Tänkte uppgradera till Win 11 men saknar stöd

Permalänk
Medlem

Tänkte uppgradera till Win 11 men saknar stöd

Hej

Två saker var felaktiga för att uppgradera till win 11.
1. TPM var inte aktivt
2. Säker start var inte aktivt

TPM gick bra att aktivera i bios. men när jag väljer att starta i Windows uefi i secure boot så försvinner möjligheten att starta
från m2-disken där windows ligger. Så windows startar inte, den kommer bara tillbaka till bios.

Jag tänkte byta till en större m2 disk och därför köra in win 11 på en ren disk, så då kanske det inte blir något problem, jag vet inte.
men jag behärskar inte detta ämnet.

Vad säger ni experter om detta?

MB: Asus Rog strix X470-F gaming
CPU: AMD 5 2600

Permalänk
Avstängd

bios version? https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x470...

Version 6231

clear cmos

load setup default

boota från usb med win 11

Permalänk
Medlem

Byt disk, ändra till secure boot med UEFI. Installera Windows 11.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDYE:

bios version? https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x470...

Version 6231

clear cmos

load setup default

boota från usb med win 11

Vet inte, köpte kortet här på Swec för flera år sedan. Har aldrig uppdaterat bios.
Jag har faktiskt aldrig uppdaterat någon bios, jag vet inte ens hur man gör.
För i tiden avråddes det starkt att försöka uppdatera bios om man inte var desperat, risken fanns att allt kraschade. Men så illa är det kanske inte idag?

Permalänk
Medlem

Problemet här är att nuvarande installation är i legacy läget.

Säkerligen är det en MBR-tabell och inte GPT.
Och därför botar inte Windows när man ändrar UEFI/BIOS.

Med ny SSD kvittar det med nuvarande installation och gör du som @PointMan redan tipsat.

Men vill du verkligen ha igång nuvarande installation @emilH måste du konvertera från MBR till GPT.

Du kan verifiera i diskhanteraren först om mitt antagande stämmer eller ej.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-g...

https://www.itechtics.com/mbr-to-gpt/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Problemet här är att nuvarande installation är i legacy läget.

Säkerligen är det en MBR-tabell och inte GPT.
Och därför botar inte Windows när man ändrar UEFI/BIOS.

Med ny SSD kvittar det med nuvarande installation och gör du som @PointMan redan tipsat.

Men vill du verkligen ha igång nuvarande installation @emilH måste du konvertera från MBR till GPT.

Du kan verifiera i diskhanteraren först om mitt antagande stämmer eller ej.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-g...

https://www.itechtics.com/mbr-to-gpt/

Japp det är en MBR-tabell. Jag behöver inte ha igång win11 på denna hårddisken, har en ny liggandes 1TB istället nuvarande 500GB. Jag ville bara försäkra mig om att det kommer att fungera när jag väl bestämmer mig för att byta disk. Ville vara lite förberedd.

Tack för all hjälp från båda av er.

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Japp det är en MBR-tabell. Jag behöver inte ha igång win11 på denna hårddisken, har en ny liggandes 1TB istället nuvarande 500GB. Jag ville bara försäkra mig om att det kommer att fungera när jag väl bestämmer mig för att byta disk. Ville vara lite förberedd.

Mvh Emil

Värt att påminna är att det inte är något krav att säker start ska vara aktiverad, bara att moderkortet stödjer säker start. Slå på UEFI och byt till GPT så bör den inte gnälla.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Värt att påminna är att det inte är något krav att säker start ska vara aktiverad, bara att moderkortet stödjer säker start. Slå på UEFI och byt till GPT så bör den inte gnälla.

Och av vilken anledning skulle man i det läget inte aktivera secure boot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

O man dualbootar Linux och inte orkar krångla

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

T.ex. Linux. Tänkte bara att det är bra att påminna om att det inte är ett krav att ha den aktiv

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

T.ex. Linux. Tänkte bara att det är bra att påminna om att det inte är ett krav att ha den aktiv

Fast det står ju på windows egna programvara att den måste vara aktiverad i bios. Eller är inte det samma sak riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Fast det står ju på windows egna programvara att den måste vara aktiverad i bios. Eller är inte det samma sak riktigt?

På den engelska sidan för systemkrav står det följande: "UEFI (for Unified Extensible Firmware Interface, a modern version of the PC BIOS) and Secure Boot capable." Notera det fetmarkerade, att det står capable, inte att den måste vara aktiverad. Källa: https://support.microsoft.com/en-us/windows/windows-11-system...

På den svenska sidan för systemkrav står det följande: "UEFI (för Unified Extensible Firmware Interface, en modern version av PC BIOS) och säker start." Källa: https://support.microsoft.com/sv-se/windows/systemkrav-f%C3%B...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Mvh Emil

minns inte om du kan aktivera win 11 på en nyinstallation med en win 10 nyckel eller inte, kan vara så att du behöver köra in och aktivera win 10 först uppdatera till win 11 från win 10 för att göra din aktivering kompatibel med win 11 också.

och iom att ditt nuvarande win 10 är installerat med MBR filsystem så brukar det bättre valet bara vara att installera win 10 med GTP då visst det kan fungera att konvertera till GTP men kan lika gärna skita sig och generellt så ska man vid konvertering anta att datan på disken kommer bli förlorad så man bör se till att allt man vill ha kvar är upbackat.

ska du ändå byta disk känns det som att köra nyinstallation på den nya som rätt väg att gå och ha kvar den gamla som potentiell ifall allt skiter sig backup tills man fått allt att rulla på den nya.

den gamla vet du ju att du iaf kan starta i legacy läge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

minns inte om du kan aktivera win 11 på en nyinstallation med en win 10 nyckel eller inte, kan vara så att du behöver köra in och aktivera win 10 först uppdatera till win 11 från win 10 för att göra din aktivering kompatibel med win 11 också.

Du kan installera Windows 11 direkt, du behöver inte göra någon uppgradering.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du kan installera Windows 11 direkt, du behöver inte göra någon uppgradering.

ok.

ingen anledning med att köra bök med att konvertera till gtp då bara å köra in win 11 direkt på den nya och rensa den gamla när man är igång med win 11.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows