Skynda på uppdateringen till Windows 11 24H2

Permalänk
Medlem

Alltså, varför håller så många kvar vid Microsofts skitsystem? Linux är överlägset på alla sätt, utom kanske i antalet dataspel som stödjs men där har det blivit mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah36:

Alltså, varför håller så många kvar vid Microsofts skitsystem? Linux är överlägset på alla sätt, utom kanske i antalet dataspel som stödjs men där har det blivit mycket bättre.

Min ena skärm visar inte hela skärmen i korrekt läge i Linux. Fungerar utmärkt i Windows. Och min förra bärbara dators 4G modem fungerade inte i Linux. Även Wi-Fi strulade i Linux. Så för mig är Linux inte "överlägset" på något sätt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min ena skärm visar inte hela skärmen i korrekt läge i Linux. Fungerar utmärkt i Windows. Och min förra bärbara dators 4G modem fungerade inte i Linux. Även Wi-Fi strulade i Linux. Så för mig är Linux inte "överlägset" på något sätt.

Låter som att den Linux-distributionen som du testade, saknar det som krävs för det du behöver att fungera. Vissa distributioner har dom förinstallerade, andra inte. Och om dessa inte finns alls (vilket är osannerligt), så kan man göra en efterfrågan om dom på GitHub (var mer exakt vet jag inte än). Vilken distribution testade du som inte klarade av det du behöver?

Sen vet jag inte vad du menar med "korrekt läge" gällande din skärm. Vad är det korrekta läget?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah36:

Ska vi prata HDR? Linux är fint men nej inte överlägset på alla sätt. Så vitt jag vet kan du inte bara slå på HDR och det funkar i Linux ännu. Det har tydligen gjorts stora framsteg detta år dock, så hoppas på snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Låter som att den Linux-distributionen som du testade, saknar det som krävs för det du behöver att fungera. Vissa distributioner har dom förinstallerade, andra inte. Och om dessa inte finns alls (vilket är osannerligt), så kan man göra en efterfrågan om dom på GitHub (var mer exakt vet jag inte än). Vilken distribution testade du som inte klarade av det du behöver?

Sen vet jag inte vad du menar med "korrekt läge" gällande din skärm. Vad är det korrekta läget?

Linux Distro: Ubuntu, men var samma sak med t.ex Manjaro och Fedora när det gällde 4G modemet / Wi-Fi kortet på förra datorn.

Angående skärmen så verkar det som om antingen Linux fixat det, eller att Linux inte klarade av HDMI + DVI samtidigt för nu när jag skulle visa bild på det så visar skärmen korrekt bild, men då har ena skärmen DisplayPort istället för HDMI. Skärmen som inte visade korrekt använder dock samma anslutning som förut, DVI

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Linux Distro: Ubuntu, men var samma sak med t.ex Manjaro och Fedora när det gällde 4G modemet / Wi-Fi kortet på förra datorn.

Angående skärmen så verkar det som om antingen Linux fixat det, eller att Linux inte klarade av HDMI + DVI samtidigt för nu när jag skulle visa bild på det så visar skärmen korrekt bild, men då har ena skärmen DisplayPort istället för HDMI. Skärmen som inte visade korrekt använder dock samma anslutning som förut, DVI

Om din dator har två HDMI-uttag, så kan du ju köpa en DVI till HDMI-konverterare från till exempel Kjell & Company.

Linux Mint Cinnamon är typ känt för och klara av det mesta, och dessutom fungera mer som Windows på så mycket som det bara går. Har dock ett svagt minne av att du redan har testat Linux Mint Cinnamon med skärmen som kräver DVI. Eller minns jag helt fel nu?

Gällande WiFi så kan det vara lite krångligare jämfört med en Ethernet-kabel. Jag har själv märkt av att man måste vara ansluten till WiFi-nätverket i själva installationen för distributionen för att kunna installera de rätta paketen för WiFi. Inte förrän då har jag inte haft några problem alls med WiFi i Linux. Borde vara samma med 4G-modemet, men kan ha helt fel där

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Sweclockers har gått från att vara sidan för de som vill fixa och gå utanför det som är direkt serverat från OEM, till att bli en ny PC För Alla där tips och tricks är hur man får senaste WinZip.

Haha verkligen, känns som det bara är massa sura gubbar som tycker det var bättre förr lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tvivlar på att du är seriös i din kommentar, men så här ser min gamla Core 2 Duo-laptop ut idag:

https://i.imgur.com/0vLCGrj.png

Ser så mycket bättre ut i windows 7, när jag ser bilden saknar jag det. Sista os:et där mesta var enhetlig och låg på ett ställe.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar