Här är AMD Ryzen 7 9800X3D – släpps den 7 november

Permalänk
Melding Plague

Här är AMD Ryzen 7 9800X3D – släpps den 7 november

Den kommande processorn lovar 20 procent bättre spelprestanda jämfört med Intels Core Ultra 9 285K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ser fram emot 5 extra fps..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Där kom spiken i kistan för Intels 200-processorer. Blir ett givet köp.

Permalänk
Medlem

10nde gången ni skriver om samma processor, och är inte ens ute ännu. Som man tidigare kunnat estimera, runt 7-8% bättre eller 10% på utvalda titlar, i genomsnitt.

För 30% högre pris vid lansering, och detta efter att de för exakt det skälet höjt priset på 7800x3d, annars hade det varit 60-70% högre. Vänta någon månad så blir det säkerligen under 6000kr, även om det tar längre tid än resten av zen5 då det finns mer efterfrågan för den.

Tycker ändå att det finns någon logisk förklaring varför man skulle köpa 9800x3d och möjligen 9950x, för att ha det bästa. Till skillnad från 9600x, 9700x och 9900x, där man kunnat köpa förra generationens snabbare processorer billigare istället.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag slog till på följande:

Skall bli kul att testa AMD igen, har ett Asus Strix RTX4090 som jag tänkte skruva tillbaka luftkylaren på och använda i det här systemet. Tyvärr så verkade Intels nya CPU vara riktigt dålig, så då får det bli AMD den här gången!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

"För att köra en Ryzen 9000-processor på ett moderkort i 600-serien kan du behöva uppdatera BIOS, enligt AMD."

Hur fixar man det om man köper ett nytt bygge utan att sitta på AM5 redan så man kan uppdatera bios med äldre CPU?

Permalänk
Viking

6% i CS2… tråkigt

Men om den sjunker i pris börjar det ändå bli dags att uppgradera.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Tiden då folk argumenterade för att Intel var bättre för att de "bara spelar" är definitivt förbi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det blir en trevlig uppgradering. Behåller moderkort den här gången dock då det inte känns motiverat att bygga om hela datorn för högst oklara fördelar med x870e?
Ser fram emot 5090 i vårkanten.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Megacrash:

"För att köra en Ryzen 9000-processor på ett moderkort i 600-serien kan du behöva uppdatera BIOS, enligt AMD."

Hur fixar man det om man köper ett nytt bygge utan att sitta på AM5 redan så man kan uppdatera bios med äldre CPU?

Antingen får man be butiken flasha kortet åt en, eller så får man välja ett moderkort med BIOS Flashback som kan uppdateras utan processorn installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Väldigt många moderkort har s.k. flashback funktionalitet (vilket betyder man kan uppdatera BIOS utan CPU)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Usb flashback. Ifall moderkortet inte har stöd för det så genom att låna/köpa ett äldre cpu, alternativt kanske man kan be eg. Inet att uppdatera ifall köper från dem. Däremot borde alla nya moderkort komma uppdaterade, endast de äldre kvar på lager är ej.

Permalänk
Medlem

så 6% snabbare i cs och 11% snabbare i cod.. hmm inget speciellt baserat på de officiella siffrorna, men antar att inställningarna är rätt höga å då flaskas det av gpun lite.

det är just dessa två spel som ger iaf mig en föraning om hur spelprestandan eg är.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det blir en trevlig uppgradering. Behåller moderkort den här gången dock då det inte känns motiverat att bygga om hela datorn för högst oklara fördelar med x870e?
Ser fram emot 5090 i vårkanten.

x870e kan vara en nedgradering i vissa fall från X670e i och med att vissa tillverkare kopplat usb4 kretsen till cpu:n och då kan man inte köra 2 x m2 via cpu:n och samtidigt ha grafikkortet i 16x utan det går ner i 8x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

x870e kan vara en nedgradering i vissa fall från X670e i och med att vissa tillverkare kopplat usb4 kretsen till cpu:n och då kan man inte köra 2 x m2 via cpu:n och samtidigt ha grafikkortet i 16x utan det går ner i 8x.

Där ser man, en till SSD är också på tapeten då mina två TB börjat strama åt väldigt mycket den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Jisses, tror inte skillnaderna har varit så pass stora mellan Intel och AMD sedan Bulldozer

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Min 7800X3D är bara ett par månader gammal, men jag ska vänta på en massa tester för att se om det kan vara värt det om jag får min 7800X3D såld för 1500-2000 eller vad det nu kan ge...

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag slog till på följande:

https://i.imgur.com/xfuBexU.png

Skall bli kul att testa AMD igen, har ett Asus Strix RTX4090 som jag tänkte skruva tillbaka luftkylaren på och använda i det här systemet. Tyvärr så verkade Intels nya CPU vara riktigt dålig, så då får det bli AMD den här gången!

Bevis på att det går allt annat än bra för intel just nu...

Permalänk
Medlem

Blir att förboka ASAP.

Moderkort rekommendationer? På tal om moderkortsnacket i föregångna posts här. 2-3k är väl tanken på moderkortet.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Ja, då inväntar vi begagnade 7800X3D! Ska bli kul att testa AMD igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Blir att förboka ASAP.

Moderkort rekommendationer? På tal om moderkortsnacket i föregångna posts här. 2-3k är väl tanken på moderkortet.

Asus Rog Strix x670e-f kanske? Har BIOS flashback för uppdatering utan cpu.
https://www.inet.se/produkt/1903823/asus-rog-strix-x670e-f-ga...

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Blir att förboka ASAP.

Beror på format, ATX mATX, ITX?

Asrock brukar ha väl tilltagen strömförsörjning (och ok kylning) för pengarna, så kika på test av Taichi lite (X870 ELLER X670).

Annars får du kolla på antal M.2 anslutningar och USB portar som är lagom.

De enda moderkort som man ska undvika är ASUS Prime serien.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera igen. Lutar starkt mot mITX denna gång

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det moderkortet jag tänkt köpa "Gigabyte B650E Aorus Elite X AX Ice" verkar ha stöd för 9800X3D redan från första BIOS versionen. Så kolla tillverkarens sida innan du köper.

Visa signatur

Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Neo RGB Vit - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Min 7800X3D är bara ett par månader gammal, men jag ska vänta på en massa tester för att se om det kan vara värt det om jag får min 7800X3D såld för 1500-2000 eller vad det nu kan ge...

Skulle du lägga ut den för 2000 skulle folk köpa den på en sekund

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av filbunke:

Bevis på att det går allt annat än bra för intel just nu...

Haha så är det absolut

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

"9800X3D har stöd för AM5-plattformen".

Och jag som i min enfald trodde att det var tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Asus Rog Strix x670e-f kanske? Har BIOS flashback för uppdatering utan cpu.
https://www.inet.se/produkt/1903823/asus-rog-strix-x670e-f-ga...

ett asus strix b650e-f räcker mer än väl för 2400-2600 spänn. 8lagers, ah nu har det gått upp till 3lax

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Det moderkortet jag tänkt köpa "Gigabyte B650E Aorus Elite X AX Ice" verkar ha stöd för 9800X3D redan från första BIOS versionen. Så kolla tillverkarens sida innan du köper.

<Uppladdad bildlänk>

Står F30 här: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650E-AORUS-ELITE-X-AX-I...

Edit: men i din skärmdump står det B650E AORUS STEALTH ICE istället för kortet du nämner... det verkar vara ett betydligt nyare kort som förmodligen har andra förutsättningar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att Mindfactory inte sålt några Intel Ultra senaste veckan beror väl helt på förväntningarna på denna, så det blir väl fortsatt noll försäljning. Spännande att se huruvida AMD kan möta efterfrågan på x3d-varianterna.

Visa signatur

Gammal gubbe