någon som använder bredband2 som leverantör?

Permalänk

någon som använder bredband2 som leverantör?

tänkte byta från telia till bredband2 pga priset.

någon som använder bredband2 och vill dela feedback?

det är typ endast bredband2 som dyker upp på min adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Jag har Bredband2. Enda problemet jag haft var att min fiberdosa i hallen sänkte min hastighet till 100 Mbit ett tag så fick återställa den så fick jag ut 250 Mbit igen. Har fungerat utöver det.

Vill du inte byta för att du exv har något annat hos Telia så ring och deala. Uppsägningsavdelningen brukar vara väldigt bra på att lösa fördelaktiga erbjudanden när man är påväg bort.

Permalänk
Medlem

De fungerar ok, men var beredd på att de kommer höja priset efter ett par månader.

från en annan tråd:

Skrivet av Bakwetu:

De skriver i avtalet att ångerrätten upphör om man börjat använda produkten, dvs fått det inkopplat så det där med 14 dagars ångerrätt fungerar inte här.
Tyvärr verkar det vara branschstandard att farma kunder för att strax därefter höja priset. Jag blev förbannad när Bahnhof höjde mitt abonnemang med 25% förra året och bytte till Bredband 2, men nu efter 4 månader ska de göra en 15%ig höjning.

En annan sak som stör är att man blir lite lurad av erbjudandet. Det förefaller som man ska få ett förutsägbart pris med rabatt på under första året, "379 kr 341 kr" i mitt fall, men när man får själva avtalet är så är det en procentuell rabatt på ett rörligt pris (med rörligt avses att det kommer bli dyrare, inte billigare). I avtalet tar de sig rätten att höja som de vill på vaga grunder som inte specificeras.

I mitt fall var priset 389 kr-10% (379 kr är tydligen ett inte uppdaterat pris på viaeuropas sida) i maj blir det 439 kr för 100/100 - 10% rabatt + fakturaavgift 29 kr.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Bredband2 är välkända, ja. Numera kör de dock med CGNAT som standard, så du får kontakta dem och be om en publik IP ifall du byter och inte vill ha skumma problem samt sämre prestanda.

Deras peering är ju också sämre än Telias, men det gäller ju de flesta ISP:er.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Jag har Bredband2. Enda problemet jag haft var att min fiberdosa i hallen sänkte min hastighet till 100 Mbit ett tag så fick återställa den så fick jag ut 250 Mbit igen. Har fungerat utöver det.

Vill du inte byta för att du exv har något annat hos Telia så ring och deala. Uppsägningsavdelningen brukar vara väldigt bra på att lösa fördelaktiga erbjudanden när man är påväg bort.

Skrivet av Bakwetu:

De fungerar ok, men var beredd på att de kommer höja priset efter ett par månader.

från en annan tråd:

Går det att använda egen router så att man slipper den kostnaden?

Permalänk
Skrivet av blunden:

Bredband2 är välkända, ja. Numera kör de dock med CGNAT som standard, så du får kontakta dem och be om en publik IP ifall du byter och inte vill ha skumma problem samt sämre prestanda.

Vad menar du? Förstår inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Jag kör egen router och det fungerar.

Skrivet av internet946:

Är inte helt hundra men annars får någon rätta mig.

CGNAT innebär att internetleverantörer har flera interna IP-adresser som sedan delar på samma IP adress utåt. Du har alltså inte din "egen" IP-adress.

Det andra är hur trafiken skickas. För mig som bor på västkusten så skickas trafiken till Stockholm först innan det skickas dit det ska. Jag får alltså lägre ping till Helsingfors än jag får till Köpenhamn även om Köpenhamn är geografiskt närmre.

Permalänk
Medlem

Aldrig bredband2 igen, för att göra förra årets historia kort.
Om du inte tycker att det är okej med att en operatör smyghöjer dina priser på autogiro och debiterar dig utanför avtal, drar bort din 10% rabatt efter någon månad och låter dig istället betala ca 20% över ordinarie pris.
Det blev iaf min erfarenhet utav de 2023 innan jag bytte till en mer seriös operatör istället.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Skrivet av internet946:

Yes det går!

Permalänk

Jag har haft Bredband2 i några år och är mycket nöjd! Får alltid ut full hastighet och bra hastigheter till utlandet såväl som i Sverige! Pingen har folk ”varnat” för, att den ska vara hög osv, men min ping med Bredband2 är minst lika bra som med Telia när jag hade det. Priset är oslagbart.

Kör på!

Permalänk
Skrivet av blunden:

Cgnat innebär att man delar ip adress med andra?

Vad händer ifall person a blir ip bannad från en sida som person b vill komma åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Cgnat innebär att man delar ip adress med andra?

Vad händer ifall person a blir ip bannad från en sida som person b vill komma åt?

Publik ip får man avgiftsfritt av Bredband2,
genom att logga in och begära publik ip av chatt-supporten.

De anger att det kan ta 1-5 dagar, för mig tog det 4 timmar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hade Bredband2 när jag var student. De höjde priset men nya kunder fick lägre ordinarie pris efter rabatt. Påpekade att det var ju konstigt att nya får lägre ordinarie pris än nuvarande kunder, så då sänkte de tills de höjde för alla ett år senare.

Mina föräldrar har exakt samma upplevelse med höjningar. Så vill man ringa och prata med supporten för att de höjer priser lite som de vill så kör på!

Permalänk
Medlem

Stabil operatör men väldigt fula. Höjer priset titt som tätt även om man är ny kund.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Jag har haft Bredband2 i några år, enda problemet jag har haft med dom är att dom inte per automatik ändrade mitt pris till deras lägre pris (dom köpte upp min gamla leverantör och jag hade kvar mitt gamla pris och jag ringde och påpekade detta, då ändrade dom till nästa faktura)

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Precis som att man med IPv4 (till skillnad från IPv6) använder NAT (Network Address Translation) för att kunna köra flera enheter bakom samma publika IP-adress så kör din ISP ytterligare ett lager NAT för att inte behöva ge varje kund en publik IPv4-adress. Resultatet av detta är att du inte kan hosta egna tjänster hemma som är nåbara från internet. Det innebär också att du ofta får sämre prestanda eftersom de CGNAT-gateways som används kan bli överbelastade vid tidpunkter när många kunder är aktiva samtidigt. Du kan också få andra skumma problem orsakade av detta dubbla lager av NAT.

Peering i detta fall syftar på hur ISP:er utbyter trafik med varandra. Det påverkar vilken väg trafiken tar, samt hur optimal denna väg är. På vilka fysiska platser ens ISP kopplar ihop sig med andra ISP:er och tjänsteleverantörer påverkar också vilken väg trafiken tar, eftersom trafiken måste skickas dit innan den når dig eller mottagaren.

Skrivet av lucas_sthlm:

Jag har haft Bredband2 i några år och är mycket nöjd! Får alltid ut full hastighet och bra hastigheter till utlandet såväl som i Sverige! Pingen har folk ”varnat” för, att den ska vara hög osv, men min ping med Bredband2 är minst lika bra som med Telia när jag hade det. Priset är oslagbart.

Bor man i andra delar av landet är det mycket möjligt att trafiken i vissa fall behöver gå via Stockholm eftersom det är där ens ISP peerar med vissa andra ISP:er, vilket kan vara en ganska stor omväg. Ditt användarnamn indikerar att du bor i Stockholm, så sådant lär inte påverka dig, men kan mycket väl påverka andra som bor i andra delar av landet desto mer.

Med det sagt så kan ju Bredband2 mycket väl fungera utmärkt. Man bör bara vara medveten om dessa skillnader, särskilt användandet av CGNAT (som dock än så länge går att bli av med).

Skrivet av internet946:

Då är person B också bannad. Nu ser du ytterligare
en anledning till att CGNAT är något man vill undvika.

Den riktiga lösningen på bristen på IPv4-adresser är övergång till IPv6 (där Sverige tyvärr ligger efter), vilket Bredband2 också erbjuder i en del stadsnät som jag förstår det (och Telia också gör). Det löser ju inte problemen mot de delar av internet som enbart är nåbara över IPv4 dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Publik ip får man avgiftsfritt av Bredband2,
genom att logga in och begära publik ip av chatt-supporten.

De anger att det kan ta 1-5 dagar, för mig tog det 4 timmar.

Hur kan man se på ens egen dator eller router om man har publik ip eller inte?

Tror ni det går att använda telia router med bredband2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Hur kan man se på ens egen dator eller router om man har publik ip eller inte?

Jämför IP som din router/dator får med https://www.whatsmyip.org/ .

Din router skulle troligtvis få en IP som börjar på 100 medans hemsidan säger något annat.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Det brukar normalt gå bra, ja. Telias routrar brukar ju ha ganska begränsade inställningsmöjligheter så det kan vara en nackdel. Om du inte sett det som en begränsning tidigare lär det inte vara något problem nu heller dock.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av matte56:

Jämför IP som din router/dator får med https://www.whatsmyip.org/ .

Din router skulle troligtvis få en IP som börjar på 100 medans hemsidan säger något annat.

Om man har en icke publik ip. Vad visas då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av internet946:

Om du egentligen menar vilka adresser som används för cg-nat så är det 100.64.0.0 till 100.127.255.255.
Om din router har en adress i det området på wanporten är du alltså kopplad via cg-nat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Det är då du har en icke publik, dvs när routern får något som börjar på 100 och hemsidan jag länkade säger något annat. Har du publik(det man vill ha) så kommer routern och hemsidan säga samma sak

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Dom jäkla grisarna smyghöjer priset titt som tätt. Priset jag skaffade deras nät för, varade i 2 månader. Samtidigt som dom locka kunder med samma pris för nytäcknande. Riktigt fula. Ska ringa när jag får ork och tid och fråga vafan dom håller på med

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd

Spelar det verkligen någon roll vilken leverantör man väljer? Bortsett från priset såklart.

Delar de inte på samma nätverksutrustning?

Har bredband2 själv som operatör nu och har inte märkt någon skillnad jämfört med de andra jag hade innan. Bara fått ett lite mer förmånligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Spelar det verkligen någon roll vilken leverantör man väljer? Bortsett från priset såklart.

Delar de inte på samma nätverksutrustning?

Har bredband2 själv som operatör nu och har inte märkt någon skillnad jämfört med de andra jag hade innan. Bara fått ett lite mer förmånligt pris.

Sitter man i ett stadsnät så är första biten innan trafiken lämnas över till ens ISP samma. Sedan kan det skilja mycket eftersom det då är upp till vilka peering- och transit-avtal ens ISP har tecknat samt var dessa hopkopplingar sker. Sedan skiljer ju även saker som CGNAT, IPv6-stöd, support, etc. samt potentiellt även vilka hastigheter som erbjuds. Kort sagt ja, det spelar roll.

Förmodligen har du inte gjort en tillräckligt grundlig jämförelse eller råkar helt inte kommunicera med tjänster där det är någon märkar skillnad i peering. Var man bor spelar som sagt också roll, eftersom trafiken kan behöva ta långa omvägar ifall man råkar bo på "fel" ställe jämfört med var ens ISP lämnar över den mesta av sin trafik. Det är fullt naturligt att man inte nödvändigtvis märker någon skillnad, särskilt om man kommunicerar främst med de mest populära tjänsterna (streamingtjänster etc.) som de flesta ISP:erna ser till att ansluta direkt till.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av internet946:

det är typ endast bredband2 som dyker upp på min adress.

Vi kan inte använda bredband2 trots att deras hemsida visar ok. Intressant bolag.

Permalänk
Medlem

Har dem och tjänsten är det iaf inga problem med , har deras 1000/1000 för 480kr/månad i 12 månader, så tvivlar på att det höjs förens mina 12 månader har gått. Det som dock stör mig är att jag flyttade till denna lägenhet för snart 2 månader sedan och startade tjänsten den 9/9 och denna månad kom första fakturan som då var på 1370kr, så jag ringde givetvis upp och undra vad det handlar om, och dom förklarade att eftersom jag startade tjänsten mitt i månaden så missade jag den månadens fakturering, sedan använder dom förskottsbetalning så fakturan avser perioden 9/9-30/11 alltså 3 månader, och det var inget som framgick när jag tecknade avtalet, så det var lite fult av dem tycker jag. Nästa faktura kommer vara som vanligt säger dom.

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Aldrig bredband2 igen, för att göra förra årets historia kort.
Om du inte tycker att det är okej med att en operatör smyghöjer dina priser på autogiro och debiterar dig utanför avtal, drar bort din 10% rabatt efter någon månad och låter dig istället betala ca 20% över ordinarie pris.
Det blev iaf min erfarenhet utav de 2023 innan jag bytte till en mer seriös operatör istället.

Det är därför man skaffar e-faktura. Håller du inte koll på dina räkningar? Autogiro är förlegat i dessa tider då företag och abonnemang höjer priserna konstant.

Bredband2 kör cgnat men kan kanske om man får tur en gratis publik ip.

Har själv skapat en tråd där jag listar vilka operatörer kör cgnat eller publik ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är därför man skaffar e-faktura. Håller du inte koll på dina räkningar? Autogiro är förlegat!

Bredband2 kör cgnat men kan kanske om man får tur en gratis publik ip.

Har själv skapat en tråd där jag listar vilka operatörer kör cgnat eller publik ip.

Jag har Publikt från dem. Sedan har jag läst att om du har fått CGNAT så kan du beställa publikt utan kostnad om du kontaktar dem.