Hur återställa ändrad fil? Synology NAS

Permalänk
Inaktiv

Hur återställa ändrad fil? Synology NAS

Jag har hittills inte behövt återställa en fil t.ex. ett dokument förrän nu. Med återställa menar jag att ändringen jag gjorde i dokumentet skulle jag vilja backa på. Hur gör jag det och kan jag göra det i Synology?

Gick till filen i #recycle från tidigare idag och tryckte på Restore och godkände att det skrevs över. Ser ändå ingen skillnad i dokumentet. Jag som har missuppfattat nått? Vad gjorde Restore? Jag ser inget eller hittar inget.

Permalänk
Inaktiv

Aha! Jag hittade under Snapshot. Perfekt!

Undrar dock vad Restore under #recycle gjorde? Fattar vad som händer om man återställer raderad fil men om man återställer en förändrad fil, vad var egentligen meningen att hända? Ingenting? Bara om den var raderad?

Permalänk
Medlem

Mappen #recycle är endast för radera filer, förändrade filer finns inget som heter om du inte installerar "Snapshot and replication" och sätter upp exempelvis daglig eller timvis snapshot, som då gör stillblicksbilder i btrfs fislsystemet.

När du väl har gjort detta däremot så kommer du enkelt åt tidigare versioner av mappar och filer via utforskaren om du har mappat upp utdelningen på NAS:en, genom att högerklicka på mappen och gå in under fliken "Tidigare versioner". Där finner du alla stillblicksbilder som har gjorts på den mappen och kan därifrån gå in i mappen vid önskad tidpunkt och komma åt den version av filen du tror är närmast den du eftersöker.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD