Microsoft: Skaffa ny dator om du vill köra Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har inte förstått att folk klagar på detta. Jag menar Apple har haft det i alla år typ. Android är samma med mobiler osv.
Tycker det är inget konstigt ärligt talat.

Klassiskt exempel på whataboutism? Bara för att någon annan gör det så är det ok? Stör mig som tusan på att jag inte kan köra netflix på min ipad längre för att netflix kräver en iOS version som jag inte får uppgradera till. Så plattan är skrot även fast den hade gått att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det här måste vara det dummaste jag läst på sweclockers, försöker du provocera eller?

En speldator som kan spela alla spel släppta idag klarar inte win 11.

Har väl med framtida uppdateringar att göra dom vill väl kunna optimera Windows 11 för "modern hårdvara" och inte hela tiden behöva anpassa sig efter 10-15 år gammal hårdvara. Tror folk glömmer bort att Intel 8000 och ryzen 2000 serien släpptes drygt 7-8 år sen.

Sen så går det ju att installera Windows 11 på hårdvaran äldre en så hyfsat lätt dock kan inte Microsoft lova att det kommer fungera med om 3-5 år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows11pro:

Man blir ju extremt mörkrädd när man läser kommentarerna här... Alla ni som säger att era föräldrars dator fungerar som den ska ännu, har ni ens försökt använda den i mer än en sekund själv, eller går ni utefter en pensionärs ord om det? Alla ni som säger att windows 11 är värre än vista, var ni ens där när vista var nytt? Har ni ens upplevt og win8? Vissa av er är rent ut sagt inte friska. Windows 11 är bokstavligt talat det bästa windows vi haft, och ja, jag kollar på dig, nr 7, xp Att tycka något ser fult ut gör inte att det körs sämre. Smaken är som baken. Har ni problem med windows eller är problemet nån annanstans kanske? Självklart är tpm 2.0 fake news och det vet vi alla redan, men att sitta här med dumstruten på huvudet och spela allan för detta visar ju bara vart vi står i samhället idag när apple och samsung redan gjort detta i årtionden.

Jo folk på detta forumet är väldigt anti Microsoft av någon anledning från att vägra uppdatera till Windows 11 till vägra logga in på Microsoft konto vid ny Windows installation.

Men när det gäller smartphones så är det inga problem med att det krav på att logga in med Google eller Apple id och heller inga klagomål på 7-8 år gammal hårdvara inte längre har officiellt stöd för de senaste mjukvaran.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brato:

Så fullt fungerande dator skall slänges, vi går verkligen inte emot en grönare värld, det enda "green" med bolagen är greenwashing.

Det är väl inga nyhet gammal hårdvara inte kommer kunna köra det senaste mjukvaran i all evighet?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jo folk på detta forumet är väldigt anti Microsoft av någon anledning från att vägra uppdatera till Windows 11 till vägra logga in på Microsoft konto vid ny Windows installation.

Men när det gäller smartphones så är det inga problem med att det krav på att logga in med Google eller Apple id och heller inga klagomål på 7-8 år gammal hårdvara inte längre har officiellt stöd för de senaste mjukvaran.

Gott om klagomål att man måste byta mobil på grund av artificiellt åldrande...sen är en telefon mer utsatt och slits fortare så den håller helt enkelt inte alltid lika länge, vilket gör det enklare att acceptera att man måste byta.

Prestandamässigt är telefonen snart ikapp PC'n vad gäller hur långlivad hårdvaran är...så den har helt enkelt bara legat sååå mycket efter. Nu när den kommer ikapp så kommer det bli fler som inte känner att dom måste uppgradera för prestandan.

En dator kan rulla 15 år utan problem och en 15 år gammal dator kan till 100% vara aktuell, rent prestandamässigt, idag. Om man inte spelar allt för moderna spel åtminstone.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Apple är dock fortfarande rätt duktiga på att supporta äldre hårdvara, då varje version av macOS alltid uppdateras i minst 3 år.

Dvs den hårdvara som macOS Sequoia nu plockat bort stöd för, får snällt köra Sonoma eller Ventura i ett par år.

Vill man fortsätta att krama äldre hårdvara, så gör OpenCore Legacy Patcher det möjligt att köra nyare versioner av macOS på äldre maskiner.

Uppgraderade frivilligt till macOS Sequoia direkt när det släpptes, men bortsett från bättre resultat i syntetiska tester, så märks det knappt någon skillnad mot macOS Sonoma.

Hur är 3 år bra när Windows 10 t.ex kommer att få uppdateringar i minst 10 år?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Helt rimligt. Vill man ha senaste operativsystemet klper man senaste hårdvaran. Har man inte råd får man använda sin gamla så länge man kan. En vanlig användare bör uppgradera vart tredje år, en gamer varje år.

Stämmer inte kör själv med hårdvara som är 4 år gammal och har inga som helst planer på att uppgradera.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Gott om klagomål att man måste byta mobil på grund av artificiellt åldrande...sen är en telefon mer utsatt och slits fortare så den håller helt enkelt inte alltid lika länge, vilket gör det enklare att acceptera att man måste byta.

Prestandamässigt är telefonen snart ikapp PC'n vad gäller hur långlivad hårdvaran är...så den har helt enkelt bara legat sååå mycket efter. Nu när den kommer ikapp så kommer det bli fler som inte känner att dom måste uppgradera för prestandan.

En dator kan rulla 15 år utan problem och en 15 år gammal dator kan till 100% vara aktuell, rent prestandamässigt, idag. Om man inte spelar allt för moderna spel åtminstone.

Håller inte med om det sista du sa prova själv att byta ut din nuvarande dator mot en 15 år gammal i vecka så kommer du fort inse att inte längre är användbar.

Dessutom så det störta problemet med smartphones nu förtiden är att batteriet inte håller tillräckligt längre och inte "artificiellt åldrande"

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Du får uppdateringar i två- tre år efter att din hårdvara inte längre stöder den senaste operativsystemsversionen. Effektivt sett innebär det 8-10 års officiella säkerhetsuppdateringar i de flesta fall. Inte lika bra som Windows haft i bästa fall tidigare, men definitivt tillräckligt för att täcka en genomsnittlig dators livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Windows 10 har dock slopat stöd för en mängd olika kretsar/enheter genom åren. Varje feature release har sedan endast support i något år (18 månader som längst?) vad jag vet bortsett från LTSC.

Windows 10 Version 1507 != 22H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Håller inte med om det sista du sa prova själv att byta ut din nuvarande dator mot en 15 år gammal i vecka så kommer du fort inse att inte längre är användbar.

Kanske inte precis 15 år, men en 13 år gammal dator med Sandy-Bridge, är inga som helst problem. Hade själv suttit kvar på min 12 år gamla Ivy-Bridge i7-3770k som primärdator, om det inte vore för nya CPU-hungriga spel, så som Cyberpunk.

Använder den dock numera som XP/W10 dual-boot maskin för spel släppta mellan 2001-2017.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dessutom så det störta problemet med smartphones nu förtiden är att batteriet inte håller tillräckligt längre och inte "artificiellt åldrande"

Grabben spelar på en 15 år gammal dator i7-930 (ok, 14 år gammal men ändå;) )
Fungerar utmärkt

Samt den är snabb och rapp i det mesta normala...så jag tror inte jag håller med där

(spelar rocket leage och youtube på den)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, men det är som sagt just det som är problemet: en försvinnande liten andel datoranvändare är kapabla att härda ett system på ett kompetent sätt, och ett kompetent härdat Windowssystem är, skulle jag säga, mindre lättanvänt än en förkonfigurerad Linux på kompatibel hårdvara. Den senare saknar å andra sidan många av designvalen som gör en icke-härdad Windowsinstallation så känslig - och den fasar inte ut hårdvarukompatibilitet lika våldsamt som Win11 (officiellt) gör.
Å andra sidan: för den som har någon i sitt liv som är kapabel att härda en Windowsdator eller installera ett operativsystem från scratch åt dem, så finns sannolikt möjligheten att få en ”fixad” Win 11-installation också, som diskuterats i den här tråden. Det sista kräver åtminstone betydligt mindre kompetens än det första.

Ja, Linux är smidigare än ett härdat Windowssystem då det sistnämnda kräver en säkerhetsmodell som i princip gör att man temporärt får "lyfta" på spärrarna ibland för t.ex installationer. Unix och alla varianter på temat har ju den stora fördelen att säkerhet är en del av designen vilket gör att det som kräver manuell konfiguration i Windows redan är på plats i flera fall.

I de flesta fall vågar jag påstå att Linux är att föredra över Windows Home/Pro för de flesta "genomsnittsanvändare" då det är dessa som befinner sig i farozonen när det gäller säkerhet.

Det jag vänder mig emot i trådarna är istället den här tesen som säger att uppdateringar är allena saliggörande för säkerheten, d.v.s Windows 11 Home med adminkonto som är MS-konto är "säkrare" än Windows 7 och 10 (fr.o.m oktober 2025) eftersom det uppdateras. Jag hävdar istället att detta system med denna konfiguration i själva verket är högst osäkert och att ett härdat W7 eller W10 med standardanvändare i praktiken är säkrare. Närmare bestämt att det finns andra parametrar än enbart uppdateringar och att systemsäkerhet handlar om att härda det hela och det inkluderar även webbläsarna. Här måste jag även säga att jag betraktar programvaror som kräver Internet för att fungera (trots att programmet i sig inte är molnbaserat) är sämre än sådana som saknar Internetkoppling ur säkerhetssynvinkel och att en äldre version utan denna funktionalitet är att föredra. T.ex Adobe CS6 istället för CC (ja, man härdar Acrobat och slår av Javascript i PDFer).

När det gäller uppdateringar föredrar jag tveklöst Linux, mitt OpenSUSE Tumbleweed är oerhört mycket smidigare att hålla uppdaterat än Windows där jag helt enkelt har stängt av Windows Update mellan Patch Tuesday-släppen.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Ja, Linux är smidigare än ett härdat Windowssystem då det sistnämnda kräver en säkerhetsmodell som i princip gör att man temporärt får "lyfta" på spärrarna ibland för t.ex installationer. Unix och alla varianter på temat har ju den stora fördelen att säkerhet är en del av designen vilket gör att det som kräver manuell konfiguration i Windows redan är på plats i flera fall.

I de flesta fall vågar jag påstå att Linux är att föredra över Windows Home/Pro för de flesta "genomsnittsanvändare" då det är dessa som befinner sig i farozonen när det gäller säkerhet.

Det jag vänder mig emot i trådarna är istället den här tesen som säger att uppdateringar är allena saliggörande för säkerheten, d.v.s Windows 11 Home med adminkonto som är MS-konto är "säkrare" än Windows 7 och 10 (fr.o.m oktober 2025) eftersom det uppdateras. Jag hävdar istället att detta system med denna konfiguration i själva verket är högst osäkert och att ett härdat W7 eller W10 med standardanvändare i praktiken är säkrare. Närmare bestämt att det finns andra parametrar än enbart uppdateringar och att systemsäkerhet handlar om att härda det hela och det inkluderar även webbläsarna. Här måste jag även säga att jag betraktar programvaror som kräver Internet för att fungera (trots att programmet i sig inte är molnbaserat) är sämre än sådana som saknar Internetkoppling ur säkerhetssynvinkel och att en äldre version utan denna funktionalitet är att föredra. T.ex Adobe CS6 istället för CC (ja, man härdar Acrobat och slår av Javascript i PDFer).

När det gäller uppdateringar föredrar jag tveklöst Linux, mitt OpenSUSE Tumbleweed är oerhört mycket smidigare att hålla uppdaterat än Windows där jag helt enkelt har stängt av Windows Update mellan Patch Tuesday-släppen.

Jag skulle säga att vi inte har helt diametralt motsatta ståndpunkter här. Jag tror ärligt talat att själva operativsystemet Windows inte är dåligt genomtänkt som du ger uttryck för: Gissningsvis är väl UAC påslaget ur box även för en Home edition, exempelvis, och då har du ju faktiskt en situation som inte är jätteannorlunda mot en Sudoprompt i Linux. Problemet är alla ställen där Microsoft öppnat upp farliga eller för dåligt genomtänkta API:er som underlättar kommunikation mellan appar eller mellan appar och systemet, och där nödvändiga säkerhetskontroller helt enkelt missats.

Men återigen: För varje person som kör gammal mjukvara som härdats med passiv säkerhet går det hundratals som inte har kompetensen att göra detta på ett vettigt sett - och det finns naturligtvis exempel på säkerhetshål där ren passiv säkerhet helt enkelt inte hjälper. En bråkdel av dessa personer skulle ens överväga att byta operativsystem. I alla andra fall är det minst dåliga alternativet att hålla all mjukvara i datorn uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att vi inte har helt diametralt motsatta ståndpunkter här. Jag tror ärligt talat att själva operativsystemet Windows inte är dåligt genomtänkt som du ger uttryck för: Gissningsvis är väl UAC påslaget ur box även för en Home edition, exempelvis, och då har du ju faktiskt en situation som inte är jätteannorlunda mot en Sudoprompt i Linux. Problemet är alla ställen där Microsoft öppnat upp farliga eller för dåligt genomtänkta API:er som underlättar kommunikation mellan appar eller mellan appar och systemet, och där nödvändiga säkerhetskontroller helt enkelt missats.

Men återigen: För varje person som kör gammal mjukvara som härdats med passiv säkerhet går det hundratals som inte har kompetensen att göra detta på ett vettigt sett - och det finns naturligtvis exempel på säkerhetshål där ren passiv säkerhet helt enkelt inte hjälper. En bråkdel av dessa personer skulle ens överväga att byta operativsystem. I alla andra fall är det minst dåliga alternativet att hålla all mjukvara i datorn uppdaterad.

UAC ihop med standardanvändare hjälper. Däremot är det problematiskt att Windows ger automatiska adminrättigheter till första användaren som ställs in på en ny maskin. Där vore mycket vunnet om installeraren istället begärde ett adminlösen och sedan ett användardito där kontot är standard. Bara detta skulle höja säkerheten rejält.

Annars är det ju så att Windows - när det härdats - är (efter förutsättningarna) rätt så OK men då gäller det även att använda AppLocker och blockera ett antal känsliga mappar inklusive användardito, d.v.s programmen skall företrädesvis ligga i Program Files. Redan med Windows 7 fanns ju EMET vilket är ett bra verktyg, i GPO finns ju även härdningar av bl.a. MS Office och Adobe Acrobat.

När det gäller mjukvaror får jag även hävda att det är skillnad mellan sådana som har Internetkoppling respektive det som är helt offline. Om programmet ursprungligen var offline, d.v.s inte krävde Internet för sin funktionalitet men sedan i nyare versioner började kräva detta tar jag den äldre versionen och betraktar den som säkrare. Om det inte finns onlinekoppling är ju säkerheten högre. I princip räcker det ju att en angripare lyckas få in en man in the middle-attack mot en uppdateringsserver och sedan rullar ut malware via programvarans nätfunktionalitet för att det skall bli problematiskt.

Det grundläggande problemet jag har när det gäller uppdateringar i Windows är att dessa ofta kommer med ändringar i funktionaliteten och inte nödvändigtvis positiva sådana. Windows 8 och 11 är två exempel, Adobe CC ytterligare ett och Office fr.o.m 2013 (förfulat GUI, jag har inga problem med tidigare versioner men efter 2013 föredrar jag LibreOffice som är trevligare att använda). Jag använder mjukvara som gör mig effektivare och om en ny version är en försämring undviker jag den och kör den äldre varianten. I de fall uppdateringarna faktiskt gör det hela bättre eller åtminstone lika bra (exempelvis en uppdatering av GIMP eller en ny version av Vivaldi, alternativt en säkerhetspatch för LTSC) har jag inget emot uppdateringar.

Däremot att "uppdatera" till Windows 11 som för min del är ett steg bakåt men ändå intala mig att det nog ändå är bra tack vare uppdateringarna är uteslutet. Då tar jag mitt kära Linux alla veckans dagar för där fungerar det som jag vill.

Jag körde tidigare Outlook men lade ner det när jag läste om det finfina säkerhetshålet som gör att det räcker att hämta e-posten från servern för att infekteras. Det påminner mig om I love you, Melissa, Sasser och Anna Kournikova ihop med Outlook och Outlook Express. Det blev raka vägen till Thunderbird efter det, dock måste jag säga att jag gillar KDE Mail/KMail ifråga om GUI.

Talar vi om webbläsare håller jag med om att det är bra att hålla den uppdaterad, samma gäller annan onlineprogramvara. Dock är det även där lite problematiskt när det kommer till Manifest V3 exempelvis och då får jag lust att sandboxa en Manifest V2-browser om det här dramat slutar med att V3 faktiskt sänker säkerheten (ifråga om härdning) tack vare sina begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

UAC ihop med standardanvändare hjälper. Däremot är det problematiskt att Windows ger automatiska adminrättigheter till första användaren som ställs in på en ny maskin. Där vore mycket vunnet om installeraren istället begärde ett adminlösen och sedan ett användardito där kontot är standard. Bara detta skulle höja säkerheten rejält.

AV vem ska "begära" ett admin-lösenord? En hemanvändare sitter inte kopplad till ett AD hos en IT-avdelning.
Bara för att du har adminrättigheter betyder det inte att allt körs som admin, utan du måste begära att den ska köras som admin och sedan bekräfta det i den ruta microsoft slänger upp med uac.

Permalänk
Medlem

Det fick bli en ny PC i förebyggande samband med detta. Hade ändå tänkt köpa en ny rigg oavsett så passade väl för undertecknad.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B650-PLUS | CPU: AMD Ryzen 7 9700X @ 5,5 GHz | GPU: MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16 GB | Lagring: Kingston FURY Renegade M.2 NVME SSD 2 TB + Kingston M.2 NVME SSD 4 TB | RAM: Kingston FURY Beast RGB CL36 2 x 32 GB 6000 MHz DDR5 | PSU: Corsair RMe 750 W | Chassi: Fractal North Charcoal Black TG Mid Tower | Monitorer: HP Z Display 30" + ASUS MG 27" + ASUS VG 24" | Tangentbord: Logitech G512 | Mus: Razer Naga Trinity | Hörlurar: Razer BlackShark V2 Pro | Högtalare: Logitech Z407 | Mikrofon: Yeti X

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

AV vem ska "begära" ett admin-lösenord? En hemanvändare sitter inte kopplad till ett AD hos en IT-avdelning.
Bara för att du har adminrättigheter betyder det inte att allt körs som admin, utan du måste begära att den ska köras som admin och sedan bekräfta det i den ruta microsoft slänger upp med uac.

Tekniskt sett har du rätt. Det finns dock en psykologisk orsak att ha ett helt separat konto för admin-ändamål: på en vanlig persons dator ska en eleveringsprompt vara så sällsynt att det inte blir jobbigt. Men om en dyker upp vid ett oväntat tillfälle får det förhoppningsvis personen att ta ett steg tillbaka och fundera på varför hen ska logga in som admin, snarare än att bara klicka OK och släppa in trojanen.

Med det sagt har jag personlig och smärtsam erfarenhet av hur bra människor är på att komma ihåg ens ett enda lösenord, så….

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett har du rätt. Det finns dock en psykologisk orsak att ha ett helt separat konto för admin-ändamål: på en vanlig persons dator ska en eleveringsprompt vara så sällsynt att det inte blir jobbigt. Men om en dyker upp vid ett oväntat tillfälle får det förhoppningsvis personen att ta ett steg tillbaka och fundera på varför hen ska logga in som admin, snarare än att bara klicka OK och släppa in trojanen.

Med det sagt har jag personlig och smärtsam erfarenhet av hur bra människor är på att komma ihåg ens ett enda lösenord, så….

Problemet med att vara inloggad som admin hela tiden är att programmen ju "ärver" dessa rättigheter även om de inte ger en UAC-prompt. Kör man som standardanvändare körs också all icke-eleverad programvara med dessa lägre behörigheter vilket i sig ökar säkerheten.

Det finns en anledning till att Unix och system baserade på dess principer håller isär användare och administratörer - med följden att det konto man skapar vid nyinstallation har standardbehörigheter som sedan kan höjas vid behov.

Själv kör jag alltid som standardanvändare med lägre rättigheter när jag använder datorn. Enda gången det blir inloggning som admin är vid vissa underhållsgrejer i Windows, vanligen en gång i månaden i samband med Patch Tuesday då jag städar systemet.

Varje gång jag stött på en Windowsmaskin som haft allvarliga problem har användaren installerat olika "trevliga" programvaror som admin. Det senaste fallet var en burk som var långsammare än en 286a med Windows 3.1 - efter nyinstallation av LTSC och härdning (inklusive standardanvändare) blev det en helt ny dator och det som tog en minut blev nu två sekunder istället.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Problemet med att vara inloggad som admin hela tiden är att programmen ju "ärver" dessa rättigheter även om de inte ger en UAC-prompt.

Nej.

Men det är ändå som sagt en bra idé att behöva ett extra steg för att elevera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Problemet med att vara inloggad som admin hela tiden är att programmen ju "ärver" dessa rättigheter även om de inte ger en UAC-prompt. Kör man som standardanvändare körs också all icke-eleverad programvara med dessa lägre behörigheter vilket i sig ökar säkerheten.

Åter igen, bara för att du har adminrättigheter på din användare i windows, så körs inte programmen som admin föräns du tillåter dem att göra det, när du har eleverat den genom att godkänna UAC-prompten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

problemet med att köra server är att vissa program vägrar köras och kräver då licens för att användas (bara gratis för privatpersoner, ej företag).

Den installerar ändå den variant som fanns på maskinen tidigare med product id i BIOS (?). Så det är PRO som installeras. /product server var bara en switch vid installationsprompten.

Permalänk
Medlem

Blir nog inge mer Windows efter Win10 för mig, med tanke på all reklam och tvångs övervakning, samt ev prenumeration inför nästa win är det dags att lämna. Spelen idag som släpps är mer eller mindre skräp, kanske den yngre generationen tycker de är super men själv blir de nog å va gammal gubbe nu och spela igenom retrospel man missat med åren, det man växte upp med.

Permalänk
Medlem

Microsoft monopol fansoner stinker..

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Borde inte världen ha hunnit ikapp de höga systemkraven nu? Trots allt ganska exakt 3 år sedan Windows 11 släpptes.

Själv har jag aldrig sett systemkraven som ett större hinder.

Varför ska jag skaffa ny dator behöver inte det jag en gammal härk en amd fx8350 med 16 gb ram säg mig varför vill jag uppgradera nej du jag kör windows 11 ändå och slutar de funka på unsupported så kör jag linux vill inte kasta ut 6000 på nå ny dator aldrig i livet

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Så har du inget internet är du fucked?

Därför jag vaken kör PRO eller Home Edition Windows 11 Enterprise kan man skippa de på utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är väl inga nyhet gammal hårdvara inte kommer kunna köra det senaste mjukvaran i all evighet?

Sen en lång tid, säg 10-12 år eller så... Så har ny hårdvara blivit onödigt för de flesta. Körs systemet från en ssd och man har en duglig mängd ram så är systemet rappt och tillräckligt bra för majoriteten av hem och jobbanvändare.
Förr så köpte man en ny dator och fick en boost i det vanliga dator användandet, detta är nu dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Stämmer inte kör själv med hårdvara som är 4 år gammal och har inga som helst planer på att uppgradera.

Vad stämmer inte? Det jag säger är när olika kategorier bör uppgradera. När just du uppgraderar är ointressant i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av katerina:

Vad stämmer inte? Det jag säger är när olika kategorier bör uppgradera. När just du uppgraderar är ointressant i sammanhanget.

Men det du säger är objektivt felaktigt. Majoriteten människor behöver i princip aldrig uppgradera numera ut ett rent prestandaperspektiv: jag startade nyss upp en fjorton år gammal Mac för att kolla om jag hade kvar en fil på den, och användarupplevelsen var fortfarande helt OK. Visst, min tre år gamla ”nya” dator springer i cirklar runt den utan att ens starta fläktarna, men mormor hade utan problem kunnat använda den gamla datorn för att betala räkningarna och kolla mail och nyheter om jag slängde in ett supporterat operativsystem på den. Och den nyare datorn är definitivt inte bromsklossen i mina arbetsflöden.

Och det har aldrig varit fallet att majoriteten gamers alltid haft det senaste och mest kraftfulla. Steam Survey säger att de vanligaste grafikkorten kommer från en fyra år gammal GPU-familj, och bland topp-tio vanligaste grafikchip hittar du en GPU-familj från 2014.

EDIT: Bara för att jag blev irriterad drog jag igenom statistiken på Steam Survey: 25% av användarna som kollades i september kör senaste generationen grafikkort från AMD eller Nvidia. Det betyder att 75% av gamers i undersökningen har grafikkort som är baserade på teknik som är mer än två år gammal.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Duckface21:

Därför jag vaken kör PRO eller Home Edition Windows 11 Enterprise kan man skippa de på utan problem

I kno samma här kör Enterprise tänker mest på dödliga folk

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240