Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Får dålig smak i munnen av det här. Stewards är alltså Johnny Herbert som öppet deklarerat att han vill se en brittisk förare vinna och Tim Meyer son till McLarens grundare.
Säga vad man vill om straffen (jag tycker de är korrekta men lite hårda) men det där är fan helt absurt att de sitter som stewards.
FIA måste ta tag i detta.

Förvisso men man får väl välja lite mellan kompetens också kan det ju va värt riskera en del bias. Tycker väl inte de vart överdrivet hårda mot Max tidigare så tycker väl inte det märkts av. Han klarade sig väl när han slogs mot Lewisl. Prejningarna här var ju absolut ingenting mot vad karln höll på med mot Lewis men då var alla så trötta på Mercedes dominans folk tenderade se mellan fingrarna mer. Nu är Max Lewis lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Förvisso men man får väl välja lite mellan kompetens också kan det ju va värt riskera en del bias.

Alltså vill poängtera att jag tycker Verstappen körde som en idiot igår och förtjänade straff. Men problemet är större än just Verstappen. Vi skulle aldrig acceptera kanadensiska NHL-domare i en OS-final i hockey mellan Sverige och Kanada fastän de kanske är de mest kompetenta.
Jag är inte naiv. Stewards får typ 300 usd per dag eller nåt i den stilen enligt Herbert, och de har problem att hitta folk. Det är ju dock ett problem för FIA att lösa. Pengar finns. De får väl utbilda domare likt de flesta andra sporter.

Vill man vara konspiratoriskt lagd så finns det en hel del gott att rota i så som Alonsos 20s i Melbourne, hur Lewis undkom bestraffning för sprinten i Miami. Verstappens 10s i Österrike, eller nu senast hur Verstappen får 10s men Russell får 5s för en imo värre avkörning av Bottas. Colapintos 10s hade en extremt märklig motivering.
Alla med brittiska stewards.

Jag påstår inte att det är så, men bara det faktum att man har dessa stewards öppnar upp för sådana spekulationer. Fast det e klart om inte Herbert och Mayer ger Leclerc straff för sitt ”Fuck” på presskonferensen likt de gjorde med Verstappen så kanske jag börjar tvivla mer.

Kanske Nelson Piquet Sr & Jr som stewards i Brasilien? Fia kan spara pengar på resor. 😅

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk

Herregud vad löjligt och man se ganska klart vad Sweclockers lutar med alla tummen upp för ursäkter för Verstappen. Otroligt barnsligt att hinta på sånt här, säg det med bröstet för du har i stort sett copy pastad det här från andra ställen men väljer att försöka låta lite mer diplomatisk med "jag säger inte att det är så men..."

Jag lovar att ni hade klagat på att Max fick 5s om han bytte plats med Norris förra racet och hintat på "British bias".

Det är alltid samma historia när Max beter sig så här så tycker Max fans att han kör som dåre sen går det en dag eller två och man börjar hitta något annat att påpeka eller fokusera på, typ att attackera Norris för Österrike senast och nu att gå efter stewards, "Ja max körde som dåre men men..."

Jag visste att jag hade lämnat den här tråden av en anledning tidigare, tack för påminnelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indefinite:

Herregud vad löjligt och man se ganska klart vad Sweclockers lutar med alla tummen upp för ursäkter för Verstappen. Otroligt barnsligt att hinta på sånt här, säg det med bröstet för du har i stort sett copy pastad det här från andra ställen men väljer att försöka låta lite mer diplomatisk med "jag säger inte att det är så men..."

Jag lovar att ni hade klagat på att Max fick 5s om han bytte plats med Norris förra racet och hintat på "British bias".

Det är alltid samma historia när Max beter sig så här så tycker Max fans att han kör som dåre sen går det en dag eller två och man börjar hitta något annat att påpeka eller fokusera på, typ att attackera Norris för Österrike senast och nu att gå efter stewards, "Ja max körde som dåre men men..."

Jag visste att jag hade lämnat den här tråden av en anledning tidigare, tack för påminnelsen.

Hade du någonting att tillföra diskussionen eller ville du bara klaga på andra Sweclockers? Det verkar helt gått dig över huvudet att min poäng inte va besluten i sig utan FIAs bristande system för stewards.
Kan inte påstå att man saknar din närvaro.

Är allergisk mot folk som ska kommentera att de inte vill hänga i tråden. Skit i att läsa och kommentera om tråden och dess medlemmar stör dig. Det är väldigt väldigt simpelt. Du klarar det.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur McLaren gör imorrn om Piastri är först ur kurva 3. I race är jag rätt säker på att det blir stallorder men inte lika säker i sprinten. Interlagos är ju dock en utmärkt bana att använda nr 2 som bromskloss genom mittsektorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lär inte va några dylika team order. Konstruktörsvm är mycket viktigare. Blir sent omsider då de har full kontroll de kanske försöker komma överens om switcharo. Men Lsndo lär ju ha prio på uppgraderingar så det kommer nog lösa sig självt. I ren pace verkar de jämbördiga vad jag sett

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vilket skämt av ett sprint race vinnaren bestämt innan starten tack vare McLaren... Kunde ha varit en intressant fight för för vinsten.

Sen kan man undra vara det vänta tills Norris blev omsläppt innan de tog ut VSC väldigt skumt enligt mig?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vilket skämt av ett sprint race vinnaren bestämt innan starten tack McLaren... Kunde ha varit en intressant fight för för vinsten.

Sen kan man undra vara det vänta tills Norris blev omsläppt innan de tog ut VSC väldigt skumt enligt mig?

Väntat att de skulle försöka byta pos tycker jag.
Tajmingen på VSC va ytterst märklig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Väntat att de skulle försöka byta pos tycker jag.
Tajmingen på VSC va ytterst märklig

vad tyckte du var märklig med den?...
Var ju gul sektor före, antar de trodde/hoppades på att Hulkenberg kunde få bilen att rulla/köra runt hörnet. Där staketet var. Handlade ju 20 meter eller något.

Varenda team skulle byta position om de var i samma position som Mclaren...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Var ju gul sektor före, antar de trodde/hoppades på att Hulkenberg kunde få bilen att rulla/köra runt hörnet. Där staketet var. Handlade ju 20 meter eller något.

Är inte VSC tillför såna situationer eftersom att dom kan skicka ut när som helst och ta in den när som helst. Väldigt skumt att dom vänster tills Norris har kört förbi innan dom släpper ut den.

Skulle hellre se VSC åkte ut direkt så fick några racing varv i slutet om vinsten i stället.

Team orders är det värsta som finns i stället så kunde vi haft en intressant fight om vinsten i stället för lyssna på konstant gnäll från Norris hela racet och sedan bli omsläppt...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är inte VSC tillför såna situationer eftersom att dom kan skicka ut när som helst och ta in den när som helst. Väldigt skumt att dom vänster tills Norris har kört förbi innan dom släpper ut den.

Skulle hellre se VSC åkte ut direkt så fick några racing varv i slutet om vinsten i stället.

Team orders är det värsta som finns i stället så kunde vi haft en intressant fight om vinsten i stället för lyssna på konstant gnäll från Norris hela racet och sedan bli omsläppt...

Gul Flagg är ju rätta beslutet om det inte är "Kritiskt" Haas bilen rullade ju länge, så jag antar de hoppades på att få bort bilen säkert... men sen beslutade nope...

Att Mclaren råkade få en super tajming är nog en tillfällighet i det här fallet..
.
Team Orders har funnits i alla tider, även när det var förbjudet, enligt reglerna...
Men det var ju bland de dummare reglerna som fanns.. Fullständigt omöjligt att förhindra team orders..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

hoppades dom på att hulken skulle hoppa in i bilen igen och få bort den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Nej, Hulken tog ju loss ratten direkt efter han kört åt sidan. Det som va märkligt va tajmingen. Om den stod dumt till borde VSC ha kommit tidigare, eller inte alls 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nej, Hulken tog ju loss ratten direkt efter han kört åt sidan. Det som va märkligt va tajmingen. Om den stod dumt till borde VSC ha kommit tidigare, eller inte alls 🤷🏻‍♂️

Håller med. Och mclarren hade många varv att byta plats utan att riskera en VSC. De var ju livrädda för just det i ungern.
De BORDE lärt sig den hårda läxan idag med att inte swappa när de hade chansen. Timingen var skum och de fick en andra chans av stewards idag som de inte borde.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Dubbel gul flagg = hazard on track, drive slowly and be ready to stop.

I princip en VSC för en del av banan. Ser inte vad som är kontroversiellt; de ville antagligen hålla racet igång om möjligt med en lokal begränsning, precis enligt reglerna. När de insåg att det inte gick kastade de en VSC.

Fan vad mörkrädd man blir av det här post truth-samhället. Alla tror att allt är en konspiration. Ibland har vissa bara tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Håller med. Och mclarren hade många varv att byta plats utan att riskera en VSC. De var ju livrädda för just det i ungern.
De BORDE lärt sig den hårda läxan idag med att inte swappa när de hade chansen. Timingen var skum och de fick en andra chans av stewards idag som de inte borde.

Jag tror de ville göra det tidigare men det är svårt med bilar bakom runt 1,3s. Max va ju typ 2s efter och sen 0,3s efter bytet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Dubbel gul flagg = hazard on track, drive slowly and be ready to stop.

I princip en VSC för en del av banan. Ser inte vad som är kontroversiellt; de ville antagligen hålla racet igång om möjligt med en lokal begränsning, precis enligt reglerna. När de insåg att det inte gick kastade de en VSC.

Fan vad mörkrädd man blir av det här post truth-samhället. Alla tror att allt är en konspiration. Ibland har vissa bara tur.

Det brukar bli så när kontroversiella beslut tas som påverkar mästerskapet. 2021?
Nu är det inte stewards som Johnny Herbert som beslutar om VSC utan Race Director. Folk på X, Threads osv verkar inte ha koll på det.

Gällande VSC så används den ju för just den situationen du beskriver. Man brukar inte vänta så länge för att möjligtvis behöva en VSC.
Det normala i sådana lägen är att ta ut den direkt när det är uppenbart att föraren inte kan fortsätta (vilket det var 1 varv tidigare).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser inte som att det regnar så himla mycket ändå

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det brukar bli så när kontroversiella beslut tas som påverkar mästerskapet. 2021?
Nu är det inte stewards som Johnny Herbert som beslutar om VSC utan Race Director. Folk på X, Threads osv verkar inte ha koll på det.

Gällande VSC så används den ju för just den situationen du beskriver. Man brukar inte vänta så länge för att möjligtvis behöva en VSC.
Det normala i sådana lägen är att ta ut den direkt när det är uppenbart att föraren inte kan fortsätta (vilket det var 1 varv tidigare).

Den generella inställningen antar jag är att påverka racet så lite som möjligt, vilket de gjorde och lyckades med (så nära grön flagg-förutsättningar som möjligt, alltså).

Nej, det är inte "normalt" att neutralisera racet så fort någon bryter. De väntade antagligen, åtminstone i början, på att se om han kunde rulla till ett hål i barriären, då hade det räckt med gulflagg. Eftersom racet var så nära målgång hoppades de antagligen på att kunna kompromissa med dubbla gula i närheten av Hulkenbergs bil. Under tiden utvärderade dem och avgjorde sedan att VSC behövdes.

Står fast vid att jag tycker att de gjorde helt rätt. Folk på Twitter brukar, precis som du säger, inte ha någon aning om hur motorsport faktiskt fungerar, och därmed ser jag inte heller någon poäng i att konsumera vad de skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nej, det är inte "normalt" att neutralisera racet så fort någon bryter. De väntade antagligen, åtminstone i början, på att se om han kunde rulla till ett hål i barriären, då hade det räckt med gulflagg.

VSC är inte att neutralisera racet. Alla har en delta att förhålla sig till. Det var denna delta Max understeg och därför drog på sig 5s.
Kolla reprisen, det är ju uppenbart att Hulken inte kommer köra vidare varv 21 när han rycker ratten. Vad väntar de på i 1 varv till? Nej det är inte standard med gulflagg i ett varv för en stillastående bil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle det inte bli något kval så gäller P1 placeringen MEN bestraffningar gäller. Så Norris skulle starta i pole och Verstappen sist sa det precis på F1tv!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

så de ska köra kvalet i morgon....
surt för den som åker av.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Så jävla soft att inte låta dem köra. Sillryggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Så jävla soft att inte låta dem köra. Sillryggar.

jag har för mig att förarna har väldigt mycket att säga till om i dessa fall :/ inte bara FIA

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Nya tider bekräftade för morgondagen

Svenska tider
Kval: 11:30-12:30
Race: 16:30

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mclaren gjorde precis vad jag förväntade mig. Lite trist ändå och jag vet inte om det är så bra i längden. Lando kommer inte vinna förar VM. Piastri har minst lika mycket talang så känns inte viktigare att mata landos än piastris ego.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fortsatt blött. Kan bli intressant race om det torkar upp lite lagom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN GÖR LANCE STROLL NÅTT FANTASTISKT VACKERT!
(yes, jag abolut avskyr RBR)

Permalänk
Medlem

Vilket race det kommer bli!

Permalänk
Medlem

Stroll krasha när det var 1.37 kvar i Q2 röd flagg vid 0:46 Colapinto krasha vid 8:53 i Q1 och röd flagg vid 8:50...

Precis när Verstappen åkte ut...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D