Slumpmässigt hittar inte datorn skärmen

Permalänk

Slumpmässigt hittar inte datorn skärmen

Hej Sweclockers.

Jag har fått problem med min skärm.

Helt slumpmässigt hittar inte datorn skärmen vid uppstart och det står "no signal". Enda "lösningen" som funkat är att dra ut och sätta tillbaka displayport kabeln i avstängt läge. Efter det fungerar det x antal gånger för att sen bugga igen. Att dra ut displayport kabeln när datorn är på slutar i att skärmen söker kontakt med datorn, men hittar den inte. Idag började dessutom skärmen slockna i några sekunder för att sen komma tillbaka. Några tips?

Specs:
Skärm: Acer XB240H on NVIDIA
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 1070
Moderkort: Asus PRIME Z370-P

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en garanterat fungerande kabel ? Prova att byta kabel eller interfacetyp till hdmi och naturligtvis ska du även då ha en certifierad kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

skulle också tippa att kabeln gått kaputt.

men kan ju givetvis även vara elektroniken i skärmen som börjat kasta in handduken är ju trots allt en ganska gammal modell tror modellen har väl bortåt 10 år på nacken vid detta laget vilket gör att elektrolytkondensatorer inte säkert gör jobbet lika bra som när skärmen var ny från fabriken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Temporär fix nästa gång du ser no signal: testa att trycka ctrl+shift+win + B (om du kör windows alltså), borde ge samma effekt som att koppla in och ut kabeln.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skolboksexempler på dålig DP-kabel är just de symptomen att skärmen inte hänger med vid start och spontana bortfall.

Nu är Acer XB240H en skärm som ringer en klocka om återkommande frågor runt krångel. Är ca 10 år gammal, var en lågprismodell och är förmodligen fylld med äldre teknik redan när den såldes, därav det låga priset för att få 144 Hz för tio år sedan. Vill minnas att det är en av dessa "max 60 Hz över HDMI"-skärmarna som var så vanligt förr.

En certifierad Displayportkabel (DP8K eller DP40) är en ganska billig och enkel åtgärd innan man funderar över ny skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har en speldator ansluten till min TV och fick ofta svart skärm om jag startade datorn innan TVn (ibland ändå).

Det verkar ha löst sig efter att ha stängt av Fast Boot i Windows. Sedan dess har jag inte fått något ”No signal” mer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fisherking02:

Hej Sweclockers.

Jag har fått problem med min skärm.

Helt slumpmässigt hittar inte datorn skärmen vid uppstart och det står "no signal". Enda "lösningen" som funkat är att dra ut och sätta tillbaka displayport kabeln i avstängt läge. Efter det fungerar det x antal gånger för att sen bugga igen. Att dra ut displayport kabeln när datorn är på slutar i att skärmen söker kontakt med datorn, men hittar den inte. Idag började dessutom skärmen slockna i några sekunder för att sen komma tillbaka. Några tips?

Specs:
Skärm: Acer XB240H on NVIDIA
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 1070
Moderkort: Asus PRIME Z370-P

Utöver vad som tidigare sagts i tråden så skulle jag även vilja uppmana dig att sluta lösa problemet genom att dra ur och sätta tillbaka kabeln till skärmen. En Displayport kontakt är inte byggd för att kopplas i och ur. Risken är att om du gör detta dagligen i ett år så har du sedan förstört kontakten på ditt grafikkort eller skärm vilket ger mycket större problem. Kan vara det du redan upplever beroende på hur länge du hållit på med denna workaround.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för alla tips. Har börjat med ny displayportsladd. To be continued....eller förhoppningsvis inte.

Permalänk

Ny dataportsladd gjorde ingen skillnad. När jag startar står det "no signal" och efter att ha stängt av och startat skärmen börjar skärmen leta port (går igenom HDMI, DVI, Dataport osv.) och sen kommer "no signal".
ctrl+shift+win + B som Peatear funkar inte heller. Nya förslag emottas gärna.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova skärm med annan bildkälla, prova datorn mot annan skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.