Permalänk
Medlem

Ubiquiti konsult nordvästra skåne?

Hej! Jag skulle gärna komma i kontakt med någon som kan hjälpa oss med Ubiquiti nätverk på vår klinik.
Just nu tappar vi internet ganska ofta trots bibehållen wifi.

Vart hittar jag en duktig Ubiquiti konsult i nordvästra skåne?

Mvh

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

Och du är säker på att felet ligger internt hos er och inte hos er ISP?

Permalänk
Medlem

Vi har två nätverk: en brandvägg zyxel nsg200 som går ut till datorer med journaler trådat.
Zyxeln är kopplad sedan till en dreamachine pro samt poe switch och flertalet AP där vi kör mobiler, sonos, apple tv osv.

När det bråkar med internet från wifi (dock är det full täckning på wifin), fungerar internet på det trådade.

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

Hmmm såg precis att poweroutput är pågränsen, ska pröva att lägga till en poe switch och fördela

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DrGuld:

Vi har två nätverk: en brandvägg zyxel nsg200 som går ut till datorer med journaler trådat.
Zyxeln är kopplad sedan till en dreamachine pro samt poe switch och flertalet AP där vi kör mobiler, sonos, apple tv osv.

När det bråkar med internet från wifi (dock är det full täckning på wifin), fungerar internet på det trådade.

Det verkar som att ni kör en router (Dreammachine) bakom en router (NSG200) vilket kan skapa alla möjliga problem och skapar ännu mer problem för vissa typer av appar. Vet inte om man kan sätta Dreammachine i brygg-läge, men det kan kanske lösa era problem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DrGuld:

Varför gör ni så?

Permalänk
Medlem

Unifi nätverk fungerar bäst med unifi - såklart.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Norra skåne
Men jag förstår inte varför ni inte bara kör med UDM Pro istället för att blanda in en Zyxel också?
Mitt råd är att skippa Zyxel och köra helt på Unifi.

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem

Din zyxel är väl dessutom EOL och de har haft lite utmaningar hål (precis som alla andra men eol kanske du inte får nödvändiga uppdateringar)?

Permalänk
Medlem

Har ändrat nu så alla har överflöd med power nu.
Kan det här påverka:

Multiple switches have the same STP Priority. Reassign priorities to ensure network loop protection.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Jag bor i Norra skåne
Men jag förstår inte varför ni inte bara kör med UDM Pro istället för att blanda in en Zyxel också?
Mitt råd är att skippa Zyxel och köra helt på Unifi.

För att vi har tyvärr "koncern gemensam it" och vi får inte köra vad vi vill.
Fritt på WIFIn då dom inte upphandlat färdigt där än....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Galenskap:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Med tanke på att ni (potentiellt) verkar köra sekretessbelagda uppgifter över WiFi, vilket är korkat, är det inte bättre att du tar hjälp av koncernens IT-funktion snarare än att be om hjälp av slumpmässiga muppar på Sweclockers, som inte ens verkar kapabla att tänka tanken ”DMZ”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Med tanke på att ni (potentiellt) verkar köra sekretessbelagda uppgifter över WiFi, vilket är korkat, är det inte bättre att du tar hjälp av koncernens IT-funktion snarare än att be om hjälp av slumpmässiga muppar på Sweclockers, som inte ens verkar kapabla att tänka tanken ”DMZ”?

Det är dom icke sekretessbelagda uppgifterna vi kör över wifi. ex, sonos!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Galenskap:)

Agreed.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

KAD skrev om DMZ och jag har bara tagit förgivet att det är korrekt uppsatt, men det är det nog inte.
Jag bor i Norra skåne och jobbar som nätverkstekniker, ifall du är intresserad så hade vi kunnat komma överens om någon tid som jag hade kunnat komma bort och titta samt hjälpa er få rätt på det och bättre översikt.

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

KAD skrev om DMZ och jag har bara tagit förgivet att det är korrekt uppsatt, men det är det nog inte.
Jag bor i Norra skåne och jobbar som nätverkstekniker, ifall du är intresserad så hade vi kunnat komma överens om någon tid som jag hade kunnat komma bort och titta samt hjälpa er få rätt på det och bättre översikt.

Jag har skrivit PM

Visa signatur