Permalänk
Medlem

Finns det "vettiga" proteinbars?

Tja,

någon som har koll å vet om det finns några "vettiga" proteinbars att köpa?
Jag stör mig främst på all "skit" som dom packar in i dom för att kunna marknadsföra dom som "utan tillsatt socker".
Är inte intresserad att köpa bars som innehåller t.ex fruktos-glukossirap, massa olika sötningsmedel och andra kemiska tillsatser...

Skulle helst vilja ha nått enkelt med så få ingredienser som möjligt och för min del behöver det inte vara sockfritt, jag dör inte av att få i mig lite honung t.ex det tar jag mycket hellre istället för dessa kemiska tillsatser...
Men samtidigt är jag inte intresserad av att trycka i mig en snickers vid behov.

Det kanske inte finns något företag som gör "naturliga" bars? Det verkar som alla som vill ha proteinbars är väldigt allergiska mot minsta tillstymelse av socker. Sen att det finns 100 andra grejer som inte alls är vettigt att äta struntar man i. Det måste ju vara så eftersom företagen finns kvar liksom?

Sen visst jag kanske inte ens borde titta på proteinbars om jag har den här synvinkeln, borde vara tämligen bättre att plocka en liten påse med blandade naturliga nötter...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt proteinbars men kan dessa
vara något?

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att du just vill ha proteinbars? Är det efter träning och i jakt på proteiner som du äter dessa eller är det mer ett "nyttigare" alternativ till snickers eller liknande?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns några "naturliga" proteinbars på det sättet du vill ha dem.

Om det är processade/ "syntetiska" saker du inte gillar, då är det i princip omöjligt att hitta en proteinbar då i princip alla av dem är baserat på ultraprocesserad protein. För det mesta vassle.

Men sedan tillhör jag inte den skaran som tror att allt processerat är dåligt, och att allt syntetiskt är automatiskt skadligt.

Jag älskar mina Barebells, och de är definitivt fulla med både proteiner och sötningsmedel.

Ge mig en eller två barebells och en cola zero, och jag anser att det är 100% nyttigare och hälsosammare än de som dricker Bravo apelsinjuice med Skogaholmslimpa och Lätta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

När var och hur äter du dem? För jag har börjat köpa liten förpackning skivad kokt skinka eller dylikt istället. Billigare än proteinbars och typ bara protein. Annars ost med 17% fett. Även om man köper en dyr långlagrad präst på 17% så är kilopriset långt under kilopriset på proteinbars. Jävligt bra makron.
Båda dessa är ju såklart inget man kan ha i väskan flera dagar. Men timmar klarar det sig utan att bli dåligt. Eller dela upp en ost och frys i bitar om ca 200 kalorier.
Jag har börjat göra egna proteinbars. Har inget emot sötningsmedel och har det i mina med men mycket mindre mängd. Och då vet jag vilket sötningsmedel det är. Måste förvaras i frysen men skönt att ha i frysen på jobbet om jag behöver ett litet mellanmål.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Kanske inte riktigt proteinbars men kan dessa
vara något?

Det där såg ju inte alls dumt ut faktiskt, dock tyvärr som du sa ganska lågt proteininnehåll

Skrivet av reverend benny:

Vad är det som gör att du just vill ha proteinbars? Är det efter träning och i jakt på proteiner som du äter dessa eller är det mer ett "nyttigare" alternativ till snickers eller liknande?

Egentligen bara som ett snabbt mellanmål ibland innan träning om man haft en sämre lunch, och samtidigt då få i sig lite extra protein.

Skrivet av Mithras:

Jag tror inte det finns några "naturliga" proteinbars på det sättet du vill ha dem.

Om det är processade/ "syntetiska" saker du inte gillar, då är det i princip omöjligt att hitta en proteinbar då i princip alla av dem är baserat på ultraprocesserad protein. För det mesta vassle.

Men sedan tillhör jag inte den skaran som tror att allt processerat är dåligt, och att allt syntetiskt är automatiskt skadligt.

Jag älskar mina Barebells, och de är definitivt fulla med både proteiner och sötningsmedel.

Ge mig en eller två barebells och en cola zero, och jag anser att det är 100% nyttigare och hälsosammare än de som dricker Bravo apelsinjuice med Skogaholmslimpa och Lätta.

Nä det var nästan det jag misstänkte att det inte finns, slutar nog med att det blir lite naturellanötter troligen.

Det var ju en lite udda jämförelse du kom med tycker jag iaf då jag heller inte skulle äta skogaholmslimpa med lätta och apelsinjuice som mellanmål ^^

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag gör egna "bars" av nötter, frön, lite sött och lite smaksättning. Vad jag har i beror på tillgång och pris, men sådant som valnötter, cashewnötter, macadamianötter, mandel, paranötter, solroskärnor, pumpakärnor, chiafrön, hampafrön, sesamfrön, vallmofrön och linfrön är ganska standard (tips är att köpa "naturgodis" på lösvikt - ofta betydligt lägre pris än färdigpackat), sedan honung (10-15% av totalvolymen) för lite sötma och att allt skall klägga ihop, lite olja (neutral eller kokosolja), lite salt jag kör kardemumma och vanilj för smaksättning men har också provat lite andra variationer. Rörsocker funkar fint om man tycker honungen är meckig, har också kört kokossocker men det blir dyrare. Finhackad torkad frukt funkar också bra att slänga i. Hacka och blanda ihop, pressa platt på smörpapper på plåt eller i ugnsform, kör i ~150-175°C i 30-40 minuter, pressa direkt ner igen då det reser sig lite i ugnen, låt svalna helt och skär sedan i lagom stora bitar. Det är lite trixigt att få till rätt mix av seghet men som ändå håller ihop utan att falla isär. Min första batch blev spröd och föll i bitar, men därefter har det alltid blivit åtminstone acceptabelt

Hittar man en bra metod för att få dem hålla ihop utan socker kan man helt eliminera honungen, såg ett recept med äggvita men det har jag inte vågat prova själv.

Beroende på vad man har i landar man i runda slängar på ~50% fett (varav 85%+ är omättat), 15% kolhydrater (nästan uteslutande ifrån honungen), ~10% fiber och 20%+ protein. Därtill en hel drös vitaminer och omega-3 och liknande jox ifrån nötter och frön.

Håller sig åtminstone två månader i väl försluten förpackning så jag gör rätt mycket per omgång och tar med mig ut på längre promenader, eller för att få en liten knuff innan träning, eller när man blir sugen på något men helst försöker undvika snasket och så vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag gör egna "bars" av nötter, frön, lite sött och lite smaksättning. Vad jag har i beror på tillgång och pris, men sådant som valnötter, cashewnötter, macadamianötter, mandel, paranötter, solroskärnor, pumpakärnor, chiafrön, hampafrön, sesamfrön, vallmofrön och linfrön är ganska standard (tips är att köpa "naturgodis" på lösvikt - ofta betydligt lägre pris än färdigpackat), sedan honung (10-15% av totalvolymen) för lite sötma och att allt skall klägga ihop, lite olja (neutral eller kokosolja), lite salt jag kör kardemumma och vanilj för smaksättning men har också provat lite andra variationer. Rörsocker funkar fint om man tycker honungen är meckig, har också kört kokossocker men det blir dyrare. Finhackad torkad frukt funkar också bra att slänga i. Hacka och blanda ihop, pressa platt på smörpapper på plåt eller i ugnsform, kör i ~150-175°C i 30-40 minuter, pressa direkt ner igen då det reser sig lite i ugnen, låt svalna helt och skär sedan i lagom stora bitar. Det är lite trixigt att få till rätt mix av seghet men som ändå håller ihop utan att falla isär. Min första batch blev spröd och föll i bitar, men därefter har det alltid blivit åtminstone acceptabelt

Hittar man en bra metod för att få dem hålla ihop utan socker kan man helt eliminera honungen, såg ett recept med äggvita men det har jag inte vågat prova själv.

Beroende på vad man har i landar man i runda slängar på ~50% fett (varav 85%+ är omättat), 15% kolhydrater (nästan uteslutande ifrån honungen), ~10% fiber och 20%+ protein. Därtill en hel drös vitaminer och omega-3 och liknande jox ifrån nötter och frön.

Håller sig åtminstone två månader i väl försluten förpackning så jag gör rätt mycket per omgång och tar med mig ut på längre promenader, eller för att få en liten knuff innan träning, eller när man blir sugen på något men helst försöker undvika snasket och så vidare.

Tack för tipset, kanske skulle googla lite på det här ändå och få lite inspiration! Är ju nått sånt här jag vill ha, och finns det ingen marknad för det får man väl kanske prova på att göra själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CLIF Bars?

clifbar.se

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Kollat runt en del också utan att hitta, söker då också utan sötningsmedel eller gluten. Varför en produkt gjord för träning ska vara utan socker fattar jag inte :/

Har en låda Barbells i skåpet på jobbet nu men kommer nog försöka göra eget i framtiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Nä det var nästan det jag misstänkte att det inte finns, slutar nog med att det blir lite naturellanötter troligen.

Det var ju en lite udda jämförelse du kom med tycker jag iaf då jag heller inte skulle äta skogaholmslimpa med lätta och apelsinjuice som mellanmål ^^

Det bästa jag har hittat som är naturligt är ju alla "raw"-bars:

https://www.apoteket.se/produkt/raw-bite-cashew-50-g-omslag-8...

https://www.apoteket.se/produkt/get-raw-chocolate-och-walnut-...

https://www.kronansapotek.se/pandy-raw-bar-wild-berries/p/013...

men ingen av dem innehåller tillräckligt hög nivå av proteiner för att jag ska se dem som proteinbar.

jämförelsen var mer generellt menat och inte riktat mot dig specifikt, för att illustrera vad jag anser är nyttigt vs gemene man

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tja,

någon som har koll å vet om det finns några "vettiga" proteinbars att köpa?
Jag stör mig främst på all "skit" som dom packar in i dom för att kunna marknadsföra dom som "utan tillsatt socker".
Är inte intresserad att köpa bars som innehåller t.ex fruktos-glukossirap, massa olika sötningsmedel och andra kemiska tillsatser...

Skulle helst vilja ha nått enkelt med så få ingredienser som möjligt och för min del behöver det inte vara sockfritt, jag dör inte av att få i mig lite honung t.ex det tar jag mycket hellre istället för dessa kemiska tillsatser...
Men samtidigt är jag inte intresserad av att trycka i mig en snickers vid behov.

Det kanske inte finns något företag som gör "naturliga" bars? Det verkar som alla som vill ha proteinbars är väldigt allergiska mot minsta tillstymelse av socker. Sen att det finns 100 andra grejer som inte alls är vettigt att äta struntar man i. Det måste ju vara så eftersom företagen finns kvar liksom?

Sen visst jag kanske inte ens borde titta på proteinbars om jag har den här synvinkeln, borde vara tämligen bättre att plocka en liten påse med blandade naturliga nötter...

Skulle tipsa om nötter/frön istället, 100% naturligt och jättenyttigt med tex. solrosfrön och sötmandlar.
kan oxå tipsa om fortimels näringsdrycker, dem är gjorda för att leva på, du behöver ingenting annat om du bara vill dricka dem, och det finns ett par som är "protein" med extra protein i, har inte testat dem men dem "vanliga" är jättegoda.

Permalänk
Medlem

På tal om nötter och frön. Nu är en perfekt balans aminosyror inte alls nödvändigt i varje måltid/tugga man tar. Men 50-50 blandning av jordnötter och pumpakärnor ger en perfekt aminosyra profil.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tittat på alternativ till bars. De kostar ju 4-500kr/kg! 🤯

Köp en påse nötter på Lidl istället, eller en sked jordnötssmör, det står man sig länge på.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Grejen är att proteinet utan sötningsmedel och smaktillsatser smakar rövsmör. Därför lär det bli svårt att hitta vad du letar efter.

För egen del käkar jag proteinbars när jag är godissugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

25% socker. Skulle kalla det godis, men gissar att alla ligger däromkring om de inte har sötningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

25% socker. Skulle kalla det godis, men gissar att alla ligger däromkring om de inte har sötningsmedel.

Aha, säkert. Aldrig provat faktiskt var bara något märke som dök upp i huvudet.

Nu när jag tänker efter så gillar jag Nature Valleys granola bars också. Hade dem som mellanmål när jag bodde i Kanada en period men är nog svårare att få tag på här vad jag sett. Går säkert att beställa någonstans ifrån. Dock söta, kanske inte riktigt som Snickers men nära inpå, och jag har ingen koll på proteinmängden.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Käka wildchips istället eller ät en köttbit, går att skära till proteinbars-form. Människor har alltid så konstiga lösningar för sig när det redan finns livsmedel som gör uppgiften

Permalänk
Avstängd

Det finns några helt ok proteinbars, men om man vill ha något som funkar på riktig som ger energi och inte känns för magen så prova energy-gel, https://www.svensktkosttillskott.se/traningstillskott/under-t...