Får bara 2 IP-adresser av Bahnhof med kabel från CPE/mediaomvandlare

Permalänk
Skrivet av BlizzardCutter:

Kanske, men menade att det var så det kopplades av installatören från början och så vi rekommenderades att använda. Dvs de drog och satte en dosa sen kopplade vi bara på, utan router emellan.

Ja får se, omvandlaren sitter extremt dåligt men det blir koppling direkt från omvandlaren till routern och sen en switch ut till resten.

vet inte om du skrev väldigt luddigt där hur du tänkte göra eller om det bara är jag som är trög.

såhär är väl rekomenderat att köra sitt hemmanätverk så kommer hela ditt hem vara skyddat av routerns brandvägg.

jag har valt att ha routern brevid omvandlaren och en switch i varje rum här hemma så kan jag plugga in vad jag känner för i de lediga portarna i varje rum.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte om du skrev väldigt luddigt där hur du tänkte göra eller om det bara är jag som är trög.

såhär är väl rekomenderat att köra sitt hemmanätverk så kommer hela ditt hem vara skyddat av routerns brandvägg.
https://i.imgur.com/m87OGtm.png

jag har valt att ha routern brevid omvandlaren och en switch i varje rum här hemma så kan jag plugga in vad jag känner för i de lediga portarna i varje rum.

Jag skrev luddigt, men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Standard hos Bahnhof är 0 publika IPv4-adresser, annat än om man bor i en BRF som avtalat till sig att alla medlemmar ska få en publik IPv4 som standard.

Bahnhof tycks inte ha någon standard alls, det tycks bero på nätet de levererar i.

I mitt stadsnät gick det i alla fall för något år sedan att få fyra samtidiga och fungerande publika, ej CG-NAT, IPv4-adresser. Och ett /56 delegerat IPv6-prefix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

skumt det ingår bara 1 publik ip med bahnhof vad jag vet

Det kanske är vad de säger officiellt. I själva verket verkar det variera rejält. Jag får 3 (minst) äkta adresser plus en /56 per IPv4 adress

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Av säkerhetsskäl bör du absolut inte koppla din PC direkt till Mediaomvandlaren ändå, utan bör sitta direkt i routern. Känner du att får lägre hastighet med den lösningen så är det en ny router du behöver, inte en ny leverantör.

EDIT: Jag tillhör dock skaran som tycker Bahnhof har tappat det på senare år.

Samma här. Sämre kvalitet på nätet samt på supporten. Inväntar black friday deals från andra leverantörer för att byta.

Permalänk
Medlem

Utgå att du endast få en IP-adress, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Bahnhof tycks inte ha någon standard alls, det tycks bero på nätet de levererar i.

I mitt stadsnät gick det i alla fall för något år sedan att få fyra samtidiga och fungerande publika, ej CG-NAT, IPv4-adresser. Och ett /56 delegerat IPv6-prefix.

Ja, det kan skilja i olika stadsnät. Att de kör CGNAT som standard verkar dock betydligt vanligare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q