om det fanns ett tydligt mönster borde de dock redan ha kunnat sätta fast dem. Din användning av " " ger dock dåliga vibbar.

Det skulle vara en ":)" och inte en ";)" men i vilket fall.
Jag har blivit av med 4st paket som har åkt igenom Veddesta och detta är ingen nyhet att det försvinner paket därifrån. Bara att gå ut och googla så ser du att andra forum till och med har samma problem. Detta har jag självklart polisanmälts och med till Postnord men som allt annat tar det enormt mycket tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Postnord har ögonen där och är medvetna om problematiken i Veddesta. De har lagt enorma resurser för att motverka detta över hela landet och inte bara just i Veddesta.

Det skulle vara en ":)" och inte en ";)" men i vilket fall.
Jag har blivit av med 4st paket som har åkt igenom Veddesta och detta är ingen nyhet att det försvinner paket därifrån. Bara att gå ut och googla så ser du att andra forum till och med har samma problem. Detta har jag självklart polisanmälts och med till Postnord men som allt annat tar det enormt mycket tid.

Aha, ok. Tack för förtydligandet.

Olika emojis kan påverka tolkningen väldigt mycket.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Aha, ok. Tack för förtydligandet.

Olika emojis kan påverka tolkningen väldigt mycket.

Yes, insåg det nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Bra att de lägger resurser för att motverka problematiken. Hoppas det kan ge effekt. Dock märkligt att Veddesta är extra utsatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag fortfarande inte fått mobilen efter två månader. Postnord vill inte ens informera mig om statusen på paketet, utan hänvisar mig till Phonehero. Phonehero i sin tur har sagt att de inte kan hitta paketet.

Trots detta var Phonehero ändå tillmötesgående och betalade mig 1000 kr som kompensation, och de har lovat att betala resten om paketet dyker upp. Detta är inte något de brukar göra, men de var vänliga nog att hjälpa mig. Tyvärr är det ändå långt ifrån telefonens faktiska värde.

Jag har också läst kommentarer om Veddesta, och det verkar som att paket försvunnit för flera personer där. Jag misstänker att någon kan ha stulit min mobil. Det känns märkligt att paketet snabbt passerade andra terminaler, men sedan försvann just i Veddesta.

Misstänker att de som har stulit paketet att de såg retursedel från telefonbolag och visste att det är något värt där inne.

Nu kommer jag aldrig mer våga posta något av värde igen. Mobilen var i nyskick... Jag ville sälja den för att jag var i akut behov av pengar och detta skulle rädda mig. Nu har jag fått stora konsekvenser pga det här...

Permalänk
Medlem

Schysst av Phonehero att ge dig 1000 kronor i kompensation, men ändå väldigt trist att paketet har försvunnit eftersom du självfallet vill ha de pengarna som du skulle ha fått för mobilen.

Så illa av de i personalen i Veddesta att göra som de gör. Hoppas de blir påkomna och inte längre får jobba kvar.

Precis. Och med tanke på din situation kommer jag definitivt inte att sälja någon telefon på det viset.

Visa signatur