Regeringen vill göra lagen om hemlig dataavläsning permanent

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

"Regeringen föreslår också att lagen ska utvidgas, vilket skulle ge polisen utökade befogenheter, exempelvis att avläsa en telefon för att avgöra om en person kan misstänkas för brott."

Vi vill övervaka dig ifall du kanske begår något. 1984 rakt av. Det är helt sinnessjukt om jag tolkar det rätt.

Var får du det citatet ifrån?
Det är ju inte så det står i varken Nyheten eller på SVT som det länkas till.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hittat någonting som pekar på att polisen godtyckligt kan genomföra hemlig dataavläsning på helt oskyldiga människors enheter. Texten i nyheten är direkt felaktig och bidrar bara till att folk känner misstro mot staten. För den som faktiskt är intresserad så kan man läsa lagrådsremissen här och remissvaren här.

Permalänk
Medlem

Kör, mer desto bättre!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbe60:

Sverige är ett korrupt land på alla plan.

Precis som alla andra länder. Ändå anses bara 5 länder vara mindre korrupta än Sverige, och omkring 175 mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jag har inte hittat någonting som pekar på att polisen godtyckligt kan genomföra hemlig dataavläsning på helt oskyldiga människors enheter. Texten i nyheten är direkt felaktig och bidrar bara till att folk känner misstro mot staten. För den som faktiskt är intresserad så kan man läsa lagrådsremissen här och remissvaren här.

Tack för att du påpekar detta! Jag är trotts det tveksam till lagen, men man bör helt klart vara skeptisk av rätt anledning!

Med tanke på hur mycket konspirationsteorier som yttras i Swecs kommentarsfält tycker jag det är riktigt illa att redaktionen inte faktagranskar sina egna artiklar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Tycker nog de är helt nödvändigt i dagens Sverige. Å håller man inte på med brottslig verksamhet så spelar de väl ingen roll?

Det är ett sluttande plan.

Det som inte var brottsligt i går kanske är brottsligt imorgon, eller kanske i alla fall misstänkt verksamhet.

Som exempel:
Själv har jag varit med och delat ut flygblad tillsammans med Extinction Rebellion i samband med lagliga, i förväg hos polisen bokade demonstrationer. Bl.a. tillsammans med Rebellmammorna som fredligt sätter sig och sjunger på gator och torg för att väcka uppmärksamhet för vilken slags jord deras barn kommer att växa upp i. Det är mycket samarbete mellan olika grupper, och vissa personer är med i flera, t.ex. både Jordens Vänner, Naturskyddsföreningen och Greenpeace.

Inom XR finns det också de som limmar fast sig på platser för att väcka uppmärksamhet för klimatet, och som lokala företrädare i samma parti som är störst i vårt lands nuvarande regering har kallat för "terrorister" även om polisen inte ser dem som så ... än.
Men hur lång tid tar det innan alla klimataktivister övervakas, kanske bara för misstanken att de skulle kunna samarbeta med andra klimataktivister?

Det var inte länge sedan som en anställd på Energimyndigheten avskedades för att hon var med i Rebellmammorna.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Precis som alla andra länder. Ändå anses bara 5 länder vara mindre korrupta än Sverige, och omkring 175 mer.

Det är obehagligt på riktigt med tanke på hur det ser ut här.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweRobby:

Det handlar inte om nuet utan om framtiden. Om det i framtiden blir olagligt att dansa näck eller skicka äckliga sms så finns övervakningen redan på plats och riktar in sig på dig direkt för att de sedan länge vet vad du har hållit på med. De som är emot övervakning är inte för olaglig verksamhet, de är emot den enorma makt som den lilla grupp som styr och ställer i vårt land får när de kan spionera på oss av vilken anledning som helst.

Ja fast... ja. Övervakningsverktyg har polisen redan flertalet av sedan många årtionden. Telefonavlyssning, sätta upp dolda kameror och mikrofoner. Gå igenom banktransaktioner, internethistorik, husrannsakan, sätta GPS, gå igenom postgången.
Skulle det bli så mycket bättre om allt ovan togs bort också? Jag är inte så övertygad.
Jag vill påstå att det inte handlar om att spana på oss av vilken anledning som helst. Det är fortfarande riktade spaningsverktyg det handlar om här.
Jag ser absolut rimligheten i kritiken att det kan sättas span på mer än den direkt brottsmisstänkta. Sure! Men det handlar ju om att de inte lätt ska kunna kringgå spanet genom att låna kompisens eller sambons telefon och fortsätta brotten för att deras telefoner inte får avlyssnas.
Inte att de ska få göra vad de vill. Så ser inte lagförslaget ut.

Skrivet av SweRobby:

Det finns ingen större anledning till att tänka syniskt och kritiskt mot sin regering än när de öppet vill spionera på dig. Gängkriminalitet är en fullständigt oskyldig liten droppe i ett hav av oro och potentiell skada som total övervakning kan innebära den dagen som The Man © bestämmer sig för att du eller den grupp du tillhör inte passar in i deras bild av Sverige.

Fast nä. Så har väl ändå inte telefonavlyssning, postspan och liknande använts de senaste årtiondena. Det är inte öppet spioneri på alla. Jag tycker nog inte det blir ganska missvisande att presentera som att polisen generellt spanar på allt med alla verktyg de har.

Nyheten handlar alltså inte om massövervakning utan riktat span vid kriminell verksamhet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som vanligt, flera personer som bor i sweclockers bubblan och reagerar i full rage på den knapphändig/tvivelaktiga informationen här. Bättre att försöka gå till källan/källorna först (som några vettiga tagit sig tid att läsa/hänvisa till).

Ut ur bubblorna för tusan.

Tog bort citering som inte skulle vara där, sry
Permalänk
Medlem

And the slippery slope becomes a cliff..

Kanske dags för polisen att rebranda till Stasi istället om man nu vill börja förfölja personer som inte är brottsmisstänkta? I kombination med vad som föreslås i Chat control 2.0 (om det går igenom) så ser det riktigt dystert ut gällande personlig integritet på nätet framöver..

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Var får du det citatet ifrån?
Det är ju inte så det står i varken Nyheten eller på SVT som det länkas till.

Artikeln som jag just läst inne på Sweclockers.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voro12:

Hej! Tack för synpunkten. Har förtydligat att det handlar om brottsmisstänkta i olika delar av artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Hej! Tack för synpunkten. Har förtydligat att det handlar om brottsmisstänkta i olika delar av artikeln.

Bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

tror du bygger det på gammal fakta och snevriden..och vem gjorde den undersökningen, och vem har full insyn i alla Svenska myndigheter o kommuner säg.. osv etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Får man fråga om all den nya övervakningen som riksdagen, regeringen och polisen hittills har infört har haft någon inverkan på brottsligheten i landet?

Varför skulle den det?
Det har inget med brottsbekämpning att göra

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av robbe60:

tror du bygger det på gammal fakta och snevriden..och vem gjorde den undersökningen, och vem har full insyn i alla Svenska myndigheter o kommuner säg.. osv etc..

Om du klickar på länken kan du läsa dig till svaret på dina frågor.

TLDR: din åsikt är inte nödvändigtvis representativ för alla andra. Precis som vanligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta hade kännts mycket tryggare om jag inte senast häromdagen kunnat läsa om en polis som missbrukade övervakningskameror.

Permalänk
Medlem

Reagerar starkt på just detta:
Justitieminister Gunnar Strömmer (M) tillägger att lagen ska möjliggöra insamling av uppgifter även om ingen misstänkt person är identifierad. Ett exempel är att myndigheter skulle kunna aktivera en webbkamera för att dokumentera om en person misstänks begå övergrepp mot barn internet.

Det första är ett direkt ingrepp i människors privatliv

Argumentet "Övergrepp mot barn" är helt till för att slå undan benen på dom som opponerar sig, var precis det samma med Chatt Controll 2.0
Ser att det är ännu ett väldigt fult sätt av politiker att argumentera mot dom som motsätter sig, för hur skall man värna sig mot "Så du vill skydda pedofiler?", "Tycker du verkligen att barnvåldtäkt skall uppmuntras?".
Tidigare så var det Ylva Johansson (S) med Chatt Controll 2.0
Nu är det Gunnar Strömmer (M) med flera

Var är vi egentligen på väg?

Samtidigt så börjar man undra om där blir en liten fnurra som undantar politiker, då jag knappast tror att många av dom vill få en djupare granskning. Då enligt tanken "Alla har vi något lik i garderoben"...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Tycker nog de är helt nödvändigt i dagens Sverige. Å håller man inte på med brottslig verksamhet så spelar de väl ingen roll?

Okej. Om du nu ändå inte håller på med något brottsligt så får du gärna dela med dig all information till oss andra. All internethistorik, alla röstsamtal, ge mig åtkomst att få sätta på din webcam när jag känner för det osv.

Spelar ju ingen roll om man begår olagligheter eller inte? Lagar ändras dessutom..

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) tillägger att lagen ska möjliggöra insamling av uppgifter även om ingen misstänkt person är identifierad. Ett exempel är att myndigheter skulle kunna aktivera en webbkamera för att dokumentera om en person misstänks begå övergrepp mot barn internet.

Det första är ett direkt ingrepp i människors privatliv

Argumentet "Övergrepp mot barn" är helt till för att slå undan benen på dom som opponerar sig, var precis det samma med Chatt Controll 2.0
Ser att det är ännu ett väldigt fult sätt av politiker att argumentera mot dom som motsätter sig, för hur skall man värna sig mot "Så du vill skydda pedofiler?", "Tycker du verkligen att barnvåldtäkt skall uppmuntras?".
Tidigare så var det Ylva Johansson (S) med Chatt Controll 2.0
Nu är det Gunnar Strömmer (M) med flera

Var är vi egentligen på väg?

Samtidigt så börjar man undra om där blir en liten fnurra som undantar politiker, då jag knappast tror att många av dom vill få en djupare granskning. Då enligt tanken "Alla har vi något lik i garderoben"...

Vi är på väg mot ett samhälle där polisen kan identifiera användaren av en specifik enhet som de vet används till grov brottslighet, t.ex. övergrepp mot barn:

"En vanlig situation är att de brottsbekämpande myndigheterna känner till att ett visst informationssystem används i samband med allvarlig brottslighet, men saknar verktyg för att identifiera vem som använder det." /Lagrådsremissen

Naturligtvis är det ett direkt ingrepp i människors privatliv, i detta fall en pedofils privatliv. Om man inte vill att en domstol ska godkänna att polisen får ägna sig åt hemlig dataavläsning på sin dator eller mobiltelefon (vilket naturligtvis kräver en massa underlag som visar på att den specifika enheten har använts i grovt kriminella gärningar) så bör man undvika att begå övergrepp på barn. Risken att en oskyldig drabbas finns naturligtvis, men om jag lånar en telefon av en bekant som visar sig vara pedofil och polisen aktiverar kameran när jag håller i den så hjälper jag gärna polisen med att få tag på telefonens riktiga ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) tillägger att lagen ska möjliggöra insamling av uppgifter även om ingen misstänkt person är identifierad.

Tror att de syftar på att det finns misstanke om att brott begås men de vet ej av vem.

Permalänk
Medlem

Var är förslaget som borde vara bifogat? Att de som upprättar, godkänner eller röstar för förslaget är dem som kollas först? (Då hade det ju aldrig gått igenom såklart)

stava
Visa signatur

"Det finns inget moln - bara någon annans server."

Permalänk
Medlem

Så vi har den här godbiten och sen även chat control. Men många bryr sig inte om sånt här, bara de får sin fika, kan följa På Spåret under helgen och få sin öl via systembolaget. Så jäkla tråkig utveckling och jag hoppas att inget går igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Artikeln som jag just läst inne på Sweclockers.

Men det står ju inte så som du citerat, mao har du hittat på ett citat som totalt förvanskar vad som verkligen sägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det spelar roll när vad som klassifieras som brottsligt ändras. Mycket dålig väg Sverige är på väg, ett av de värsta i Europa.

När länder som Kina och Nordkorea införde sånt brukade Sverige vara först med att säga "det är inhumant, anti-demokratiskt" etc...

Fast vi sticker ju ut i negativ bemärkelse när det kommer till brottslighet i Europa. Hur tänker du att vi ska komma åt det om polisen inte har rätt medel?

Jag vet inte om det är rätt väg att gå och tror snarare att de blå lider av inkompetenta ledare och gott skulle komma längre i uppklarade brott genom att skapa en effektivare organisation men någonting måste samtidigt göras.

Och nej, vi blir inte värst i Europa - glöm inte bort Ungern

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men det står ju inte så som du citerat, mao har du hittat på ett citat som totalt förvanskar vad som verkligen sägs.

Texten i artikeln lyder nu såhär:

"Regeringen föreslår också att lagen ska utvidgas, vilket skulle ge polisen utökade befogenheter. Justitieminister Gunnar Strömmer (M) tillägger att lagen ska möjliggöra insamling av uppgifter även om ingen misstänkt person är identifierad"

Go figure

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

"Regeringen föreslår också att lagen ska utvidgas, vilket skulle ge polisen utökade befogenheter. Justitieminister Gunnar Strömmer (M) tillägger att lagen ska möjliggöra insamling av uppgifter även om ingen misstänkt person är identifierad"

Go figure

.. Vilket kan anses som fullt rimligt om enheten i fråga bevisligen används i grov kriminell verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Regeringen bedömer lagen som nödvändig och vill även ge polisen mer befogenheter vid brottsmisstanke.

Läs hela artikeln här

"..och regeringen vill samtidigt stärka rättssäkerheten för den enskilde."
Du menar väl "..och regeringen SÄGER sig samtidigt vilja stärka rättssäkerheten för den enskilde." ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Go figure

Precis och det är ganska stor skillnad mot vad du skrev, så var ser du likheterna med det du skrev?

Så " Go figure" själv vad som händer när man förvanskar vad som verkligen sagts.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Precis och det är ganska stor skillnad mot vad du skrev, så var ser du likheterna med det du skrev?

Så " Go figure" själv vad som händer när man förvanskar vad som verkligen sagts.

Det är ju SweClockers som ändrat texten i nyheten, inte kelthar som ändrat vad han säger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS